Hengsten Ketting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Hengsten Ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:28

Hengstenketting gebruiken we hier vaak op de keuring. Staat net even wat netter en mochten ze het even in de bol krijgen vanwege alle drukke paarden om zich heen, dan heb je nog genoeg.

Verder voor de hengsten is het soms inderdaad makkelijk wanneer je ze aan het halster mee moet nemen. Even ketting over de neus, heb je stukken meer (psychologisch) te vertellen dan alleen een halster (degene die ik rijd, weet dan namelijk precies dat ik zonder ketting minder te vertellen heb en dan gaat ie lopen klieren, hetzelfde dat hij dat nu ook steeds probeert als ik geen zweep bij me heb, hoef er verder niks mee te doen, maar het bij me hebben is zijn psychologische oorlogvoering met mij..)

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: Hengsten Ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 09:39

Ik gebruik ook mijn hengsten ketting vooral als ik met ze ga fietsen.
In mijn ogen geef je beter één keer een ruk aan de hengstenketting en weet je paard daarna dat hij maar beter rustig kan doen dan dat je constant aan het halster moet lopen rukken omdat je paard dan alsnog niet luisterd.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Hengsten Ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:52

Urielle schreef:
Aan een hengstenketting hoef je 9 op de 10 keer niet eens een ruk te geven, laat hem er gewoon tegenaan lopen, dat is vrijwel altijd genoeg. Lachen


Inderdaad, mijn 3-jarige probeerde nog wel eens met me aan de loop te gaan als ze de trailer in moest of geen zin had om mee te komen. Met een ketting loopt ze netjes mee.

Dorien05
Berichten: 11
Geregistreerd: 12-10-06

Re: Hengsten Ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 02:44

hmz aan de opmerkingen te zien kan ik me beter ook maar eens zo'n ketting aanschaffen want m'n "puber" is nogal ingenomen met zichzelf sinds hij me 1 x door de modder heeft getrokken toen ik hem in de wei zette Clown ( ik hield het halster gewoon vast en hij wou de wei niet in omdat het eventjes van tevoren had geregend dus ik denk ja loop maar een stukje met hem mee de wei in, en toen maakte hij dus een giga sprong waardoor we allebei uitgleden en dus in de modder belandde:P)

Poosje81
Berichten: 21225
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Hengsten Ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 16:21

Hengstenketting ligt hier ook altijd voor de grijp. Baggio (dekhengst) is ondertussen niet zo puberaal meer dat ik hem echt nodig heb, dus kan hij over het algemeen aan het halstertje naar buiten/binnen.

Maar moet ik langs een wei met merries (die natuurlijk allemaal hengstig zijn Clown ) dan gaat de ketting er toch aan. Door de mond heen. Of anders doe ik een hoofdstelletje om.
Bij het dekken ook, bit in of ketting door de mond. Bijna nooit nodig gehad, maar ik heb toch liever nog iets te vertellen als bijna 750 kilo de neiging heeft om een andere kant op te gaan.

Blessed_X

Berichten: 52
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Hengsten Ketting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 19:45

Jah, logisch hengsten kunnen best tricky zijn

Jmc

Berichten: 900
Geregistreerd: 20-09-06
Woonplaats: Roosendaal

Re: Hengsten Ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 19:49

Ik gebruik alleen een hengstenketting als desbetreffende hengst moet dekken.

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Hengsten Ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 23:45

Zo normaal vind ik het niet om een hengstenketting te gebruiken.
Ik vind het normaler om je paard te leren netjes met je mee te lopen, hij mag best schrikken maar moet wel netjes naast me blijven. En mijn paard kan behoorlijk heftig zijn, hij heeft regelmatig naast me staan springen. Wat grondwerk doet veel.

Voor hengsten waar hormonen de overhand nemen vind ik het wat anders, die vergeet dan sowieso dat er nog iemand aan de andere kant van het touw hangt. Het heet niet voor niets hengstenketting...

