paard die zich verveelt wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

paard die zich verveelt wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 16:03

Nyma het paardje van mn stalgenootje verveelt zich heel erg en gaat daardoor heel haar stal of knabbelen(hout).
Ze heeft al een jollybal,een voetbal,voerbal,en 2 weidemaatjes en nog verveelt ze zich wat kunnen we nog meer hieraan doen?
Alles wat ze tot nu toe heeft is ze allang weer mee uitgespeeld...

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: paard die zich verveelt wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:16

Je kunt proberen nu een nieuw speeltje te kopen (je kunt het vaak zelf maken) en dan te wisselen van speeltjes. Je hangt bijvoorbeeld een bal op, en laat die hangen tot ze uitgespeeld is, dan weer iets anders erin. Klinkt misschien raar, maar als je iets kunt vinden dat een gek geluid maakt? Misschien helpt een radio in de stal, en ik ken iemand die zelfs een kleine televisie in de stal had geplaatst. Je kunt verder ook proberen een spiegel in de stal te hangen (achter een laagje bescherming natuurlijk).
Ik denk dat jullie al een likblok geprobeerd hebben, maar mijn paardje verveelde zich ook erg en ging daardoor wel van het hout af. Ze moest dan wel heel veel plassen, en dat lijkt me dan ook weer niet bevorderlijk voor de nieren. Ik ben ook op zoek naar een soort 'knabbelblok' want de rest helpt bij mij ook niet. Af en toe een maiskolf ophangen helpt ook, en een wilgetak (treurwilg) doet het ook goed bij mij

Acqouy

Berichten: 40
Geregistreerd: 05-11-06

Re: paard die zich verveelt wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:47

ik heb op de manege precies eht zelfde mee gemaakt bij ons proberen ze zo veel mogelijk met de paarden te doen want meestal gaan ze zich iriteren op stal als ze er al te lang op staan dus ook als ze een dagje vrij heefd haal haar dan effies uit haar stal en poets haar of loop er mee helpt dit ook niet!
dan moet je echt maatregelen nemen je kan dus een nieuwe speeltje kopen die ze nog niet heefd en haal de oude speeltjes er uit en als ze weer met dat nieuwe speeltje is uitgespeeld wil ze weer wat anders en dan haal je het nieuwe speeltje er uit en dan zet je er het oude weer in en zo wissel je om de week dan moet ze iedere keer er weer aan wennen

moravita

Berichten: 884
Geregistreerd: 12-11-06

Re: paard die zich verveelt wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:21

Ik zou het zelf in een andere hoek zoeken. Het is waarschijnlijk dat je paard een bepaalde voedingsstof-mineraal mist.. Dis wel vaak het geval als je paard aan dingen gaat knagen of likken. Groetjes stal moravita (www.moravita.com)

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Re: paard die zich verveelt wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 12:12

Ja liksteen heeft ze en radio kent ze ook.

Tis volgens ons echt puur verveling want zogouw ze veel word gereden doet ze het niet meer.En zo is dat hetzelfde met het pesten van melody.

Als nyma zich verveelt gaat ze melody treiteren..word ze iedere dag gereden dan doet ze dit helemaal niet..

Weet iemand nog andere speeltjes dan de bovengenoemde?

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: paard die zich verveelt wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 12:15

Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al: dit paard heeft beweging nodig. Waarschijnlijk zal ze elk speeltje na een tijdje links laten liggen, de lol is er snel vanaf. Kunnen de paarden niet naar buiten overdag, kan ze niet elke dag gereden/gelongeerd/desnoods aan de hand gestapt worden?

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Re: paard die zich verveelt wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 12:18

Ze kunnen altijd naar buiten want ze hebben een inloop stal die uitloopt in de bak..

Tja rijden is niet altijd mogelijk omdat we geen baklamp hebben en de eigenaresse overdag moet werken.
Dsu tja dan moeten we iets anders verzinnen...

