paard wil niet "opgehaald" worden uit de wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maike
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Eindhoven

paard wil niet "opgehaald" worden uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 17:16

Ik wist niet precies hoe ik mijn titel duidelijk moest maken.
Ik verzorg sinds een aantal weken een 12 jarige merrie (mocarla). Ze staat al sinds haar geboorte vrijwel dag en nacht met haar moeder in de wei en in de stal. Ik ben nu dus vooral bezig met hun langzamerhand er aan te laten wennen dat ze apart kunnen staan. Dit gaat de eerste 10 minuten nog steeds met een hoop gegil en gedraai, maar na die 10 minuten staat ze rustig en laat ze zich ook heel braaf poetsen.
Ik moet ze dus nog wel steeds samen uit de wei halen. Als ze al bij het hek staan zijn ze erg braaf en laten ze zich makkelijk pakken. Op het moment dat ze nog achteraan staan word het wat moeilijker. De moeder is ontzettend lief en laat zich ook heel makkelijk pakken. Mocarla niet. Die legt de oren in de nek en draait de kont naar me toe. Als ik haar eenmaal vast heb is alles ook prima. Meestal als ik de moeder vast pak en die mee naar voren neemt loopt mocarla ook wel braaf mee. Soms is ze alleen zo lomp en komt ze ook echt naar je toe gerend. Af en toe ben ik bang dat ze me omver gaat lopen.
Als ze achter in de wei staan en ik roep ze komen ze soms al naar voren toe gelopen en dan is ook alles goed, maar als ik zelf naar ze toe moet komen dan begint het gechagerijn dus weer.
Ze is dus alleen maar vrolijk als ze zelf naar me toe komen lopen.
Ik heb wel altijd hulp om ze uit de wei te pakken zodat een ander de moeder kan pakken. Het is niet zo dat ik haar niet te pakken krijg want ze rent niet weg ofzo, het is alleen dat ze dan ontzettend lelijk doet en heel erg gaat dreigen. Ze wil gewoon de wei nog niet uit.
Blijft dit zo of kan ik dit op een of andere manier oplossen? Ben namelijk bang dat ik snel een keer een trap te pakken heb.
Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd. Bloos

maike
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: paard wil niet "opgehaald" worden uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 21:33

Heeft er niemand tips voor mij??

Bentuh

Berichten: 3443
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Re: paard wil niet "opgehaald" worden uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 21:40

umhh ik denk dat je gewoon streng nee moet zeggen niet doen.
en als ze dan lief is goed belonen met wat lekker?
zal het echt niet weten

Feeder
Berichten: 13
Geregistreerd: 13-11-06

Re: paard wil niet "opgehaald" worden uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 01:07

Gewoon stevig in je schoenen staan, meenemen en geen angst tonen denk ik.
Als ze vervelend doet duidelijk laten merken dat het geen goed gedrag is, en als ze zich goed gedraagt heel uitbundig belonen. misschien dat dat helpt

maike
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: paard wil niet "opgehaald" worden uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 23:40

Ja, ze doet het bij iedereen. ik hoor van alle anderen op stal dat het in de wei echt een trut is.
Heb het idee dat het een beetje te maken heeft met in haar "eigen ruimte" komen. Wil wel respect hebben voor haar persoonlijke ruimte maar wil ook wel dat ze toelaat dat ik erin kom. Verder wordt er door niemand iets met het paard gedaan behalve op de wei zetten en uit de wei halen.
Iemand een idee hoe ik dat respect kan krijgen of "afdwingen"? Ik ben er natuurlijk ook nog niet zo lang mee bezig dus het paard moet er ook nog aan wennen, maar heb geen zin om binnenkort een keer omver gelopen te worden of dat ze mij gaat bijten. Als ik haar eenmaal vast heb gaat het allemaal goed...

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: paard wil niet "opgehaald" worden uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:34

Vind ook dat het paard wat meer respect moet hebben voor jou persoonlijke ruimte, bang dat ze over je heen loopt is wel erg vervelend. Ze doet blijkbaar gewoon waar ze zelf zin in heeft, klinkt wat dominant. Misschien wat grondwerk doen om een betere basis te krijgen? Niemand in de buurt die je hiermee kan helpen?

maike
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: paard wil niet "opgehaald" worden uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 18:09

Ik ben inderdaad al van plan om grondwerk met haar te gaan doen. Het probleem is alleen dat ik nu nog bezig ben met haar te scheiden van de moeder, wat dus met een hoop stress gaat. Ik wil dat ze eerst wat rustiger is als ik gewoon met haar bezig ben voordat ik wil beginnen met wat grondwerk.
Ik ken eigenlijk ook verder niemand die hier mee bezig is dus als iemand tips heeft hoe ik dat grondwerk het beste aan kan pakken...

