help: ruin trapt ons de wei uit !

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
freespirit
Berichten: 1913
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: tussen Assen en Emmen

help: ruin trapt ons de wei uit !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 00:38

Wij hebben 1 ruin en 2 merries.
Wanneer wij deze paarden voor de nacht op stal willen zetten lukt het ons niet om als eerste de ruin een halster om te doen om hem de wei uit te halen.
Hij rent rondjes om je heen en als je naar hem toe loopt om het het halster om te doen draait ie z'n kont naar je toe en probeert je gericht te slaan.

De andere twee paarden (merries) laten zich wel een halster omdoen echter hij probeert ze bij je weg te jagen, hij valt ze echt aan en slaat ze weg...ze zijn echt bang voor hem.
Lukt het je om één van de (op dat moment) bange merries te pakken en uit de wei te halen dan staat het heerschap zielig met een treurlip over het hek te hinnikken en kun je hem poeslief en zonder problemen pakken.

Hoe kunnen wij het beste reageren als ie ons gericht probeert te trappen ?
Iemand een idee hoe we deze situatie kunnen verbeteren ?

Falli

Berichten: 59
Geregistreerd: 09-11-06

Re: help: ruin trapt ons de wei uit !

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:51

Hij zal de leider zijn in jullie kudde, maar meot nog even leren dat op het moment dat jullie de wei instappen jullie de leiders zijn en dus gewoon de paarden mogen pakken.

Gericht trappen pik ik van geen elk paard, mijn eerste reactie zal zijn een zweep of touw mee pakken en terug slaan, klinkt misschien erg hard, maar als hij jullie ene keer raakt met dit idiote gedrag ben je verder van huis.

Als jullie er niet zijn mag hij beschermen wat hij wil, zodra jullie er zijn is dit niet meer nodig, en daar moet hij even achter komen.

freespirit
Berichten: 1913
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: tussen Assen en Emmen

Re: help: ruin trapt ons de wei uit !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 01:05

Oke, da's duidelijk, trapt ie gericht naar ons, haal ik uit met een touw....
Maar als ie de merrie probeert te trappen die ik vasthoud....dan ook uithalen, de merrie tegen hem beschermen ?

Nazgul
Berichten: 99
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Warmenhuizen

Re: help: ruin trapt ons de wei uit !

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 13:45

Falli schreef:
Hij zal de leider zijn in jullie kudde, maar meot nog even leren dat op het moment dat jullie de wei instappen jullie de leiders zijn en dus gewoon de paarden mogen pakken.

Gericht trappen pik ik van geen elk paard, mijn eerste reactie zal zijn een zweep of touw mee pakken en terug slaan, klinkt misschien erg hard, maar als hij jullie ene keer raakt met dit idiote gedrag ben je verder van huis.

Als jullie er niet zijn mag hij beschermen wat hij wil, zodra jullie er zijn is dit niet meer nodig, en daar moet hij even achter komen.


Ben ik helemaal met je eens.

_Cassandra_

Berichten: 1912
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Den Bommel

Re: help: ruin trapt ons de wei uit !

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 20:11

Falli schreef:
Hij zal de leider zijn in jullie kudde, maar meot nog even leren dat op het moment dat jullie de wei instappen jullie de leiders zijn en dus gewoon de paarden mogen pakken.

Gericht trappen pik ik van geen elk paard, mijn eerste reactie zal zijn een zweep of touw mee pakken en terug slaan, klinkt misschien erg hard, maar als hij jullie ene keer raakt met dit idiote gedrag ben je verder van huis.

Als jullie er niet zijn mag hij beschermen wat hij wil, zodra jullie er zijn is dit niet meer nodig, en daar moet hij even achter komen.

