Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 21:00

Nou ik word er soms echt triest van hoe mensen reageren i.v.m problemen.
Hengstenkettingen, slaan met de zweep (ja een tik is ook slaan), een mep geven, ander bit erin etc.
Waar halen mensen dit vandaan dat ze zo de dingen moeten oplossen?
Als je in het wezen paard verdiept weet je hoe je dingen moet aanpakken zonder enig gebruik van geweld.
Ik weet nou zullen weer de meesten denken dat paarden onder elkaar niet altijd lief en hartelijk tegen mekaar zijn.
Maar het zijn paarden onder elkaar die hun taal perfect spreken en precies weten wanneer iets terecht is of niet.
Paarden die meestal heel erg grof tegen mekaar zijn, zijn stukken voorzichter als ik of andere mensen in de wei zijn.
Ook het simpele feit dat wij roofdieren zijn en er toe neigen in de aanval te gaan zet mij aan het denken dat mensen toch er eens serieus moeten gaan na denken over het straffen van vluchtdieren.
Ik zie zo vaak de mens een heel erg aggresiefe houding hebben waarop het paard reageert en erna dan een klap krijgt omdat het een ´terechte´ klap is.
De mens heeft niks verkeerds gedaan, toch?
Onbewust in de verkeerde houding staan, JA dus wel!!
Zo kan ik er nog veel en veel meer dingen erbij halen.

Dus waarom altijd een hengstenketting, martingaal, ander bit, sporen enz.
En niet eerst de oorzaak opzoeken en dan er tijd voor nemen om er aan te werken.
Tijd, geduld en heleboel ups en downs (zonder gefrustreerd te worden) geven je een prachtig resultaat.
Vriendschap ontstaat en een paard dat graag bij je wil zijn.
Met paarden omgaan is een moeilijke taak je bent steeds maar bezig maar het is gewoon prachtig Haha!
Dat dingen dan zo simpel, snel en heftig worden opgelost zegt alleen maar iets over de kunde van de paardeneigenaar.

Hoe denken jullie dus over het gebruik en het aanraden van ´hulpmiddelen´ die bedoeld zijn om het paard pijnprikkels te geven om een probleem zo gauw mogelijk op te lossen?

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:44

ik weet niet hoot, maar ik vind het prettig dat mijn paard zijn plaats weet en ik vind het toch prettig dat 600 kilo vluchtdier naar mij luisterd en niet met mij aan de haal gaat.

Anoniem

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 23:01

hns schreef:
Nou ik word er soms echt triest van hoe mensen reageren i.v.m problemen.
Hengstenkettingen, slaan met de zweep (ja een tik is ook slaan), een mep geven, ander bit erin etc.
Waar halen mensen dit vandaan dat ze zo de dingen moeten oplossen?
Als je in het wezen paard verdiept weet je hoe je dingen moet aanpakken zonder enig gebruik van geweld.
Ik weet nou zullen weer de meesten denken dat paarden onder elkaar niet altijd lief en hartelijk tegen mekaar zijn.
Maar het zijn paarden onder elkaar die hun taal perfect spreken en precies weten wanneer iets terecht is of niet.
Paarden die meestal heel erg grof tegen mekaar zijn, zijn stukken voorzichter als ik of andere mensen in de wei zijn.
Ook het simpele feit dat wij roofdieren zijn en er toe neigen in de aanval te gaan zet mij aan het denken dat mensen toch er eens serieus moeten gaan na denken over het straffen van vluchtdieren.
Ik zie zo vaak de mens een heel erg aggresiefe houding hebben waarop het paard reageert en erna dan een klap krijgt omdat het een ´terechte´ klap is.
De mens heeft niks verkeerds gedaan, toch?
Onbewust in de verkeerde houding staan, JA dus wel!!
Zo kan ik er nog veel en veel meer dingen erbij halen.

Dus waarom altijd een hengstenketting, martingaal, ander bit, sporen enz.
En niet eerst de oorzaak opzoeken en dan er tijd voor nemen om er aan te werken.
Tijd, geduld en heleboel ups en downs (zonder gefrustreerd te worden) geven je een prachtig resultaat.
Vriendschap ontstaat en een paard dat graag bij je wil zijn.
Met paarden omgaan is een moeilijke taak je bent steeds maar bezig maar het is gewoon prachtig Haha!
Dat dingen dan zo simpel, snel en heftig worden opgelost zegt alleen maar iets over de kunde van de paardeneigenaar.

