lik it probleempje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dravergekkie

Berichten: 9268
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re: lik it probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:55

die van mij eten hem ok binne paar uur op..ze krijgen hem dus ook echt niet meer..ja soms is een x maar ze doen het maar met een normale liksteen...

Mowoah

Berichten: 8160
Geregistreerd: 21-04-05
Woonplaats: N-B

Re: lik it probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:24

Die van mij heeft er nog nooit eentje op, maar op stal zijn ze erg snel op bij ons ja!
Idd gewoon een normale zoutsteen kopen, zullen ze iets langer mee doen.

Mandy_

Berichten: 1560
Geregistreerd: 10-09-05
Woonplaats: Veluwe

Re: lik it probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:25

Voor mij nooit meer een lick-it daardoor ben ik een paard verloren! Dus mijn raad geef je paard er geen 1.

loveseben

Berichten: 562
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: schiedam

Re: lik it probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:01

Mandy_ schreef:
Voor mij nooit meer een lick-it daardoor ben ik een paard verloren! Dus mijn raad geef je paard er geen 1.


verklaar je nader
ik schrik gelijk van dit zinnetje
die van mij krijgt om de zoveel tijd ook een lick-it (heb een houder met bal eronder)
hangt los in de stal en ook hij heeft hem binnen 5 minuten op
de kleine lick-it (die in de bal moeten) doet hij wat langer mee want die kan hij niet vastpakken

Mandy_

Berichten: 1560
Geregistreerd: 10-09-05
Woonplaats: Veluwe

Re: lik it probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:25

Het was in de zomer van 2005 Ik had twee verzorgpaarden(een jong dier van 4 en de andere was 10) die stonden op een stuk grond met goede omheining, bakje, paddock en 2 stallen die altijd open staan zodat de paarden in de paddock kunnen rondlopen.
De dag voordat t paard dood in de paddock lag waren wij (vriendin en ik) er tot 22.00 uur geweest we hadden nog gereden en alles was goed gegaan.

Als traktatie kregen de paarden ieder 1 Lik-It die we in de stal hadden op gehangen de paarden hadden er nog nooit 1 gehad. Het jonkie keek er niet naar om t oudere paard likt er een paar keer aan en ging verder aan ze biks.De paarden kregen over de hele dag een aantal keer kuil, na t rijden wat biks en nog een klein hoopje kuil wat ze altijd kregen.

De volgende ochtend zou ik om 8 uur s ochtends bij me vriendin weer zijn die woont voorbij waar de paarden staan dus ik reed er even langs. Tot mijn verbazing stond t jonge dier op stal en de andere stal stond open en t paard was nergens te bekennen. Alleen zag ik in een flits een oranje zeil liggen. Samen met me vriendin zijn we terug gegaan en hebben we onder t zeil gekeken en daar lag t paard dood onder.
De eigenaar vertelde dat hij die nacht koliek kreeg, de vee arts erbij gehaald (van de faculteit in utrecht) en die vertelde dat hij gaskoliek had en het paard al te ver heen was en die heeft hem inlaten slapen. De veearts vroeg wat t paard zoal te eten kreeg en of hij iets nieuws had gehad....hmm ja die lik-it's dus alle twee de lik-it's waren op.

Het paard was altijd gezond en na die lik-it kreeg hij opeens onverwachts koliek. Maar een week erna sta ik in de ruitersportzaak en zie die lik-it's staan dus ik zeg dat meisje achter de toonbank voor mij nooit geen lik-it meer en vertel me verhaal. Staat er achter mij een mevrouw en die vermeld dat er bij haar op stal ook al 2 gevallen waren van koliek 1 met de dood tot gevolg en daar was ook een lik-it in t spel.

_Dunja_

Berichten: 4204
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: bollenstreek

Re: lik it probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 14:28

@ Mandy_

Wat vervelend zeg dat dat paard is overleden Verdrietig
Vraag me alleen wel af of 2 lik its dit kunnen veroorzaken.

Mandy_

Berichten: 1560
Geregistreerd: 10-09-05
Woonplaats: Veluwe

Re: lik it probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:31

Nou t blijkt maar weer er was niks in de buurt waar hij koliek van kon krijgen en was altijd gezond.

Lik-it's zitten vol suiker en is bijna 1 bonk kleurstof heel gezond lijkt t me niet.Een paard heeft t zeker niet nodig en is net zo blij met een wortel!

loveseben

Berichten: 562
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: schiedam

Re: lik it probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:51

zo dat is griezelig zeg
sterkte nog

die van mij krijgt het ook maar 1 keer in de zoveel tijd
ik heb er nog geen problemen van ondervonden

sandr0

Berichten: 4523
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Hoek van holland

Re: lik it probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:59

kelcy schreef:
of zoon appel kopen waar je de liksteen in kunt doen dan moeten ze meer moeite doen en kunnen ze er niet in bijten Lachen



helpt ook niet hoor. Ik heb de appel houder maar ook daarin lukt t om de vulling binnen 5 minuten op te krijgen

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Re: lik it probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 04:05

_Dunja_ schreef:
@ Mandy_

Wat vervelend zeg dat dat paard is overleden Verdrietig
Vraag me alleen wel af of 2 lik its dit kunnen veroorzaken.


