groot probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jackelzzz
Berichten: 9
Geregistreerd: 06-11-06

groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 23:22

even een probleem voorleggen..

afgelopen week hebben wij onze ruin gino moeten verkopen.. 18 jaar 1.70.
dit omdat hij heel erg klitte aan mijn merrie darina 21 jaar 1.76.
dit klitten werd zo erg dat we niet meer appart wegkonden of zelfs niet meer appart in de rijbak konden rijden..

gino heeft een goed tehuis gevonden....
darina heeft in de tussen tijd het leiderschap op zich genomen in de kudde,
kudde bestaat uit darina en dan een c pony van 2 en een friese merrie van 9.

paar dagen gelden hebben we er zelf ook een friese merrie bijgekocht.. 10 jaar 1.70.
heel lief en sociaal diertje..

in de wei er naast gezet en toen begonnen de problemen..
darina heeft haar rol als leider zo serieus op genomen dat ik haar niet weer herken.
ze was eerst een sullige onderdanige merrie maar nu lijkt wel een wilde ongetemde merrie van 4..
zeer beschermend over de pony en de fries bij haar in de wei dat ze onze nieuwe aanwinst steeds maar opnieuw aanvalt..
ook al staat ze in de andere wei op 10 meter afstand gewoon maar te staan.

oren plat in de nek bijten trappen op af galoperen.. remmen vlak voor het koord..
zo erg dat ze nu zelfs haar voorbenen heeft verzwikt en ze smorgens mank loopt door de stijfheid van snachts op stal staan..

we durfen dus niet ons nieuwe friesje er bij in te zetten terwijl ze er zo graag bij wil horen.. hineken en doen als ze in dr stal wordt gezet en de anderen er nog niet zijn..

iemand advies hoe we dit moeten aanpakken??

gewoon laten uitknokken?? of gaat dit nooit goed?? of ander advies...
ps weiland waar ze staan is echt zeer groot..dus ruimte genoeg om weg te komen..

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:27

Tja en toch zeg ik: zet haar er bij in en houd het in de gaten....Geen idee hoe je Friese merrie is, of die een knokker is of eerder wegloopt voor de strijd en zich onderdanig opstelt? Dan kan je merrie inderdaad even kort die strijd aangaan die ze zo graag wil en misschien is dan binnen no-time de rust wedergekeerd. Nu loopt ze zich op te fokken aan het onbereikbare.

Ruin hier deed het ook enorm, maar eenmaal bij de groep en na een korte periode jagen en uitvogelen wie de baas werd, was de rust gevonden. Daar waar we toen ook dachten dat hij vast de leider van de groep zou worden, staat hij nu ergens onderaan in de rang. Het is nog steeds wel een baasje als er nieuwe paarden bij in de groep komen, maar zo extreem als toen? Nee zo heb ik hem niet meer gezien.

freespirit
Berichten: 1913
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: tussen Assen en Emmen

Re: groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:34

wij hebben ons nieuwe paard destijds ruim 4 weken apart, naast de andere twee paarden gezet. Flink de tijd genomen dus....op een gegeven moment was de 'nieuwigheid' er vanaf en konden we ze bij elkaar zetten. Één gilletje...dat was het....

Bzoem

Berichten: 1681
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Den Haag

Re: groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:04

en als je eerst begint met een ander van die kudde bij de nieuwe fries te zetten? dan heeft ze alvast een maatje als dat goed gaat..
(doe dit anders met darina niet in de buurt, zodat ze ook niet jaloers/beschermend door het draad kan vliegen)

aartlover
Berichten: 1625
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: preau :-)

Re: groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:52

Wij deden gewoon samen wandelen.. met de 2 paarden die elkaar niet mochten. Maar dat waren kleintjes. Weet niet of jullie zo'n grote kunnen houden.. En idd. Is de wei groot? Dan zou ik ze gewoon bij elkaar zetten. Genoeg ruimte voor 2.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:58

bij elkaar zetten en laat ze het maar uitvechten. Mocht het te erg worden haal je ze weer uit elkaar. Daarvoor is het handig om een emmer water klaar te zetten die je over hun hoofd kunt kieperen zodat ze flink beduusd zijn en dus vrij gemakkelijk te pakken zijn. Anders wordt het nog wel eens lastig om vechtende paarden uit elkaar te halen.