Hoe denken jullie dus over het gebruik en het aanraden van ´hulpmiddelen´ die bedoeld zijn om het paard pijnprikkels te geven om een probleem zo gauw mogelijk op te lossen?

Ik ben het met jou eens, maar ik denk dat veel mensen in de eerste plaats niet eens beseffen dat paarden vluchtdieren zijn, en zij zelf roofdieren. Dieren kunnen slechts handelen naar hun instincten, ze kunnen niet nadenken, niet begrijpen. Dieren (en dus ook paarden) leren door associatie. Als ik dit doe, gebeurt er dat. Daarom is een inconsequente opvoeding voor een paard ook zo verwarrend.

De mens daarentegen heeft de unieke gave, de taal te kunnen leren spreken van andere dieren. Een mens kan leren zich in te leven in andere dieren, hun lichaamstaal begrijpen en zelf ook gebruiken. Maar het aantal mensen dat dat doet en wil, is zo klein, dat we hen "paardenfluisteraars" noemen en mijlen tegen hen opzien. Nonsens, want ieder mens kan dit leren, wanneer hij/zij bereid is het ego opzij te zetten en zich in te leven in een paard.

De gemiddelde mens heeft helaas een paar manco's, die dit belemmeren: egoïsme, de onwil om het ego opzij te zetten (het kan niet aan mij liggen (de fout ligt dus bij het paard, ik hoef dus niets te veranderen), ik word in de maling genomen (het ligt alweer aan het paard maar deze keer heeft het paard blijkbaar boze bedoelingen, de mens is natuurlijk weer het onschuldige slachtoffer), en een veel voorkomende: het paard moet zich maar aan mij aanpassen! (en dat, terwijl alleen de mens zich aan kan passen, en het paard slechts kan doen wat zijn instinct en natuur hem voorschrijven). Het ego is een pijn-vermijdend iets en zal zichzelf ten allen tijde vrijpleiten, ook al moet het daarvoor de zaken volledig omdraaien.

Ongeduld: Het moet hier en NU. Het vervelende daarvan is alleen, dat in meeste gevallen de korte-termijnoplossing het probleem op lange termijn verergert. Ook dit komt van het egoïsme vandaan. Voorbeeld: paarden te vroeg inrijden "omdat hij later zo sterk is". Hierbij wordt alleen rekening gehouden met het ego, niet met het paard, die daarvan immers de dupe is.

Dus nee, ik geloof niet in hulpmiddelen, ik geloof niet in slaan. Ik geloof dat geduld, je inleven en je paard leren begrijpen en een zeer consequente, positieve opvoeding veel problemen zullen voorkomen. Als de mens leert om een sympathieke, consequente, geduldige leider te zijn, is dat in alle gevallen beter dan de trucendoos uit de ruitersportzaak open trekken.

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 23:10

Grotendeels met de rest eens maar ik denk dat dit dan vanaf de wortel zou moeten worden aangepakt en dit is op de manege. Bij ons, en bij vele anderen leer je paarden te schoppen, te slaan en in de mond te trekken als ze niet willen. *of je de hulpen dus niet goed genoeg beheerst*, alleen de martigaal vind ik niet in het rijtje van de hulpmiddelen hier passen want deze zorgt alleen voor een blijvend contact in de mond als het paard zijn hoofd horizontaal legt als het schrikt.

casjuh

Berichten: 760
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 23:21

ik sluit me bij mizora aan...
Tegenwoordig wordt je echt alleen maar geleerd op maneges dat je je paard naar voren moet schoppen en slaan, omdat ze je in de maling nemen enz. Ik heb me ook verdiept in het wezen "vluchtdier" en heb er heel veel van geleerd. Toch blijft de aangeleerde reactie af en toe opduiken en krijg ik achteraf spijt van mijn handelingen. Toch kan ik me wel vinden in een aantal hulpmiddelen mits het maar met respect gebruikt wordt...

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 00:38

Yep, alle ruiters doen niks anders dan schoppen, slaan en trekken Ja

Gelukkig dat er nog verlichte geesten zijn Bloos

freespirit
Berichten: 1913
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: tussen Assen en Emmen

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 00:45

Ik hou ook niet van slaan....echter.....geef me dan es serieus advies voor mijn probleem met een ruin van 1.83 die ons de wei uit schopt...

viewtopic.php?f=119&t=681422&hilit=

vertel me dan es hoe het anders kan...graag zelfs !

