paard bijt op tralies naar paard naast haar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laverite

Berichten: 2935
Geregistreerd: 06-01-05

paard bijt op tralies naar paard naast haar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 14:29

hoi,

Mijn paardje staat helemaal in de hoek gestald, omdat ze zich daar op haar gemak voelt. Toch maakt ze met haar buur aan de linkerkant regelmatig ruzie. Tussen de 2 boxen is er een muur met daarboven "traliewerk.'
Het paardje naast haar steekt regelmatig zijn neus door de tralie of kijkt haar aandachtig aan.
Mijn paard wordt daar nerveus van, smijt haar oren achteruit en kapt nijdig met haar tanden in het hek.

Mij lijkt het allesbehalve goed voor haar tanden en er is me verteld dat het uit verveling kan komen want normaal is ze helemaal niet boos tegen andere paarden en met het paardje naast haar komt ze buiten de stal zelfs zeer goed overeen.

Er hangt nu een liksteen in haar stal zodat ze daar wat aan kan sabberen Knipoog En er werd me ook aangeraden om vb een playball te kopen voor haar Lachen

Nog tips?

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: paard bijt op tralies naar paard naast haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 15:08

staan ze nog maar kort naast elkaaar?
het zal vast wel over gaan dan..
anders heb ik echt geen idee

evita_

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-01-05
Woonplaats: Noord Holland

Re: paard bijt op tralies naar paard naast haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 15:12

Komt je paard buiten overdag?
Misschien kun je je paard meer naar buiten doen, en dan samen met dit andere paard laten staan. Als het uit verveling komt is er maar 1 oplossing..uit de stal. Al het andere (likstenen ed) is alleen maar symptoombestrijding.

laverite

Berichten: 2935
Geregistreerd: 06-01-05

Re: paard bijt op tralies naar paard naast haar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 22:58

@isalover: ja nog maar een weekje
@evita_: ze staat niet meer buiten in de winter, ze heeft een deken op zodat ze niet te dik in haar vacht komt en ze moet dan op stal blijven.
Ze staat in een pension en daar wordt dat niet echt gedaan, paarden in de winter in de weide, dus ja Lachen

evita_

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-01-05
Woonplaats: Noord Holland

Re: paard bijt op tralies naar paard naast haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:34

Dus hoelang per dag komt je paard buiten haar stal?

Juud87
Berichten: 3367
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: In het mooie Westfriesland

Re: paard bijt op tralies naar paard naast haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:38

dit is volgens mij puur vervelingsgedrag.
kan hij/zij (?) echt niet de weide op? ook niet als je het zelf doet?
en volgens mij kan hij gewoon met een waterdichte deken de weide op hoor (ben geen expert qua weidegang, dus forgive if i'm wrong). hoeveel komt ze nu buiten? alleen om te rijden? dat is echt te weinig!
en idd. de speeltjes zijn alleen symptoombestrijding. ik denk dat na een tijdje als de nieuwigheid eraf is, dat ze verder gaat met het gedrag van nu.

misjemira

Berichten: 30
Geregistreerd: 07-11-06

Re: paard bijt op tralies naar paard naast haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 16:53

Mijn pont doet precies hetzelfde, hij staat dan wel niet in de manege maar bij huis. maar er staat wel een andere pony naast hem. Knipoog

wij hebben plankjes tussen de tralies gestopt, zodat hij er niet meer bij kan komen (of niet bijten)
het moet dan natuurlijk wel mogen van de manege, maar bij mijne helpt het Haha!

de liksteen in zn stal help bij de mijne totaal niet... hij heeft er 1 week aan gelikt en toen was het eeen eng rood ding, waar je vooral als je er te dicht bij komt hard naar moet blazen Clown maarja

het enigste verschil is denk ik bij die van mij, dat hij al sagerijnig van aard is... wel een nadeel Bloos

groetjes,,

evita_

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-01-05
Woonplaats: Noord Holland

Re: paard bijt op tralies naar paard naast haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 20:09

Ik zou gewoon de stal dicht timmeren zodat ze elkaar niet meer kunnen zien...

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: paard bijt op tralies naar paard naast haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:03

Waarschijnlijk wil ze gewoon net dat de buurpony "in haar ruimte" komt. De box is van haar en een ander blijft daar uit de buurt, ze kan ook jaloers zijn en het doen als je bij haar in de stal of bij de stal staat.
Dichttimmeren vind ik geen optie omdat ze al in de hoek staat, dan heeft het dier geen communicatie meer met anderen.
En als ze wel goed buiten de box met elkaar omgaan...wat maakt het dan uit.

