Pony gevaarlijk met deken opdoen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabouterdans
Berichten: 5088
Geregistreerd: 19-06-02

Pony gevaarlijk met deken opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 10:12

Mijn pony is alles behalve sympathiek met het opdoen van een deken.
Gisteren sloeg ze me bijna de stal uit Hamer

Iemand hier ervaring mee?

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: Pony gevaarlijk met deken opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 10:21

misschien moet je als eerste je pony vast gaan zetten als je de deken opdoet. Als ze lastig zijn en los in de stal staan wanneer je een deken opdoet is de kans groter dat zoiets gebeurd.

Verder moet je proberen de oorzaak zien te achterhalen van dit gedrag. Heeft ze dit altijd gedaan of pas sinds kort? Is ze misschien bang als je de deken op doet? Hoe doe je de deken op? Zwaai je de deken als het ware over haar heen? Als dat zo is kan je proberen om de deken min of meer op te rollen en heel rustig op haar rug te leggen. Dan rol je hem verder uit en kan je alle riemen vastmaken (hoop dat je snapt wat ik bedoel). Als je deken opzwaait, kunnen riemen en bilkoorden enz. tegen de benen van de pony slaan. Dit is natuurlijk niet fijn voor je pony.

Succes ermee

Hvj_Artos

Berichten: 92
Geregistreerd: 03-02-06

Re: Pony gevaarlijk met deken opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 10:25

Jah net als zij zegt hem eerst vast zetten dat hij niet weg kan.
Dan elke dag proberen om de deken op hem te leggen en kijken hoe hij reageerd.
Veel suc6 er mee Knipoog

Kabouterdans
Berichten: 5088
Geregistreerd: 19-06-02

Re: Pony gevaarlijk met deken opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 10:45

Doe de deken er rustig op, dus niet gooien Tong uitsteken
Ze is 9 jaar en staat vanaf 3e jaar onder deken.
Ik moet al langere tijd opletten met deken opdoen, maar zoals het gisteren ging Lips are sealed

ellepel

Berichten: 47445
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Pony gevaarlijk met deken opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:18

past de deken wel echt goed??

anders eerst proberen met een zweetdeken/fleecedeken?
die zijn zacht en voelen vaak beter aan bij paarden

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: Pony gevaarlijk met deken opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:22

Ik heb altijd het motto dat de stal mijn paard zijn huis en bed is. Ik moet die plek dus respecteren. Ik poets dus niet in de stal, dekens gaan ook buiten de stal op. De stal is zijn rustpunt, dat wil ik zo houden.

Natuurlijk moet ie het wel accepteren als ik in de stal kom, maar ik ga em in zijn stal gewoon geen moetjes opleggen.

KimH

Berichten: 1626
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: egmond aan zee

Re: Pony gevaarlijk met deken opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:24

Ludora schreef:
Ik heb altijd het motto dat de stal mijn paard zijn huis en bed is. Ik moet die plek dus respecteren. Ik poets dus niet in de stal, dekens gaan ook buiten de stal op. De stal is zijn rustpunt, dat wil ik zo houden.

Natuurlijk moet ie het wel accepteren als ik in de stal kom, maar ik ga em in zijn stal gewoon geen moetjes opleggen.


Hier ga ik helemaal in mee. Probeer de deken buiten haar stal op te doen

traan_beauty

Berichten: 3837
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Eibergen

Re: Pony gevaarlijk met deken opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:48

Heb je een deken die je over zijn hals moet doen? Vaak schrikken pony's dan omdat ze een moment niks zien..

Laat hem eraan wennen, af en toe even iets over haar rug heen doen, kijken of ze schrikt ect.
En als je het nog niet hebt, zou ik een deken kopen die je gewoon 'erover heen slaat' zoals de meeste dekens zijn..

succes!

Tancreda4

Berichten: 24114
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Pony gevaarlijk met deken opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:04

Je doet de deken op terwijl hij in stal staat? Ik zou een andere plek zoeken om het deken op te doen. Vaststaand op de poetsplaats bijvoorbeeld. Ik had het probleem ook, niet alleen met dekens, maar mocht met niets zomaar haar stal in, want dan kreeg ik een hardhandig enkeltje terug van dr Nagelbijten / Gniffelen

buiten stal was dat echter een stuk minder. Haar stal is HAAR plek en daar moet je zeker niet aankomen met dingen als dekens.