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: paard wil niet "opgehaald" worden uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:53

Scheiden van haar moeder gaat waarschijnlijk beter als jullie verstandshouding beter is. Zij vind het een veilig idee om met een ander paard te zijn en moet leren dat het met jou ook goed, veilig en leuk is. Ik denk dat je naast grondwerk ook stug vol moet houden. Je zegt dat je haar nu een aantal weken verzorgd. Hoe vaak in de week? Want het beste is natuurlijk zo vaak mogelijk haar even in handen te hebben, al is het alleen maar om haar even te poetsen, vooral op plekjes die ze lekker vind. Als ze rustig is kan ze weer terug.
Als er eerder niet zo veel mee gedaan is, is het wel heel logisch dat ze zo reageerd, het is nieuw en eng.

Op viewtopic.php?f=125&t=497556 staan allemaal NH-ers, die vaak veel uitleg geven over grondwerk.

maike
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: paard wil niet "opgehaald" worden uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 16:58

Ja daar heb je wel gelijk in. Het gaat nu ook al een heel stuk beter. Ik ben er nog niet zo heel veel mee bezig geweest maar heb deze week en volgende week vakantie dus ben er deze week al iedere dag geweest om gewoon te poetsen. Als het allemaal niet te lang duurt is ze lekker rustig maar na een half uurtje begint ze te hinniken en te draaien..
Ik probeer het nu ook langzaam op te bouwen qua tijd en het gaat steeds langer goed. Ze is gelukkig enorm aanhankelijk en als ze op haar gemak is likt ze je helemaal af als je met haar bezig bent.
Volgende week wil ik beginnen met wat grondwerk en misschien aan het einde van de week gaan longeren om weer conditie op te bouwen.
Als ik geen vakantie heb ben ik er ongeveer 3x in de week.

LiinDseyy

Berichten: 1205
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Milheeze!!

Re: paard wil niet "opgehaald" worden uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 17:02

12 jaar en dan nog bij haar moeder... ? heb verder niet echt tips als consequent zijn ( of hoe het ook schrijft Tong uitsteken ) maar dat is hier al verteld..

maike
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: paard wil niet "opgehaald" worden uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 17:43

ja inderdaad.. 12 jaar... Ze blijven ook gewoon bij elkaar in de stal staan en in de wei, maar ik moet toch zorgen dat ze af en toe een uurtje bij de moeder weg kan... is ook niet echt meer moeder en dochter hoor, maar gewoon hele dikke vriendinnetjes.
De dochter is de baas namelijk.

kivas

Berichten: 839
Geregistreerd: 30-11-05
Woonplaats: Brabant

Re: paard wil niet "opgehaald" worden uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:21

Maike, je moet gewoon consequent zijn en blijven!
ze kunnen best appart, alleen gaat dat idd in het begin met een hoop gebrul:
** leg voortaaan wat voordroog in de stal voor zocarla, staat ze meteen wat rustiger!!
En wat betrefd Mo, wees consequent en rechtvaardig, krijg namelijk het idee dat ze niet echt hoogte van jou krijgt! Ze begrijpt niet wat je bedoeld.(ik bedoel met wat je van haar wilt)

maike
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: paard wil niet "opgehaald" worden uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 18:35

Ze luistert goed en het is al een stuk beter als vorige week zondag. Ik denk alleen niet dat dat met gegil samen moet gaan. Ik ben zeker wel consequent met haar, wat ze niet mag, mag ze niet van mij klaar. Ik probeer hier alleen zelf rustig bij te blijven omdat ik anders zelf veel te ongeduldig wordt.
Hierdoor komt het misschien op de rest over alsof ik haar niet op dr kop geef als ze stout is maar ik wijs haar zeker wel terecht. Ik zeg het 2 keer rustig en als ze het de 3e keer doet krijgt ze een tik, heel simpel. Ik ben alleen zelf niet echt luidruchtig maar als je er bij blijft staan zie je wel dat ik consequent ben in wat ze wel mag en wat ze niet mag.
Die zondag dat jij mij met haar bezig zag stond ze er net 2 minuten toen jij binnenkwam en was de eerste keer dat ik haar deed poetsen zonder dat ze zocarla zag, daarom was ze behoorlijk druk. Na 10 minuten stond ze bijna te slapen en was ze een heel stuk rustiger...
Dat voeren bij zocarla zal ik eens proberen ja!

