Altijd met snoepjes ???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Re: Altijd met snoepjes ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:16

Klinkt iig prima wat je doet en het zal binnenkort dan vast wel goed gaan allemaal OK dan! .

nightlover

Berichten: 2775
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Achter de pc [duhhh]

Re: Altijd met snoepjes ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 19:21

Ik hoop het ook ja !!
In het begin wou ze de bak niet uit,dat doet ze nu ook braaf...
Ik denk dat ze gewoon het idee heeft van :
Jaaa Daahaag,ik sta buiten heerlijk ga echt mijn stal niet in !
En ik los dat op met snoepjes,komt wel goed...

Geduld hebben,dicipline leren zowel van mens als paard
Geen snoepjes pas als ze de daad verricht heeft,en ik ben de baas Tong uitsteken

Zal best goedkomen.... Ach gut
Alleen wou weleens weten of ik goed bezig was [kwa snoepjes niet Knipoog ]

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Altijd met snoepjes ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 22:41

snuffelhues schreef:
Wat jij doet is beloVen en dat is een groot verschil met beloNen!

Als je belooft, dus van tevoren laat zien wat er te verdienen valt, gaat je paard afwegen of hij dat vindt opwegen tegen de prestatie die hij er voor moet doen. Bovendien, als je als heel vaak beloofd hebt, en ineens beloof je niet meer, dan zegt je paard: ja maar nu beloof je niks, dus waarom zou ik het doen?

Voorbeeld: Ik ben iets vergeten in mijn auto. Ik vraag of je het wilt gaan halen voor me, ik beloof je 10 euro als je het doet. Waarschijnlijk zul je het wel doen! Als dat al een keer of 10 gebeurd is, en de 11e keer vraag ik of je iets uit mijn auto wilt gaan halen, maar ik beloof je niks, zou je het dan doen? Waarschijnlijk zeg jij: en wat levert dat op?
En als mijn auto een keer drie straten verderop staat en het giet buiten, ga je het dan ook doen als ik je 10 euro beloof? Waarschijnlijk wil je er dan meer voor hebben, niet?

BeloNen is pas achteraf iets geven, koekje, knuffel, oid, wat je paard van tevoren niet kon voorspellen. Stel: ik vraag jou of je iets uit mijn auto wilt halen. Als je terug komt geef ik je 10 euro! Wauw! De volgende keer dat ik het vraag ga je het waarschijnlijk direct doen, wie weet krijg je weer 10 euro!


Als je correct belooNt kun je ook zonder problemen afbouwen, je hebt immers van tevoren niks belooft! En juist het feit dat je paard MISSCHIEN een beloning verdient maakt dat hij extra zijn best gaat doen.

Als je belooFt en dan niks geeft, is dat hetzelfde als dat ik vraag of je iets uit mijn auto wilt gaan halen, ik beloof je 10 euro, je doet het en ik geef je niks... De volgende keer dat ik je 10 euro beloof draai je je gewoon om en loop je weg.

Nog een valkuil: Eerst niet beloven, het dier doet het niet, en dan alsnog een emmer korrels boven halen om hem zover te krijgen diat ie het wel doet
Dat is hetzelfde als: Ik vraag je of je iets uit mijn auto wilt gaan halen. Je twijfelt. Omdat je niet direct in actie schiet, beloof ik je 10 euro als je het doet. Wat ga je de volgende keer doen als ik je iets vraag? Wachten tot ik iets ga beloven!

Hopelijk brengt dat wat duidelijkheid over het verschil in beloVen en beloNen...

Dus: niet meer lokken, in eerste instantie misschien wat geduld hebben, en als ze in haar stal gaat, een snoepje uit je zak toveren, of met iets anders belonen dat je paard graag heeft.

Hoe reageert ze op druk op het halster?

Succes!



haha dit verhaal en dan heel wat korter wou ik ook gaan vertellen!
maar beter dan dit had ik het nooit gekunt!

Bzoem

Berichten: 1681
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Altijd met snoepjes ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 18:30

maar je beloont je paard dus met een snoepje, als je dat een keer vergeet wat doet je paard dan?
en dan doet je paard het dus alsnog met de gedachte van "misschien krijg ik een snoepje".. en niet omdat het gewoon normaal is wat hij doet of omdat hij het graag voor jóu moet doen.. toch?

Wedgwood
Berichten: 57
Geregistreerd: 06-11-06

Re: Altijd met snoepjes ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:50

rustig afbouwen. steeds een snoepje minder en gelijkdelijk aan geen snoepjes meer. succes

Animal_ABC

Berichten: 1343
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Zoersel (BE)

Re: Altijd met snoepjes ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 16:58

@ Isalover: dank je voor het compliment Bloos Pling

aangezien ik deze uitleg vaak aan mijn klanten doe, is het verhaaltje op den duur natuurlijk wel geperfectioneerd he Knipoog

En het voorbeeld van de 10 euro gebruik ik om mensen ook zelf te laten voelen wat het verschil tussen belonen en beloven is, zo gaat het echt leven voor de mensen... (ik haal normaal ook mijn portemonnee boven, terwijl ik vraag of ze iets uit mijn auto willen gaan halen... Je moet die ogen eens zien... Wow! Ja hehe...)

@ nightlover: Hoe gaat het nu? Al wat kunnen oefenen met druk op het halster?

nightlover

Berichten: 2775
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Achter de pc [duhhh]

Re: Altijd met snoepjes ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 18:08

Ik heb geoefend in de bak,
daar reageert ze goed op de druk !
Wel met wat tegenstribbelen natuurlijk...
De stal inlopen duurt nog erg lang,kan wel een half uurtje
wachten !!
Als het niet langer is...
Maar dat zal vast wel goedkomen Ach gut

marisyaaa

Berichten: 14
Geregistreerd: 10-11-06

Re: Altijd met snoepjes ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 20:18

je kan inderdaad beter niet met snoepjes doen,
maar gewoon met een knuffel zoals iedereen
al zegt !

Haha!

nightlover

Berichten: 2775
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Achter de pc [duhhh]

Re: Altijd met snoepjes ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 21:10

Even een update ....

Ik ben begonnen om mijn vriend er achter aan te lopen met de longeerzweep !
In het begin dacht ze : Jaaa Daahaag .
Maar nu gaat het super, Heb geen zweep meer nodig,
Alleen nog een hand op haar kont en dan loopt ze wel !
Als ze in stal staat krijgt ze een stukje appel Haha!