Moet ik hem ook telkens een snoepje geven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laverite

Berichten: 2935
Geregistreerd: 06-01-05

Moet ik hem ook telkens een snoepje geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 14:34

hoi,
Ik heb zo de gewoonte om mijn paardje enorm te verwennen met wortels, appels en dergelijke. Het probleem is dat als ik haar iets geef, het paardje naast haar ook iets moet geven uiteraard.

Hoe zou je zelf zijn als je buur iets lekkers krijgt en jij niet? Knipoog

Opzicht is dat niet zo erg, want ik heb appels en wortels genoeg maar mijn paard wordt daar op haar beurt weer nijdig om.
En haar buur ( die dus ook wortels krijgt als zij er krijgt ) steekt nu elke keer als hij me ziet zijn neus al door het traliewerk tussen de 2 stallen, dus in de stal van mijn paard.

Zij wordt daar enorm nerveus van en begint dan te bijten tegen het traliewerk.

Moet ik dan stoppen met hem ook eten te geven?

Horsesandme

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Op de rug van mijn Pony

Re: Moet ik hem ook telkens een snoepje geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:35

Ik ken het Lachen geef je je paardje 1snoepje zie je de buren ook allemaal hun hoofd eruit steken en ik geef ze dan ook altijd gelijk wat. Lachen Tong uitsteken

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re: Moet ik hem ook telkens een snoepje geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:37

Als de eigenaresse er geen bezwaar tegen heeft zou ik je buurpaardje ook wat lekkers geven

Angs1989

Berichten: 496
Geregistreerd: 23-07-06

Re: Moet ik hem ook telkens een snoepje geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:38

Ik deed het in het begin ook.
Maar het buurpaardje van je buurpaardje wil dan ook wat.. en zo kan je dan wel de hele stal rondgaan.
Af en toe krijgt de rest ook wat.. maar ze krijgen van hun eigen eigenaar meestal ook wel genoeg Haha!

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Moet ik hem ook telkens een snoepje geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:38

bonitobol schreef:
hoi,
Ik heb zo de gewoonte om mijn paardje enorm te verwennen met wortels, appels en dergelijke. Het probleem is dat als ik haar iets geef, het paardje naast haar ook iets moet geven uiteraard.

Hoe zou je zelf zijn als je buur iets lekkers krijgt en jij niet? Knipoog

Opzicht is dat niet zo erg, want ik heb appels en wortels genoeg maar mijn paard wordt daar op haar beurt weer nijdig om.
En haar buur ( die dus ook wortels krijgt als zij er krijgt ) steekt nu elke keer als hij me ziet zijn neus al door het traliewerk tussen de 2 stallen, dus in de stal van mijn paard.

Zij wordt daar enorm nerveus van en begint dan te bijten tegen het traliewerk.

Moet ik dan stoppen met hem ook eten te geven?


Ik zou helemaal stoppen om hem lekkers te geven.
Als je een paard voert moet het andere ook gevoerd worden.
Maarop den duur kan dit problemen veroorzaken.
Je kunt hem best wat geven maar dan uit de buurt van andere paarden zodat er geen nijd of drukte kan ontstaan.

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Re: Moet ik hem ook telkens een snoepje geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:39

Sowieso is het niet goed om je paard áltijd een snoepje te geven want dan heb je dalijk een keer géén snoepje bij of iets lekkers bij en dan wordt je paard nijdig, omdat het een gewoonte dier is. Maar je kunt het beste af en toe je eigen paardje wat geven maar niet op standaard tijden bijv. als je je gereden hebt. Geef je paardje iets als er geen andere paarden bij zijn

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Moet ik hem ook telkens een snoepje geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 18:56

Je kunt gewoon geven zonder het paard ernaast ook te geven. Als je dat n week volhoud dan weten ze dat ze niets krijgen en dan ist goed. Bij mijn paard kan haar buur zelfs met z'n hoofd haar stal in hangen (geen tralies boven het schot), en hij kijkt nu nieteens meer als ze te eten krijgt...

Stel je voor dat ik iedere keer als ik m'n paard muesli zou geven de hele stal zou moeten geven, dan is m'n zak met n week leeg...

Ilsje_

Berichten: 4112
Geregistreerd: 23-01-06

Re: Moet ik hem ook telkens een snoepje geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:06

Haha, als mijn paard wat brok krijgt krijgt hheel de stal gewoon 2 bixjes zegmaar Clown en het paardje naast mij krijgt bv mijn paard een appel en die naast mij weer 2 bixjes Clown

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Moet ik hem ook telkens een snoepje geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:09

Ik zou de buren niks geven hoor, ze hebben het snel genoeg door. En voordat je dat wel gaat doen, zou ik het sowieso overleggen met de eigenaar. Heb zelf een paard dat allergisch is voor bepaalde zaken, ik zou het niet zo'n succes vinden als iemand hem dan snoepjes gaat geven.

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Re: Moet ik hem ook telkens een snoepje geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:18

Ik zou het ook niet doen i.v.m. nijd naar elkaar en als iemand dan eens langs loopt worden ze een beetje nukkig naar je omdat ze constant iets willen hebben. Ik doe het in ieder geval nooit. Trouwens, ik begrijp best dat je het goed bedoelt hoor!

