sinterklaasintocht, hoe paard iets rustiger maken??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nadir

Berichten: 12735
Geregistreerd: 12-02-04

Re: sinterklaasintocht, hoe paard iets rustiger maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:56

Als het paard alleen wat kijkerig is maar verder niet gevaarlijk in jouw ogen, wat is dan het probleem? Rustiger krijg je hem toch niet, dit is namelijk niet iets dat hij dagelijks mee maakt. En natuurlijk is hij wat drukker, met al die schreeuwende drukke koters om je heen en zo'n rare snuiter met baard, hoed en staf op je rug...

Of je laat 'm thuis en laat een ander paard de Sint dragen, of je neemt genoegen met het gedrag van jouw paard op eigen risico.

Dees

Berichten: 18944
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: sinterklaasintocht, hoe paard iets rustiger maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 00:06

Denk dat jullie de 'Sinterklaas'-dienst veel te zwaar opvatten.
Beestje moet gewoon een rondje stappen en daarin kalm blijven. Daar zal best een beetje spanning bij het paard komen, maar dat is normaal. Zorg gewoon dat je hem ten aller tijde vast kunt houden (en ja, dan helpt een scherper bit absoluut).

Dit paard heeft het al 2x eerder meegemaakt, en is zo te lezen een redelijk laconieke broeder. Ik zie er helemaal geen punt in. Ik had zo'n paard zelf ook meegenomen. Zonder krachtvoer erin en mét scherper bit.

Maar zo ben ik. In de ogen van velen van jullie ben ik heel hard voor mijn paarden.
Voorbeeld: ik heb een ruin die heeft ontdekt dat als je bij het opladen op de trailer op de plank blijft staan, dat je baasje je niet naar voren kan trekken en dus in feite machteloos is. Mijn oplossing: de eerste weken voorlopig alleen laden wanneer er iemand met een zweep klaar staat om te meppen als het paard aarzelt om stil te staan op de laadplank. Hard? Jazeker. Maar ik leg wel de basis waarop dit paard in zijn later leeftijd nooit weer gaat haperen bij het opladen. (nuance: wanneer hij dan de trailer op is gelopen wacht hem wel een smakelijke beloning met veel 'goed zo's)

Een paard loopt echt geen schade op als het een uurtje in een drukke omgeving zich moet gedragen want anders krijgt het te maken met wat meer druk dan gewoonlijk. Of de TS dit paard graag meeneemt naar zo'n intocht of niet, is haar persoonlijke keuze. Maar als het paard meegaat, is het paard wel ondergeschikt aan de verdere veiligheid.

Nadir

Berichten: 12735
Geregistreerd: 12-02-04

Re: sinterklaasintocht, hoe paard iets rustiger maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 00:14

Dees schreef:
Zorg gewoon dat je hem ten aller tijde vast kunt houden (en ja, dan helpt een scherper bit absoluut).

Ben ik volledig met je eens hoor! Veiligheid voor alles.

INGEMUIS

Berichten: 775
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: Limburg, Landgraaf

Re: sinterklaasintocht, hoe paard iets rustiger maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 18:39

Ik zou het gewoon niet doen, dat is echt link als je niet voor 100% weet dat je paard rustig is. Je hebt dan wel gezegd dat je niet weet wat er gebeurd. Maar als er toch iets gebeurd word jij toch met de nek aangekeken Knipoog

Ilsje_

Berichten: 4112
Geregistreerd: 23-01-06

Re: sinterklaasintocht, hoe paard iets rustiger maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 18:41

Gewoon zelf rustig blijven Lachen dat scheelt HEEL veel, Mijn pony doet net alsof ze van alles bang is(een bepaalde hoek van de bak bijvoordbeeld. maar dan word ik ook zenuwachtig, sinterklaastochten vind ik te gek. dan ben ik zelf rustig Lachen en floortje heeft vorig jaar geen stap verkeerd gezet.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: sinterklaasintocht, hoe paard iets rustiger maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 00:08

OK ik denk dat ik niet goed gelezen heb.
Dan kom ik dus terug op mijn mening dat je een het ander paard moet laten doen. Blijkbaar is jouw paard wel een beetje druk en drammerig, maar niet in paniek.

Op zich denk ik dat een scherper bit wel kan helpen, maar als de Goedheiligman niet zo'n goede ruiter is als men denkt, dan kan hij dit scherpere bit maar beter niet in handen hebben.

Zou het een idee zijn als je voor hem de teugels maar aan de neusriem vastmaakt ofzo en dat jij een voorbrenglijn of henstenketting aan het bit maakt?

Tieme
Berichten: 4980
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: sinterklaasintocht, hoe paard iets rustiger maken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 11:59

beantsje schreef:
OK ik denk dat ik niet goed gelezen heb.
Dan kom ik dus terug op mijn mening dat je een het ander paard moet laten doen. Blijkbaar is jouw paard wel een beetje druk en drammerig, maar niet in paniek.

Op zich denk ik dat een scherper bit wel kan helpen, maar als de Goedheiligman niet zo'n goede ruiter is als men denkt, dan kan hij dit scherpere bit maar beter niet in handen hebben.

Zou het een idee zijn als je voor hem de teugels maar aan de neusriem vastmaakt ofzo en dat jij een voorbrenglijn of henstenketting aan het bit maakt?


Hij krijgt de teugels niet in handen Sinterklaas houdt met beide handjes het zadel beet. nou ja, eentje dan en met de andere zwaait hij. de teugels hangen "los" en ik heb Tieme met een halstertouw aan het bit vast.

En nogmaals, hij kan inderdaad wat druk zijn maar dus niet dat hij er vandoor gaat. het uit zich echt alleen in sneller ademen, kop erop en laten zien dat hij in stap wel knie aktie kan hebben. ik ben er bij en dan volgt hij me overal. ondanks dat hij het misschien wat eng vindt. iedereen die bij m'n paard komt die heeft het erover dat het zo'n beheerst paard is. heb bijv. steffie van der laarse erbij gehad en die heeft zelfs een keer op hem gereden in de bak om te kijken of ze problemen bij hem kon ontdekken. en ze vertelde er toen ook bij dat ze dit zelden of nooit doet met een vreemd paard. maar hem vertrouwde ze daarmee. en dat na 1 bezoek. dat zegt al genoeg over het paard lijkt me.
We gaan het toch op 5 december doen en dan gewoon voor de zekerheid z'n liverpoolstang erin. halstertouw op de neutrale stand waar ze tijdens het mennen ook meestal zitten en de teugels op standje 1 van de scharen. mocht hij toch iets harder willen lopen dan ik dan houdt ik hem goed bij me. verder neem ik snoepjes mee als beloning.

Anoniem

Re: sinterklaasintocht, hoe paard iets rustiger maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:24


lejo

Berichten: 1806
Geregistreerd: 31-05-06

Re: sinterklaasintocht, hoe paard iets rustiger maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:36

als je paard donker is en niet 'Amerigo', kan je toch ook zelf als paarden piet verkleed gaan. gaat het dan niet goed kun jij erop stappen en komt sint zelf lopen. heb je er toch een paard bij.