GwoonMandy

Berichten: 136
Geregistreerd: 27-08-05

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 01:01

Je paard respecteert jou niet als leider.
Met slaan, schoppen en andere nare middelen bereik je dat respect niet.
Zoals eerder gezegd: Het werkt misschien op korte termijn, maar op langere termijn zal dit erger en erger worden.
En zal de strijd steeds groter worden.

Ik zeg dan ook 1 ding: natural horsemanship.

Stel eens een vraag in het natural horsemanship topic, wellicht kunnen zij je op weg helpen.
Alles draait om vertrouwen en wederzijds respect.
Dit staat bij natural horsemanship toch vrij centraal,
in vergelijking met het 'normale' paardrijden waar de ruiter zogenaamd de baas is en het paard moet doen wat de ruiter verwacht,
onder welke omstandigheden ook.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 01:15

Ik ben altijd al tegen hulpmiddelen geweest.
Ik heb van begin af aan altijd mijn paard gereden zoals het het beste bij ons past.
Ik vind dat niet alleen het paard zich aan ons aan moet passen, maar wij ons ook aan het paard.
Ik bedoel, wij zijn wel mooi degenen die paarden van hun vrijheid beroven. Laat ze dan op z'n minst een beetje paard blijven.
En zoek altijd naar een reden waarom het paard zich "slecht" gedraagt. Want geloof me, een paard doet niks expres of zonder reden. Verkeerde lichaamstaal is al een groot punt waarop de communicatie fout gaat.
En als het onder het zadel gewoon nog niet gaat, doe dat dan ook niet. Zo voorkom je de grootste ongelukken en problemen.
Ga dan lekker grondwerk doen. Dan hoef je ook geen zweep en hengstenkettingen te gebruiken.
Behandel je het paard met respect, dan kun je dat terug verwachten.

casjuh

Berichten: 760
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 07:44

heb je al een pm gestuurd Lachen
Het is heel fijn voor jou en je paard als hij weet waar hij aan toe is. Op dit moment jaagt hij jullie weg terwijl dat juist andersom hoort te zijn. Een paar tips op NH gebied (of gewoon op het gedrag van paarden...) is dan zeer welkom Ja
De ergste straf die je een paard kan geven is hem/haar uit de kudde verbannen/wegsturen.
We weten nou toch wel allemaal dat paarden sterker zijn dan wij mensen en dat wij mensen veel slimmer zijn dan paarden?!
Je moet dus slimmer zijn dan hem. Stel je zelf groot op en op het moment dat hij jullie wil wegjagen zeg jij: nee! jíj gaat weg!
Je zet hem gewoon aan het werk. Laat hem maar lekker flink rennen en net zo lang tot hij kenmerken geeft om mee te werken (kauwen en likken, hoofd omlaag, oor naar jou toegericht, cirkel wordt kleiner blablabla). Op dat moment kan je gewoon zijn halster omdoen.
In feite hebben jullie deel 1 al gedaan door hem uit de kudde te verbannen. Op dat moment wil hij dolgraag mee! dat is dus zijn zwakke punt en daar moet je hem op pakken. Geen geweld, gewoon je koppie gebruiken Lachen

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:06

Geen van allen graag. Ik heb een fijne samenwerking met mijn paard, maar hij moet soms wel even op zijn plek gezet worden. Het zijn kuddedieren en ze zullen allemaal eens proberen het leiderschap over te nemen. Daar moet je streng tegen opspelen. Dat betekent niet schoppen of slaan al kan een corrigerende tik soms wel helpen. Zolang het maar gebeurt uit respect voor het paard. Hij moet wel snappen wat gebeurt anders heeft het geen zin en komt je paard steeds verderweg bij je te staan.

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:16

Weet je. Ga jij lekker grondwerk doen, gooi hengstenketting weg, gooi zweepje weg, verhef nooit meer je stem en ga lekker aan de slag met je 3 jarige hengst vol hormonen van 1,72 meter.

Veel plezier Lachen

Maar gun mij mijn plezier, en de risicovermindering die ik inlas door iets ontzag te tonen zonder - zoals jij impliceert - het paard total loss te slaan, maar wel door 500 kilo een beetje respect bij te brengen, iets waar we allebei nog heeeeeeeeeeeeeel lang plezier en baat bij hebben.

