Kunnen we deze merries strakjes zonder problemen scheiden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Kunnen we deze merries strakjes zonder problemen scheiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 21:24

Sinds 4 weken hebben we onze merrie (Flash) ondergebracht bij vrienden omdat we in haar weiland bezig zijn (betere ondergrond, omheining enz).
Onze vrienden hebben zelf ook een merrie (Nada) en vorige week hebben we ze voor het eerst bij elkaar gezet en gelaten.
Die twee zijn nu onafscheidelijk, vandaag ging ik rijden met Nada en ze bleven contineu naar elkaar hinneken.
Flash die behoorlijk dominant is verandert in haar voordeel zowaar is ze veel socialer geworden in deze week. Vroeger had ze enorme voernijd en nu eten ze zelfs samen.
Ik zie mijn paard echt positief veranderen nu ze bij Nada staat.
Nu mijn vraag over een week of drie is het de bedoeling dat Flash weer naar haar eigen wei gaat. Ik maak me een beetje zorgen (misschien wel onnodig) strakjes gaat ze haar maatje missen.
De eigenaar die de ezels aan de aangrenzende wei naast Flash heeft staan gaan in de winter naar binnen.
Dus staat ze strakjes ineens helemaal alleen. Kunnen we ze beter nu alvast scheiden of maak ik me druk om niets omdat onze kennis zegt het is alleen een soort vakantie voor Flash, ja maar hoe vertel je dat aan een paard.
Heeft iemand ervaring en of tips?
Alvast bedankt.

Anoniem

Re: Kunnen we deze merries strakjes zonder problemen scheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:27

Kan je haar daar niet laten staan totdat die ezels weer naar buiten gaan ?

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Re: Kunnen we deze merries strakjes zonder problemen scheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 21:34

Misschien moet ik dat maar aan mijn kennis voorstellen of dat Nada op vakantie komt bij Flash totdat de ezels weer naar buiten gaan.
Maar jij denkt dus ook dat het geen goed plan is, morgen komt mijn dierenarts hem ga ik het ook even vragen.
Weet je toevallig ook wat de gevolgen zijn van zo´n scheiding?

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Re: Kunnen we deze merries strakjes zonder problemen scheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 08:07

Paarden zijn kuddedieren dus het zou mijn keuze niet zijn om een paard alleen te houden.

Kan je niet met die kennis afspreken dat de paarden bij elkaar blijven en beurtelings op beide locaties staan?

Of misschien kan je een shetje kopen als gezelschap voor je eigen paard?

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Re: Kunnen we deze merries strakjes zonder problemen scheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:47

Ik denk in principe dat het scheiden geen grote problemen op moet leveren. Jouw paard gaat terug naar een voor haar vertrouwde omgeving, wat natuurlijk ook al scheelt. Beide paarden zullen in het begin waarschijnlijk nog veel naar elkaar hinneken, maar na verloop van tijd zullen ze er beide aan wennen dat ze weer zonder elkaar staan denk ik. Je kunt het ook even aanzien en daarna alsnog besluiten om beide paarden weer bij elkaar te brengen.

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Kunnen we deze merries strakjes zonder problemen scheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 23:16

De scheiding zal niet veel problemen opleveren vermoed ik, maar je paard kan wel erg eenzaam worden als die alleen staat, kan je niet regelen dat die een maatje krijgt? al is het maar een shetlander of een geit bijvoorbeeld..

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Re: Kunnen we deze merries strakjes zonder problemen scheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 23:40

Dank jullie wel voor jullie reacties, ik heb het mijn DA gisteren ook gevraagt en zegt dat het geen probleem geeft.
Waarschijnlijk gaat Nada mee naar onze wei tot het voorjaar. Dan komen de ezels en één paard van de buurman weer naar buiten in de omliggende weiden, dan gaan we ook langzaam aan beginnen met haar in te rijden. Daarom is een shet en/of ander paard geen optie.
Een geit of schaap kan niet want die kruipen onder de omheining door naar de omliggende weilanden.
Gisteren ben ik gaan wandelen met Flash en het viel me op dat Nada juist aan het roepen was en flash was niet meer geintreseerd, heeft ook niet teruggeroepen naar Nada.
Mochten er toch problemen komen dan zoeken we wel een oplossing evt een ezeltje alleen moet ik dan mijn vriend overtuigen Clown .