JodieR
Berichten: 2290
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: Nunspeet

Re: Moet ik hem ook telkens een snoepje geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:34

Als de eigenaaren van die andere paarden er niet moeilijk over doen zou ik het gewoon blijven geven, maar niet al te vaak,
geef joun paard dan een keer als de andere paarden het neit zien Haha!

TinkerTreas

Berichten: 3721
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Moet ik hem ook telkens een snoepje geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 22:23

Ik zou daarmee stoppen, wat vinden die andere eigenaren daarvan?
Ik zou woest worden als iemand ongevraagt mijn paard zou voeren, ik geef haar zelf niets uit de hand omdat ik een hekel heb aan bedelen en dan zou een ander haar gaan voeren. Nee, nooit paarden van een ander (ongevraagt) voeren!

laverite

Berichten: 2935
Geregistreerd: 06-01-05

Re: Moet ik hem ook telkens een snoepje geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 22:51

@tinkertreas; die eigenaars weten het hoor Lachen Ik zei hen van: "jullie paardje kijkt altijd zo zielig als ik bastet iets geef, mag hij ook iets" en dat is zeker geen probleem

@de rest: dankje voor de reactie
tja, ik geef gwn graag een beloning na het rijden, als ze het goed doet mag ze er voor beloond worden, dat vind ik logisch. Dus ik ga zeker niet stoppen met haar een wortel en zo te geven, dat is trouwens ook gezond Haha!

Maar het mag inderdaad geen gewoonte worden.

Falli

Berichten: 59
Geregistreerd: 09-11-06

Re: Moet ik hem ook telkens een snoepje geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 01:20

Ik zou stoppen emt snoep geven in de box, je buurtjes geef je dan uit goed fatsoen ook wat, maar je bevordert wel het bedel gedrag in stal.

Je kan je paard toch ook wat lekkers geven buiten de box om na het rijden bv?

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Moet ik hem ook telkens een snoepje geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:51

Wij hebben er 8 op stal en 2 in het land dus straks 10 op stal. Ik ga ze dus echt niet elke dag alle 8 bij langs. Mijn paard heeft zijn best gedaan dus hij krijgt wat lekkers. De rest wacht maar mooi tot zij hun best hebben gedaan.
Meestal geef ik hem ook na het afzadelen op de peotsplaats wat lekkers. Dat wil misschien ook schelen

nadina

Berichten: 1071
Geregistreerd: 07-07-05

Re: Moet ik hem ook telkens een snoepje geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:54

Ik vind dat je paarden die niet van jou zijn niet zonder toestemming van de eigenaar mag voeren/snoepjes mag geven! Ik sta op een pensionstal en daar waren ook mensen die dat deden. Ik wil dat niet hebben! Ik wil niet dat mijn paard gaat schooien als een ander iets te eten krijgt. Ik geef een ander paard dan ook nooit iets zonder dat ik daar toestemming voor heb gekregen.

milo

Berichten: 4914
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Lelystad

Re: Moet ik hem ook telkens een snoepje geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:58

nadina schreef:
Ik vind dat je paarden die niet van jou zijn niet zonder toestemming van de eigenaar mag voeren/snoepjes mag geven! Ik sta op een pensionstal en daar waren ook mensen die dat deden. Ik wil dat niet hebben! Ik wil niet dat mijn paard gaat schooien als een ander iets te eten krijgt. Ik geef een ander paard dan ook nooit iets zonder dat ik daar toestemming voor heb gekregen.


wilde ik ook net zeggen. ik geef andere paarden niks, want je weet niet of de eigenaar dat wilt. en trouwens, dan kan ik wel aan de gang blijven Knipoog

tamary

Berichten: 29239
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Moet ik hem ook telkens een snoepje geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:13

Als je ook andere paarden gaat voeren krijg je alleen maar onrust op stal, omdat dan alle paarden bij iedereen die binnenkomt onrustig worden, aangezien ze van iedereen voer verwachten. Bij ons op stal mag je geen andere paarden voeren zonder toestemming van de eigenaar. Ik kan daardoor rustig mijn paard voeren in stal zonder dat de rest de stal afbreekt.

Zelf ben ik er ook niet blij mee als iedereen op stal alles wat gaf als ze hun eigen paard voeren. Ik wil weten wat mijn paard binnen krijgt, hij is al dik zat.