Ook ik ben het hier mee eens. Ben normaal helemaal geen voorstander voor een paard slaan met een touw of zweep maar met zulke momenten wel. Toen ik mijn pony (ook een ruin) net had deed hij precies hetzelfde en heb toen ook een halstertouw gepakt en hem daar een mep mee verkocht, zelfs als ik hem niet meer kon raken gooide ik gewoon het halstertouw naar hem toe. Na 2 maaanden had meneer toch wel zoiets dat hij het niet meer in zijn koppie hoefde te halen om gericht te trappen, want dan kon hij een flinke mep terug verwachten. En nu kan ik hem zonder problemen uit de wei halen, vaak komt hij zelfs al naar me toe gedraafd Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: help: ruin trapt ons de wei uit !

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 20:13

ik zou zo een paard een pak op zijn sodemieter geven...... lusten de honden geen brood van (en dan vooral omdat ik dat maar een keer wil, en daarna niet meer)

zorro

Berichten: 8767
Geregistreerd: 19-02-05

Re: help: ruin trapt ons de wei uit !

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:00

KiWiKo schreef:
ik zou zo een paard een pak op zijn sodemieter geven...... lusten de honden geen brood van (en dan vooral omdat ik dat maar een keer wil, en daarna niet meer)


Ik ook ja, beestje moet even op zijn plaats gezet worden, niet goedschiks dan kwaadschiks. En dan is het meestal de laatste keer hoor, dat hij zo doet.

freespirit
Berichten: 1913
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: tussen Assen en Emmen

Re: help: ruin trapt ons de wei uit !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 21:04

thanks allemaal voor jullie advies ! Nou, dat word dan een partijtje knok...hopelijk maar éénmalig !!

tienus63

Berichten: 12176
Geregistreerd: 09-08-05

Re: help: ruin trapt ons de wei uit !

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:07

Een draadje tussen hem en de merries kan ook wonderen doen.
Verder sluit ik me bij Kiwiko aan.

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Re: help: ruin trapt ons de wei uit !

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 00:47

Ik zou een longeerzweep meenemen... Niet omdat je daar harder mee kan slaan, maar omdat je niet op 1,5 meter afstand hoeft te staan om hem te raken... De kans is namelijk groot dat als jij hem slaat zijn reactie terugslaan is. Bovendien zou ik liever niet op 1,5 meter afstand van een slaand paard willen staan, maar dat is misschien persoonlijk Tong uitsteken Haha! .

Maar dan dus ook buiten de wei met hem gaan oeffenen. Stilstaan als jij dat wilt. Achteruit lopen. Als dat gaat oeffenen IN de wei, zonder de merries erin. Als dat goed gaat 1 merrie erin, en uiteindelijk de 2de... Zorg dat je samen bent, en het liefst metz'n 3en. Zorg dat je handschoenen aan hebt, en een goede zweep bij je.

Het idee namelijk nu is dat HIJ beslist wanneer jij hem mag pakken. Hij is de baas. Dat hij voor de rest naar je luisterd is dus ook omdat HIJ daar zin in heeft... Niet omdat hij denkt dat je de baas bent. Consequent streng aanpakken is een plan. En daarbij zal af en toe een tik horen. Klinkt hard, maar een paardenhoef tegen je hoofd is harder...

freespirit
Berichten: 1913
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: tussen Assen en Emmen

Re: help: ruin trapt ons de wei uit !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 12:48

Vjestagirl schreef:
Ik zou een longeerzweep meenemen... Niet omdat je daar harder mee kan slaan, maar omdat je niet op 1,5 meter afstand hoeft te staan om hem te raken... De kans is namelijk groot dat als jij hem slaat zijn reactie terugslaan is. Bovendien zou ik liever niet op 1,5 meter afstand van een slaand paard willen staan, maar dat is misschien persoonlijk Tong uitsteken Haha! .

Maar dan dus ook buiten de wei met hem gaan oeffenen. Stilstaan als jij dat wilt. Achteruit lopen. Als dat gaat oeffenen IN de wei, zonder de merries erin. Als dat goed gaat 1 merrie erin, en uiteindelijk de 2de... Zorg dat je samen bent, en het liefst metz'n 3en. Zorg dat je handschoenen aan hebt, en een goede zweep bij je.