Lijkt me sterk dat haar tanden echt beschadigen hiervan, zou het gewoon negeren.

maaike93

Berichten: 1784
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: The place to be.

Re: paard bijt op tralies naar paard naast haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:10

evita_ schreef:
Ik zou gewoon de stal dicht timmeren zodat ze elkaar niet meer kunnen zien...


ja, daar wordt een paard lekker sociaal van, als ie een hele winter geen paard kan zien Gestoord

Ik zou gewoon lekker een andere stallíng opzoeken waar je paard wél naar buiten kan, maar ik weet al dat dat niet gaat gebeuren.
Verder heb ik geen oplossing.

p.s. misschien een wat botte reactie maar voor mij is een paard buiten (met anderen) toch wel een van de belangrijkste dingen

Manon79

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: paard bijt op tralies naar paard naast haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:24

Paarden zijn net als mensen! ik zou proberen jouw paard te verplaatsen naar een stal waar ze wel rustig paarden kan staan, want het is nooit goed een paard te isoleren. Wellicht dat je buurvrouw (paard) het met een ander paard naast zich ook beter kan vinden.

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Re: paard bijt op tralies naar paard naast haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:28

de mijne doet het ook, staat sinds een paar weken een merrie langs hem en hij laat duidelijk merken dat hij de baas is. hij staat overdag ook lekker op de wei, hij doet het vooral als hij eten heeft. volgens mij kun je er weinig aan doen.

laverite

Berichten: 2935
Geregistreerd: 06-01-05

Re: paard bijt op tralies naar paard naast haar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 23:24

maaike93 schreef:
evita_ schreef:
Ik zou gewoon de stal dicht timmeren zodat ze elkaar niet meer kunnen zien...


ja, daar wordt een paard lekker sociaal van, als ie een hele winter geen paard kan zien Gestoord

Ik zou gewoon lekker een andere stallíng opzoeken waar je paard wél naar buiten kan, maar ik weet al dat dat niet gaat gebeuren.
Verder heb ik geen oplossing.

p.s. misschien een wat botte reactie maar voor mij is een paard buiten (met anderen) toch wel een van de belangrijkste dingen

neen dat ga ik niet doen want ik heb nog nooit op zo'n betrouwbare, paardvriendeljike stal met zeer goeie lessen gestaan.
Lachen

jentel
Berichten: 3584
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: Wierden

Re: paard bijt op tralies naar paard naast haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:31

misschien niet leuk om te horen! maar mijn paard doet het al jaren.. ik heb al jaren een pony en een paard en die staan naast elkaar, maar telkens als ik bij één van de twee in de stal sta dat bijt mijn paard in de tralies.
Ik heb nu bij de helft van de tralies rubberen maten erdoor gespannen.
Ze kunnen elkaar nog wel zien maar aan de kant van de voerbak is het dicht.
Trouwens overdag staan ze altijd samen buiten en dat gaat super..

Anoniem

Re: paard bijt op tralies naar paard naast haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:02

bonitobol schreef:
maaike93 schreef:
Ik zou gewoon lekker een andere stallíng opzoeken waar je paard wél naar buiten kan, maar ik weet al dat dat niet gaat gebeuren.
Verder heb ik geen oplossing.

p.s. misschien een wat botte reactie maar voor mij is een paard buiten (met anderen) toch wel een van de belangrijkste dingen

neen dat ga ik niet doen want ik heb nog nooit op zo'n betrouwbare, paardvriendeljike stal met zeer goeie lessen gestaan.
Lachen

Natuurlijk is het fijn – en belangrijk - dat de mensen van je stal betrouwbaar en paardvriendelijk zijn en dat ze goed les geven. Maar is het welbevinden van je paardje niet minstens net zo belangrijk?!
Ze is duidelijk niet happy in die stal, in ieder geval niet met haar buurman. Ze heeft haar eigen ruimte nodig, geeft deze ook aan, maar ze kan geen kant op. En dat is erg frustrerend voor je paardje en het maakt haar nerveus en boos, en verder staat ze zich te vervelen. Is dat wat je wilt dat ze zich dagelijks zo voelt?!

Verder ben ik van mening dat een paard niet op stal hoort, omringd door tralies en/of muren. En dat je het belang van je paard altijd voorop moet zetten ten opzichte van je eigenbelangen.

edit: typefoutje
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-11-06 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

evita_

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-01-05
Woonplaats: Noord Holland

Re: paard bijt op tralies naar paard naast haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:13

Manon79 schreef:
Paarden zijn net als mensen! ik zou proberen jouw paard te verplaatsen naar een stal waar ze wel rustig paarden kan staan, want het is nooit goed een paard te isoleren. Wellicht dat je buurvrouw (paard) het met een ander paard naast zich ook beter kan vinden.