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: paard die zich verveelt wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 12:21

Misschien veel ruwvoer voeren, zodat ze wat hebben om op te knabbelen? Anders weet ik het ook niet. Gelukkig dat ze wel heel de dag naar buiten kunnen, anders was het waarschijnlijk nog veel erger geweest Knipoog

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Re: paard die zich verveelt wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 12:41

Tja ze krijgen sochtends rond 10uur eten en daarna gelijk hooi en dan savonds rond 6uur vaker kunnen we er ook niet heen want we hebben allebei een fulltime baan...

We gaan nu kijken voor een nieuw speeltje een staaf met rubberenringen eromheen die naar appel smaken.

MiCkSkE

Berichten: 60
Geregistreerd: 14-09-06

Re: paard die zich verveelt wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 19:01

zelf speeltjes maken Haha! en er dan bijvoorbeeld een snoepje of slobber of weet ik veel in stoppen(niet snel te pakken voor haar), zodat ze er zeker wel mee bezig blijft voordat het eten eruit is Tong uitsteken

Feeder
Berichten: 13
Geregistreerd: 13-11-06

Re: paard die zich verveelt wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 19:04

Rijd de eigenaar niet elke dag?
Misschien een verzorger vinden, die hem de nodige beweging geeft?

Forcalquier

Berichten: 2065
Geregistreerd: 07-01-05

Re: paard die zich verveelt wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 19:05

Goedkope tip die bijna altijd werkt:
Dikke stammen of takken van een wilg(boom)
Zijn ze uren zoet mee, en bij de gemeente afd. grof tuin afval, krijg je het zo mee.

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Re: paard die zich verveelt wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 23:14

Nee ze rijd niet iedere dag 3keer per week zo ongeveer.
Tis namelijk nog een vrij jong ponytje en niet 1 van de makkelijkste dus dan zoek je niet snel een bijrijder...

Kyoona

Berichten: 72
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Veldhoven

Re: paard die zich verveelt wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:23

je kan ook allemaal nieuwe dingen met hem gaan doen.
wandelen naar een plek waar die nog niet is geweest.
en veel met hem bezig zijn.
Groetjes

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Re: paard die zich verveelt wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 16:17

Tja ze is zowat overal bij ons in de buurt al geweest.. dat vind ze allemaal super leuk..maar daarna thuis is ze weer hetzelfde...

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: paard die zich verveelt wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:26

meest effectieve oplossing: naar buiten. Een paard hoort niet in een hok van 3 bij 3. Stalondeugden noemen ze niet voor niets stalontdeugden. Het lijkt erop dat ze onderweg is om er 1 te ontwikkelen uit verveling.

Naar buiten met een maatje en evt. een bal. Is het zo over.

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Re: paard die zich verveelt wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 16:57

Ze staat dag en nacht buiten zei ik al.

Ze heeft een inloopstal van 5x7 en de bak is 20x40 dat is toch genoeg ruimte meen ik...

Er liggen 2 ballen voor haar in de bak,ze heeft een likblok,een speeltje wat smaakt naar appel,een rubberen pion en zo kan ik nog wel wat speeltjes opnoemen en nog verveelt ze zich..

Rondom de wei is genoeg te zien(loopt een drukke straat langs)

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: paard die zich verveelt wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:01

Een vraagje:

Ik lees een hoop over de wilgentak, van een wilgenboom, leggen jullie deze tak op de grond, of hangen jullie hem op?

Mijn paard is namelijk gek op hout, dus denk dat dit een goede oplossing is.

Groetjes

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: paard die zich verveelt wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:10

Ik leg de takken gewoon op de grond en dan zoekt hij het maar uit. Misschien is zo'n voederbal ook wel een idee. Ze moet dan met dat ding rollen en dan valt er een brokje uit. Misschien ken je die dingen wel.

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Re: paard die zich verveelt wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 17:29

Ja die hebben we ook 1 geloof ik...maar die kun je ook ophangen en lijkt op een appel geloof ik...zitten allemaal kleine gaatjes in..