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Re: Hengsten Ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 17:39

Bij Natal had ik er ook een hengstenketting aanhangen, aangezien die meende dat hij zich mocht en kon gedragen as een hengst, en was zo gek als een deur.
Had hem ook altijd een hoofdstel aan bij de hengstenketting en zweep bij.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: Hengsten Ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 18:56

Esther schreef:
Zo normaal vind ik het niet om een hengstenketting te gebruiken.
Ik vind het normaler om je paard te leren netjes met je mee te lopen, hij mag best schrikken maar moet wel netjes naast me blijven. En mijn paard kan behoorlijk heftig zijn, hij heeft regelmatig naast me staan springen. Wat grondwerk doet veel.


Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik denk ook dat als je standaart een hengstenketting moet gebruiken er iets fout zit. In alledaagse situaties zal je je paard ook zonder hengstenkettig moeten kunnen leiden.

Er zit vaak echter wat tijd tussen de eerste keer dat je je paard uit zijn stal/wei haalt tot hij super luisterd. In die tussentijd kan je een hengstenketting goed gebruiken. Ook in uitzondelijke situaties zoals al genoemd is, keuringen, wandeling met hengst langs hengstige merrie's is het soms gewoon veiliger om toch een hengsten ketting te gebruiken. Voornamelijk omdat je dan niet alleen met je paard in een veilige omgeving ben, maar het ook gevolgen kan hebben voor anderen als er iets fout gaat.

Mando

Berichten: 15722
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Hengsten Ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 00:13

viola schreef:
Esther schreef:
Zo normaal vind ik het niet om een hengstenketting te gebruiken.
Ik vind het normaler om je paard te leren netjes met je mee te lopen, hij mag best schrikken maar moet wel netjes naast me blijven. En mijn paard kan behoorlijk heftig zijn, hij heeft regelmatig naast me staan springen. Wat grondwerk doet veel.


Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik denk ook dat als je standaart een hengstenketting moet gebruiken er iets fout zit. In alledaagse situaties zal je je paard ook zonder hengstenkettig moeten kunnen leiden.

Er zit vaak echter wat tijd tussen de eerste keer dat je je paard uit zijn stal/wei haalt tot hij super luisterd. In die tussentijd kan je een hengstenketting goed gebruiken. Ook in uitzondelijke situaties zoals al genoemd is, keuringen, wandeling met hengst langs hengstige merrie's is het soms gewoon veiliger om toch een hengsten ketting te gebruiken. Voornamelijk omdat je dan niet alleen met je paard in een veilige omgeving ben, maar het ook gevolgen kan hebben voor anderen als er iets fout gaat.


Volkomen met jullie eens.

Ik gebruik hem dus idd om buiten te wandelen en aangezien mijnheer nu 4,5 jaar is, 3 maanden onder de man en vooral in het begin aardig dacht dat HIJ het voor het zeggen had heb ik hem eraan gehangen.

Heb er trouwens pas 1x een ruk aan hoeven te geven toen hij dacht dat hij als ex-hengst zijnde even het voor het zeggen zou hebben....
Ik wil voor mezelf dan niet wandelen met een bit in omdat je dan misschien weer steeds aan het bit "hang" en ik vind dit op zich vriendelijker.
Zal de ketting nooit door zijn mond heen doen.... maar zodra hij de ketting al hoort door zijn halster heen heeft ie al zoiets van "owwww okay.... ik ben braaf".

Aangezien ik hem nu 4 maanden heb zie ik het niet als dat er iets fout zit tussen ons maar wel als het leren kennen en wennen aan elkaar.

Wat er ook eerder gezegd werd.... gebruik hem met je verstand met met beleid....

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Hengsten Ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:10

Ik gebruik hem voor als ik de weg op ga aan de hand, zo heb ik net wat meer te zeggen als het moet. En anders hangt hij gewoon lekker los en werkt hij verder niet in.

Ik doe hem aan de ene halster ring, onder de kin door, door de andere ring. Wel alleen bij mijn halsters die ronde ringen hebbe zonder haakjes, zodat de release goed is.