Het idee namelijk nu is dat HIJ beslist wanneer jij hem mag pakken. Hij is de baas. Dat hij voor de rest naar je luisterd is dus ook omdat HIJ daar zin in heeft... Niet omdat hij denkt dat je de baas bent. Consequent streng aanpakken is een plan. En daarbij zal af en toe een tik horen. Klinkt hard, maar een paardenhoef tegen je hoofd is harder...


Dank je Vjestagirl, voor je advies. Wij zijn al enige tijd bezig om te Parelli-en met deze ruin. Hij doet het echt heel goed, alleen het uit de wei halen is een klein drama. Bij zijn vorige eigenaar stond ie in de kudde echt helemaal onderaan de ladder, vol met bijtwondjes.
Het lijkt wel of hij dit nu extra probeert te compenseren....

Het rare is alleen dat als ik de kans krijg om ook maar één merrie uit de wei te halen, al staat ze maar aan de andere kant van het hek, hij werkelijk POESLIEF is, een sulletje zelfs...
Ineens is dan de drang compleet weg....rara...

onley

Berichten: 9274
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: waldfeucht-bocket(duitsland)

Re: help: ruin trapt ons de wei uit !

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 13:01

dan onderwerpt hij zich volgens mij aan het feit dat je de merrie al te pakken hebt en hij dan niks meer in te brengen heeft, maar het moet toch zo kunnen zijn dat je die ruin ook gewoon moet kunnen pakken zonder dat hij je hersens in schopt, even flink laten weten dat je dat gedrag niet pikt en zoals al gezegd longeerzweep meenemen en flink op zijn dondergeven, komt die op je af ga die uitdaging niet aan maar uit de weg anders loopt het fout af.
zodra die trappen wil straffen anders niet,
doet die maar 2 x

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Re: help: ruin trapt ons de wei uit !

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:07

freespirit schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik zou een longeerzweep meenemen... Niet omdat je daar harder mee kan slaan, maar omdat je niet op 1,5 meter afstand hoeft te staan om hem te raken... De kans is namelijk groot dat als jij hem slaat zijn reactie terugslaan is. Bovendien zou ik liever niet op 1,5 meter afstand van een slaand paard willen staan, maar dat is misschien persoonlijk Tong uitsteken Haha! .

Maar dan dus ook buiten de wei met hem gaan oeffenen. Stilstaan als jij dat wilt. Achteruit lopen. Als dat gaat oeffenen IN de wei, zonder de merries erin. Als dat goed gaat 1 merrie erin, en uiteindelijk de 2de... Zorg dat je samen bent, en het liefst metz'n 3en. Zorg dat je handschoenen aan hebt, en een goede zweep bij je.

Het idee namelijk nu is dat HIJ beslist wanneer jij hem mag pakken. Hij is de baas. Dat hij voor de rest naar je luisterd is dus ook omdat HIJ daar zin in heeft... Niet omdat hij denkt dat je de baas bent. Consequent streng aanpakken is een plan. En daarbij zal af en toe een tik horen. Klinkt hard, maar een paardenhoef tegen je hoofd is harder...


Dank je Vjestagirl, voor je advies. Wij zijn al enige tijd bezig om te Parelli-en met deze ruin. Hij doet het echt heel goed, alleen het uit de wei halen is een klein drama. Bij zijn vorige eigenaar stond ie in de kudde echt helemaal onderaan de ladder, vol met bijtwondjes.
Het lijkt wel of hij dit nu extra probeert te compenseren....

Het rare is alleen dat als ik de kans krijg om ook maar één merrie uit de wei te halen, al staat ze maar aan de andere kant van het hek, hij werkelijk POESLIEF is, een sulletje zelfs...
Ineens is dan de drang compleet weg....rara...


Ik zou hem dan persoonlijk minimaal nog een half uur laten staan, misschien zelfs wegjagen. Hij geeft namelijk dan aan 'ok, neem me dan maar mee'. En dat is niet wat je wilt, je wilt dat JIJ beslist wanneer je m meeneemt... Ik zou er namelijk helemaal gek van worden als ik iedere keer eerst een merrie moet vangen, aan de andere kant van het hek neer moet zetten, ruin moet pakken, ook aan de andere kant van het hek neer moet zetten, merrie terug te wei in (en dan hopen dat de ruin niet mee loopt) en dan pas de ruin mee kunnen nemen.

