Help! Hij bijt en schopt naar andere paarden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stephanie9

Berichten: 461
Geregistreerd: 24-05-06
Woonplaats: Wassenaar

Help! Hij bijt en schopt naar andere paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 13:30

Mijn Deejay bijt en schopt andere paarden. Niet specifiek 1 die hij niet mag maar gewoon ALLE paarden!!

Hij is al van stal veranderd omdat hij telkens (vooral met voeren) onrustig was in de stal. Zijn buren beet hij constant naar.

Nu staat hij buiten in een andere stal met nieuwe buren waar hij niet bij kan. De stallen staan een stuk verder uit elkaar.
Sindsdien staat hij véél rustiger dus dat probleem is opgelost.

Nu nog het rijden... Met rijden doet hij namelijk precies hetzelfde. Als we in de bak een tegenligger tegenkomen of we worden gepasseerd legt hij gelijk zijn oren in zijn nek.
Soms, als het paard te dichtbij komt, wil Deejay wel eens uithalen met een hap of zelfs een schop.
Dit is niet leuk voor mij maar ook zeker niet voor de andere ruiters in de bak.

Ik kan zelfs niet door de stallen lopen met hem. Als een paard met zijn koppie eruit hangt en (per ongeluk of niet) met zijn neus deejay raakt krijgt hij een schop. Vaak keihard tegen de staldeur aan. En dat gebeurd dan bij praktisch alle paarden op het rijtje.

Soms heeft Deejay geen keus en moet hij in de trailer met een ander. Dan gaat het prima! Niks aan de hand.
En als ik een buitenrit maak met een ander (1 op 1) wil hij ook nog wel eens klieren door af en toe te bijten maar daar blijft het dan bij. Hij kan prima naast ze lopen en went er op een gegeven moment wel aan.

Wat doe ik hieraan?
Ik wil het probleem niet uit de weg gaan door alle andere paarden maar te ontwijken..
Nu de winterperiode eraan komt is het gewoon drukker in de bak. Ik wil ook gewoon met deedsj kunnen rijden.

Straks in de zomer vraag ik me af of hij het land wel op kan bij de andere. Heb hem pas sinds mei dit jaar dus ook nog geen ervaring mee.

Help me!!

cream_1986
Berichten: 706
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Maarssen

Re: Help! Hij bijt en schopt naar andere paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:46

Heb je wel eens nagegaan waaróm hij dat doet? Natuurlijk kunnen we wel geen gedachten lezen, maar we kunnen wel ongeveer iets bedenkten.
Voor zover je kan nagaan, sinds wanneer doet hij dit? Al vanaf dat je hem kent, of bijvoorbeeld na afloop van het weideseizoen vorig jaar?
Zoals jij het omschrijft, probeert hij dus via geweld zijn dominatie naar andere paarden te bevestigen. Toevallig ken ik ook zo'n paard, en die doet dit omdat ze juist laag in de rangorde staat. Als je laag in rangorde staat, moet je voor "levensbehoud" van je afbijten, omdat je het pispaaltje bent....
Meer suggesties?

Stephanie9

Berichten: 461
Geregistreerd: 24-05-06
Woonplaats: Wassenaar

Re: Help! Hij bijt en schopt naar andere paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 15:03

cream_1986 schreef:
Heb je wel eens nagegaan waaróm hij dat doet? Natuurlijk kunnen we wel geen gedachten lezen, maar we kunnen wel ongeveer iets bedenkten.
Voor zover je kan nagaan, sinds wanneer doet hij dit? Al vanaf dat je hem kent, of bijvoorbeeld na afloop van het weideseizoen vorig jaar?
Zoals jij het omschrijft, probeert hij dus via geweld zijn dominatie naar andere paarden te bevestigen. Toevallig ken ik ook zo'n paard, en die doet dit omdat ze juist laag in de rangorde staat. Als je laag in rangorde staat, moet je voor "levensbehoud" van je afbijten, omdat je het pispaaltje bent....
Meer suggesties?


Dank je voor je reactie. Ik heb hem pas sinds mei dus hij heeft nog niet echt in de weide gestaan met andere paarden. Dus zou ook niet weten wat zijn rangorde is...
Maar goed als we ervan uitgaan dat je gelijk hebt.... wat kan ik er dan aan doen??
Want wil het wel graag afleren!!

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Help! Hij bijt en schopt naar andere paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 15:23

met het rijden komt het denk ik doordat je paard jou wil beschermen..Jullie (je paard en jij) zijn op dat moment een kudde en andere ruiters die je tegenkomt zijn ook kuddes..Hij verjaagt als het ware de andere paarden omdat die niet bij jullie kudde horen..
Ik zou anderen inderdaad niet uit de weg gaan! je paard vertoont eigenlijk natuurlijk gedrag dus ik zou hem er niet voor straffen, maar ik zou hem er aan laten wennen en op het moment dat hij iets doet, weg draaien..Als hij bijvoorbeeld wil schoppen dat je dan zijn hoofd naar het andere paard draait zodat zijn achterhand automatisch weg draait..Dat is wel zo veilig Knipoog je geeft zelf ook aan dat het na een tijdje wel beter gaat (als je buiten bent) dus ik denk dat het gewenning is..Je geeft niet op en daarmee zeg je hem dat hij iets doet wat niet nodig is..Je geeft aan dat jij je boontjes zelf wel kan doppen..
Ik weet bovenstaande niet zeker, maar ik zou het zo doen..
In ieder geval veel suc6 ermee! xx

cream_1986
Berichten: 706
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Maarssen

Re: Help! Hij bijt en schopt naar andere paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:24

Ik denk dat je hem er ook bewust van moet maken dat JIJ de leider bent, en dat jij HEM zou moeten beschermen, niet andersom.
Maar hoe kom je door die gang heen dan...? Ikzelf zou zorgen dat mijn paard (dat mijn vertrouwend, en weet dat ik die baas ben) achter mij gaat lopen. Dan zorg ik ervoor dat de overige paarden niet bij hem kunnen, hun hoofden naar binnen te "jagen". (Zo op zo'n manier naar die paarden kijken die jouw paard nu dus doet, en doen alsof je ze anders wat aandoet Haha!) Dat is wat ik op mijn stageplek geleerd heb.

Nado
Berichten: 3356
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Help! Hij bijt en schopt naar andere paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 00:12

Stephanie9 schreef:

Dank je voor je reactie. Ik heb hem pas sinds mei dus hij heeft nog niet echt in de weide gestaan met andere paarden. Dus zou ook niet weten wat zijn rangorde is...Maar goed als we ervan uitgaan dat je gelijk hebt.... wat kan ik er dan aan doen??
Want wil het wel graag afleren!!


Dit is dan ook meteen het probleem: Deejay weet ook niet wat zijn rangorde is en wil dat wel graag weten. En gedraagt zich daarom op deze manier. Oplossing ? Zet hem in de kudde en laat ze het een week uitvechten. Daarna zal hij weten waar hij aan toe is en zich heel anders gaan gedragen naar de andere paarden toe.