Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manoo86

Berichten: 407
Geregistreerd: 21-11-06
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 23:12

ik denk dat iedereen hier zijn eigen mening over heeft en dat niemand het hier eens wordt hihi

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 00:12

Ik denk dat het er helemaal aan ligt wat voor ruiter je bent.
Rijd je wedstrijden en ben je voor jezelf op weg naar een doel dan zijn hulpmiddelen en een strenge aanpak misschien wel nodig.
Ikzelf ben tegen hulpmiddelen maar waarom: paardrijden is voor mij geen sport maar ontspanning. Wel zorg ik ervoor dat ik zijn aandacht krijg maar inderdaad wat de TS zegt met geduld en komt het vandaag niet dan proberen we het morgen wel (zoals de spanjaarden zeggen). Alles rustig aan en met geduld soms gaan er jaren overheen maar het geeft absoluut een overwinningsgevoel als je het bereikt zonder slaan. Maarja ik heb dan ook geen haast als simpele recreatie ruiter.
Als ik gespannen of boos ben doe ik ook niets met mijn paard want dan zou ik per ongeluk fout op haar kunnen reageren.
Ik begrijp goed dat mensen die in het wedstijd gebeuren zitten daar heel anders over denken en ook bewonder ik dat.
Iedereen moet doen wat hij of zij nodig vind en ik denk dat iedereen tenslotte het beste met zijn paard voor heeft met of zonder hulpmiddelen.
Misschien ben ik wel naief

Anoniem

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 09:47

Ik rij ook wedstrijden
Maar ook dan erger ik me aan een hoop gesjor en gepluk.
Laat staan al die zogenaamde hulpmiddelen.
Er zijn maar zo weinig mensen die daar echt mee om kunnen gaan.
De rest trekt door hun eigen onkunde hun paard verder de vernieling in.

Dus zefs alle wedstrijdruiters zien dat niet zitten Haha!

Van uit ontspanning kun je een paard elke oefening leren.
Imo kan dat niet vanuit spanning, hoe kan hij ergens zich spannend, nu soepel een oefening doen?


Maar dat staat imo wel los van consequent zijn.
En dat hij dus best eens een tik kan verwachten.

Mariska_28

Berichten: 10518
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:09

KiWiKo schreef:
nah die van mij krijgt echt wel eens op zijn flikker hoor.......... maar de ruiten trillen eruit als ik aankom van zijn gehinnik........

en de band is super..........

het is heel simpel............ zo lief als kan, zo hard als moet....

nou ben ik wel zo dat ik eerst vriendelijk vraag, dan eis, en daarna houd het op....... dan moet het gebeuren, niet goedschiks dan wel kwaadschiks.

Ik laat me niet ondersteboven lopen, er wordt niet voor me uit gelopen, ik laat me niet bijten, pletten, slaan....... ik wordt niet meegetrokken naar een polletje gras...... .

Zolang als ik met het dier bezig ben heb IK het voor het zeggen, klaar......... en er is veel ruimte voor communicatie.... maar uiteindelijk bepaal ik, en niemand anders, zeker het paard niet.

En hoe je dat duidelijk maakt richting het paard, is per paard verschillend. Ligt totaal aan het type paard, en het karakter wat zo een beest heeft.

Precies zoals ik er ook over denk!!

Ik heb een stabiele kudde van een oudere merrie (die ook echt de baas is) haar dochter van 6 die nr 2 is, een 2,5 jarige die nr 3 is en een veulen van een half jaar die in principe onderaan staan maar als enige bij de nr 1 mag meeeten.

Het is heel mooi te zien hoe Katinka (de nr 1) met alleen boos te kijken iedereen aan de kant krijgt.. Ik daarintegen hoef ook maar HE DENKDERRROM!! te zeggen en Katinka gaat aan de kant voor mij. Niet omdat ik dat steeds lief gevraagd heb, maar omdat ze weet dat ze klappen krijgt als ze het niet doet.. Haha! Is ze angstig en bang op dat moment? Nou echt niet hoor.. ze weet haar plek en stapt rustig aan de kant..

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 17:46

Marije1984 schreef:
sanne83 schreef:
Daarbij ligt het weer aan de interpretatie van de mens welk gedrag dan "lief" en welk gedrag "niet lief" is.


De interpetatie ligt altijd bij de mens, omdat zij de baas zijn. Ik bepaal wanneer mijn paard braaf of lief is. Dat bepaalt niet mijn paard of iemand anders. Als je consequent bent weet het paard vanzelf wanneer hij braaf of lief is. Dus wat jij zegt klopt niet.


dat bedoel ik Knipoog een paard is een paard, geen mens. Het paard "is" dus niet wel of niet lief, jij vind dat. totaal interpretatie dus, dat kan bij de ene persoon goed zijn en bij de ander niet.

