sinterklaasintocht, hoe paard iets rustiger maken??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tieme
Berichten: 4980
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

sinterklaasintocht, hoe paard iets rustiger maken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 15:10

Mijn paard heeft voor de plaatselijke basisschool al 2x meegelopen als paard van sinterklaas. alhoewel, Als "pepernoot", het zwarte broertje van Americo. Clown
De eerste keer is 3 jaar geleden en toen liep hij voor de wagen. hij was in de tijd nog niet helemaal 100% na ziekte dus vrij rustig.
het jaar erop is de sint erop gaan zitten. kon toen merken dat hij al wat feller reageerde. niet dat hij ervandoor ging of gekke sprongen maakte, maar kop erop en grote snelle stappen maken. Ik moest hem echt afremmen.
nu willen ze hem toch weer voor dit jaar inhuren. heb erbij gezegd dat ik niet wist hoe hij nu zou reageren. nu weet je dat natuurlijk nooit, het blijft een dier.
maar is er iets wat je kan geven waar ze wat rustiger van worden?? Dus geen sedalin of dat soort troep. gewoon iets wat zeg maar de scherpe kantjes eraf haalt.

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Re: sinterklaasintocht, hoe paard iets rustiger maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 15:13

Ik zou een ander paard aanraden als je t niet vertrouwd

Anoniem

Re: sinterklaasintocht, hoe paard iets rustiger maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 15:16

Zoiets was eigenlijk ook mijn gedachte.
Zou je het wel doen als je het niet vertrouwd?

Je moet er niet aan denken dat er wat gebeurd Lachen

tomcat701
Berichten: 794
Geregistreerd: 21-11-05

Re: sinterklaasintocht, hoe paard iets rustiger maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 15:19

Waarom rij je hem dan niet eerst...
Ik heb ook een paar jaar geleden mijn schimmel uitgeleend voor Sinterklaas.
Vondt het altijd wel gaaf...Ik was zelf dan zwarte piet!

Maar ze moeten wel mak zijn...anders krijg je dat van de Unox reclame!

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: sinterklaasintocht, hoe paard iets rustiger maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 15:19

je hebt van de bach bloesem therapie rescuw daar worden ze niet zo nerveus van en blijven ze wat rustiger. zijn gewoon druppeltjes en werken goed. misschien een ideetje. anders goed moe maken voor je erheen gaat.

Dees

Berichten: 18944
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: sinterklaasintocht, hoe paard iets rustiger maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 15:23

Zeker geen krachtvoer meer geven tot na de intocht en groot deel van ruwvoer vervangen door knabbelstro.
Beetje valeriaan maakt misschien nog iets onverschilliger...

Verder: op de dag zelf een goed scherp bit erin (met hefboomwerking wellicht) is handig (pelham, pessoa) zodat je het paard met geringe moeite goed tegen kunt houden mocht ie het toch op de heupen krijgen.
En voor de Sint even een 'oh-sh!t-riempje" aan het zadel maken Tong uitsteken

dropje2

Berichten: 2235
Geregistreerd: 16-05-06
Woonplaats: Op het puntje van Nederland

Re: sinterklaasintocht, hoe paard iets rustiger maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 15:25

Niet doen dus.. je paard moet echt "bomproof" wezen voor dit soort klusjes..

Kan je je het voorstellen? Sinterklaas met wapperende baard en mantel en gillende mensen en kinderen erom heen? Echt iets om rustiger van te worden als paard.. Clown

annie88

Berichten: 286
Geregistreerd: 08-08-06
Woonplaats: noord holland

Re: sinterklaasintocht, hoe paard iets rustiger maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 15:38

dat rescue werkt echt,is gewoon bij een drogist te kopen, is verder niet schadelijk voor je paard en het is homeopaties.. Ga hem daarvoor longeren/rijden.. zodat hij zijn ergste energie al kwijt is.. Succes ermee!

Tieme
Berichten: 4980
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: sinterklaasintocht, hoe paard iets rustiger maken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 15:39

Het is niet zo dat ik bang ben dat hij gaat lopen trappen of zo of bij de kinderen op schoot springt. Dan begin ik er echt niet aan en dat zal hij ook absoluut niet doen. maar het gaat meer om het kijkerige. de laatste keer dat hij meeliep was hij erg kijkerig maar verder niets aan de hand. hij liep wat harder en hoger als anders. ze hadden een vierkant met lint voor hem afgezet zodat hij daar achter kon staan en de kinderen hem veilig konden aaien. hij vondt de aandacht allemaal prachtig en bleef rustig met z'n hoofd naar beneden staan. ondanks dat hij het allemaal erg intressant vondt.
ik heb het ook bijv. op de dierenkliniek. hij is ontzettend kijkerig en loopt heel groot rond maar hij is verder gewoon super braaf met alles. ze kunnen gewoon foto's maken zonder verdoving en dingen doen waar andere paarden meteen stijl van achterover zouden slaan.

scherper bit is in ieder geval wel een goed idee. denk dat ik de liverpoolstang van z'n tuig er in hang. mocht ik hem dan iets in moeten houden dan heb ik wat meer te zeggen.

