help!! ik ben soms bang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elviira

Berichten: 22
Geregistreerd: 16-11-06

help!! ik ben soms bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 21:06

hooii

ik heb een verzorg/eigenpony een shetje.. die is al aardig oud 37 jaar
die haal ik altijd uit de wei, maar af en toe dan komt ze in volle rengalop naar me toestormen met de oren in der nek, en bijtend. Alsof ze me wilt aanvallen, hoe kan ik dit verkomen. Ik ren niet weg of wat dan ook, maar ik hoop dat ze me niet bijt natuurlijk. Hoe kan ik dit afleren... dit doet ze ook als ze eten krijgt.

elvira

spoekie

Berichten: 2407
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re: help!! ik ben soms bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:19

Ze ziet jou overduidelijk dus als een lagere rang. Je moet dit veranderen door, als je met haar bezig bent, consequent te zijn en haar te laten merken dat je de leider bent.

Misschien is hulp vragen aan iemand met meer ervaring een hele goed oplossing.

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Re: help!! ik ben soms bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:22

Probeer ook niet bang te zijn wat dat merkt een paard toch, en de meeste gaan daar dan misbruik van maken. Ben streng als ze zich niet gedraagt en straf haar, je hoeft haar niet afteslaan. Een boze stem opzetten is soms al meer dan voldoende

TeeGee

Berichten: 15497
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Re: help!! ik ben soms bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:23

Ik zou een zweepje meenemen. En dan eerste je zelf groot maken, bijvoorbeeld je armen omhoog met het zweepje. Als dit niet helpt een tik geven. Juist omdat ze dit niet elke keer dit een beetje raar gedrag, dat afgestraft moet worden.

Imagine
Berichten: 10
Geregistreerd: 18-07-04

Re: help!! ik ben soms bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 09:54

Ja maar ik vraag me af of er nog wat aan te doen is als dat beestje al 37 is.

Anoniem

Re: help!! ik ben soms bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 09:55

Tuurlijk kan je er nog wat aan doen...

tanya89

Berichten: 3092
Geregistreerd: 06-05-05

Re: help!! ik ben soms bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 09:58

Ik zou geen zweep meenemen want dan komt ze straks helemaal niet meer!! Ik zou een snoepje meenemen en op het moment dat ze lief is meteen iets lekkers geven en als ze probeert te bijten gewoon een tik met je hand geven..

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: help!! ik ben soms bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:22

Mijn reactie zou zijn: Even hard op haar af rennen, schreeuwen in korte termen, met je armen zwieren. (maar wel zo dat áls ze door zou rennen dat je wel de stap opzij kan zetten) Maar dus even hard met haar de strijd aan gaan, als dat zij met jou doet.

Qimm

Berichten: 15195
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: help!! ik ben soms bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:13

Bella schreef:
Mijn reactie zou zijn: Even hard op haar af rennen, schreeuwen in korte termen, met je armen zwieren. (maar wel zo dat áls ze door zou rennen dat je wel de stap opzij kan zetten) Maar dus even hard met haar de strijd aan gaan, als dat zij met jou doet.


Dit lijkt mij ook een goed idee, zo zou ik het aanpakken. Ik zou paaien met snoepjes afraden. Dan ben je gewoon een wandelende snoepmachine

Mariska_28

Berichten: 10524
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: help!! ik ben soms bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:46

Het is maar goed dat het mijn pony niet is... Als ze echt aan komt rennen om je te grijpen/weg te jagen dan nam ik een eind hout de wei in en als ze het dan deed liet ik haar alle hoeken van de wei even zien.. Wie denkt ze wel niet dat ze is..

elviira

Berichten: 22
Geregistreerd: 16-11-06

Re: help!! ik ben soms bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 16:02

oke, ik doe op de manier van Bella. Ik denk dat die helpt. Ik ben zelf niet bang voor haar absoluut niet, maar ik vind het soms zo gevaarlijk...

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re: help!! ik ben soms bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:11

Ik ga ook met Bella mee Haha! Dan schrikt ze ten minste ook van jou reactie en stopt er dan wel mee. Als ze dan nog steeds door je heen wil rennen moet je maar eens respectoefeningen gaan doen, want dit gaat nog eens een keer fout...

Anoniem

Re: help!! ik ben soms bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:12

Begin met "plan Bella" en als dat niet lukt stap je over op "plan Mariska_28"
Dàt was voor mijn pony de enige manier om de ik-respecteer-je-lekker-toch-niet-cirkel te doorbreken. Maar mijn pony ging nog iets verder dan alleen op mij af rennen om te bijten, die begon ook gericht te schoppen en te steigeren. Ik heb het overigens niet met een eind hout gedaan, ik nam een longeerzweep mee.

Iris_B
Berichten: 2086
Geregistreerd: 23-04-06
Woonplaats: Dronten

Re: help!! ik ben soms bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:14

_Micha_ schreef:
Probeer ook niet bang te zijn wat dat merkt een paard toch, en de meeste gaan daar dan misbruik van maken. Ben streng als ze zich niet gedraagt en straf haar, je hoeft haar niet afteslaan. Een boze stem opzetten is soms al meer dan voldoende



sluit ik me bij aan, en misschien een beweging maken die zij niet had verwacht als ze naar je toe komt rennen Tong uitsteken

Jessica15
Berichten: 439
Geregistreerd: 15-11-06

Re: help!! ik ben soms bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 10:38

je moet haar laten merken dat je niet bang bent voor haar en dat jij de baas bent zij loopt nu over jou heen en dat is niet de bedoeling

Mariska_28

Berichten: 10524
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: help!! ik ben soms bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 11:32

En heb je het al geprobeerd? Gaat het al beter?