Hengsten Ketting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blessed_X

Berichten: 52
Geregistreerd: 01-11-06

Hengsten Ketting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 20:14

Ik ben wel eens benieuwd wat jullie vinden van het gebruik van een hengstenketting, (halstertouw met als einde een stukje ketting)?

ZzzeiN

Berichten: 6309
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Hengsten Ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:17

Ik gebruikte die eerst ook altijd toen mijn paard nog vrij wild was, nu luisterd die goed met een gewoon touw. Als je het goed gebruikt werkt het prima.
Bij mijn jaarling gebruikte ik hem ook altijd.

Blessed_X

Berichten: 52
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Hengsten Ketting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 20:20

Ja echt gaar, ik was op een ander paarden forum, en een meisje vroeg wat ze dus tegen een druk lopend paardje moest doen, ik zei zo je kan een hengstenketting proberen, toen viel ze helemaal tegen me uit:S best raar want het is best normaal een hengstenketting te gebruiken... toch? of vinden jullie van niet?

EsSther
Berichten: 807
Geregistreerd: 17-01-05

Re: Hengsten Ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:22

ik vind het gebruik van een hengsten ketting totaal geen probleem, bij een superbraaf paard misschien wat overbodig Tong uitsteken
gebruik waar die voor bedoelt is!

Blessed_X

Berichten: 52
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Hengsten Ketting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 20:25

ja het is gewoon om wat mee af te leren, bijvoorbeeld druk gedrag buiten ofzo, en niet om mee te martelen, maar daar zagen ze me gelijk als een martelaar en dierenbeul van paarden denk ik Tong uitsteken beetje vooroordelend

AnneIris
Berichten: 71
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Hengsten Ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 12:58

inderdaad een beetje vooroordelend..
het ligt er maar net aan hoe je die ketting gebruikt maar je hebt gewoon net iets meer te vertellen als met een gewoon halstertouw..
ik zie het probleem dus niet, als het nodig is gewoon gebruiken.

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Hengsten Ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:00

mijn pony is niet teladen zonder zo'n ketting want hij loopt naar achter en draait in een keer oom en rukt touw uit je handen en dan heb k blaren op mijn handen

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Hengsten Ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:01

Ik heb standaard een ketting aan het halster zitten als ik meer doe dan van stal naar de paddock lopen. Met een halster heb je gewoon niets te vertellen als ze gaan rennen.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Hengsten Ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:01

Ik heb ook een hengstenkettinkje voor mijn jonge ruin, maar eigenlijk nog nooit nodig gehad ( behalve voor een fotoshoot Haha! , en dan klik ik hem gewoon onder aan de ring ). Bij heftige paarden kan het best een oplossing zijn, maar het is net als met veel hulpmiddelen: zolang het in de goede handen is, geen probleem, er zijn helaas ook mensen die het misbruiken.

kelcy
Berichten: 3500
Geregistreerd: 28-02-06

Re: Hengsten Ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:03

ik heb hem ook voor mijn merrie kan nogal lastig zijn met in de wei zetten en op de ketting reageerd ze super Lachen

Dennis

Berichten: 31484
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Hengsten Ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:05

Ik gebruik hem altijd als ik ga fietsen met een pony, dan heb je net iets meer te vertellen. En als Dennis moet dekken pak ik hem toch vaak eventjes.

Jessicauvita

Berichten: 2579
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Den Helder

Re: Hengsten Ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:07

In het begin dat ik mijn paard had, gebruikte ik er een. Ze was anders gewoon niet te houden.

MelOdYs_Star
Berichten: 2654
Geregistreerd: 20-08-06

Re: Hengsten Ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:10

Ik heb ook een hengstenketting voor mijn Enter Hengst. Hij loopt vaak van de grote wei naar de andere wei te dribbelen, en snel te lopen, maar ik moet een weg oversteken, en dan vind ik het veiliger als ik zo een hengstenketting heb. Heb gebruik van de hengstenketting, kan ik hem beter houden. En hij doet het het nu ook redelijk goed zonder.

