Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 22:13

Emike:

Citaat:
ik zie hier eigenlijk niemand met een gewoone trens mee doen aan een jumping of dressuur wedstrijd uit de olypishe spelen ofzo...


Zonder bit is ook een optie en ik weet niet of je Sandy Crawford kent?
Die gaat zonder optoming op westernwedstrijden.
ALHOEWEL ze van te voren wel met hoofdstel en bit traint.
Das dan het nadeel eraan het gaat niet alleen om het eindresultaat maar ook om hoe je iets bereikt.

MaraYvette
Berichten: 3799
Geregistreerd: 22-12-03

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:17

*ik ken wel cindy crawford maar die is t vast niet...


hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 22:44

avanti4ever schreef:
*ik ken wel cindy crawford maar die is t vast niet...


WAAHH ik ben vandaag echt doormekaar GRRRR
Stacy Westfall sorry sorry sorry had een echt drukke dag vandaag.
Pfff.....
Ik denk dat ik maar eens beter kan rustten als ik Stacy Westfall al met Sandy Crawford verwissel :s


http://westfallhorsemanship.com/images/2003.mpg

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 22:45

Citaat:
dressuur moet met S&T


Bitloosdressuur.tk remember?
Als we eindelijk zover zijn dan kun je ook bitloos dressuren Haha!

Anoniem

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:48

In de basis, of jet het ook voor elkaar krijgt internationaal?

En in de basis moet ik ook nog maar zien gebeuren Lachen

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 22:52

runningkawa schreef:
In de basis, of jet het ook voor elkaar krijgt internationaal?

En in de basis moet ik ook nog maar zien gebeuren Lachen


Why not?
Bitloos dressuren gaat net zo goed als met.
Het is gewoon zonder bit...
Het is een moeilijke start maar we zullen zien!
Ik ben benieuwd.

Anoniem

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:53

Ik zeg nergens dat je bitloos niet kan dressuren.
Maar of je het er door krijgt?

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 22:58

runningkawa schreef:
Ik zeg nergens dat je bitloos niet kan dressuren.
Maar of je het er door krijgt?


Tja op het moment zijn er misschien nog wat mensen die het belachelijk vinden en vooral op internationaal niveau.
Maar als we de basis voor mekaar krijgen (met succes) en wat tijd nemen dan zullen de bitloze ruiters toch wat serieuzer genomen worden.
Rome is niet in een dag erbouwd.

bonnielau

Berichten: 515
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Spanbroek

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:09

Mischien heeft iemand het al gezegt...maareh wat ik ff niet snap bij dit soort verhalen is dat er zo wordt uitgehaald naar de corrigerende tik, heb jij wel eens een paar paarden in een wei gezien? Dominante merrie erbij wat zal ze doen als er 1 of 2 of meer lopen te kl*ten? een corrigerende tik uitdelen en ik denk niet dat wij als armzalige mensjes (zonder hulpmiddelen zoals een slaghout) zon harde tik kunnen uitdelen...
Nou moeten jullie niet denken dat ik de godganze dag me beestje aan et slaan ben, denk dat ze in de 5 jaar dat ik haar heb ongeveer 6 corrigerende tikken heeft gehad, maar ik vind dus (vooral bij dominante paarden) dat je best eens een tik mag uitdelen mits dit eerlijk gebeurd.
Natural horsemanship klinkt allemaal wel heel mooi maar aan et einde komt het er toch op neer dat ik wel zo natuurlijk mogelijk tegen me paard kan doen en een beetje doen alsof ik een ander paard ben maar een ander paard zal niet op die van mij gaan zitten en dan vertellen wat ie moet doen.
Zoals een vriendin van me zegt: '23 uur per dag mag ie paard zijn en 1 uur per dag moet ie naar mij luisteren' Haha!

Edit Hoofdletters vergeten Clown
Laatst bijgewerkt door bonnielau op 15-11-06 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:15

hm, sneu..

Anoniem

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:22

Is je shift knop kapot bonnielau?

bonnielau

Berichten: 515
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Spanbroek

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:23

Cer schreef:
hm, sneu..