En anders idd maar een draadje ertussen... Klinkt misschien zielig, maar ze kunnen elkaar zien en kroelen, alleen ist wel n stuk makkelijker om hem te vangen...

Maar dit is persoonlijk.

o0marije0o

Berichten: 2388
Geregistreerd: 20-02-05
Woonplaats: Weesp

Re: help: ruin trapt ons de wei uit !

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:14

Vjestagirl schreef:
Ik zou een longeerzweep meenemen... Niet omdat je daar harder mee kan slaan, maar omdat je niet op 1,5 meter afstand hoeft te staan om hem te raken... De kans is namelijk groot dat als jij hem slaat zijn reactie terugslaan is. Bovendien zou ik liever niet op 1,5 meter afstand van een slaand paard willen staan, maar dat is misschien persoonlijk Tong uitsteken Haha! .



Precies mijn gedachte.Ik zou als een paard,die dominant over mij is, mij probeert te trappen en nooit naartoe lopen en hem proberen te meppen. Wieweet pikt hij dat niet,hij vind jou niet de baas en duld dus niet dat jij tegen zijn regels in gaat. Dan heb je hijsa.

_Charlotte_

Berichten: 2405
Geregistreerd: 22-09-05

Re: help: ruin trapt ons de wei uit !

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:18

ik zou het ook doen met een longeertouw heb ik ook gedaan Haha! je kunt ook een zweepje meenemen en er mee gaan zwaaien dan hoort hij het ruisen zwiepen en gaat ook weg.. en anders lint er tussen .. is niks zieligs aan.. hij ziet ze kan met ze kroelen enz.. zelfs met ze rennen Tong uitsteken doen onzen ook Haha! en mischien kun je oop een gegefen moment het lint wel weghalen Haha!

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: help: ruin trapt ons de wei uit !

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 15:12

laat het halster om! scheelt heel veel! verder zweep mee nemen als hij slaat terug slaan! paarden indd uit elkaar zetten! laat hem respect voor je krijgen!

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Re: help: ruin trapt ons de wei uit !

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 18:53

Isalover schreef:
laat het halster om! scheelt heel veel! verder zweep mee nemen als hij slaat terug slaan! paarden indd uit elkaar zetten! laat hem respect voor je krijgen!


Dat halster omlaten hoeft niet zoveel te schelen. Het scheelt idd als ze je wel in de buurt laten komen maar niet het halster om laten doen... Dit paard laat haar niet in de buurt komen. Dus een halster is wel handig, maar niet ech n oplossing. Bovendien vind ik (maar ook dit is persoonlijk) halsters om in de wei gevaarlijk. Ze kunnen blijven hangen of erop gaan staan en als hij zo dominant is kan hij de merries er ook aan vastpakken. Ik vind t dus niet zo'n geweldig plan...

En niet pas slaan als hij slaat, slaan zodra hij draait. Hij mag z'n kont niet naar jou toedraaien, JIJ bent de baas.

Falli

Berichten: 59
Geregistreerd: 09-11-06

Re: help: ruin trapt ons de wei uit !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 01:36

Halster om laten zou ik niet doen, je wilt dat hij luisterd, niet dat hij ergens aan blijft hangen en zijn nek breekt denk ik.
Daarbij heb je weinig aan een halster als hij al slaat als je in de buurt komt.

Succes met je hopelijk 1 malige knokpartij

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: help: ruin trapt ons de wei uit !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 10:05

Hoelang is dit gedrag al zo?
Was die voorheen ook zo agressief?
Is er iets veranderd in zijn omgeving?
Welke plaats had én heeft die in de kudde?

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re: help: ruin trapt ons de wei uit !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:32

Misschien helpt het om dit te doen:

Als hij jou probeerd te slaan, negeer hem, doe alsof hij niet bestaat. Doet hij lief naar jou, dan beloon je dat ook positief. Positive actie -> positieve reactie Negative actie -> negative reactie

Terug slaan lijkt mij nl. niet de beste oplossing. Dit dier is door zijn vorige kudde verpest, en weet dat ook donders goed.

