Paard is boos bij opzadelen & voeren!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LieveLotje

Berichten: 387
Geregistreerd: 03-06-06
Woonplaats: In een kartonnen doosje.

Paard is boos bij opzadelen & voeren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 20:47

Wat moet je doen als een paard boos is bij het opzadelen & als je gaat voeren?

Straffen (zo ja, hoe?), negeren of iets anders?

Alle hulp is welkom! Lachen

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Paard is boos bij opzadelen & voeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 00:08

Boos? Paarden zijn niet voor niks 'boos' Knipoog
Hij vind het blijkbaar niet fijn om opgezadeld te worden, en ik zou eerst gaan kijken naar de reden daarvan. Het kan natuurlijk dat hij gewoon niet graag wil rijden, maar het kan ook dat het zadel niet goed past bijvoorbeeld.
Verder moet je niet alleen afstraffen als hij iets fout doet, maar ook veel belonen als hij iets goed doet, dat is nog belangrijker.

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Paard is boos bij opzadelen & voeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 00:14

met het zadel kijk eerst eens grondig je zadel na door een zadelmaker erbij te halen en zijn rug door een osteopaat. Voernijd is vaak bij paarden heeft hij veel inkijk van de buurman als hij eten krijgt.

maaike93

Berichten: 1784
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: The place to be.

Re: Paard is boos bij opzadelen & voeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:31

idd even het zadel goed laten nakijken Knipoog

Foresttravel

Berichten: 785
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Beilen, Drenthe

Re: Paard is boos bij opzadelen & voeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:33

Een paard kent het begrip: boos niet.
en straffen is NOOIT de oplossing.
Paarden zijn kuddedieren, en werken volgens een bepaalde rangorde.
als jij in die rangorde lager staat, kan dit soort gedrag voorkomen.
Misschien moet je proberen hoger in de rangorde te komen.
werkt vast, succes

Anoniem

Re: Paard is boos bij opzadelen & voeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:22

MysticTinker schreef:
Boos? Paarden zijn niet voor niks 'boos' Knipoog
Hij vind het blijkbaar niet fijn om opgezadeld te worden, en ik zou eerst gaan kijken naar de reden daarvan. Het kan natuurlijk dat hij gewoon niet graag wil rijden, maar het kan ook dat het zadel niet goed past bijvoorbeeld.
Verder moet je niet alleen afstraffen als hij iets fout doet, maar ook veel belonen als hij iets goed doet, dat is nog belangrijker.

Het eerste deel is zeker waar maar ik struikel echter over het vetgedrukte.
Jij zegt hier in feite mee dat afstraffen van dergelijk gedrag wel ok is.
Hier ben ik het absoluut NIET mee eens. Waarom niet? Het paard geeft duidelijk aan wat hem/haar dwarszit -> opzadelen. Ga je dit afstraffen betekend dus dat je de communicatie platgooit tussen jou en jouw paard. het paard kan dit op 2 manieren oppakken: 1. het gedrag kan omslaan tot agressie (lees:bijten, trappen enz) 2. het paard 'breekt' en zal dus ook niet dergelijk gedrag duidelijk doorsluizen naar jou toe. Dus je zult in het 2e geval ook geen duidelijkheid krijgen van je paard hoe hij in zijn vel zit. Dit moet je dus ABSOLUUT!!! NIET!!! willen.
Het paard geeft aan het niet eens te zijn met het opzadelen. Ipv dit af te straffen kun je ook de oorzaak achterhalen en hier iets aan doen (zoals je in het eerste gedeelte aangeeft).

Communicatie behouden tussen jou en jouw dier is van groot belang!
Typisch geval van :" een goede ruiter hoort zijn paard fluisteren, een slechte ruiter hoort zijn paard niets eens schreeuwen"

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Paard is boos bij opzadelen & voeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:07

Nee klopt dat bedoelde ik ook niet. Daarom heb ik er ook bij gezet: eerst de reden van het gedrag uitzoeken.
Maar als mijn paard zijn oren in de nek legt als ik hem ga voeren dan zegt ik wel duidelijk "NEE", dat bedoel ik vooral met straffen. Als je zeker weet dat het paard geen pijn heeft dan mag je wel laten weten dat het niet mag.

Happinez

Berichten: 8399
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Re: Paard is boos bij opzadelen & voeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:15

mijn merrie doet dat ook , heel boos kijken als ik wil gaan voeren of opzadelen. (zadel past goed )
Meestal negeer ik haar, zolang ze me niet bijt.
Doet ze dat wel , of een poging daartoe "straf " ik haar door me stem te verheffen.

