Shetlander... steigeren, wegrennen, bokken, en nog meer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quilfa

Berichten: 449
Geregistreerd: 20-09-05
Woonplaats: Kampen

Shetlander... steigeren, wegrennen, bokken, en nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 20:33

ik heb een 3 (bijna 4) jarige shetlandpony (niet van mezelf maar mag er wel alles mee)

en als ik die wil pakken moet ik de hele wei door totdat ze moe is en dan kan ik haar nouwelijks borstellen omdat ze heel erg trekt en alles (ze heeft al een halstertouw kappot getrokken) en we willen dat ze meer vertrouwen in mensen krijgt... we zitten te denken wat we allemaal kunnen doen... we hebben al wat dingen bedacht maar willen toch nog wat meer dingen..

als je met haar loopt en ze wilt niet meer en blijft ze staan en als je een klein rukje geeft begint ze te steigeren... ook als je haar wat aan de longeerlijn laat lopen (kon ze al) begint ze te steigeren en te bokken....

ze stond gister echt helemaal rechtop!! recht voor me...

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Shetlander... steigeren, wegrennen, bokken, en nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:38

Hmm, de verhoudingen liggen duidelijk een beetje overhoop! Ik raad je aan (meer) te gaan grondwerken; over het boek 'Grondwerk met paarden' van Inge Teblick ben ik zeer te spreken! (www.ingeteblick.be)

Verder is consequent blijven belangrijk. Probeer ook het paard niet achterna te rennen bij het vangen; hij zal het op alle fronten (snelheid, uithoudingsvermogen) van je winnen en bovendien heb je kans dat hij het wel als een leuk spelletje ziet. Daar los je niets mee op. Grondwerk leert je paard ook dat hij niet bij je hoeft te komen, maar dat het bij jou fijner is dan in de wei blijven lanterfanten Lachen

spoekie

Berichten: 2407
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re: Shetlander... steigeren, wegrennen, bokken, en nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:17

Consequent zijn.

Als ze stil staat: Ga ter hoogte van haar schouder staan en geef haar een tikje tegen haar buik met je hand of een tikje met een zweepje.
Als je haar vaszet: zorg dat ze echt helemaal stil staat voordat je haar uberhaupt vastmaakt. En als ze dan gaat lopen, pak het halstertouw vast en zeg dan dus 'Ho', ga niet lopen slaan, want daar wordt ze alleen maar drukker van.
Als ze steigert: Zorg dat ze gaat lopen, desnoods met een flinke tik. Maar een paard kan niet steigeren als hij/zij loopt.

Laat longeren over aan iemand, die het kan. Want dat moet goed aangeleerd worden.

Breng meer tijd met haar door, door gewoon in de wei te zijn. Al ga je de poep uit het land scheppen. Hoe meer ze jou ziet, des te meer ze aan jou went.

Maar ik denk dat het grootste probleem is dat de pony niet weet wat de bedoeling is, en jij niet weet wat je moet doen. Waardoor de pony geen leiding krijgt en maar uit onzekerheid zelf dingen gaat verzinnen.

Zoek iemand die je helpt, want dit afleren is ontzettend moeilijk en de pony zal er de dupe van worden. Want zij is degene die al het straffen later moet ondergaan of erger...

manoo86

Berichten: 407
Geregistreerd: 21-11-06
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Shetlander... steigeren, wegrennen, bokken, en nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 23:04

heb je geen lokmiddelen in de wei die helpen? dat zou wel schelen... ik zou zeggen belonen als ze naar je toe komt enzo. ik had ook een shet, dat was ook een etter,maar we hebben haar veel beloond als ze het goed deed, ze was nog maar 2 jaar. het hielp gelukkig wel!!!

Quilfa

Berichten: 449
Geregistreerd: 20-09-05
Woonplaats: Kampen

Re: Shetlander... steigeren, wegrennen, bokken, en nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 08:58

ik kan pony's wel leren longeren,, dat heb ik al genoeg gedaan en ervaring met dingen afleren enz. heb ik ook dus het probleem is niet dat ik het niet kan ik zoek gewoon handige tips

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Shetlander... steigeren, wegrennen, bokken, en nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 09:09

Voor het vangen in de wei is het heel simpel. Ga maar op de grond zitten met je rug ernaar toe. Pak iets van een zakje waar je wat mee kunt ritselen en doe alsof dat ontzettend interessant voor je is. Een shet is van nature nieuwsgierig en zal altijd even komen kijken. Je moet wel zorgen dat je er geen aandacht aan schenkt zolang ze nog niet bij je staat.

Verder toch een kwestie van vertrouwen opbouwen. borstelen kun je ook doen als je haar in de wei vast hebt aan de hand. Lopen is pas weer een stap verder.