Bijv: Je wordt op de basisschool extreem gepest, niemand die je aankijkt of iets aardigs doet. Je komt thuis met wonden en zonder zelfvertrouwen. Vervolgens ga je naar het voortgezet onderwijs, je bent opeens kei populair, veel vrienden en de beste tijd van je leven. Komt er opeens een nieuw meisje op school, die spontaan al je vrienden inpikt. Dan word je boos, maar ga je dan slaan ?

Is iets heel anders, ontschuldiger, maar toch. Met slaan los je niks op. Das onmacht. Natuurlijk heb je het liefst dat je 600 kilo knol je niet trapt, maar met angst loop je ook vast, vriendschap niet.

Dus leer hem dmv je stem wanneer je boos bent, en wanneer hij lief is. Dat kan je dan ook toepassen in de wei.

Succes!

en trouwens, laat je ruin met een halster om in de wei staan, dan kan je hem sneller pakken en terechtwijzen. Gaat het na een tijd goed dan kan het halster weer af

Onali

Berichten: 18512
Geregistreerd: 16-03-06

Re: help: ruin trapt ons de wei uit !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:54

Daar ben ik het niet mee eens Sisco4life. Oke je hoeft idd niet meteen te slaan, maar hij moet wel respect tonen voor de leider. Op dit moment is hij dat, als je dat gedrag negeert gaat hij echt niet voor je opzij hoor. Ik doe veel grondwerk en gebruik dan het halstertouw als mijn 'paardenlichaam'.
Mn tank gaat onderweg altijd gras vreten, eerst zwaaide ik, dan een slag met het touw NAAST zn neus in het gras (vaak gooit hij dan al zn hoofd omhoog) en daarna op zn neus. Nu hoef ik hem alleen nog maar streng aan te kijken of NEE te zeggen en hij draait zn hoofd weg van het gras.
Freespirit als die ruin zn kont naar je toe draait ga je met je touw zwaaien (he ik vind dit niet leuk), geen reactie geef je hem een tik ermee (dit is meestal de tweede reactie van een paard, zn tanden) Waarschijnlijk reageert hijdan wel, eventueel gebruik je je stem en jaag je hem weg. Weg van de merries, jij bent de leider en wilt de merries meenemen. Hij heeft zich daar maar bij neer te leggen.
Misschien is het verstandiger om eerst een longeerzweep te gebruiken, zover reikt een halstertouw niet Lachen
Succes!

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Re: help: ruin trapt ons de wei uit !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:33

Sisco4life schreef:
Misschien helpt het om dit te doen:

Als hij jou probeerd te slaan, negeer hem, doe alsof hij niet bestaat. Doet hij lief naar jou, dan beloon je dat ook positief. Positive actie -> positieve reactie Negative actie -> negative reactie

Terug slaan lijkt mij nl. niet de beste oplossing. Dit dier is door zijn vorige kudde verpest, en weet dat ook donders goed.

Bijv: Je wordt op de basisschool extreem gepest, niemand die je aankijkt of iets aardigs doet. Je komt thuis met wonden en zonder zelfvertrouwen. Vervolgens ga je naar het voortgezet onderwijs, je bent opeens kei populair, veel vrienden en de beste tijd van je leven. Komt er opeens een nieuw meisje op school, die spontaan al je vrienden inpikt. Dan word je boos, maar ga je dan slaan ?

Is iets heel anders, ontschuldiger, maar toch. Met slaan los je niks op. Das onmacht. Natuurlijk heb je het liefst dat je 600 kilo knol je niet trapt, maar met angst loop je ook vast, vriendschap niet.

Dus leer hem dmv je stem wanneer je boos bent, en wanneer hij lief is. Dat kan je dan ook toepassen in de wei.

Succes!

en trouwens, laat je ruin met een halster om in de wei staan, dan kan je hem sneller pakken en terechtwijzen. Gaat het na een tijd goed dan kan het halster weer af


'Hallo lief paardje. Ik vind het niet zo leuk dat jij mij slaat, zou je dat niet willen doen?'

