jaarling en onbereden 7-jarige

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xindy
Berichten: 64
Geregistreerd: 19-11-06
Woonplaats: Den Bosch

jaarling en onbereden 7-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 00:30

Hallo! Ik ben nieuw hier! Ik heb wat vraagjes wat betreft mijn 2 nieuwe verzorgpaardjes en ik ben erg benieuwd naar jullie mening

De oom van mijn vriend heeft 2 grote pony's, een mama met kindje, ontzettend lief! De moeder is 7 jaar, het kindje (merrie) 15 maanden. Met beide paarden is nooit iets gedaan, mama is nooit bereden/gelongeerd/gepoetst wat dan ook, met de jaarling is al helemaal niets gedaan (wat op zich geen ramp is aangezien ze nog zo jong is). Beide zijn altijd wel ontzettend verwend met brood en knuffeltjes. De eigenaar zou het leuk vinden als ik de jaarling over een tijdje in ga rijden (merrie schijnt door een tophengst te zijn gedekt, dat is ook wel duidelijk aan de jaarling haar gangen te zien), en als ik wil mag ik het mamapaard ook inrijden, maar er zijn wel wat problemen.

Ten eerste staan ze de hele dag in de wei, het hele jaar door, ze hebben daar alleen maar 3 redelijk grote weien die tegen elkaar aanliggen. Geen stal, rijbak, poetsplaats of wat dan ook (ja alleen een schuilstalletje).
De jaarling is nog steeds niet afgespeend, 'drinkt' nog steeds bij haar moeder. (al denk ik niet dat er nog melk uit komt). Ik heb geprobeerd ze even te scheiden door ze allebei in een andere wei te zetten maar ze raakten gelijk in paniek.
De jaarling hapt naar alles, ook echt constant, ze bijt in mijn jas/arm/been/borstels/wat ze ook maar te pakken krijgt. Ze is daardoor ook erg onrustig, is constant op zoek naar iets om in te bijten en staat daardoor geen seconde stil. Dit zijn natuurlijk wel veulenstreken, maar hoe kan ik dit uiteindelijk afleren?
Halster omdoen laten ze wel toe, voetjes geven doen ze ook heel lief, borstellen laten ze ook goed toe (mits de jaarling iets heeft om op te bijten, gras ofzo), dat is dus wel positief. Ze willen alleen niet meelopen aan het halstertouw.. blijven dan stilstaan en proberen het touw op te eten, kijken je dan aan alsof ze willen zeggen: "ja wat wil je nu?", ook de moeder. Toen mijn vriend de jaarling even had weggelokt wilde de mama wel heel braaf meelopen aan het halstertouw, zelfs een klein stukje gedraafd deed ze ook erg goed. Maar dat duurde niet lang want toen kwam de jaarling weer aangerent en deed de moeder weer alsof ik gek was. Schiet dus niet erg op op deze manier..

Ik wilde de jaarling voorlopig nog met rust laten, af en toe een keer borstellen en knuffelen en over een tijdje wat gaan wandelen (als ze mee wilt lopen..) en voor de rest niks mee doen. Over de moeder twijfel ik nog.

Nu was mijn vraag: hoe zouden jullie dit aanpakken, hebben jullie wat tips voor me? Ik heb best wat ervaring met jonge paarden en veulens, maar dit is toch wel een geval apart, gezien er ook weinig mogelijk is met alleen 3 weien. Maak me vooral zorgen om de mama, is het slim om haar op deze leeftijd nog in te rijden, of kan ik haar beter gewoon met rust laten? En hoe ga ik ze van elkaar scheiden als ze al in paniek raken als ze meer dan 10 meter uit elkaar staan? Het hapgedrag van de jaarling vind ik ook erg moeilijk, ik wil niet slaan, maar op een harde 'nee' reageert ze niet.

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening!

Xindy
Berichten: 64
Geregistreerd: 19-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: jaarling en onbereden 7-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 09:08

Niemand?

Kel_Or
Berichten: 34
Geregistreerd: 13-08-06

Re: jaarling en onbereden 7-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 09:12

Ik wil best reageren doe ik vamidag wel miss ik moet nu naar sgool bye kus kelly Vriendjes zijn?

Lilian__

Berichten: 2177
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Nunspeet

Re: jaarling en onbereden 7-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 09:13

Toch zeggen dat je wil dat de jaarlinger bij zijn moeder weg gaat. miss in een anders weiland met andere jaarlingen. Met die moeder zou ik eerst gaan beginnen met longeeren om wat conditie optebouwen en spieren. daarna hoofstelletje in en zadel op. en dan langszamerhand er op gaan zitten.
Sucses

Biancaa

Berichten: 4176
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: den haag ypenburg

Re: jaarling en onbereden 7-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:32

Ik zou inderdaad de jaarling naar een opfok laten brengen. Ze zijn nu al zo lang samen, dat het scheiden ook moeilijker is. Zeker als je geen mogelijkheid tot wegzetten heb (stal ofzo) zolang ze elkaar zien, blijft dit gedrag.

Het veulen zou ik dan voorlopig even niet veel meedoen, dat hapgedrag is iets wat jaarlingen altijd doen. als je een beetje hooi neerlegt als je bezig bent, kan je met haar misschien ook wat meer doen.

Als de jaarling weg is, bij de moeder de tepels in de gaten houden, ze produceert nu al zo lang melk, dat je moet kijken of ze geen uier ontsteking krijgt. Ze produceert wel degelijk nog veel melk hoor, zolang het veulen zuigt, komt er melk.

Met de moeder dus beginnen op de manier zoals Lilian omschrref, conditie opbouwen, veel gaan wandelen, dan verder gaan.

Succes in ieder geval!

unner

Berichten: 742
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Stein

Re: jaarling en onbereden 7-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:23

Het zou idd wel handig zijn als het veulen een paar maanden ergens anders terecht kon, liefst met leeftijdgenoten. Dan kun jij je richten op alleen de merrie: lekker beginnen met poetsen, als dat goed gaat wandelen. Eerst vertrouwen winnen. Daarna kun je beginnen met longeren, grotere stukken buiten wandelen en dan op het laatst als dat allemaal goed gaat en lekker loopt, eens een zadeltje opleggen, aan gewicht wennen en dan voorzichtig beginnen met rijden.

Als het veulen terug is, zullen ze wel natuurlijk weer aan elkaar gehecht raken, maar daar kun je ze ook mee leren omgaan. Steeds langere stukken met een van de twee weggaan (daarheen waar ze zich niet kunnen zien of horen). Het veulen moet je ook eerst vertrouwen laten opbouwn: poetsen, wandelen, knuffelen, later enge dingen laten zien zodat ze leert dat ze er niet bang voor hoeft te zijn.

Belangrijk: zorg dat je vooral in het begin met zn tweeen bent, voor het geval dat...

Succes ermee en laat eens weten hoe het gegaan is.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: jaarling en onbereden 7-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:34

Ja er zit niets anders op dan de boel te scheiden. Dat hoeft niet voor altijd te zijn maar een flinke logeerpartij is wel noodzaak. In de periode de het veulen weg is kun je aan de grondbeginselen beginnen met de mama. Dat er geen poetsplaats en zo is kan lastig zijn, maar daarin ben je niet de enige en je verzint er vast wel wat op. Heb je wel genoeg hulp als je haar gaat beleren?