Marije_jiplover

Berichten: 25374
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Moet ik hem ook telkens een snoepje geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:09

Ik geef alleen wat als ik er zin in heb aan de buurpaarden. Ik maak er geen gewoonte van, ik heb ook zelden bedelende paarden in het gangpad. En juist als ze staan te bedelen, geef ik ze niks. Het is een vast clubje, de eigenaren van het rijtje, en iedereen weet datie niet zomaar heel veel extra's aan een ander paard moet geven, maar af en toe en keer een stuk appel ofzo, daar heeft niemand van ons rijtje problemen mee.
Duvel krijgt vaak wel een stuk wortel van de eigenares van zijn buurvrouw, maar dat is hooguit 1x per dag en meer dan 1 stuk is het ook niet. Heel af en toe geven andere eigenaren van het rijtje (hij staat op een rijtje van 6 paarden) het hele rijtje wat lekkers (stuk brood of appel of zoiets), maar daar maken zij ook geen gewoonte van, waardoor Duvel wel vaak hoopvol naar buiten kijkt als anderen wat krijgen, maar er niet per definitie vanuit gaat datie ook wat krijgt.
Toen Duvel op dieet was, heb ik ook tegen iedereen gezegd dat hij in die tijd echt helemaal niks extra's mocht hebben, en daar hielden die mensen zich toen ook aan. Toen was hij wel een beetje zielig, want toen kreeg hij van mij ook alleen maar een klein stukje peen na het rijden. Maar ook toen werd hij niet zo vervelend dat hij naar vreemden ineens heel hard ging bedelen ofzo (alleen bleef hij mij steeds maar zielig aankijken als ik langsliep na het rijden, zo van "ben jij niet iets vergeten?")

Enige probleemgeval bij mij is Jip. Duvel zijn voer en mijn kastje zijn in het stalpad waar hij staat. En ik heb met Jip een bepaalde band opgebouwd, dat als ik mijn laarzen sta aan te trekken bijvoorbeeld, of mijn spullen kom halen of opbergen, hij gaat staan hinniken om aandacht (en in de hoop iets lekkers te krijgen). Aangezien ik hem altijd wel een keer ga knuffelen als ik op stal ben, krijgt hij dus regelmatig wel aandacht van me als hij er eigenlijk ook om vraagt (niet goed dus, maar ja, hij is mijn grote vriend). Maar goed, als ik hem geen aandacht of lekkers geef als ik mijn spullen heb opgeruimd en muesli voor Duvel heb gepakt en ik loop die stal weer uit richting Duvel zijn stal, dan stopt hij ook wel weer meteen met hinniken.

kraampie
Berichten: 59
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Eibergen

Re: Moet ik hem ook telkens een snoepje geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:27

milo schreef:
nadina schreef:
Ik vind dat je paarden die niet van jou zijn niet zonder toestemming van de eigenaar mag voeren/snoepjes mag geven! Ik sta op een pensionstal en daar waren ook mensen die dat deden. Ik wil dat niet hebben! Ik wil niet dat mijn paard gaat schooien als een ander iets te eten krijgt. Ik geef een ander paard dan ook nooit iets zonder dat ik daar toestemming voor heb gekregen.


wilde ik ook net zeggen. ik geef andere paarden niks, want je weet niet of de eigenaar dat wilt. en trouwens, dan kan ik wel aan de gang blijven Knipoog


Helemaal mee eens. Zo krijg je alleen maar bedel gedrag op stal en dat wordt alleen mar erger. En ten 2e weet je inderdaad ook niet wat de eigenaren ervan vinden.

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Moet ik hem ook telkens een snoepje geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:30

Ik geef nooit iets aan de buurpaarden en mijn eigen paard krijgt alleen iets in zn bak als hij helemaal klaar is met alles Lachen. Ik heb dus ook nooit last van gebedel (moet ik natuurlijk niet vlak voor zn neus een mandarijntje gaan opeten ofzo Haha!).

Stalgenoten die hun paarden wortels geven en de buurpaarden ook vind ik ook prima. Mijn paard weet inmiddels uitstekend bij wie er iets te halen is en past zn gedrag daar vlekkeloos op aan Haha!. Als zij geen gebedel willen dan moeten ze ook niet geven Haha!.

INGEMUIS

Berichten: 775
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: Limburg, Landgraaf

Re: Moet ik hem ook telkens een snoepje geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 18:57

Haha hoe herkenbaar , mijn verzorgpaard staat met 2 broertjes in de wei en naast hun staat nog een merrie ... En dan loopt ook nog eens een shetland pony los over het erf ( Die wel in de gaten heeft waar er snoepjes worden uitgedeeld) Knipoog Maar ik geef ze gewoon allemaal wat , vind ik ook zo sneuu Bloos

Zaina

Berichten: 3448
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Huizen

Re: Moet ik hem ook telkens een snoepje geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 18:59

misschien kun je het lekkers gewoon in zijn voerbak doen, of zelfs door zijn voer. dan heeft de rest gewoon pech. hebben ze dan niet zo in de gaten

MiCkSkE

Berichten: 60
Geregistreerd: 14-09-06

Re: Moet ik hem ook telkens een snoepje geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 00:47

als de eigenaar het goed vind, is het wel leuk...
maar hoeft ook niet altijd, gewoon soms Lachen

zilverspoor

Berichten: 39
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Nuenen.

Re: Moet ik hem ook telkens een snoepje geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:29

Niet al te vaak het buurpaardje iets geven want dan denkt ie dat ie elke x iets krijgt en ze kunnen zo zielig kijken Tong uitsteken en het is vast ook wel eens dat een paard iets krijgt en de andere niks kunnenz e wel tegen Tong uitsteken