Paarden zijn helemaal niet net als mensen.
Wel is het inderdaad slecht om een paard te isoleren. Maar als je het zo met een menselijk iets vergelijkt; het is een gevangenis waar je je paard in zet. Dat wil je als mens toch ook niet?!

Mijn opmerking was trouwens sarcastisch bedoeld.
JoviBan legt het prima uit.

laverite

Berichten: 2935
Geregistreerd: 06-01-05

Re: paard bijt op tralies naar paard naast haar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 14:05

@joviban; idd, maar het is erg moeilijk om nog zo'n goeie stal te vinden hoor. Ik ga er echt niet weg Lachen Ik kan wel vragen of er mogelijkheid is dat ze in de weide kan.

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Re: paard bijt op tralies naar paard naast haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 15:43

of hebben jullie geen paddocks ofzo? waar ze met een ander paardje in kan?

bij ons staan ze ook in de winter buiten, eigenlijk vind ik dat dat verplicht moet worden Bloos , je kan gewoon niet een paard 23 uur op stal houden, vind je het gek dat ze gek worden Bloos maar dat is weer een andere discussie Knipoog

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: paard bijt op tralies naar paard naast haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 15:49

de mijne heeft het ook gedaan ,maar dat kwam doordat ze het buurpaard niet mocht Clown
dat paard is in een andere box gezet en een ander weidemaatje naast haar en nu gaat het wel goed.
en mijn pony kan als ik er ben los in de paddock en verder staan de paarden op stal.
er is hier in de buurt geeneen stal waar ze in de winter buiten lopen.

ik lees dat wel vaker ,dat je dan je paard maar op de wei moeten zetten
is leuk verteld hoor ,maar waar vind je zo`n stal????

dat kan alleen als je iets van zelf zou hebben ,maar een pensionhouder laat niet zijn wei verrot lopen in de winter.

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Re: paard bijt op tralies naar paard naast haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 15:59

Nee maar veel stallen zouden wel meerdere paddocks kunnen maken, dat gebeurt ook niet, Knipoog (dan hoeven ze niet in de wei, die trouwens in de winter bij ons ook niet begaanbaar is Bloos )
Maar nogmaals is een andere discussie, en ik begrijp heel goed dat het niet overal haalbaar is Ja

unner

Berichten: 742
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Stein

Re: paard bijt op tralies naar paard naast haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:44

Weet dan niet zo zeker of ze zich wel prettig voelt in die hoek, maar ja. Jij kent haar het beste, dus daar gaan we dan van uit. Bij ons op stal staat er ook zo een. Op een gegeven moment ging ze ook trappen en had ze de halve stal uit elkaar getrapt. Toen heeft haar baas de tralies dicht gemaakt met houten platen en toen was het goed. Ze kon het andere paard niet meer zien en het probleem was ook afgelopen.

evita_

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-01-05
Woonplaats: Noord Holland

Re: paard bijt op tralies naar paard naast haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:53

precies unner, aftimmeren die handel... Gestoord

unner

Berichten: 742
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Stein

Re: paard bijt op tralies naar paard naast haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:10

jip!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Re: paard bijt op tralies naar paard naast haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:46

Ieder paard is anders.. probeer de rede te vinden waarom ze het doet!!
Misschien kan ze niet met de buurman/vrouw overweg..

Mijn pony is ook erg moeilijk met buren, ze is vrij onderdanig en voelt zich dan snel niet op haar gemaak naast een dominante buur, waardoor ze zich constant gaat staan verdedigen (door in de lucht te happen, boos te kijken naar het andere paard en ze gaat als een gek staan weven).

De tinkermerrie naast mijn pony heeft precies hetzelfde, ook een erg onderdanige merrie die zich niet naast alle paarden op haar gemak voelt.. en dan gaat ze ook in de tralies bijten en een beetje "agressief gedrag" vertonen.

Gelukkig zijn deze 2 pony's hele dikke vriendinnen van elkaar.. en naast elkaar hebben ze het allebei naar hun zin op stal en vertonen ze geen van beide dit gedrag!

Als je er echt geen ander paard naast kan zetten waar het wel goed mee gaat, zou ik persoonlijk ook ervoor kiezen om de stal dicht te maken.. MITS je paard wel een overbuur heeft of een open bovendeur, zodat hij wel andere paarden kan zien. Sociaal contact is belangrijk, maar "verplicht" contact met een paard waar jouw paard niet mee overweg kan levert ook veel stress op..

Probeer je paard verder zo veel mogelijk buiten te zetten! dat is voor elk paard belangrijk.