Hoe verwaarloosde shets tam maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sharrie

Berichten: 280
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Ergensss

Hoe verwaarloosde shets tam maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 19:40

Ja dat is mijn taak ze tam maken.
Het zijn er 6 plus 1 veulen.
En 1 is zaldelmak.
En dan willen die kleine kinderen er steeds op.
Heb niet echt het gevoel dat dat verantwoord is.
Oke ik kom daar maar 1 keer in deweek?
Oke want moet ik hieraan beginnen?
Als iemand advies heeft alsjeblieft Tong uitsteken
Dit word nog een heel karwei en betwijfel of 1 keer in de week wel genoeg is.

Draflinger

Berichten: 2425
Geregistreerd: 01-10-06
Woonplaats: Malden

Re: Hoe verwaarloosde shets tam maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 20:21

een keer in de week is wel weinig ga bv iedere dag 5 of 10 minuutjes en ga dan allen in de wei zitten. (of zijn ze niet schuw?) Bedoel je van berijden? Nou als je ze wilt berijden is een keer in de week ook wel erg weinig begin met wandelen en laat ze wennen aan iets op hun rug... Even tussendoor ga geen ponys rijden die onder de 3 jaar zijn dat is super slecht voor hun rug...
En probeer ze te longeren. Allen de gene van 3 jaar en boven de 3.
Nou en zo bouw je het veder op

Anoniem

Re: Hoe verwaarloosde shets tam maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 20:26

Ik ben bang dat je eerder aan minimaal één keer per dag moet gaan denken...

Sta je er helemaal alleen voor? Begin er dan niet aan!
Doe je het toch, maak dan iig twee 'groepen' om mee te werken. Eén groep met het veulen vier andere Shetjes. Die groep laat je voorlopig lekker met rust.
De andere 'groep' bestaat uit de zadelmakke Shet en zijn of haar maatje. Werk met de zadelmakke Shet en betrek de andere daar zoveel mogelijk bij. Op een bepaald moment kun je met het maatje meer gaan doen en die, met hulp natuurlijk, zadelmak maken.

Eén ding nog, als ze echt verwaarloosd zijn moet je natuurlijk wel zorgen dat ze eerst lichamelijk in orde zijn. Maar dat lijkt mij logisch.

sharrie

Berichten: 280
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Ergensss

Re: Hoe verwaarloosde shets tam maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 22:25

Ik dacht ookal van 1 keer perdag.
Maar het is mijn stage.
En het zijn niet mijn pony's.
En ik heb daar niet eens tijd voor.
Ben ook niet van plan om elke dag langs te gaan.
Mja nu klimmen er gewoon kleine kinderen op, terwijl de pony helemaal tegenprestreet.

Anoniem

Re: Hoe verwaarloosde shets tam maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:55

Per direct je stagebegeleider inschakelen!

Als het je stageproject is hoor jij voldoende info vooraf te krijgen en, vooral, steun te krijgen tijdens je stage.
Blijkt het een stageproject te zijn dat niet realistisch is dan hoort je stagebegeleider hier iets aan te doen.
Het feit dat je je geroepen voelt op Bokt een vraag te moeten stellen is al een teken dat er iets mis is met je stage(begeleiding).

Misschien is het beter je vraag op school voor te leggen?

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: Hoe verwaarloosde shets tam maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:44

In welke zin verwaarloosd ?
Geestelijk ? lichamelijk ?
Gewoon niet zoveel aandacht aan besteedt of echt zwaar verwaarloosd in de zin dat het de pony's zodanig geschaadt heeft dat er echt hulp aan te pas moet komen om ze weer normaal te krijgen ?

Daar ligt het even aan namelijk.
Mijn pony Bas is een 'geval du special' en die was dus ook 'verwaarloosd c.q mishandeld' toen ik hem kocht.
Ik heb een jaar nodig gehad om zijn vertrouwen weer enigzins te krijgen en heb daar elke dag van het jaar voor nodig gehad.
Vorig jaar kon ik pas zeggen dat hij een beetje pony begon te worden en dit jaar zeg ik pas: 'hij is weer normaal'
En ookal is hij zo goed als normaal, hij blijft problemen uit het verleden houden die niet meer terug te draaien zijn, hij blijft een speciaal gevoelig gevalletje.
Lees mijn profielmaar eens, daar staat een heel stuk in van Bas en het hele opknapproces.

Als de shets op jouw stage zodanig zijn verwaarloosd als mijn pony was, dan heeft 1 dag in de week een beetje ompielen geen nut, daar zul je weinig tot niks mee bereiken

Blackflag
Berichten: 2272
Geregistreerd: 29-04-06

Re: Hoe verwaarloosde shets tam maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:49

Ik heb ook een verzorg shet : Dirkje

Hij is nogal mens schuw .. maar heb vandaag hem al kunnen aaien bij zijn hoofd
In het weekend wil ik hem proberen te poetsen en even lekker in de bak laten rennen.
Ik vind het wel sneu voor Dirk. Hij heeft zo'n lief snoetje!! Ik verdrink in zijn kleine kraaloogjes Haha! Maar als je te dicht bij hem komt , worden die oogjes wit van angst Boos!

zilverspoor

Berichten: 39
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Nuenen.

Re: Hoe verwaarloosde shets tam maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:31

idd 1 x in de week is denk ik niet genoeg om shetjes tam te maken gewoon veel poetsen zodat ze vertrouwen krijgen en als dan kindjes komen ze niet allemaal rare dingen laten doen Knipoog