jaarling op de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mhtimmerwerk
Berichten: 567
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: schellinkhout

jaarling op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 14:47

hebben jullie tips voor mij , ik moet mijn jaarling verhuizen en dus in de trailer hoe pak ik dat het beste aan zonder te veel stres?
alle tips zijn welkom

Anoniem

Re: jaarling op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:50

Ik deed mijn jaarling gewoon de trailer in en wat voer geven. dat ging prima en deed het gelijk.

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: jaarling op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:52

nielsd schreef:
Ik deed mijn jaarling gewoon de trailer in en wat voer geven. dat ging prima en deed het gelijk.


hier hetzelfde, was geen enkel probleem.

daNiielle_

Berichten: 7345
Geregistreerd: 21-11-06

Re: jaarling op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:09

mhtimmerwerk schreef:
hebben jullie tips voor mij , ik moet mijn jaarling verhuizen en dus in de trailer hoe pak ik dat het beste aan zonder te veel stres?
alle tips zijn welkom


wij doen met nieuwe ponys altijd een longeerlijn langs de trailer en gewoon iemand ervoor lopen met wat eten..maar niet boos worden want dan lukt het waarschijnlijk helemaal niet meer,,,

Jmc

Berichten: 900
Geregistreerd: 20-09-06
Woonplaats: Roosendaal

Re: jaarling op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 19:55

Ik probeer het eerst altijd met voer. Lukt dat niet, probeer ik het met een ander paard erin. Deze eerst in de trailer zetten. (Lukt natuurlijk alleen als je 1.5-2 paards trailer hebt). Meestal wil één van deze twee manieren wel lukken.

Anders wat water op de kont van je paard gooien, als deze voor de ingang van de trainer staat. (Let wel op.. er RECHT voor staat). Er volgt meestal een kleine schrikreactie, waarna het paard meteen naar voren gaat. Hele vriendelijke manier.

Mocht deze manier ook niet lukken, ga ik voor de longeerlijnen kruizen achter het paard.

Uiteraard flink belonen na afloop!!

Anoniem

Re: jaarling op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:31

Doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Is tot nu toe altijd gelukt met alle jonge (en oudere) paarden die ik moest laden.
Hoe minder rampscenario's je zelf bedenkt, hoe minder rompslomp je (meestal) tegenkomt. Ga er gewoon vanuit dat hij meeloopt.
Zo heb ik ooit een 10-jarige binnen vijf minuten op een trailer gekregen terwijl die al jaren als 'lastig te laden' bekend stond. Tja, ik wist niet dat hij 'lastig' kon zijn en men er soms uren mee bezig was. "Komop jong, we gaan die trailer even op en jij moet niet zo zeiken..." was genoeg.

Maar wordt het echt lastig concentreer je dan enkel op waar je me bezig bent en wat je wilt. Zorg ervoor dat de trailer geen donker zwart gat is en zet het voorste deurtje even open. Neem desnoods een beloning mee en hou die voor zijn neus, maar geef hem dat pas als hij doet wat jij wilt. Ga niet belonen voor een klein beetje gewenst gedrag, enkel bij veel gewenst gedrag..
Dwingen bij een paar honderd kilo doet meestal weinig, behalve als er angst in het spel is. En angst is volgens mij het laatste wat je wilt.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: jaarling op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:53

in eerst instantie verwachten dat het absoluut geen probleem is.

Als je kunt is oefenen wel handig, bijvoorbeeld door een aantal keren op een trailer te voeren.

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Re: jaarling op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:14

Wat ook wel handig is, is gewoon bij het halster pakken, recht van voren aan komen lopen, en gewoon doorlopen. Niet vlak voor de trailer langzamer gaan of opeens tegen hem gaan praten.

En wat ik ook goed vind werken is een gesprek voeren met iemand die naast je mee loopt. Je paard heeft afleiding, jij hebt afleiding en minder het gevoel dat er iets 'engs' gaat gebeuren...

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: jaarling op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 22:42

Zelf zeker de trailer op lopen zodat je jaarling dit voelt dat je niet twijfelt over de trailer in gaan. Verder twee personen er bij hebben staan die eventueel even kunnen aandrukken.
Zodra er gestaakt wordt is het het beste meteen maar de drukkers erbij te roepen, met de handen achter de kont langs vriendelijk het paard de trailer op duwen/trekken. En zodra je paard een jump neemt zorgen dat je zelf ook de trailer in loopt en niet schrikt en stil blijft staan, dan deinzen ze vaak terug en gaan ze het eng vinden omdat jij schrok.

mhtimmerwerk
Berichten: 567
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: schellinkhout

Re: jaarling op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 10:11

we hebben haar zo de trailer op gekregen met een longeertouw onder der kont ze liep er zo in als of het de normaalste zaak van de wereld is.
bedankt voor alle tips
groetjes linda

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: jaarling op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 16:16

met wat voer, anders een touw achter de kont.. Lachen

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: jaarling op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:25

als je eventueel een andere oudere pony hebt of kan lenen die wel vertrouwd is met de trailer en die er eerst in zet dan durft hij er misschien wel heel veel makkelijker in.. en dan binnen in de trailer wat voer geven, heeft ze er gelijk een goed gevoel over