Anoniem

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:08

Als je merkt dat je paarden er goed op reageren, dan is het goed.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:36

Wil je weten hoe mijn paard communiceerd met andere paarden?
In de wei gaat hij een ander paard lopen pesten/ uitdagen als hij zich verveelt. Nadat hij alle andere waarschuwingen genegeerd heeft krijgt hij een lel. Haar op de hals eraf. Dag 2 en 3 zelfde verhaal. (inmiddels zitten we op drie schaafwonden). Dag 4 krijgt hij uiteindelijk een trap tegen zijn ribben waardoor er 5 dagen een flinke bult op heeft gezeten. dag 10 weer hetzelfde verhaal, weer een bult op zijn ribben, deze blijft een dag zitten.
(overigens staat hij al 5 maanden in deze groep)

En dan ga hier iemand mij vertellen dat ik (een mensje van 55kg) hem geen tik/. schop mag geven??

lonnie

Berichten: 7857
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:54

runningkawa schreef:
Je hebt paarden mensen en mensen met paarden

Daar zit hem het verschil...ja, je maakt bange paarden als je niet weet waarom en wanneer je een tik uitdeelt.
Weet je dat wel, komt er geen angst, maar juist duidelijkheid.
En een duidelijke leider wil elk paard, dan voelt hij zich veel fijner.


daar sluit ik me volledig bij aan. een corrigerende tik als die gepast is akn echt geen kwaad, enals het paard dat op dat moemt snapt zal er ook minder snel een tweede situatie voordoen. Afslaan en daar lol aan beleven is natuurlik iets heel anders, maar geloof niet dat veel mensen voor hun plezier hun paard gaan afslaan.

Ik bene rtegen om meteen naar hulpmiddelen te grijpen, maar ik zal mijn paard ook best een tik af en toe geven als dat nodig is

Anoniem

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:50

lonnie schreef:
Afslaan en daar lol aan beleven is natuurlik iets heel anders, maar geloof niet dat veel mensen voor hun plezier hun paard gaan afslaan.

Je moest eens weten...
lonnie schreef:
Ik bene rtegen om meteen naar hulpmiddelen te grijpen, maar ik zal mijn paard ook best een tik af en toe geven als dat nodig is

En het "als dat nodig is" valt dus over te discussiƫren. Knipoog

MaraYvette
Berichten: 3799
Geregistreerd: 22-12-03

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:31

@joviban ja daar gaat t al 13 pagina's over haha maar niemand is t eens met elkaar.... wat de een terrecht vindt is voor de ander al over de grens of juist nog niet nodig....

vivana

Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 13:31

Hier zal nooit iedereen met elkaars eens worden zo zit de mens nu eenmaal in elkaar.

Ik ben wel voor hulpmiddelen en voor sporen en zweep.
Waar ik niet voor ben is van die mensen die 10/20 keer met een zweepje tikken en 't paard alsnog niet voorwaarts van is maar dan juist gaat bokken( gelijk hebben ze)Irritante ruiter!!
( sla 1 keer hard dan 10 keer zacht)Een spoor is een extra hulpmiddel om ze extra scherp te maken. Ook hiermee moet je kunnen rijden of leren rijden.
Vervolgens is 't een stout dier en kan die door een ruiter die weet wat die doet afgeslagen worden.....En wie z'n schuld is dat......die softie die niks doet en zo'n dier z'n zin geeft nou dan heb je t ver geschoten.

Ik heb jaren lang zadelmak gemaakt er zijn echter pony's ( die reed ik toen) terug gekomen omdat er geen land meer mee te bezeilen was, door die softies. Ik kon ze aflaan ( ik werd boos aangekeken natuurlijk) en vervolgens kon ik er weer iedereen opzetten (bedankt)

Een paard is niet dom dat even voor alle duidelijkheid ,die weet echt wel wie die voor zich krijgt en uitproberen kunnen ze allemaal en als je dit goed oplost,hij respecteerd jou dan onmiddelijk!

Dan andere bitjes tiedemans slofteugels....kun je gebruiken doe 't dan goed ( weet je niet hoe 't moet zorg dan voor goede begleiding). En altijd afwisselen eens moet je 't in de vingers krijgen.

De foto van mijn avatar is een climax x faust z. Hiermee heb ik toto mijn 6,5 mnd zwangerschap opgezeten..liep goed. Mijn man reed haar daarna door ( kan stukken beter rijden dan ik) maar als hij op haar ging zitten was 't alleen maar bokken....waarom??Dit paard was gevoelig..gaf je haar op dr donder dan moest je ook meteen de rust terug laten keren dan wist ze 't meteen maar hield je niet op.....tja dan was ze over de zijk en kon je maar beter afstappen. Dus ik ben wel een gevoelsruiter met gedult maar GEEN engelen. ( 12 dg na de bevalling ben ik erzelf op gaan zitten en heb haar toen ook goed aangepakt,onder t motto "met mij valt niet te sollen"en na 2 wk reed ik 2 proeven (B)met 2x winst.(wedstrijd nationaal Asten-Heusden).

Iedereen denkt dat die t op zijn manier goed doet en vragen ze om hulp geef die dan graag.