Overspronggedrag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Overspronggedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 19:44

Heej mensen,
Ik heb geen idee of dit hier goed staat, maar ik wist absoluut niet waar het anders moest. Ik vroeg me dus af of paarden ook overspronggedrag hebben?
En dan in de zin van dat ze gaan gapen?
Even voor de mensen die niet weten wat het inhoud:
Als je gestresseerd of gespannen bent omdat er iets van je gevraagd wordt waarbij je niet precies weet wat je gaat done, maar je moet wel in korte termijn beslissen. Bij ons mensen kan dat bijvoorbeeld zijn dat je dan aan je haar gaat friemelen ofzo..
Groetjes, mij

ellepel

Berichten: 47445
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Overspronggedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:29

het klopt wel dat paarden in situaties waarin ze niet precies weten wat er gaat gebeuren dat ze dan gaan staan gapen.
je ziet t vaak tijdens opzadelen,of poetsen en dan bijvoorbeeld momenten waarop de eigenaar even een praatje gaat maken met iemand anders dan gaan paarden vaak gapen.
zo kwam ik ooit es op een handelsstal,zodra daar de deur open ging en er vreemde mensen binnen kwamen ging de helft staan gapen Haha!
of als je bij een weiland staat te kijken gaan ineens een aantal paarden staan gapen..
moe? welnee, t is een situatie waarin ze niet precies weten wat er gebeurd ( gaan ze uit de wei, krijgen ze eten? of wat gebeurd er) dus gaan ze gapen..

dus ja..paarden hebben denk ik wel overspronggedrag Knipoog

Anoniem

Re: Overspronggedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:12

VSW --> OMG.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Overspronggedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:02

Ja volgens mij ook en dan moet ik erg om ze lachen. Het is niet zo dat ze dan geen zin hebben om te doen wat jij vraagt maar ze snappen het nog niet helemaal. Om aan de onzekerheid te ontsnappen doen ze dan maar wat. Gapen, of ineens heel geinteresseerd naar het grote niets kijken.
Dus ja ik denk wel dat wat jij beschrijft dat ik dat ken en ik noem het ook oversprong gedrag.

ellepel

Berichten: 47445
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Overspronggedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:44

Citaat:
of ineens heel geinteresseerd naar het grote niets kijken.


ja!!! die klopt ook Haha!
sta je bij de wei te kletsen,staan die paarden ineens heeeeel geinterreseerd naar iets achter je te kijken...terwijl daar gewoon niks te zien is Tong uitsteken

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: Overspronggedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:27

Ik heb me dit ook al eens afgevraagd, maar denk inmiddels dat ze wel overspronggedrag kennen.
Ik merk het heel erg als ik Eli vraag te gaan liggen. Hij weet wat ik bedoel en wil opzich graag naar me luisteren, maar vind het liggen geen prettige oefening. Hij gaat dan vaak staan gapen omdat hij dus met zichzelf in 'gevecht' is of hij gaat liggen of niet.

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Overspronggedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:08

gapen kan ook zijn; ontspanning na inspanning of net iets heel spannends meegemaakt, gewoon moe na inspanning of overspronggedrag, en dat hoeft weer niet alleen gapen te zijn

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Overspronggedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:39

Waarschijnlijk wel, ieder dier vertoont dat soort gedrag als ze in een situatie zitten waarin ze niet weten wat ze moeten doen. Stres, spanning, verveling, of als ze niet weten wat ze moeten doen. Gaan ze bijvoorbeeld van heel angstig ineens gapen. Beetje vreemd wel, maar ik vind het wel grappig Haha! Mensen doen het ook vaak zat Tong uitsteken