nieuwe 3 jarige merrie met verlatingsangst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

nieuwe 3 jarige merrie met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:23

Ik heb sinds een week een leuke driejarige merrie, die net enkele weken onder zadel is.

Door omstandigheden totaal onbekend wat de afstamming is.
Maar denk aan een sensibel paard ,veel volbloed erin vermoedelijk ,los in haar lijf en bergopwaarts gebouwd. ( ze is dus ook lenig Lachen )

We zijn dus pas kort samen en ze moet overal nog aan wennen. Ik loop ergens tegen aan, wat ik nog niet als een groot probleem zie maar waar tips van anderen wel welkom zijn.

Ze kan er niet tegen om verlaten te worden door andere paarden, en probeert dat vrij extreem op te lossen, waarbij ze mij (ondanks onze korte samenwerking) tot op zeker hoogte wel als leider ervaart, maar tot op het randje gaat.

enkele voorbeelden.

Ik wandel met haar in de bak met halster en touw. Een andere ruiter is aan het uitstappen , zadelt haar paard af en verdwijnt uit zicht naar buiten naar stallen. Er zijn wel andere paarden in de buurt, want er zijn stallen die je kan zien vanuit de binnenbak.
op dat moment wil ze maar één ding en dat is : erachter aan. ik heb haar dan gillend en springend aan het einde van het halstertouw. Pas na enkele minuten wordt ze weer rustig.

Als ik alleen in de bak begin is er overigens weinig aan de hand ( tenzij ze een paard hoort), het gaat om het feit dat er een paard weggaat.

ik heb ditzelfde ook al mee gemaakt toen ze los liep en heb net kunnen voorkomen dat ze over de binnenbakrand zou springen ( dan land ze op stenen met een muur na 5 meter ), door heel hard te gillen en naar haar toe te rennen. ze nam een zeer bewuste aanloop,volledig gefocussed op de sprong.

Wat ik nu doe ( maar ik heb haar vandaag exact een week ) is haar rustig toespreken af te leiden en terug te nemen, en dan verder gaan waar we mee bezig waren zodat het duidelijk is dat betreffend gedrag niet beloond wordt en dat wat er gebeurd niet bijzonders is .

Ik dacht/hoop dat het komt omdat ze nieuw, en dus onzeker is in een hectische manege omgeving ,terwijl ze uit een extreem rustige, gedisciplineerde omgeving komt.
Dat kan nog steeds ,zo lang is ze hier niet, maar ik wil hier wel bewust mee aan de slag, want als ik op haar zit als dit gebeurd heb ik een grotere uitdaging.( ze is erg lenig in haar bewegingen Lachen )

wie heeft dit ook eens meegemaakt en heeft tips hiervoor.

Anoniem

Re: nieuwe 3 jarige merrie met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:30

De kunst is dus om interessanter te zijn dan het paard dat weggaat. En da's een moeilijke klus bij een kuddedier. Maar dat lukt je wel hoor. Door er eerder mee bezig te gaan dan je paard. JIJ kunt vooruitdenken, en het paard niet. Dat is je grote voordeel.
Oftewel; een heel interessant werkje aanbieden als je ziet dat het andere paard weggaat, waardoor ze geen tijd/zin heeft om op die andere te letten. Dat kan bv door aanraakoefeningen te doen, of met wat balkjes te werken waar ze goed op moet letten, maar zelfs door haar simpelweg af te leiden met een snoepje of appeltje. Maar dan wèl "hebberig" maken VOOR het andere paard weggaat, anders ben je te laat.
En mocht ze toch gaan reageren op het andere dier, dan dat gedrag zo ver als mogelijk negeren (niet troosten hoor, da's belonen van ongewenst gedrag) en weer je eigen dingetje gaan doen. Zoals je nu dus al doet.

Zoals ik het hier lees ben je hartstikke goed bezig. Gewoon mee doorgaan. Komt wel goed.
Het paard is jong, nieuw in de omgeving, dus het gedrag is volkomen logisch. Slijt vanzelf.

Li_lee_yang

Berichten: 2420
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: rijswijk

Re: nieuwe 3 jarige merrie met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:37

mijn oude verzorgpony deed dit ook. met rijden ging ik dan heel veel oefeningen achter elkaar doen en haar wegrijden van het paard dat wegging en als ze echt echt aan de wandel ging dan zorgen dat ze de kans niet krijgt over de bakrand te gaan.
na heel lang oefenen ging het steeds beter.

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Re: nieuwe 3 jarige merrie met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:38

Ik ben het wel eens met sonja.
Dit probleem komt wel vaker voor. Het is denk ik ook een gewenning, vergeet niet dat het een drie jarige is die net is oververhuist. Alles is nieuw en noem maar op.
Het ene paard is er gevoeliger voor dan het andere paard.

Dit komt wel goed maar daar is veel gedult voor nodig.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: nieuwe 3 jarige merrie met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:50

Denk dat veel mensen met jonge paarden deze fase wel gehad hebben. Denk dat je dit het beste kan oefenen als je aan het rijden bent, haar afteleiden, dus aan het werk zetten. Mijn ervaring is dat het in de loop van de tijd wel als normaal ervaren wordt.

