paard soms agressief?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

paard soms agressief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:20

Ik heb mijn merrie nu een jaar,
En qua karakter is ze nogal wisselvallig,
Soms is ze echt in een knuffelbui, en dan loopt ze me echt aan 1 stuk door te knuffelen, zo erg dat ik het ook wel eens zat word (Beetje vervelend als ik der manen invlecht, en ze draait der hoofd om, om aan mijn schouder te gaan knabbelen of dat soort gekke dingen Haha! )

En andere momenten is ze echt ontzettend agressief,
Dan kom ik aan lopen, en dan ziet ze me... Dan loopt ze helemaal te springen in der stal, ontbloot ze haar tanden, en loopt als een tierelier rondjes te lopen, en als ik de deur dan open schuif, probeert ze, zover dat mogelijk is op me af te stormen, met ontblote tanden, en dan maakt ze der nog zo'n huppeltje bij, waar je niet echt blij van wordt Scheve mond

Als ik dan het halster om doe, (wat soms ook een heel gevecht nog is) Dan doet ze wel weer ok, alleen dan kijkt ze der wel heel nukkig bij.

In de wei had ze ook van die buien, maar dan kwam ze ook echt half 'steigerend' (ik kan er geen ander woord voor vinden, maar het klinkt wat heftiger dan het is) en galloperend op je af... Waardoor al die kindjes panisch werden, en der ongevraagd gingen slaan enzo (niet echt in de zin van 'corrigerende tik' denk ik, Want de boer vertelde zelf nog, dat die yvke met zijn wandelstok ed had geslagen Scheve mond ) Waardoor het naar mijn idee telkens erger werd... Maar er waren ook buien dat ze heel normaal deed...

Als ik het zo opschrijf dan klinkt het allemaal heel heftig geloof ik, maar het zijn van die buien die ze eens in de zoveel tijd heeft, niet elke dag ofzo... Ik vind het wel heel vervelend, omdat ik der soms echt bang van wordt Bloos Toen ik haar net had, was ze ook heel panisch enzo dat ze iedereen aan wou vallen, dat is opgehouden toen ze bach bloesem remedie kreeg, maar achteraf heb ik wel eens het idee dat het mss ook wel met de aandacht die ze toen kreeg te maken kon hebben? Ik moest tenslotte twee x per dag die druppels geven, en dan gooide ik haar ok vaak nog even los enzo, omdat dat meestal in tussenuren was enzo, dat er toch niemand op stal was, en dan ging ik 's avonds nog rijden... Maargoed, ik ben geen paarden gedragskundige, dus dat weet ik ook niet echt,

maar heeft iemand mss tips of een idee wat het kan zijn?

ellepel

Berichten: 47444
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: paard soms agressief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:55

merrie he?
hoe is ze met de hengstigheid? vertoont ze dit gedrag dan ook?
kan een probleem zijn in de hormoonhuishouding of eierstokken.
ik heb wel merries gekend met soortgelijk gedrag en bij hen lag het aan hormoonproblemen...

Anoniem

Re: paard soms agressief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:56

idd een merrie,
der hengstigheid is idd nogal extreem, ze doet hélemaal niets meer, en probeert mij alleen maar te pletten... Sigaar

Maar het vervelende is wel, dat ze heel onregelmatig hengstig is, en ook heel lang... Het heeft ook wel eens twee weken geduurt.. Is der iets tegen te doen?

ellepel

Berichten: 47444
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: paard soms agressief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:03

zeker als ze ook nog es heel onregelmatig hengstig en dit lang duurt zou ik toch es overwegen om dit na te laten kijken door een goede veearts.
medicijnen zijn er wel voor, je hebt verschillende,welke dan echt goed werken zou je moeten uitzoeken...

ik heb een merrie gekend die je soms echt aanviel, en de andere dag was het een regelrechte knuffel en kon je alles met haar doen.. later bleek dus dat ze een cystes aan de eileiders had die al deze ongemakken veroorzaakte.
helaas voor die merrie kwam hulp te laat,eigenaar was er zo zat van dat ze dus afgemaakt is...
maar ik zou zeker laten uitzoeken of jouw dier ergens last van heeft.

hier staat misschien wel goede info voor je:
viewtopic.php?f=3&t=660994
of hier;
viewtopic.php?t=239097