Gabon

Berichten: 1208
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Diemen

Re: groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:02

Kan je anders niet (als je het risico niet wilt nemen dat je nieuwe pony in elkaar wordt getrapt, en als je die nieuwe pony niet alleen wilt laten staan) het verdelen in twee om twee? Dat je die nieuwe en die c pony bijvoorbeeld samen zet en je merrie en die fries samen...

toverpaardje

Berichten: 1480
Geregistreerd: 10-02-05

Re: groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:05

Toch bij elkaar zetten en een beetje in de gaten houden, alles moet dan zijn plekje weer vinden en dat kan wel even wat tijd kosten.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:09

Kunnen ze ook niet een tijdje naast elkaar staan op stal misschien, verder net als Bzoem.

rockygirlxxx
Berichten: 6
Geregistreerd: 07-11-06

Re: groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:18

heey weet je haal ander je eigen paardje er even bij weg en zet die fries bij die pony en bij die andere in dan kan het zijn dat die haar goed accepteren en als jou paardje dat ziet en dat zij die fries dan ook beter accepteerd het kan wel helpen hebben wij ook oooit gedaan met een welshe mijn new forest was ook boos op vreemde paarden werkte heel goed de andere paardjes accepteerden haar en na twee dagen was het klaar maar hou ze wel goed in de gaten natuurlijk he

jackelzzz
Berichten: 9
Geregistreerd: 06-11-06

Re: groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 22:32

ik ga nu proberen om de confrontatie aan te gaan .. met zijn allen in de wei... zo tegen over elkaar in de wei blijft het ook steeds haat en nijd.. in de stal staan de dames tegenove elkaar.. als ik de friese nieuweling aanhaal dan gaan bij darien de oren al plat... jaloers dat baasje een ander aandacht geeft??
darien is gelukkig niet kwaad aadig naar mij toe...... morgen maar op hoop van zegen....

freespirit
Berichten: 1913
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: tussen Assen en Emmen

Re: groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:01

suc6 morgen !!! Laat je even weten hoe het gegaan is ??? Ik duim voor je !!

Falli

Berichten: 59
Geregistreerd: 09-11-06

Re: groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:35

En hoe is het gegaan?

Ik zou zelf ook zeggen er bij zetten en op blijven letten.
Ze moeten beide de kans krijgen om de rangorder vast te stellen, en dat lukt niet met een draadje ertussen.

jackelzzz
Berichten: 9
Geregistreerd: 06-11-06

Re: groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 02:27

ff een update..
paarden staan nu allemaal bij elkaar in de wei...
helaas heeft darina nog steeds de neiging om de nieuweling weg te jagen en de andere er ook bij weg te houden..
onze nieuwe fries houd daarom wel afstand maar darina is er niet echt van gedient..

voor been nog steeds overbelast zodat ik het rijden voorlopig wel kan vergeten..
appart zetten van haar had ook geen zin werd ze gek en ging nog meer drentelen en rennen.. in de wei is ze nog het meest rustig maar toch minimaal 1 keer in het half uur een sprint trekken naar de nieuweling en dan hoog in de ankers om op tijd te stoppen..
we laten ze nu maar op deze mannier wennen.. de nieuweling heeft zich al wel ondeworpen aan darina maar darina wil haar nog niet accepteren in de groep.. ..

Perry_lover
Berichten: 36
Geregistreerd: 06-11-06

Re: groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 02:50

hey,

ik heb nog niet zo me nieuwe paard, en mijn paard kon in het begin ook niet bij de andere in die wei..

toen heeft mijn paard een weekje in de wei gestaan met draad ertussen zodat ze niet bij elkaar konden..Maar wel aan elkaar konden wennen..

Dat is goed gegaan, toen mijn paard in de andere wei kwam gingen ze hem ff achterna maar nu is het gewoon hellemaal goed..

hoop dat je er wat aan hebt en dat alles goed komt

Groetjes krystle

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 15:16

fries en darina samen in een wei.. zonder de andere pony's heeft ze niks te beschermen..

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Re: groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 15:24

Sja dit is denk ik toch echt een punt dat de paarden zelf op moeten lossen. In principe is het knokken met een paar weken voorbij maar dan zou je ze dus niet meer uit elkaar moeten halen, dan zouden ze zelfs nog de beste maatjes kunnen worden. Maar heel begrijpelijk is dat je niet je halve kudde kreupel of gewond wil zien door dat gedonderjaag op het land.