kivas

Berichten: 839
Geregistreerd: 30-11-05
Woonplaats: Brabant

Re: paard wil niet "opgehaald" worden uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:33

vond haar die zondag absoluut niet druk toen je met haar bezig was, ze stond gewoon stil. Echter kreeg ik wel het gevoel/idee dat jij zelf nogal bang en onzeker bent met de dingen die je doet en van haar wil..
Ook zul je mij nooit horen zeggen dat je een paard luidruchtig zijn plek moet wijzen, maar als je je paard geen duidelijkheid geeft, zal ze het nooit leren en nooit snappen wat jij bedoeld.. (daarom vorige week mijn reactie op je: misschien als je alstublieft zegt, dat ze het dan wel doet!! Om is om... en nee dat hoeft niet met geweld en stemverheffing!!)

maike
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: paard wil niet "opgehaald" worden uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 13:36

Ik was toen inderdaad geirriteerd maar dat kwam vooral door dat meisje wat erbij was die steeds bleef zeggen: misschien is het handig als....
Wat betreft die duidelijkheid en het consequent zijn, ik heb echt het idee dat ik dit zeker wel doe. Ze gaat nu al om op het moment dat ik mn arm optil als ik naast haar sta, en ze staat stil als ik ho zeg.
Ik ben echt van mening dat ik heel duidelijk ben ik wat ik van haar vraag. Maarja, ik ga er dadelijk weer heen, dan zal ik er eens extra op letten voor mezelf of dit ook zo is.
En anders zijn tips op stal ook welkom hoor Haha!

kivas

Berichten: 839
Geregistreerd: 30-11-05
Woonplaats: Brabant

Re: paard wil niet "opgehaald" worden uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:16

oke

JoyMarit
Berichten: 48
Geregistreerd: 27-06-06

Re: paard wil niet "opgehaald" worden uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 22:39

Let er op dat een paard nooit zijn kont naar je toedraait als je hem uit de wei/paddock haalt. Dit is absoluut dominant gedrag, zo jagen ze elkaar onderling ook weg. Dus als een paard dat doet, neem jij het initiatief over en jaag je hem rustig weg door met het halster-touw richting de achterhand naar hem toe te zwaaien en een stap in zijn richting te doen. Jij neemt dan de leiding over, zo lang het paard niet met zijn hoofd naar jou toe draait, blijf je hem rustig wegjagen. Blijf altijd rustig, armen laag en niet schreeuwen. Je zal zien dat hij dan in een volte om je heenkomt en op een gegeven moment (kan even duren maar gaat steeds sneller) zal hij zich naar jou toe draaien. Draai je dan een beetje weg, nodig hem uit naar je toe te komen door je hand uit te steken en hij zal naar je toe komen. Dit is gelijk grondwerk. Je kan het ook prima doen als er meerdere paarden in de wei lopen, ze voelen namelijk precies voor welk paard jouw aanwijzingen bedoelt zijn. Succes!! en geniet van het moment dat ze naar je toe komt, ik vind dat altijd erg mooi!

Sarahmeave
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-11-06

Re: paard wil niet "opgehaald" worden uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:39

Tja, ik ken het van mijn paard ide laat zich ook niet door mij uit de wei halen, zelfs niet als ik wat lekkers bij me heb.
Vorig jaar ben ik 5 uur aan het vangen geweest.
Je kan het ook andere mensen laten proberen dat wil soms nog wel eens werken.
En ja, als ze dreigt aan te vallen dan zou ik zorgen dat ik ten alle tijden iets van een halstertouw bij me zou hebben.
Dan kan je haar tenminste optijd de andere kant op jagen.

GabberGill

Berichten: 5857
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: paard wil niet "opgehaald" worden uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:42

mijn fries deed het het is dominantie spel blijf stilstaan in de wei en volhouden ze gaat rondjes om je heen wandelen maar blijf stevig in je schoenen sstaan niet bang zijn mijn fries stijgerde zelfs voor je neus probeer dan maar is vol te houden. toch doen houdt jij het lang genoeg vol geeft ze zich over. en daarna snoepje geven

Anoniem

Re: paard wil niet "opgehaald" worden uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:46

ik ga nooit vangen, dna geef ik het op, komen ze ok, dreigen ze dan dreig ik harder en bekijken ze het maar, op een gegeven moment willen ze niet meer alleen in de wei of bak staan dus dan willen ze maar wat graag mee met je!