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: sinterklaasintocht, hoe paard iets rustiger maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 15:41

Tsja je zou em een streepje tranquigel kunnen geven. Maar als ie rustig is, en alleen maar wat groter wordt zou ik niets geven.

MyrtheJ

Berichten: 3973
Geregistreerd: 16-07-05

Re: sinterklaasintocht, hoe paard iets rustiger maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:41

Bach rescue spray helpt je er wel doorheen hoor, scherper bit zou ik niet aan beginnen!

Dees

Berichten: 18944
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: sinterklaasintocht, hoe paard iets rustiger maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 11:10

myrtheJ schreef:
scherper bit zou ik niet aan beginnen!


Waarom niet?

Anoniem

Re: sinterklaasintocht, hoe paard iets rustiger maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 11:12

Ik zou gewoon zeggen dat ze beter een ander paard kunnen gaan regelen.
Voorkomen is beter dan genezen....

Tieme
Berichten: 4980
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: sinterklaasintocht, hoe paard iets rustiger maken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 17:59

Lia_ schreef:
Ik zou gewoon zeggen dat ze beter een ander paard kunnen gaan regelen.
Voorkomen is beter dan genezen....


A.u.b. even leren lezen. Ik ben absoluut niet bang dat er wat gebeurd. Anders begin ik er echt niet aan. Hij is alleen wat kijkerig en loopt een stapje sneller.

Anoniem

Re: sinterklaasintocht, hoe paard iets rustiger maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:07

Tieme schreef:
heb erbij gezegd dat ik niet wist hoe hij nu zou reageren.....



Kan prima lezen.... Knipoog

Kartouche

Berichten: 172
Geregistreerd: 30-07-06
Woonplaats: N Limburg

Re: sinterklaasintocht, hoe paard iets rustiger maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:02

Toevallig hoorde ik dat gisteren op stal dat ze wat bier over de brokken gooien om een paard wat rustiger te krijgen.
Ze hebben het toevallig van de week nog gedaan om een wat oudere ponny rustiger in en op de vrachtwagen te hebben.
Kan geen kwaad toch??
Je kunt het ook een uitproberen of het help paar dagen van te voren

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: sinterklaasintocht, hoe paard iets rustiger maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:06

ja Haha! ikr ij ook mee met mijn bomproof paard...vind alles best haha...
heb er wel onwijs veel zin in word voor mij de eerste keer dat ik met zoiets meerijd vorig jaar kon ik niet mee omdat meneer een peesblessure had...

en misschien watten in ze oren??
minderen in biks...
hem kalmeringmiddeltje geven??

Tieme
Berichten: 4980
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: sinterklaasintocht, hoe paard iets rustiger maken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 19:10

Lia_ schreef:
Kan prima lezen.... Knipoog


Sorry, het kwam wat rotter m'n toetsenbord uit dan ik bedoelde. Bloos

maar ik bedoel dus eigenlijk dat hij niet gevaarlijk gaat worden ten opzichte van de kinderen. maar meer ten opzichte van sinterklaas die erop zit. Voor een beginneling is het op een hoog lopend paard wat moeilijker zitten. + het heen en weer geschuif in het zadel lijkt me ook niet echt lekker voor de beste man.
Of misschien vindt hij dat wel maar daar wil ik verder niet aan denken. Nagelbijten / Gniffelen
De "sint" wil kosten wat het kost te paard gaan. hij vondt het super. ondanks dat hij de laatste keer ook wat kijkerig was.

Anoniem

Re: sinterklaasintocht, hoe paard iets rustiger maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:14

Dees schreef:
Verder: op de dag zelf een goed scherp bit erin (met hefboomwerking wellicht) is handig (pelham, pessoa) zodat je het paard met geringe moeite goed tegen kunt houden mocht ie het toch op de heupen krijgen.


En sinterklaas die kennelijk weinig tot geen ervaring met paarden heeft op een paard zetten dat het eventueel op de heupen kan krijgen is al geen goed idee. Maar om er dan maar een 'goed scherp bit' in te gooien in de handen van een beginnende ruiter? Sorry, maar hoe kom je op het idee alleen al? Frusty

Dees

Berichten: 18944
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: sinterklaasintocht, hoe paard iets rustiger maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:57

WildWings schreef:
En sinterklaas die kennelijk weinig tot geen ervaring met paarden heeft op een paard zetten dat het eventueel op de heupen kan krijgen is al geen goed idee. Maar om er dan maar een 'goed scherp bit' in te gooien in de handen van een beginnende ruiter? Sorry, maar hoe kom je op het idee alleen al? Frusty


Zolang de Sint zwaait en hulppiet Tieme de teugels ter hand neemt, vind ik een scherper bit erin absoluut wel verantwoord.

Een Sinterklaasintocht heeft helemaal niets met paardrijden te maken. Dus hoef je ook niet te overwegen of iets rijtechnisch verantwoord is.
Zo'n paard moet gewoon rustig zijn en in geval van nood moet je hem absoluut zeker weten 100% zonder enige twijfel bij je kunnen houden.