Was dat als reactie op mij? Zoja dan vraag ik me af waarom? Omdat ik niet zo in natural horsemanship geloof? En geloof me ik vindt het prima dat andere mensen er wel in geloven en het doen, ik ben er niet op tegen. Ik doe het zelf gewoon niet en vind het altijd jammer dat als je zegt dat je er niet in gelooft dat mensen je of aanvallen of proberen te overtuigen, het lijkt wel religie.....
Zolang ik weet dat mijn beestje het best bij mij heeft, ze komt nog steeds hinnikend door het weiland aangerend naar me met altijd de oortjes erop, ga ik me niet bekeren..
Was de reactie niet voor mij, dan mag bovenstaande verhaal als niet getikt beschouwd worden Haha!

Edit Hoofdletters weer... Clown
Laatst bijgewerkt door bonnielau op 15-11-06 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:26

bonnielau schreef:
heb jij wel eens een paar paarden in een wei gezien? dominante merrie erbij wat zal ze doen als er 1 of 2 of meer lopen te kl*ten? een corrigerende tik uitdelen en ik denk niet dat wij als armzalige mensjes (zonder hulpmiddelen zoals een slaghout) zon harde tik kunnen uitdelen...
Mensen en paarden kun je niet vergelijken..

Citaat:
23 uur per dag mag ie paard zijn en 1 uur per dag moet ie naar mij luisteren' Haha!

Ik lees net dat je paard op de wei staat. Dat is al een stukje minder sneu... (zie de hoofdletters ertussen staan Knipoog )

bonnielau

Berichten: 515
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Spanbroek

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:35

Cer schreef:
bonnielau schreef:
heb jij wel eens een paar paarden in een wei gezien? dominante merrie erbij wat zal ze doen als er 1 of 2 of meer lopen te kl*ten? een corrigerende tik uitdelen en ik denk niet dat wij als armzalige mensjes (zonder hulpmiddelen zoals een slaghout) zon harde tik kunnen uitdelen...
Mensen en paarden kun je niet vergelijken..


Citaat:
23 uur per dag mag ie paard zijn en 1 uur per dag moet ie naar mij luisteren' Haha!

Ik lees net dat je paard op de wei staat. Dat is al een stukje minder sneu... (zie de hoofdletters ertussen staan Knipoog )


Punt 1:
Precies mijn punt, ik ben een mens en mijn pony is een paard (pony dus Knipoog)
Punt 2:
Ja anders staat ie zich 23 uur per dag niet echt als paard te gedragen, ok dit geld voor de zomer, in de winter staat ze ongeveer 8 a 9 uur buiten met goed weer (lees geen sneeuwstormen, regen noem ik niet slecht)
Dat ene uurtje of minder dat ik erop zit moet ze gewoon naar mij luisteren en moet ik de dominante van ons zijn, en helaas met rijden heeft zij het afentoe nodig dat ik wat dominant moet zijn, met knuffelen en stoeien en spelen in de wei/bak of stal is dat niet nodig, dan luistert ze prima zonder dat ik haar aan het weg jagen ben of met een parrelistok loop.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 23:56

Citaat:
Natural horsemanship klinkt allemaal wel heel mooi maar aan et einde komt het er toch op neer dat ik wel zo natuurlijk mogelijk tegen me paard kan doen en een beetje doen alsof ik een ander paard ben maar een ander paard zal niet op die van mij gaan zitten en dan vertellen wat ie moet doen.


Ik hoop dat dit niet serieus is.

bonnielau

Berichten: 515
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Spanbroek

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 00:17

Ik breng het mischien sarcastisch of lollig of hoe je het ook wil noemen maar ja ik ben inderdaad serieus.
Mischien heb ik de principes van Natural Horsemanship nooit goed begrepen/ uitgelegd gekregen. In mijn ogen kan je het basisprincipe daarop terug brengen: je paard behandelen alsof jij een ander paard bent. Corrigeer mij als ik het verkeerd begrijp en leg me (in het kort) uit wat dan wel het basisprincipe is. Het is niet zo dat ik er niet voor open sta om te leren. Alleen zoals Natural Horsemanship mij (bij de meeste mensen die ik ken) overkomt is het zo en trekt het mij absoluut niet aan en lijkt het ook wel dat ik een dierenmishandelaar ben als ik dat zeg. Terwijl ik dan gewoon mijn mening uit en niet perse ergens tegen in ga.