Lizzii

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Rocamadour, Frankrijk

Re: paard wil niet "opgehaald" worden uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 14:04

Mijn merrie deed net hetzelfde en instinctief heb ik haar steeds weer van me weggejaag, net zoals Joy Marit zegt. Nu komt ze steeds naar me toe, zelfs al heb ik het zadel in de hand. Ik moet wel opassen met anderen want voor vreemden blijft het gevaarlijk (ze durft ook echt stampen).
Ik lette er in het begin ook steeds op dat als ik op haar toe stapte dat nooit in een rechte lijn deed en niet rechtstreeks in haar ogen keek want dat komt in de ogen van je paard bedreigend over en dan gaan sommigen dus in de tegenaanval.

Sammy78

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Twente

Re: paard wil niet "opgehaald" worden uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 14:24

je geeft aan dat het paard soms op je aan komt rennen en dan dreigt. dit is voor mij een teken van dominant gedrag doordat zij een ander niet accepteerd in haar eigen omgeving. Ze heeft weinig tot geen vertrouwen in de mens, als ze in het land is.

Mijn eigen paard heeft dit ook een poosje gedaan bij een bijrijdster. zij was er zo bang voor dat ze niet wist hoe snel ze uit het land moest komen. dit vernam mijn paard en maakte daar gebruik van. in de periode dat ze het bij de bijrijdster deed probeerde ze het plotseling bij iedereen. gelukkig hebben wij hier nu geen last meer van, maar als ze verneemt dat iemand in het land loopt die er "bang" voor is, rend ze gewoon naar je toe en loopt je omver, of bokt, of.... tja wat haar maar te binnen schiet.

Laat het met deze merrie niet zo ver komen, want dan ben je nog verder van huis. vooral omdat je aangeeft dat ze het bij iedereen doet. Laat vooral niet merken dat je angstig bent in sommige situaties (ik weet het is makkelijker gezegd,dan gedaan, maar wel proberen). Wees erg duidelijk, rechtvaardig en concequent (Nee=Nee, Om=Om, Halt=Halt en geen half werk), maar wel zonder harde hand en stemverheffing want dat werkt (vaak) averechts.

Is het misschien een optie om het land in tweeen te splitsen? zo haal je ze uit elkaar, maar kunnen elkaar toch nog zien en kunnen ze wennen aan het alleen zijn. Wanneer je dan een band met haar probeerd op te bouwen heb je geen "last" van de moeder en kan het paard zich op jou concentreren. zo kun je na een poosje haar eventjes uit het land halen en de moeder gewoon laten lopen. dit bouw je langzaam op. ondertussen kun je haar proberen gerust te stellen zodat ze nog meer aan je gaat wennen en je gaat vertrouwen. wanneer dit goed gaat, ga je op een gegeven moment gewoon de stal in, zonder haar vast te zetten. zodat ze zich niet "bedreigd" voelt. vervolgens wacht daar een paar minuten gaat weer terug. ook dit ga je opbouwen en vervolgens kun je haar vast zetten en borstelen.

Succes

maike
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: paard wil niet "opgehaald" worden uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 21:11

Ze kunnen wel apart. De baas heeft alleen nu nog liever dat ik de moeder in de stal zet als ik mocarla mee naar voren neem. Dit omdat de moeder vrij druk wordt als ik mocarla mee neem en de baas is bang dat ze uitbreekt als ze op de wei blijft staan.
Over een tijd moet dit wel gewoon kunnen want dat is al eerder gedaan maar dat is al weer wat langer geleden. Ze kunnen het allebei dus wel maar omdat het al weer langer geleden is moeten ze er weer even aan wennen.
Ik zal nooit weglopen en het opgeven als ze zo doet in de wei. Het is toevallig maar de afgelopen week stond ze steeds vooraan in de wei als ik aankwam, ligt ook aan het tijdstip dat ik kom.
Deze week heb ik er dus geen problemen mee gehad, maar de volgende keer dat ik haar moet gaan halen zal ik zeker aan de tips denken!

Six
Berichten: 1191
Geregistreerd: 28-11-06

Re: paard wil niet "opgehaald" worden uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:25

Opjagen, richting de uitgang?

maike
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: paard wil niet "opgehaald" worden uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 21:34

Opjagen lijkt me niet echt nodig. Ze loopt namelijk niet weg dus ik hoef haar niet te vangen.
Ze begint alleen te bijten op het moment dat ik het halstertouw vast wil maken, of ze draait dr kont naar me toe.
Dat is het probleem en niet het feit dat ik haar niet kan pakken.