Zo'n gigantische hoeveelheid suiker gaat in de darm
gisten als een gek.
Paard is overleden aan GASkoliek.
Kun je 1 + 1 optellen? Slim

_Dunja_

Berichten: 4204
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: bollenstreek

Re: lik it probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 11:15

ja dat kan ik Haha!
was alleen stomverbaasd maar vind het echt vreselijk dat zoiets is gebeurd.
vooral wetende dat de mijne hem echt in 5 minuten verslind en het dus ook zou kunnen hebben.

cissy

Berichten: 19862
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: lik it probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 18:25

aan de buitenkant van je stal hangen (was al een keer genoemd) is de beste oplossing, je moet alleen wel tegen de herrie van het steeds terugstuiterende blok kunnen Lachen

unner

Berichten: 742
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Stein

Re: lik it probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 16:35

Hallo!

Die van mij heeft m ook altijd binnen een half uur op als t moet. Hij heeft m ook helemaal in het midden van zijn stal hangen, maar dat werkt ook niet. Wie zei nou dat paarden DOM zijn .......???? Tong uitsteken Nou, ik blijf die dingen niet kopen, helemaal omdat het gewoon niet meer gezond is dan. Toen ben ik er maar brood in gaan stoppen, een appel doet het ook, zelfs een voederbiet(je) heb ik geprobeerd. Vond ie allemaal prachtig. En niet zo ongezond. En hij krijgt toch de tijd om, want daar gaat t om! Knipoog

Succes ermee.

susie_anne

Berichten: 386
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Vleuten

Re: lik it probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 16:39

Ik hang hem altijd aan de buitenkant van mn stal. Andere kant van de tralies zeg maar. Zo kan ze dr niet aan bijten en moet ze voorzichtig likken, anders kan ze dr niet meer bij. Werkt bij mij heel goed. Iedergeval suc6!

amandaaa

Berichten: 53
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: Delft

Re: lik it probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 00:05

ons paard heeft ook een keer een mintlickit in 1 uur opgegeten hij is er een hele dag hyper van geweest sindsdien krijgt hij alleen nog maar normale zoutblokken hij heeft nu zo'n zoutblok uit de bergen ofzoiets die vindt hij ook lekkr maar eet hem niet zo snel op gelukkig

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Re: lik it probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 13:42

Himalaya-liksteen.

Wat mij betreft de beste keus! Ja

ibouma

Berichten: 619
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: drenthe

Re: lik it probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:01

haha, die van mij was dus ook in no time op! ik kwam op stal en echt zo van: HUH!!??ik had daar toch wat hangen ofzo?
nu heeft ze een liksteen en een emmer met zeewier en knoflook, nu gaat het wel goed.

clouds2
Berichten: 50
Geregistreerd: 07-10-06
Woonplaats: Muiden

Re: lik it probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 16:37

Ik zou deze liksteen alleen maar als extra beloning geven wanneer je paard hard gewerkt heeft. Want deze liksteen is meer een heerlijk snoepje voor ze. Je zou eventueel ze in een speciale lik-it bal kunnen doen en die midden in de stal ophangen. Zodat ze hem niet ergens vast tegenaan kunnen drukken en er zo dus stukken af kunnen bijten.

Ik gaf het wel eens na het rijden. Hield ik hem zelf vast.Zodat ik m snel wel kon trekken wanneer paardlief en een hap uit wou nemen Vork

In stal hing er wel altijd een "gewone" zout liksteen.

mirijam

Berichten: 528
Geregistreerd: 12-11-04
Woonplaats: Middelburg

Re: lik it probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:41

Mijn paardje snapt niks van de hele likit!

Hij hangt er al een jaar en ze doet er niks mee. Ik heb al alles geprobeert zelfs voor gedaan (toen hij nog schoon was Haha!) maar neej het wil niet lukken.

Ik heb wel bij een ander paardje getest of de Likit nog in de smaak viel maar er was niks mis mee, hij begon gretig ernaa te happen. Nu mijn paardje nog Haha!

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Re: lik it probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:47

Ik schrik eigelijk wel van dat verhaal van Mandy_ Nagelbijten / Gniffelen
Denk dat ik het voortaan ook maar op wortels houd

annehoe

Berichten: 1291
Geregistreerd: 06-08-05

Re: lik it probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 09:49

pff wist niet dat die dingen zo gevaarlijk waren, gelukig is dat ding van mij kapot

ElskedZ

Berichten: 805
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Utrecht en Z-H

Re: lik it probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 09:56

ik heb ook 1 paard die binnen een paar tellen een zoutblok of mineralen liksteen op heeft!!!
Die krijgt hem dus niet meer van ons!! Die vind het gewoon geweldig om daaraan te likken, en blijft doorgaan.....

Dus inderdaad de optie niet meer kopen is een betere optie!!!
Als je toch wil geven aan je paard, met periodes in de box leggen of hangen!!!

Cubone

Berichten: 6238
Geregistreerd: 17-03-06

Re: lik it probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:21

Pfoew.. En ik stond er nog aan te denken om een lik it te kopen..

Die van mij het dus maar met een gewone liksteen en iedere dag twee voederbieten.. (Ze lust geen likstenen maarja.. haar probleem.. Als ze het echt nodig heeft neemt ze wel Knipoog )

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: lik it probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:22

lik it zit veel suiker in het is net een snoepje... dus totaal nutteloos maja het is 'hip' dus mensen hangen het maar in hun stal...
Het beste is gewoon een simpele ouderwetse boere mineraalblok te kopen doen ze 100 jaar mee maar ook al word er weining aan gelikt.. dat is juist een teken dat een paard genoeg mineralen heeft... maar altijd erbij leggen zodat ze zelf hun behoefte aan kunnen vullen als dat nodig is..