Zelf wel eens op de loop gegaan met een paard dat alleen een watertrensje in had? Dan heb je niet zo veel te vertellen, he?
De veiligheid van de omgeving is ermee gediend als een paard met een iets scherper bit beter onder controle is te houden. En dit paard is al een zwaarder menbit gewend, nou, die zou ik dan zeker ook inhangen tijdens zo'n Sinterklaasintocht.
Ik vertrouw meer op goed gereedschap dan op bloesem-druppeltjes met homeopatische werking Knipoog

Anoniem

Re: sinterklaasintocht, hoe paard iets rustiger maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:14

Dees schreef:
Zelf wel eens op de loop gegaan met een paard dat alleen een watertrensje in had?

Ja, ik heb dat "genoegen" gehad, en ik was maar wàt blij dat er geen kinderen in de buurt waren. Ook een ander bit zou op dat moment overigens geen zak geholpen hebben.

Mijn mening? Een paard dat niet 100% bomproof is hoort geen Sint te dragen. Zelfs niet als de begeleiding goed is en het risico maar klein. Juist dat kleine beetje risico kan soms zo ontzettend verkeerd uitpakken...
Laat Sint-zonder-rijervaring fijn een ander paard zoeken in dit geval. Zelfs 'kijkerig' is mij te gevaarlijk als daar een heleboel kinderen omheen lopen en Sint onbedoeld de verkeerde hulpen kan gaan geven.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48610
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: sinterklaasintocht, hoe paard iets rustiger maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:27

is het een optie om van te voren te oefenen? Dus kinderen of volwassenen langs een route zetten en die lawaai te laten maken, zodat ie daar aan kan wennen?

Anoniem

Re: sinterklaasintocht, hoe paard iets rustiger maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:43

Sorry Dees, maar waarom geven we de lieve Sint niet meteen een paar sporen (voor als de knol stils gaat staan) een slof (kandie 'm zelf tot stilstand brengen door de kop op de borst/ tussen de poten te sleuren mocht 't goed scherpe bit niet werken) en het liefst nog wat hulpmiddelen erbij? Misselijk

Dees schreef:
Zolang de Sint zwaait en hulppiet Tieme de teugels ter hand neemt, vind ik een scherper bit erin absoluut wel verantwoord.

Zolang iemand naast het paard meeloopt vind ik dat een gewoon bit genoeg zou moeten zijn, zo niet, dan moet het paard gewoon niet mee..

Citaat:
Een Sinterklaasintocht heeft helemaal niets met paardrijden te maken. Dus hoef je ook niet te overwegen of iets rijtechnisch verantwoord is.

Wie heeft het over rijtechnisch? Verward Ik heb 't hier over (de mond van) het paard.

Citaat:
Zo'n paard moet gewoon rustig zijn en in geval van nood moet je hem absoluut zeker weten 100% zonder enige twijfel bij je kunnen houden.

Inderdaad, maar als zo'n paard dat niet is in zo'n situatie moet het dier niet meteen die pinuut zijn.. de 1 is gewoon drukker dan de ander, de 1 is meer ervaren dan de ander, daar kan het paard weinig aan doen! Als een paard dat niet is moet je gewoon weigeren mee te gaan naar mijn mening, klaar.

Citaat:
De veiligheid van de omgeving is ermee gediend als een paard met een iets scherper bit beter onder controle is te houden. En dit paard is al een zwaarder menbit gewend, nou, die zou ik dan zeker ook inhangen tijdens zo'n Sinterklaasintocht.

De veiligheid van de omgeving (het gaat trouwens alleen om de sinterklaas, niet om alle mensen eromheen etc voor zover als ik 't begrijp, omdat het een 'hoog lopend paard is' dat dus wat moeilijker zit + 'heen en weer geschuif in het zadel'. Hoe een scherper bit dat moet verhelpen is mij overigens een raadsel..) staat uiteraard voorop, maar deze is er nog meer mee gediend als er gewoon een rustig, 100% bomproof paard komt.. waarbij 't paard straks ook niet hoeft te lijden onder een scherper bit mocht hij alsnog ergens van schrikken en een sprong maken oid.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: sinterklaasintocht, hoe paard iets rustiger maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:47

mijn tinker (die helaas geen Sint draagt, maar wel achter de koets + muziekkorps gaat), wist het tweede jaar zich al te herinneren dat die rare zwarte pieten errug lekkere pepernoten hebben!

maar goed, even on-topic:
ik denk toch dat je paard niet mee moet doen. Stel je eens voor als je paard toch panikeert, met al die mensen, wapperende habijten muziek en een flink scherp bit in zn mond.
Voor je paard een trauma, die vergeet het nooit weer!
En voor de kindertjes is het ook niet echt leuk als Sint op de keien gaat.
Mss dit jaar werken aan spannende situaties en volgend jaar herkansing?

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Re: sinterklaasintocht, hoe paard iets rustiger maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:52

Met name de "jurk" van Sinterklaas wil nog wel eens wat schrik geven bij het paard. Kan me de laatste keer nog herinneren dat Sint hier in het dorp op een paard zijn ronde deed. Flikkerde er tot drie keer af. Sindsdien mag hij in een koetsje Haha!