Hoe Belg manieren bijbrengen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wednesday

Berichten: 814
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: Herk-de-Stad (Belgiƫ)

Re: Hoe Belg manieren bijbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:31

je moet niet onnodig slaan. Je moet je paard respecteren maar dat respect komt langs twee kanten. En waarschijnlijk heeft het paard het door na twee tikken. Het is niet dat je je paard gaat afslaan. En volgens mij wordt de vriendschapsband met vertrouwen niet aangetast want het paard weet waar hij staat en wanneer hij te ver gaat. Duidelijke grenzen zijn noodzakelijk

Kitty84

Berichten: 1334
Geregistreerd: 25-02-06

Re: Hoe Belg manieren bijbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:40

Ik ben zeker van mening dat hier een oplossing te vinden is die meer is dan alleen symptoombestrijding (tik geven / halster) echter, tot die tijd zal je de situatie enigzins acceptabel qua gevaar moeten houden. Dat is voor mij de reden om een dergelijk halster met ketting aan te raden.

Sowieso denk ik dat grondwerk (met de insteek NH of niet) een goede is voor jou en je verzorgpaard. Je paard ziet je niet echt staan...en daar moet dus wat aan gedaan worden.
Clickeren is daarnaast denk ik ook een leuke manier om met hem teg aan werken.

De manier met een zweepje vind ik niks, krijg je alleen maar afstomping mee, geloof me...op een gegeven moment kan je een knal uitdelen die zo hard is dat je (als je hem zelf zou krijgen) je lag te kronkelen op de grond, terwijl je paard het niks doet (zonder dat het werkt). Soms doet het t tegenovergestelde (heel hard wegrennen). Ik zou dat dus niet als standaard oplossing gaan gebruiken.

Soms zijn er belgjes die uit joligheid, puberteit of gewoon het niet bewust zijn van de eigen kracht lekker hun eigen ding doen. Zeker als er niet van jongs af aan mee bezig is geweest...het vergt een hoop geduld om zo'n paardje om te 'turnen' naar ander gedrag, echter met slaan ga je het niet oplossen.

Succes

HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Hoe Belg manieren bijbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:32

Mee eens.
Maar ben bang dat je het bij een Belg niet zult oplossen met een duwtje hier en een trekje daar. Als er eten in de buurt is ziet hij je waarschijnlijk dan niet eens staan.

Ik denk zelf dat een tik niet zo heel erg is (al was het alleen maar om de aandacht te krijgen), ALS je maar zorgt dat je paard snapt dat het samenhangt met wat hij doet. Dat wil zeggen, slaan alleen helpt niets , helemaal niets. Het belonen als hij het dan weer goed doet helpt veel beter!

Maar je zult er in elk geval geduld voor nodig hebben.

herbey
Berichten: 524
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Hoeksewaard . Zuid-Holland

Re: Hoe Belg manieren bijbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 16:51

Ik heb mijn belg ook met snoepjes gelijmd. Heb het ongv net zo gedaan zoals ze ook bij een jonge hond doen. In het begin wilde hij ook niet voor mij op zij. Boos! En ik maar douwen schelde en vloeken. (helemaal verkeerd dus!) Koe En hij maar terug douwen. En ik platter dan plat! Heb toen een emmer met snoepjes aangeschaft. Er waaren er heel veel die zeide dat ik dat niet moet doen want dan wordt ie vervelend. Ik dacht je banketstaaf maar! Dus elke keer als mijn belg op zij moest en ook al deed hij maar 1 stapje zij ik braaf en een gaf hem een snoepje. Na een paar x gedaan te hebben hoefde ik alleen maar om te zeggen en dan ging die al! En nu geef ik hem de ene x wel een snoepje en de andere x niet. En ook als hij netjes naast me moet lopen doe ik het zo.
Bij mijn belg helpt het! Haha!

Nazgul
Berichten: 99
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Warmenhuizen

Re: Hoe Belg manieren bijbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 10:33

Hemel, ik zeg dat je met een zweepje moet lopen, en het woord slaan heb ik nooit gebruikt.
Het is grappig hoe mensen een verhaal lezen, en hieraan een nieuwe wending geven,
en het tegengestelde denken, dan wat ik ermee bedoel...jammer

Succes met je probleem

Wolkje

Berichten: 1369
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Thuis.....

Re: Hoe Belg manieren bijbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 00:15

herbey schreef:
En ik platter dan plat!


Hahaha, dit vind ik een leuke opmerking die het precies goed omschrijft! Haha!

Het probleem is al minder geworden.
Ik heb nog nooit eerder iets gedaan met een paard met zo'n omvang.
Ik denk dat ik in het begin te veel geimponeerd was door het beest zelf.
Ook heeft hij een maandlang niks gedaan, alleen maar overdag in de wei lopen en 's nachts op stal staan. Maar nu gaat het al heel wat beter.
Ik kan m al uit zijn stal en de paddock halen zonder dat hij ertussenuit naait, en opzadelen gaat nu ook goed. Het halster kan onder het hoofdstel vandaan. Alleen het in de wei zetten gaat nog iets minder makkelijk, zogauw hij zijn hoofd die kant op heeft en weet "oh, ik mag in de wei" gaat het gas erop. Maar ja, ik hoop dat dat nog wel beter wordt.

Iedereen bedankt voor de reacties! Er zitten wel wat dingetjes tussen die ik misschien wel ga gebruiken!