INGEMUIS

Berichten: 775
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: Limburg, Landgraaf

Re: Hengsten Ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 18:24

Ik gebruik die voor mijn verzorg paard ( 16 maanden) dat is een hengstje, maar ik gebruik hem alleen als we gaan wandelen. Meneer wil graag eten om de 2 meter , in het begin hielp zijn naam roepen nog , maar nu niet meer.

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: Hengsten Ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 18:41

Mijn paard is 1,76. Zonder die ketting beging ik echt niets als hij zich druk maakt. Ik vind het een uitvinding en vaak heb ik het niet eens nodig....

Mando

Berichten: 15722
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Hengsten Ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 19:07

Ik gebruik hem ook... als je hem maar goed gebruik.

Wij gaan vaak wandelen en altijd met hoofdstel en dan mocht zijn vriendinnetje lekker gras eten en hij had ruzie met de grassprieten omdat hij zijn bitje in had.
Toen ben ik gaan wandelen met halster en hengstenketting om gewoon meer controle te krijgen en nu weten we niet beter, hij kan lekker grazen en ik heb controle.
Prima toch, zolang je hem er maar niet mee straf door er steeds maar aan te rukken.
Zodra hij nu ook de ketting hoor als ik hem door het halster heen haal heeft ie zoiets van.. okay.. ik ben braaf.

Moon

Berichten: 3925
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: Hardenberg

Re: Hengsten Ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 19:09

misschien domme vraag.
maar hoe bevestig je zo'n ketting nou eigenlijk?? Bloos!

Texas1
Berichten: 966
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: `s-Gravenzande

Re: Hengsten Ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 19:21

onze hengst wordt er alleen maar wilder van....wat ook nog is wel eens wil helpen is een halster touw onder ze kin door!

Mando

Berichten: 15722
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Hengsten Ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 19:54

Ik doe de ketting van buiten naar binnen aan de linkerkant door het oog, onder zijn kin door naar het oog aan de rechterkant en dan maak ik zeg maar een V want ik klik hem weer aan het begin van de ketting.
Dus de ketting zit onder zijn kin langs.


Afbeelding

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Re: Hengsten Ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 01:18

Ja ik had die wel voor de haflinger Tong uitsteken
Maar mijn huidige paard wordt er alleen maar gekker door, die is beter te houden aan een touwtje..

Urielle

Berichten: 50078
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Hengsten Ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:06

darkmoona schreef:
misschien domme vraag.
maar hoe bevestig je zo'n ketting nou eigenlijk?? Bloos!

Zie de foto van Mando of over de neus.


Geen probleem met het gebruik van de hengstenketting. Je hebt hem gewoon vast als een halstertouw en gaat je paard lopen donderjagen dan loopt hij zelf tegen de ketting. Hij straft zichzelf.

Blessed_X

Berichten: 52
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Hengsten Ketting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 19:37

Dennis schreef:
Ik gebruik hem altijd als ik ga fietsen met een pony, dan heb je net iets meer te vertellen. En als Dennis moet dekken pak ik hem toch vaak eventjes.


Muwhahahaha sorry:P komisch mijn vriend heet dennis:P is raar om zoiets te lezen:P

maar tis echt vaag dan, want ik zei dus zo jah gebruik een keer een hengstenketting en als hij dan vervelend doet geef je een ruk aan da touw, oke mischien iets te wreed gezegd maar jullie zeggen ook allemaal ruk, dus zo erg zou t nij zijn:S

Mnique
Berichten: 299
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: Helmond

Re: Hengsten Ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:32

Ik vind ook niet dat je iets verkeers hebt gezegd hoor. Je moet hem natuurlijk wel goed gebruiken, en dan is er niks aan de hand.
Beter een hengstenketting gebruiken dan dat je paard wegrent op de weg en jij met je halstertouw helemaal niks te zeggen hebt. Veiligheid boven alles, in het verkeer/buiten in ieder geval!

Blessed_X

Berichten: 52
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Hengsten Ketting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 22:17

Precies, jullie snappen tenminste hoe je met paarden moet omgaan, zadelkamer is echt zo een wannabe forum vind ik...

Urielle

Berichten: 50078
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Hengsten Ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 00:30

Aan een hengstenketting hoef je 9 op de 10 keer niet eens een ruk te geven, laat hem er gewoon tegenaan lopen, dat is vrijwel altijd genoeg. Lachen