Wie weet is dat ook bij jou het geval?

lonneke_
Berichten: 837
Geregistreerd: 19-09-06

Re: Pony gevaarlijk met deken opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:09

Niet in stal opdoen. Zoals hier boven al staat Knipoog
Ik zou ook even controleren of er niks in de deken zit waar hij last van zou kunnen hebben en of de deken goed past.
En neeem de tijd om de deken om te doen. Niet overhaast maar gewoon heel rustig.

Jil__

Berichten: 15
Geregistreerd: 19-11-06

Re: Pony gevaarlijk met deken opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:18

mm.. mischien moet je het niet in de stal doen Knipoog
maar op een open plek. wij hebben stallen maar ook een zadelplaats waaar je de pony op kunt zadelen misschien hebben julie dat ook.. en kun je daar porberen of je moet de pony daar aan 2 kanten vast maken aan zijn halster.
off..
je doet de deken met iemand samen op mischien lukt het dan beter Knipoog xD
doei. xP heb der niet egt ervaring mee ghad xP Pling Bloos

zilverspoor

Berichten: 39
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Nuenen.

Re: Pony gevaarlijk met deken opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:24

Gewoon heel rustig doen en idd dat iemand anders je paard vast houdt om het gerust te stellen. heeft het paard misschien nare ervaringen gehad met dekens? nouja veel succes ermee Knipoog

I_S_L

Berichten: 998
Geregistreerd: 15-11-06
Woonplaats: Nigtevecht

Re: Pony gevaarlijk met deken opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:16

wij hebben ook een paard die het niet leuk vind op stal!
hij houd gewoon niet van dekens dus doet ze het nu buiten de stal en beloont hem als hij braaf is!! fenk dat dat de beste manier is :S:D

Anoniem

Re: Pony gevaarlijk met deken opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:30

ellepel schreef:
past de deken wel echt goed??

Dit was de allereerste vraag wat in mij opkwam.
Wellicht heeft ze last van drukplekken die voor het oog niet zichtbaar zijn (lees: je ziet dus geen witte haren). Heeft ze oude drukplekken op haar schoft? of heeft ze vroeger of sinds kort een borstbeschermer om?
Zitten alle singels/koorden niet te los/te strak? Heeft jouw paard last van schuurplekken bij zijn achterbenen?
Kortom ik zou eerst even het fysieke gedeelte bekijken. Het gedrag komt niet zomaar uit de lucht vallen het heeft zeker wel een oorzaak.. de kunst is om zorgvuldig uit te vinden waar het vandaan komt.

Kabouterdans
Berichten: 5088
Geregistreerd: 19-06-02

Re: Pony gevaarlijk met deken opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 14:25

[***] schreef:
ellepel schreef:
past de deken wel echt goed??

Dit was de allereerste vraag wat in mij opkwam.
Wellicht heeft ze last van drukplekken die voor het oog niet zichtbaar zijn (lees: je ziet dus geen witte haren). Heeft ze oude drukplekken op haar schoft? of heeft ze vroeger of sinds kort een borstbeschermer om?
Zitten alle singels/koorden niet te los/te strak? Heeft jouw paard last van schuurplekken bij zijn achterbenen?
Kortom ik zou eerst even het fysieke gedeelte bekijken. Het gedrag komt niet zomaar uit de lucht vallen het heeft zeker wel een oorzaak.. de kunst is om zorgvuldig uit te vinden waar het vandaan komt.

Geen druk- of schuurplekken waar dan ook.
Buiksingels zitten normaal vast en deken heeft geen bilkoorden.

sylviel
Berichten: 550
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: België, Lommel

Re: Pony gevaarlijk met deken opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:38

Hoi,

Mijn paard heeft dit ook, maar enkel als ik het wil vastmaken aan haar borst..
blijkbaar zit ze vast in haar schouder en doet het gewoon pijn als ik het vastmaak aan haar borst...
Dus nu laat ik een osteopaat komen en dan zal het wel weg gaan...
kijk eens na of je paard ergens pijn heeft....

ellepel

Berichten: 47445
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Pony gevaarlijk met deken opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:48

wat sylviel zegt klopt helemaal Haha!
door een te krap zadel had mijn pony een schouder blessure,ook hij deed heel kribbig met vastmaken van de deken rond zijn borst. nu die blessure helemaal over is gaat de deken ook zonder moeite dicht