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 07:44

Je hebt er idd niet veel van begrepen. Natural horsemanship houd in dat je communiceerd met een paard in zijn taal. Daardoor begrijpt je paard je veel beter. Uiteindelijk blijf ik mens en mijn paard paard. Maar als ik met mijn paard in zijn taal comminiceer en hem zo uitleg dat ik de leidend merrie ben (alfa merrie) schept dat voor de meeste paarden een hoop duidelijkheid. Ze worden rustiger, minder paniekerig en vertrouwen je meer.
Bij natural horsemanship word ook wel klappen uitgedeeld hoor (zo lost de alfa merrie soms ook problemen op) maar de meeste klappen die vandaag de dag aan paarden worden uitgedeeld zijn overbodig en niet eerlijk. Meestal hebben die mensen zich niet goed verdiept in de aard en gedrag van hun paard. Kortom ze verstaan zijn taal niet goed. Hoe kun je dan goed beoordelen of een paard bang of boos is? Alles ligt zo dicht bijelkaar. Zo kan angst elk moment omslaan in woede en woede elk moment in angst.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 11:17

Citaat:
Zo kan angst elk moment omslaan in woede en woede elk moment in angst.


Knipoog

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 11:25

Voor de duidelijkheid.
Ik ben geen NH'er.
Ik pas ook wel sommige dingen toe maar ik vindt dat eerder normaal dan 'Natural'.
Maar ik vind (en dalijk krijg ik heel bokt over me heen, maar eerlijk is eerlijk) dat er haast geen verschil is tussen de traditionele methodes en de NH methodes.
Waarom?
Omdat NH erg veel pshychisch geweld gebruikt en ik vind dit haast net zo erg als lichamelijk geweld.

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 11:30

Dat ben ik niet met je eens, alleen de methode van Monty Roberts kan ik je gelijk in geven. Maar over het algemeen is het gewoon een rustig proces, een natuurlijk proces. Wat een paard van nature dus gewend is. in 99% van de gevallen hoeft dit helemaal geen strijd te zijn, paarden zijn gewend dat er iemand de baas over hun speelt. De meeste vinden het zelfs prettig omdat het hun zekerheid en rust geeft.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 13:03

Heb je PM gestuurd

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:08

Ik heb stukjes topic gelezen en hier en daar mijn bedenkingen bij.

Lachen

hns schreef:
Hoe denken jullie dus over het gebruik en het aanraden van ´hulpmiddelen´ die bedoeld zijn om het paard pijnprikkels te geven om een probleem zo gauw mogelijk op te lossen?
Allereerst wou ik hie reven op reageren, hulpmiddelen zijn gemaakt waarvoor het woord staat hulp. Gebruik je ze om je paard half te martelen, spreek ik niet meer over hulpmiddelen en zijn ze imo dan ook fout. Knipoog

Ik vind een corrigerende tik best kunnen. Ik zag voorbij komen paarden zijn voor elkaar ook nietaltijd even lief, maar wij zijn mensen dat is anders. Klopt, maar we willen toch dat paarden ons als leiders zien? Dan denk ik dat we toch wel ongeveer een beetje hetzelfde mogen reageren als paarden.

Paard lief, ik ook lief, paard niet lief, ik ook niet lief... Lachen

Maar dat is mijn mening.

Anoniem

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:04

Citaat:
Paard lief, ik ook lief, paard niet lief, ik ook niet lief...


Leuk dat ik die hier voorbij zie komen.
Die zei ik eerst ook vaak. Lachen

LuckyReining

Berichten: 908
Geregistreerd: 15-03-05

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:19

Even een vraagje, hou je er ook rekening mee in jou theorie dat paarden gewent zijn aan een rangorde, en het liefste zelf boven aan de rangorde staan? In de kudde vechte ze voor die hoogste plaats in de rangorde, dus ik denk niet dat als wij het echt lief vragen dat wij dan ook die hoogste plaats krijgen in de rangorde. Ik zeg niet dat ik er voor ben om je paard helemaal af te slaan ofzo of de meest gemene dinge te gebruike om je paard maar een beetje gehoorzaam te krijge, want daar ben ik ook echt tegen. Maar ik denk dat je wel ech consequent tegen je paard moet zijn, want als je zo maar over je heen laat lopen dat gaan ze gewoon lachen met jou, en dan worden de rolle omgedraait. Dan is hij hoger in rang, en moet jij maar doen wat hij wil, en niet andersom.