Kelly0708

Berichten: 541
Geregistreerd: 30-05-05

Re: Paard is boos bij opzadelen & voeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:44

nou,mijn paard rent al weg wanneer ze het halster ziet.ze hoeft dan nog niet eens opgezadeld te worden.ze loopt gewoon liever in de wei,en komt knuffelen als haar dat uitkomt.
als ik haar dan wil poetsen of wat dan ook.moet ik haar het halster om doen.en dan straf ik haar ook wel eens.omdat ik weet dat ze er gewoon onder uit wil komen.terwijl ze helemaal geen reden heeft.je moet je paard op dat gebied gewoon leren kennen wanneer iets 'echt' is of wanneer niet.

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Paard is boos bij opzadelen & voeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:50

Mijn paard heeft ook zadelnijd, maar dat komt omdat zijn zadel dus niet goed paste. Na laten kijken dus Knipoog

Voedernijd word vaak veroorzaakt omdat paarden te dicht op elkaar zitten, sommige paarden hebben liever wat meer ruimte om zich heen, maar omdat ze opgesloten zitten in boxen kan dat dus niet, daardoor probeerd ze de andere paarden te waarschuwen dat ze verder weg moeten gaan maar dan kunnen ze niet, beetje zinloos gedrag dus maar daar kun je moeilijk een paard op gaan afstraffen.

@Kelly0708: In plaats van je paard te straffen zal je misschien eens bij je zelf na kunnen gaan waarom hij je niet graag ziet en proberen het werk of de dingen die je doet leuker voor hem te maken.

Kelly0708

Berichten: 541
Geregistreerd: 30-05-05

Re: Paard is boos bij opzadelen & voeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:55

hij ziet mij wel graag.maar niet met halster.dat is gewoon omdat ze dan weg moet bij die andere.ze vind alleen werken niet leuk.staat liever in de wei.tenzij ik een ander paard mee neem als ik ga rijden.maar dat gaat helaas ook niet altijd.

Anoniem

Re: Paard is boos bij opzadelen & voeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 08:42

Kelly0708 schreef:
hij ziet mij wel graag.maar niet met halster.dat is gewoon omdat ze dan weg moet bij die andere.ze vind alleen werken niet leuk.staat liever in de wei.tenzij ik een ander paard mee neem als ik ga rijden.maar dat gaat helaas ook niet altijd.


Nu gaan toch mijn nekharen enigsinds overeind staan...
Hoe weet jij in g*dsnaam dat jouw paard niets mankeert, maar hij gewoon "te lui" is? Heb jij hem helemaal lichaamlijk laten beoordelen? Lichaamsdeel per lichaamsdeel? Heb je alles gedaan om erachter te komen waarom hij dit gedrag vertoont? Je gaat ervanuit dat hij dus gewoon simpelweg niet wil werken, omdat ze dan weg moet bij de andere paarden.
Natuurlijk alle paarden staan liever in de wei. Daar horen ze van oorsprong ook te lopen (wei= grasvlaktes).
Verder vind ik het (sorry subtieler kan het niet) nogal egoïstisch van je om dit te negeren en lekker verder gaan met waar je gebleven was.
Jij geeft duidelijk alleen om jouw paard als gebruiksvoorwerp. Want anders was je wel tot een compromis gekomen.
Jij wilt rijden en jouw paard liever niet en toch ga je rijden omdat je "helaas niet altijd op een ander paard kunt rijden" ?
Natuurlijk heb je je paard niet gekocht om ernaar te kijken. Het is fijn als je er ook daadwerkelijk lekker mee bezig kunt zijn. Maar je kunt een hoop andere dingen doen om het een stuk aangenamer te maken voor hem. Maar het is wel een dier wat gevoel heeft en hier moet je geen misbruik van maken.

Kelly0708

Berichten: 541
Geregistreerd: 30-05-05

Re: Paard is boos bij opzadelen & voeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:12

nou ja,dat is jou mening.heb hem laten na kijken door ostheopaat.en laten behandelen.rij 1x in de 4 weken.dus denk niet dat ik hem voor mijn eigen plezier hem.hij is bij mij gekomen toen het een verwaarloost beest was,en is helemaal opgeknapt.dus denk wel dat hij het goed heeft bij me.maar als jij er anders over denkt...prima.ieder zijn eigen mening.