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Pony gevaarlijk met deken opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:07

Ik ken ook een pony die dit deed, stel je pony lekker op zijn gemak en doe rustig de deken op niet gehaast. Doe je zak vol met snoepjes. Zorg dat je pony je vertrouwt.
Misschien heeft je pony een nare ervaring met dekens of is ze ergens gevoelig of heeft ze misschien wel pijn. Doet ze het ook met het zadel? Succes!

traan_beauty

Berichten: 3837
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Eibergen

Re: Pony gevaarlijk met deken opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:47

Het is écht niet altijd zo dat ze ergens pijn hebben bij dit gedrag.. Sommige pony's vinden het gewoon niet fijn, of eng ect.

tax

Berichten: 385
Geregistreerd: 23-10-06

Re: Pony gevaarlijk met deken opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:59

ellepel schreef:
wat sylviel zegt klopt helemaal Haha!
door een te krap zadel had mijn pony een schouder blessure,ook hij deed heel kribbig met vastmaken van de deken rond zijn borst. nu die blessure helemaal over is gaat de deken ook zonder moeite dicht


Dit probleem heb ik ook! Heel kribbig als ik de deken bij zijn borst wil vast maken! Ook als ik hem wil poetsen op die plek..!! En ook heb ik sinds kort het idee dat mijn zadel niet altijd past, maar ik dacht dat ik spoken zag!
Ga vandaag nog eens goed kijken en dan ook maar even naar zijn schouders en rug laten kijken Knipoog

sylviel
Berichten: 550
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: België, Lommel

Re: Pony gevaarlijk met deken opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:18

Ik heb al contact opgenomen met een osteopaat, je weet maar nooit...
miss zie ik spoken maar kben liever zeker...

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Pony gevaarlijk met deken opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:19

Probeer het eens met clickertraining. Je hoeft niet perse aan vrijheidsdressuur te doen om die techniek te gebruikten. Deel het proces in stukjes. Bijvoorbeeld, leg de deken als een frot op haar rug maar wel zodat hij blijft liggen. Als ze rustig wordt krijgt ze een goedzo, klopje knuffel en een brokje. Doe datzelfde een paar keer achter elkaar. Dat is al genoeg. En als je dan elke dag dit oefent en langzaam de oefening uitbreid met het rechttreken van de deken, verschuiven van..., van voren vastmaken.. Een keer alleen een dekensingeltje om ipv een hele deken. Als je haar blijft belonen dan wordt het een leuk spelletje met lekkers. Als je hele proces zo opsplitst wordt misschien ook duidelijk wanneer zij nou zuur wordt. Als er al een fysiek probleem is moet je het daar zoeken.
Duurt even maar dan heb je ook wat.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Pony gevaarlijk met deken opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:23

levi, heb je zelf het idee dat ze het eng vind? of is het echt gewoon. joh, rot op gedrag?
in het laatste geval zou ze van mij maatje 40 onder dr kont krijgen.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, maar dta weet jij ook wel Knipoog

Kabouterdans
Berichten: 5088
Geregistreerd: 19-06-02

Re: Pony gevaarlijk met deken opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 21:03

stef schreef:
levi, heb je zelf het idee dat ze het eng vind? of is het echt gewoon. joh, rot op gedrag?
in het laatste geval zou ze van mij maatje 40 onder dr kont krijgen.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, maar dta weet jij ook wel Knipoog

Ze vindt het helemaal niet eng, ze heeft een on-sympathiek pittbull karakter Lips are sealed
Doe nu wel voor m'n eigen veiligheid de deken niet meer in de box op.
En ze heeft inderdaag vandaag een schop onder d'r gat gehad.

manoo86

Berichten: 407
Geregistreerd: 21-11-06
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Pony gevaarlijk met deken opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:58

zo vervelend zeg dat je niet eens een deken op kunt doen! is ze ook zo met opzadelen??? en trapt ze je ook echt gericht? het kan pijn zijn maar als je zelf denkt dat ze 'rot op'gedrag vertoont zou ik niet meer zo lief zijn denk ik en terugtrappen hihi... nee ik weet het niet laat er eerst eens naar kijken en dan kun je verder oordelen toch?? succes!!!