Anoniem

Re: nieuwe 3 jarige merrie met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:05

--> OMG

kelcy
Berichten: 3500
Geregistreerd: 28-02-06

Re: nieuwe 3 jarige merrie met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:10

mijn oude pony heeft dit ook
die kon ik niet even alleen laten rollen in de bak want ze was er al weer uit ontsnapt (gesprongen of achter me door het hek heen) ze heeft me in het begin ook een aantal keer bijna omver gelopen :s
hoe je dit aan moet pakken weet ik niet ik heb haar niet zo ontzettend lang gehad
maar heel er veel suc6 ermee het is heel erg lastig helaas

Anoniem

Re: nieuwe 3 jarige merrie met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:12

Dank jullie wel voor de tips en ideeën. Het is altijd weer erg spannend met een nieuw paard, zeker als ze erg moet wennen.

Nouvel

Berichten: 28579
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: nieuwe 3 jarige merrie met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 23:29

De jonge merrie die ik rijd heeft hier ook behoorlijk last van.

Zij is daarbij dan gelijk erg sterk en vergeet dan er nog anderen om haar heen zijn dan zij zelf...
Waarbij ze je rustig tegen de muur plet of omver loopt... Clown

We proberen zoveel mogelijk duidelijk tegen haar te zijn dat ze op ons moet reageren en ons zeker niet omver mag walsen!
Daarnaast proberen we haar het vertrouwen te geven dat alleen zijn niet zo erg hoeft te zijn en dat de andere paarden altijd weer terug komen.
Dit door de alleen zijn momenten rustig uit te bouwen en haar te belonen als het goed gaat. Ik probeer dan wel heel duidelijk te zijn in wat wel en niet mag, zodat ze mij wel als leider gaat zien.

Zij heeft ook erg veel moeite met alleen op de spuitplaats staan en alleen in de bak los lopen bijv.
We proberen dit nu steeds iets uit te bouwen en heel veel te herhalen zodat het gewoon voor haar wordt.
Als ik een stukje met haar de weg op ga loopt mijn vriend met de hond mee, zodat ze niet het gevoel heeft dat ze helemaal alleen moet...

PERENBOOMPIE
Berichten: 1212
Geregistreerd: 20-09-06

Re: nieuwe 3 jarige merrie met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 23:43

Ik zou aan de longeerlijn oefenen dus haar longeren en dan je stalgenoten vragen of ze zo af en toe expres in en uit willen lopen met hun paard en dat jij jou paard dan ondertussen aan de longeerlijn aan het werk houdt zodat ze leert zich op jou te focussen ipv op haar soortgenoten.

Anoniem

Re: nieuwe 3 jarige merrie met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:25

Nouvel , dank voor de informatie. Altijd goed om te weten dat er meer paarden zijn met dit "probleem" . Dat vertrouwen teruggeven dat ze niet alleen zal blijven vind ik een goede benadering.
Perenboompje. Aan de longeerlijn doen we inderdaad ook.

sannaa
Berichten: 485
Geregistreerd: 03-09-04

Re: nieuwe 3 jarige merrie met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:11

Ik heb mijn pony nu vanaf 8 september en hij is 4,5 jaar. Hij heeft hier ook HEEL erg last van. Maar het wordt nu wel al wat minder dus ik denk wel dat het naar mate jullie elkaar langer kennen wat beter zal gaan. Ik DENK dat tenminste. Zij moeten door hun leeftijd nog een hoop ervaring op doen. Het enige wat zij nu nog heeft aan houvast is andere paarden dus ze zal bang zijn dat ze dat ook nog verliest... het komt dus wel goed. Als je paardje geleerd heeft dat weggaan ook weer terugkomen is en je beloont wanneer het goed gaat, dan is het misschien best snel weer opgelost. Je moet het zien als een soort afspeningsgedrag. Misschien kan je proberen je paardje samen te zetten in een groep andere paarden zodat ze in ieder geval een groot gedeelte van de dag met vriendjes staat. Op stal daar lijkt ze me nog wat te jong voor, zeker gezien het feit dat er nogal wat bloed in lijkt te zitten. Je kan ook overwegen Pianissimo te voeren, dat is eiwitarm en maakt haar wat rustiger. Dit alles heb ik ook gedaan en het lijkt echt allemaal te helpen. Succes!

Falli

Berichten: 59
Geregistreerd: 09-11-06

Re: nieuwe 3 jarige merrie met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:13

Ik ben het helemaal met Sonja eens.

Denk er wel om dat je stem niet verander in zacht en lief, en dus indirect in belonend, rustig toespreken is goed, maar maak er niet onbewust een beloonstemmetje van.

Happinez

Berichten: 8403
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Re: nieuwe 3 jarige merrie met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:01

ook met sonja eens,
mijn 3 jarige ruin heeft het ook , hij is nu 2 x over me omheinig heengegaan.
Ik zet hem nu gewoon op stal als ik wegga met de ander.
Eerst vond ie dat ook niets , maar nu staat hij dan vrij rustig in zijn stal.
Denk dat het gewoon ook tijd nodig heeft ....