Je paard is GEEN gelijke. Je kan het zo doen overkomen als het normaal doet, maar op het moment dat hij dit soort dingen gaat uitvreten moet jij binnen een halve seconde de baas zijn. Ik zou hem eerst dmv een flinke klap duidelijk maken dat jij dit NIET wilt hebben. Het is duidelijk dat hij geen respect voor haar heeft als ze in de wei loopt, en dan zou hij wel reageren als ze haar stem boos maakt?

Tuurlijk moet jij onmiddelijk belonen als hij zich WEL laat vangen en niet slaat, maar tot die tijd, tot hij zich normaal laat vangen mag je best slaan. Denk je dat paarden onderling zo lief tegen elkaar doen?

Halster omlaten zou ik nogmaals NIET doen... Op het moment dat hij blijft hangen ergends aan kan het namelijk ook best zijn dat hij je niet in de buurt laat komen. Nou dan zit je met een paard wat vast zit maar nog wel om zich heen mept, waarschijnlijk in panniek. Meneer trekt draadjes (of erger: paaltjes) stuk, en verwond zichzelf daarmee... Dan schiet je ook geen stap op.

Bovendien, als je hem eenmaal hebt kun je hem niet meer terecht wijzen... Dan is hij bij je en gedraag je je weer normaal...


En ik vind het voorbeeld van de basisschool vrienden ed wel heel erg er niets mee te maken hebben

wednesday

Berichten: 814
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: Herk-de-Stad (België)

Re: help: ruin trapt ons de wei uit !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:40

ik dacht dat ik hier al had gereageerd :s maar blijkbaar niet!
Wel je kan best de ruin appart zetten volgens mij. We hadden hetzelfde probleem met een ruin. We konden niet meer aan hem, niet meer aan de merrie. Altijd wanneer we bijna de merrie vast hadden jaagde hij ze weg. Het werd echt gevaarlijk want zelfs wanneer we gewoon door de wei liepen, viel het paard ons aan. Wel nu hebben we de grote wei in 3 stukken verdeeld. In het achterste stuk staat de merrie, in het middelste stuk staat mijn brave (pas gecastreerde) ruin en in het voorste stuk staat die dominante ruin. Wel alle problemen zijn opgelost! De dominante ruin is nu zo mak als een lammetje. Hij bijt of slaat niet meer. Dus daarom zou ik je dit ook aanraden omdat het volgens mij echt gevaarlijk wordt en als je niet ingrijpt wordt het nog erger.

Winkie
Berichten: 756
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Timboektoe

Re: help: ruin trapt ons de wei uit !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:54

Vjestagirl schreef:
Ik zou een longeerzweep meenemen... Niet omdat je daar harder mee kan slaan, maar omdat je niet op 1,5 meter afstand hoeft te staan om hem te raken... De kans is namelijk groot dat als jij hem slaat zijn reactie terugslaan is. Bovendien zou ik liever niet op 1,5 meter afstand van een slaand paard willen staan, maar dat is misschien persoonlijk Tong uitsteken Haha!


Volgens mij is dat niet persoonlijk hoor. Ik denk dat niemand in zo'n situatie 1.5 meter naast zo'n paard wil staan haha Haha!

Ik zou indd een longeerzweep meenemen en als hij zich niet gedraagd een paar flinke meppen geven. Goed gedrag natuurlijk weer extra belonen.

Vergelijking mens-paard slaat nooit ergens op vind ik. Een paard dat 10 keer zo zwaar en sterk is probeert jou te trappen en dat wordt vergeleken met een pestende kinderen.

wednesday

Berichten: 814
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: Herk-de-Stad (België)

Re: help: ruin trapt ons de wei uit !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 15:18

Ik heb ondervonden met die ruin van ons dat het niets uithaalt om te slaan. Hij wordt er enkel chagrijniger van en dan krijg je hem of de merries zeker niet gepakt waardoor hij in zijn opzet slaagt.