Hoe leren... Handpaard...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Hoe leren... Handpaard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 18:20

Hoe leer je om je onbeleerde merrie mee nemen aan een touwtje te paard als je op buitenrit gaat zonder dat ze je van je paard aftrekt?
En... Hoe leer je het paard (heel brave hengst) wat je rijdt dat de merrie hem moet volgen? etc etc...

En hoe leer je ze mee te lopen aan de fiets Clown

Alle tips en ervaringen zijn welkom.

Geen commentaar aub op merrie-hengst verhaal, ik ken mijn paarden en weet ook wat mijn hengst zou doen... niets!

MyrtheJ

Berichten: 3973
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Hoe leren... Handpaard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 18:47

Eerst maar als handpaardje;

Is je paardje wel goed mee te nemen aan de hand als jij er naast loopt, en dat het verkeersmak is? Neem aan van wel, dus dat stukje sla ik even over. Knipoog

Het makkelijkste is, om je paard rechts van je te houden. Dan loopt het namelijk aan de kant die hij gewend is te lopen. In het begin gewoon constant iemand rechts van het handpaard laten lopen, en die steeds minder laten doen... Zelf heb ik er stemcommando's in gezet, een aantal waar ze beiden op reageren, een aantal waar maar 1 pony op mag reageren.
hooo, stap, draf, enz voor beiden, maar het is makkelijk om bijvoorbeeld als het handpaard een stukje achterop raakt, en dus even bij moet benen, daarvoor een apart commando te maken, anders zit je op 2 dravende paarden....

Aan de fiets, tsja.... Eigenlijk komt het op hetzelfde neer als aanleren handpaard te zijn. Pony moet zijn plaats weten naast de fiets, en dat is echt een kwestie van oefenen....

Happinez

Berichten: 8402
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Re: Hoe leren... Handpaard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:38

zorgen dat je paardje (s) braaf zijn in verkeer ect.
ik ben er op gaan zitten , touw van pony gepakt en rustig aan gewoon een stukje gaan stappen.
Eventueel eerst even oefenen in de wei/bak.
in mijn geval liep ze zo mee.
Nou moet ik ook eerlijk zijn dat dat een makkelijker shet was hoor ... maar combi opzich vrij lastig handpaardje de Shet 90cm en geleid paard 1,64

suc6 ermee

lonneke_
Berichten: 837
Geregistreerd: 19-09-06

Re: Hoe leren... Handpaard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:41

zorgen dat ze beide verkeersmak zijn en vrij rustig zijn. Ik zou de eerste keer iemand meenemen die het handpaard over kan nemen als het niet goed gaat. Verder eerst even oefenen in de bak.