Met de tijd zal dit wel steeds beter gaan maar ik vrees dat het veel geduld gaat vragen.
Je zou kunn proberen het nieuwe paard naast je oudere merrie op stal ook te zettenzodat ze s'nachts ook contact hebben.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 15:24

Ik heb dit ook gehad met mijn pony, die hadden we er toen bij gezet maar ze werd echt over het hek gejaagd. Toen heeft ze de rest van de zomer met een oud paardje in de wei er naast gestaan (dat paardje leefde weer helemaal op en sprong weer greppels), toen ze de volgende zomer weer het land in mochten (allemaal tegelijk), toen werd de rangorde opnieuw gevormd en was ze uiteindelijk de baas 'bitch' van de groep Clown

jackelzzz
Berichten: 9
Geregistreerd: 06-11-06

Re: groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 00:09

ff weer een update...
posetief voorbenen van darina lijken goed te genezen.. ( elke avond natte koude bandages er omheen leggen) zwellingen zijn nu weg en ze loopt ook niet meer kreupel..( laat nog wel een paar dagen de bandages zitten en verversen)

minpuntje,, nieuwe fries wordt nog steeds niet geacepteerd..staat een beetje verloren achter aan..probeert wel contact te zoeken maar zodra ze te dicht bij komt... zoef darina er achteraan en weg jagen.. pffffffff hoe ouder hoe gekker zeggen ze wel eens... tis dus nog steeds afwachten....

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 00:15

ik heb een hele vreemde merrie. en had net mn toennog hengst. stonden appart met looppad van 2 meter tusen zodat ze niet bij elkaar konden. fries daarna gecastreeds. na 3 maanden bij elkaar gezet en ben erbij gebleven al er wat was kwam mn merrie bescherming bij me zoeken. maar daarna moesten ze het zelf uitzoeken. nu kunnen ze elkaar niet meer missen. veel succes.

Frederika

Berichten: 472
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: den haag

Re: groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 00:17

isalover had ook een goede tip, misschien dat je dat eens kan proberen???

Yinari

Berichten: 3639
Geregistreerd: 19-08-05

Re: groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 00:24

Volgens mij is het lastiger en kost het meer tijd om geaccepteerd te worden naarmate de 'kudde' waar het paardje bij gaat hechter is. Mijn groepjes van 5 pony's staat al jaren 24 uur per dag bij elkaar. Op zo'n moment is er een heel vaste rangorde ontstaan.
Toen er een (op de vorige stal zeer dominante) ruin bijkwam heeft het maanden geduurd voor hij echt zijn plekje had gevonden. Vooral in de eerste weken is hij, vooral door mijn merrie, flink in elkaar gemept.

Maar goed nieuws: ze is inmiddels helemaal verliefd op hem en hij heeft zich opgewerkt tot de grote baas, samen met de merrie.

Het gaat gewoon heel veel tijd kosten maar ik denk dat het uiteindelijk wel goed komt hoor. Het is alleen niet leuk om te zien hè?

jackelzzz
Berichten: 9
Geregistreerd: 06-11-06

Re: groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 23:11

update... duurt ff maar ze hebben elkaar een klein beetje geaccepteerd..
oplossing.. eigenlijk zeer simpel.
ga buiten rijden met de paarden.. .
darina doet nog wel lelijk en vooral tijdens het rijden kop naar achter oren plat...tis dat ze niet kan praten maar anders...
maar op de wei laten ze elkaar met rust tot dat ze mij zien aankomen.. tja dan wil darina mij ook beschermen...en moet de rest het voelen dat ik haar baasje ben.... maar voor de rest gaat het wel redelijk goed nu... hou jullie op de hoogte..

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 23:19

Ach ik ken het.
Wij hadden ook een merrie op stal die zo deed. Die beschermde mijn haflinger ook zo erg, dat ik op een gegeven moment niet eens meer bij mijn eigen paard kon komen. Terwijl mijn paard alle mogelijke manieren zocht om toch bij me te komen. Ik ben op een gegeven moment echt zo hard op die merrie afgelopen met een dreigende houding dat ze weg is gedraaft. Meteen kwam mijn haflinger naar me toe. Toen kwam die merrie er weer aan en ik deed 1 stap in haar richting en ze liep weer weg.
Sindsdien kon mijn paard weer normaal naar me toe komen en ging het toen met die merrie ook goed.

Wat ik hiermee dus wil zeggen is dat je maar eens goed dreigend op die merrie af moet lopen. En laten zien dat jij de baas bent en dat jij wil dat ze de anderen niet zo beschermt. Of te wel, als die andere paarden contact willen zoeken met de nieuwe en ze komt ertussen, gewoon wegjagen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 00:02

jackelzzz schreef:

maar op de wei laten ze elkaar met rust tot dat ze mij zien aankomen.. tja dan wil darina mij ook beschermen...en moet de rest het voelen dat ik haar baasje ben....

Niet dat JIJ HAAR baasje bent maar dat ZIJ de baas is.....

Nieuwelingen op de weide.... negeren...
ALS een mens als ranghoogste is en je zet een nieuw paardje erbij en gaat stom staan kijken... dan zak je zo snel in rang......... en neemt de volgende het over en vaak vanuit paniek/onrust/onbegrip/geef het een naam.....
Erbij zetten en negeren... Haha!