Veroordeel niet meteen.

Doe jouw ding, en laat een ander zijn of haar ding doen.

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:20

Ach, ik zie liever iemand een flinke tik met de zweep geven dan dat ik die eeuwig flapperende onderbenen zie in een wanhopige poging het paard in galop te krijgen Haha!

Anoniem

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:22

--> OMG

Ondanks dat ik wel eens een tik uitdeel, heb ik geen bange paarden.
Maar juist paarden die duidelijkheid hebben en weten hoe het zit.
En voor iedereen prettig in omgang.

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:22

@Mireille1970: Bleef jij er serieus plezier in om je paard te slaan?

Met slaan kweek je geen respect, slechts angst.

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:24

Als je op het juiste moment (daar ontbreekt het nog weleens aan) slaat creeer je geen angst, maar duidelijkheid.

Anoniem

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:26

Je hebt paarden mensen en mensen met paarden

Daar zit hem het verschil...ja, je maakt bange paarden als je niet weet waarom en wanneer je een tik uitdeelt.
Weet je dat wel, komt er geen angst, maar juist duidelijkheid.
En een duidelijke leider wil elk paard, dan voelt hij zich veel fijner.

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:28

odetteke schreef:
Als je op het juiste moment (daar ontbreekt het nog weleens aan) slaat creeer je geen angst, maar duidelijkheid.


Precies!

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:31

Visconti schreef:
@Mireille1970: Bleef jij er serieus plezier in om je paard te slaan?

Met slaan kweek je geen respect, slechts angst.


Nee natuurlijk niet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

En de eerste in mijn buurt die onterecht een tik uitdeelt haal ik van haar paard af.

maar zeggen bij voorbaat dat iedereen die een tik uitdeelt een dierenbeul is, of dat je iets NOOIT mag is slecht! Een opvoedkundige tik schept duidelijkheid!!

EN daarbij: zachte heelmeesters maken stinkende wonden!

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:31

runningkawa schreef:
Je hebt paarden mensen en mensen met paarden

Daar zit hem het verschil...ja, je maakt bange paarden als je niet weet waarom en wanneer je een tik uitdeelt.
Weet je dat wel, komt er geen angst, maar juist duidelijkheid.
En een duidelijke leider wil elk paard, dan voelt hij zich veel fijner.


En dan voelt hij zich veilig! Ook belangrijk.

Marigold

Berichten: 12596
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:31

ik doe met mijn merrie regelmating grondoefeningen omdat ze anders neigt hoger in rang te gaan staan dan ik.
ik loop dan met haar aan touw door het land, zij achter mij, en moet op comando draven stappen en stilstaan.
als ze langs me wil praat ik op waarschuwende toon en daar reageerd ze echt op.
sowiezo regaeert ze het meest op stemhulpen.
als ik rij (doe ik nog niet zo vaak) en ik heb zweepje mee dan wordt ze daar nerveus van, maar zonder zweepje gaat ze soms ineens stilstaan, of heul sloom doen..
met bit loopt ze zo door het bit in, tegen mn hand in..
als ik begin te 'vechten' met haar, wordt ze er alleen maar dwarser van, het lost echt niks op bij haar.
ik heb nu dus besloten haar bitloos te gaan rijden/ opvoeden (dat opvoeden moet mi voordat ik weer ga rijden), met een hackamore, maar ook hier loopt ze wel door heen.
bij haar werken dwangmiddelen niet, ze is toch sterkter dan dat.
ik hoop haar straks als ik het rijden op wil pakken op een bitloos hoofdstel of touwhalster te kunnen rijden, puur omdat ze me respecteerd, en mee wil werken.
zweep wil ik ook achterwege laten, en zadel komt er ook niet meer op, ik hou het bij barebackpad, ze reageerd het best op zonder zadel.
maar, het dominantie probleem blijft, ik ben eigenlijk veel te snel bangig aangelegd, en zij is juist heel sterk en pakt elke kans om heel subtiel de baas te zijn..
daar moet ik dus echt met veel regelmaat mee bezig blijven, en altijd waken bij alles wat we doen.
mijn manco als eigenaar is dat ik vaak te ongeduldig ben, en al snel het gevoel heb dat het allemaal niet lukt enz..

