Hoe ga je om met een paard dat stemmingswisselingen heeft?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Surion

Berichten: 3067
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: La douce Belgique!

Hoe ga je om met een paard dat stemmingswisselingen heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 18:01

Titel zegt het al Nagelbijten / Gniffelen

Mijn 4,5-jarige merrie heeft enorm veel last van stemmingswisselingen, en dan bedoel ik niet gewoon wat chaggi...
Echt de uitersten Scheve mond
Voorbeeld, voor het rijden is ze vreselijk irri (bijten, wegdraaien etc) en na het rijden is ze poeslief (kusjes geven, blazen)
Ik weet niet goed hoe ik ermee moet omgaan Nagelbijten / Gniffelen
Negeren tijdens haar vervelend gedrag helpt niet, dan wordt ze nog erger ;\

Anoniem

Re: Hoe ga je om met een paard dat stemmingswisselingen heef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:25

Het is een merrie? Heeft ze het altijd of alleen als ze hengstig is of gaat worden?

Katoo71

Berichten: 861
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: waar ze een kruiwagen voor een beer aanzagen...

Re: Hoe ga je om met een paard dat stemmingswisselingen heef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:31

Mijn merrie doet dit dus ook , zij is nu 3 1/2 en heeft altijd mogen doen wat ze wou, nu wij aan het werk willen met haar gaat zij dus ook raar doen.
Vanuit het niets oren naar achter en bijten en zelfs steigeren ! ik ben nu bezig met grondwerk onder begeleiding en leer mijn paard beter kennen .
Het blijft een dominante merrie maar ik kan steeds beter mee om gaan en zij moet leren dat ze niet de koning is .
Ga hulp zoeken want je krijgt echt een probleem als je er niets aan doet !

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Hoe ga je om met een paard dat stemmingswisselingen heef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:32

mee om leren gaan, en je iedere dag weer aanpassen aan het paard en de benadering die dit vergt

Surion

Berichten: 3067
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: La douce Belgique!

Re: Hoe ga je om met een paard dat stemmingswisselingen heef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 18:45

Ik heb het boek Grondwerk van Inge Teblick gekocht, maar ze reageert niet echt op de methoden (ben al een hele week bezig om 'contact' te zoeken)

Ze is idd een merrie, maar ze heeft het altijd Knipoog

Anoniem

Re: Hoe ga je om met een paard dat stemmingswisselingen heef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:00

Of je leert ermee omgaan of je zoekt manieren om haar van haar 'humeur' af te leiden.
Bijvoorbeeld de ene keer meteen opzadelen (als je zeker weet dat er geen 'troep' in de vacht zit) en ná het rijden flink poetsen. De volgende keer klaarzetten om te poetsen en als ze moeilijk gaat doen meteen aan het halster met haar gaan wandelen. Dingen doen die ze niet verwacht!

Maar pas op, er zijn ook paarden die daar absoluut NIET tegen kunnen en er nog veel humeuriger van worden.

Surion

Berichten: 3067
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: La douce Belgique!

Re: Hoe ga je om met een paard dat stemmingswisselingen heef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 21:44

Vandaag was ze weer erg braaf, blijkbaar houdt ze van slecht weer Clown
Momenteel gaat het al veel beter, ik weet alleen nog altijd niet goed wat ik moet doen als ze zo chaggi is...
Zelf ook boos worden of gewoon negeren?

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Hoe ga je om met een paard dat stemmingswisselingen heef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:42

Zolang ze jou niks aan doet, bijten, trappen kun je het wel negeren. Als ze écht iemand wil aanvallen meteen afstraffen en als ze braaf is gewoon belonen met klopjes enz. Ze heeft denk ik een beetje last van dr hormonen op zo'n leeftijd, hebben mensen zelf ook last van Haha! Dan moet je ze ook negeren, anders worden ze nog veel humeuriger...

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: Hoe ga je om met een paard dat stemmingswisselingen heef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 12:14

Bas (ruintje) is ook heel veranderlijk. De ene dag is hij ubervrolijk en de volgende dag is hij zwaar pissed off.
Dag 1 klimt hij zowat het hek over als hij me ziet en dag 2 draait hij zn kont toe : "Bye bye, ikke niet vandaag"

Ik negeer het idd ook gewoon, op een chaggerijnige dag doe ik gewoon mn ding en ga ik hem niet extreem knuffelen ofzo want daar heeft hij op dat moment totaal geen boodschap aan. Er wordt trouwens niet gebeten of geschopt, dat hij chaggo is prima, maar dat wordt niet op me afgereageerd, doet hij maar in de box.
Meestal is hij toch achteraf wel weer happy als we wat gedaan hebben, dan is hij tijdens rijden/longeren of wandelen etc nog een grumpy, na die tijd is hij toch wel weer vrolijker. Soms lijkt het net alsof hij zichzelf erop betrapt, dan is hij weer vrolijk en ineens zie je 'm kijken : "oh sh*t ik had een slechte bui vandaag, gauw weer boos kijken"
Dat is natuurlijk vermenselijken, maar het lijkt soms wel zo.

Gewoon je ding blijven doen en niks van aan trekken, niet extreem veel aandacht gaan geven want dan is het net als bij kinderen; negatief gedrag wordt beloond dus gaan ze vaker vertonen. Ook niet boos of geïrriteerd raken, dan werkt het helemaal niet meer, jijzelf moet gewoon rustig blijven.
Gewoon doen zoals je ook doet als ze wel een goed humeur heeft, niet te duidelijk laten merken dat jij haar humeur door hebt, jouw reactie daarop zal zij ook snel genoeg doorhebben.
Niet laten bijten/trappen, ookal zijn ze chagge, dat hoort niet. Ook gewoon netjes stil staan, draaien doe je maar n je eigen moktijd.

Suc6 met je chaggerijntje! Haha!

Tancreda4

Berichten: 24111
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Hoe ga je om met een paard dat stemmingswisselingen heef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:14

Heerlijk he, die merries Haha! Ik weet vaak van te voren met wat voor bui ik te maken heb. Als ze shaggo is, hou ik daar rekening mee en hou ik het rustig. Niet te veel getut en gepluk, niet over haar grensen heen gaan (mits ik wel gewoon kan blijven doen wat ik wil doen natuurlijk, anders heeft ze pech). Maar gewoon een beetje ruimte geven. OP zo'n dag laat ik haar wat met rust, gooi ik haar even in de bak, of ga ik zonder zadel bitloos het landin. Daar kikkert ze wel van op. Ik moet met zo'n bui niet snel met een zadel aan komen Nagelbijten / Gniffelen

Overigens niet zo dat ik bij zo'n bui nooit ga rijden. Dan negeer ik het hele poppenkast gewoon, duw ik niet te ver door, maar doe wel gewoon mn ding, en dan moet zij maar wat ruimte geven. Al duurt het dan vaak even wat langer. Jammer voor haar dat ik ook niet snel opgeef Tong uitsteken

Jammere wel dat bij een extreme bui we beiden kunnen doordrukken, maar niemand uiteindelijk wint, maar het uitloopt op een gruwelijke ruzie... Als het zo'n dag is, dan zeg iK: Dag knollie, tot morgen, en laat ik haar lekker in dr eigen sop gaarkoken, want dan wordt het ECHT niets Knipoog