Hoe vertrouwen creëren bij een nieuw paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LieveLotje

Berichten: 387
Geregistreerd: 03-06-06
Woonplaats: In een kartonnen doosje.

Hoe vertrouwen creëren bij een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 20:41

Zoals de topictitel al aangeeft,

Hoe zorg jij ervoor dat een nieuw paardje jouw vertrouwen gaat winnen, en andersom?
En wat zou jij doen als je nieuwe paard nét op je stal aankwam?

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Hoe vertrouwen creëren bij een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 22:01

Net op stal: eerst losgooien, lekker poetsen en wandelen. Vertrouwen kweek je door samen dingen te doen zoals grondwerk, poetsen, wandelen en grazen. Je paard moet jou als leider gaan zien en op je gaan vertrouwen, dat kan, afhankelijk van het paard, best wel een tijdje duren.

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Hoe vertrouwen creëren bij een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 22:38

Wat ik gedaan heb is haar eerst lekker een uur los gegooit in de bak. De andere paarden waren toen binnen, dus ze kon even flink stuiteren en rennen (ze had 3 uur op de trailer gestaan). Na dat uur heb ik haar naar binnen gebracht en een grote pluk kuil gegeven. Ze begon direct te eten en kennis te maken met haar buren.

Ik heb haar 3 dagen rust gegeven dmv niet rijden longeren oid. Wel stukjes lopen, lekker poetsen en knuffelen...

En na 3 dagen het rijden rustig opgebouwd...

zilverspoor

Berichten: 39
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Nuenen.

Re: Hoe vertrouwen creëren bij een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:26

Veel met hem wandelen ook waar enge dingen zijn, ook in de stal idd hooi/kuil oid hebben liggen en veel tegen hem/haar praten en poetsen zodat het paard de kans heeft om aan je te wennen en aan de omgeving Knipoog

spoekie

Berichten: 2407
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re: Hoe vertrouwen creëren bij een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:29

Het de tijd geven. Maar wel eigenlijk gewoon alles vrij normaal doen. Maar hem natuurlijk minder kwalijk nemen. Ik doe nou eenmaal sommige dingen anders dan iemand anders en ik geef hem ook de tijd daar aan te wennen.
Mijn pony is gewoon meteen op stal gegaan (Ik heb hem zelf naar zijn nieuwe huis gereden) en daar met rust gelaten. De volgende dag zijn we wel al gaan rijden, maar rustig aan en vrijwel niks vragen. Gewoon even laten wennen aan de bak.
Ik heb hem nu anderhalve maand ongeveer en ik begin te merken dat de band echt begint te komen. Hij schrikt buiten minder, komt meer om te knuffelen en begint gewoon meer vertrouwen in mij te krijgen.
Maar zoiets heeft gewoon tijd nodig, en je moet het die tijd geven.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Hoe vertrouwen creëren bij een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:03

Veel kleine dingetjes doen. Ik heb ook veel vertrouwen gekregen met wandelen. En grenzen opzoeken...verder vind ik het ook altijd heel fijn en vertrouwd werken met los longeren. Wij hebben hier een soort longeerpiste en altijd als ik daar in werk met paard, kom ik er eigenlijk met een goed en sterk gevoel weer uit, maar ook daar zoek ik vaak die grenzen op (verschillende tempo's verkrijgen en om laten draaien op kleine commando's, stilstaan, naar je toekomen en kleine VD-dingetjes).

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Hoe vertrouwen creëren bij een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:40

Lekker wandelen, grondwerk, longeren, rijden, poetsen, knuffelen, veel van dat soort oefeningen om je paard je vertrouwen te geven zodat hij dat weer aan jou kan geven.

Charlie_

Berichten: 984
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Re: Hoe vertrouwen creëren bij een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:43

Lekker rustig aan met hem doen, en het paard de tijd geven. Dan merk je vanzelf hoe het paard reageert, en hoe je weer verder kan gaan. En het bewegen gewoon rustig aan opbouwen, dan komt het best goed, en dan win jij ook het vertrouwen van het paard! Succes en veel plezier Lachen.

_Rebec
Berichten: 4352
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hoe vertrouwen creëren bij een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 23:58

de mijne heb ik eerst 1,5 maand in het land gegooit.
daarna ben ik begonnen met inrijden. was toen al vertrouwen ben zonder zadel opgestapt. *hupsie!

Dorien05
Berichten: 11
Geregistreerd: 12-10-06

Re: Hoe vertrouwen creëren bij een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 00:17

Ik ben zelf ook nog helemaal aan mn nieuwe aanwist aan het wennen en hij aan mij. hij is pas 2,5 dus we kunnen samen heel veel leren. ik heb hem gister voor het eert gelongeerd en dat ging best goed:d hij heeft zich wel tot 2x toe los getrokken maar dat kwam omdat zich ff ging utleven met wat bokkensprongen en ik hem zo niet gehouden kreeg. het gevolg; brandblaren omdat ik mn handschoenen niet aan had. Bloos ik heb hem nu een kleine maand maar als ik hem in de wei zet en ik loop langs met de mestkar loopt ie n heel stuk mee en is beledigd als ik andere paarden ga poetsen:p
maar indderdaad heel rustig aan beginnen en wandelen dat hij leert dat hij je kan vertrouwe

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: Hoe vertrouwen creëren bij een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 09:36

Tjee ik weet eigenlijk niet eens meer wat en hoe ik drie jaar geleden precies gedaan heb toen ik tif net had...
Ik weet alleen nog dat ik úrenlang bij haar in de stal heb gezeten om een band met haar op te bouwen...verder was ik op van de spanning, dus zal wel niet heel veel gedaan hebben denk ik Tong uitsteken

playboysches

Berichten: 775
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Uithoorn

Re: Hoe vertrouwen creëren bij een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 20:01

toen mijn paardje bij mij aankwam (werd door vorrige eigenarresse gebracht) was het al avond en vrij donker op stal. hij was nogal druk van de trailer en ik en de vorrige eigenarresse zijn even met hem gaan wandelen over het erf, net zolang tot dat hij rustig was. daarna met een grote berg hooi op stal gezet en met rust gelaten..
de volgende ochtend was ik er alweer vroeg (was zo blij met hem dat ik niet kon slapen) en heb hem toen lkkr gepoetst, losgegooid, gewandeld en even rustig gereden.
de volgende dag was hij al een beetje gewend aan zijn stal en de buurpaarden en heb ik hem smiddags op het land gezet bij de andere paarden. dit ging erg goed (paard is ook zeer sociaal)
ik heb mijn paardje nu bijna 3 maanden en heb door een ongeluk van ons samen, veel met hem moeten wandelen. we hebben in die korte tijd samen al veel mee gemaakt en daardoor is de band die ik met hem heb alleen maar sterker geworden..
hij hinnikt zelfs al hij me ziet aankomen.. Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe vertrouwen creëren bij een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 01:08

Ik zou grondwerk met het paard doen, zo verbeter je de band en leer jij het paard kennen, en het paard jou te respecteren.

Link voor een boek over grondwerk:

viewtopic.php?f=125&t=625206