Anoniem

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:33

Om mij heen zie ik - helaas - nog veel mensen met paarden of paardenmensen, zoals ze zichzelf graag noemen, die niets maar dan ook niets van het wezen paard begrijpen. En zich ook niet in het wezen paard (willen) verdiepen.
Die zie je inderdaad bezig met allerlei pijnprikkels en machtsvertoon.
Het gaat me iedere keer weer door merg en been wanneer ik zie dat hun onwetendheid en onkunde gebotvierd wordt op het paard.

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:34

Mireille1970 schreef:
Weet je. Ga jij lekker grondwerk doen, gooi hengstenketting weg, gooi zweepje weg, verhef nooit meer je stem en ga lekker aan de slag met je 3 jarige hengst vol hormonen van 1,72 meter.

Veel plezier Lachen

Maar gun mij mijn plezier, en de risicovermindering die ik inlas door iets ontzag te tonen zonder - zoals jij impliceert - het paard total loss te slaan, maar wel door 500 kilo een beetje respect bij te brengen, iets waar we allebei nog heeeeeeeeeeeeeel lang plezier en baat bij hebben.

Veroordeel niet meteen.

Doe jouw ding, en laat een ander zijn of haar ding doen.


Heb je het tegen mij?

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:35

Marigold schreef:
ik doe met mijn merrie regelmating grondoefeningen omdat ze anders neigt hoger in rang te gaan staan dan ik.
ik loop dan met haar aan touw door het land, zij achter mij, en moet op comando draven stappen en stilstaan.
als ze langs me wil praat ik op waarschuwende toon en daar reageerd ze echt op.
sowiezo regaeert ze het meest op stemhulpen.
als ik rij (doe ik nog niet zo vaak) en ik heb zweepje mee dan wordt ze daar nerveus van, maar zonder zweepje gaat ze soms ineens stilstaan, of heul sloom doen..
met bit loopt ze zo door het bit in, tegen mn hand in..
als ik begin te 'vechten' met haar, wordt ze er alleen maar dwarser van, het lost echt niks op bij haar.
ik heb nu dus besloten haar bitloos te gaan rijden/ opvoeden (dat opvoeden moet mi voordat ik weer ga rijden), met een hackamore, maar ook hier loopt ze wel door heen.
bij haar werken dwangmiddelen niet, ze is toch sterkter dan dat.
ik hoop haar straks als ik het rijden op wil pakken op een bitloos hoofdstel of touwhalster te kunnen rijden, puur omdat ze me respecteerd, en mee wil werken.
zweep wil ik ook achterwege laten, en zadel komt er ook niet meer op, ik hou het bij barebackpad, ze reageerd het best op zonder zadel.
maar, het dominantie probleem blijft, ik ben eigenlijk veel te snel bangig aangelegd, en zij is juist heel sterk en pakt elke kans om heel subtiel de baas te zijn..
daar moet ik dus echt met veel regelmaat mee bezig blijven, en altijd waken bij alles wat we doen.
mijn manco als eigenaar is dat ik vaak te ongeduldig ben, en al snel het gevoel heb dat het allemaal niet lukt enz..


Levensgevaarlijk dat bitloos-NH gedoe...
Als ik jouw verhaal lees, had je een 12 jarige moeten kopen, die helemaal niet moet worden opgevoed, maar dat allang is.
Dit is vragen om ongelukken. Haal alsjeblieft hele goede dagelijkse hulp.
Succes.
(ps dit is alleen maar waarschuwend, en niet een aanval)

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:35

Marije1984 schreef:
Mireille1970 schreef:
Weet je. Ga jij lekker grondwerk doen, gooi hengstenketting weg, gooi zweepje weg, verhef nooit meer je stem en ga lekker aan de slag met je 3 jarige hengst vol hormonen van 1,72 meter.

Veel plezier Lachen

Maar gun mij mijn plezier, en de risicovermindering die ik inlas door iets ontzag te tonen zonder - zoals jij impliceert - het paard total loss te slaan, maar wel door 500 kilo een beetje respect bij te brengen, iets waar we allebei nog heeeeeeeeeeeeeel lang plezier en baat bij hebben.

Veroordeel niet meteen.

Doe jouw ding, en laat een ander zijn of haar ding doen.


Heb je het tegen mij?


Nee hahahaha sorry, had ik moeten quoten misschien. Ik had het tegen hns, topicstarter.