Hoe Belg manieren bijbrengen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wolkje

Berichten: 1369
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Thuis.....

Hoe Belg manieren bijbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 20:47

Sinds kort rijd ik op een Belgisch trekpaard.
Het rijden gaat goed, zowel dressuur als buitenrijden.
Dan is hij heel braaf en doet hij goed zijn best.
Maar als ik op de grond sta, is hij wat minder lief.
Als ik hem uit zijn stal haal (of de wei of paddock), vliegt hij naar voren, en gaat aan de wandel.
Ik laat normaal gesproken nooit een touw los, maar ik heb er gewoon geen houden aan! Hamer
En als ik hem heb, trekt hij naar links of rechts, en walst gewoon over me heen richting hooi of voerton.
Pas als ik een keer heel boos zijn naam heb geschreeuwd en hem een keer een tik op zijn kop heb gegeven met het uiteinde van het touw let hij heel eventjes op mij. Eventjes.
Als hij eenmaal vaststaat is hij wel weer braaf. (omdat hij dan eenmaal geen kant meer op kan)
Maar als ik hem dan het hoofdstel om wil doen, en hem losmaak van de kettingen draait hij weer om en gaat er weer vandoor. Daarom rijd ik nu maar met het halster onder het hoofdstel. Tsja.

En deze hele flauwe dingen doet hij niet alleen met mij, maar ook met zijn eigenaresse!
Hij is trouwens zes.

Ik vind dit erg vervelend. Ik vind dat elk paard een beetje manieren moet hebben,dus een beetje aandacht voor mij, en gewoon gehoorzaamheid als hij aan het touwtje loopt.
Rijpaarden en andere paarden kan ik wel aan, maar zo'n beest van 1000 kilo en meer walst gewoon over me heen!
Kan iemand me helpen?

depaardjes
Berichten: 368
Geregistreerd: 15-09-06
Woonplaats: Hoenderloo

Re: Hoe Belg manieren bijbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:10

ja vooral bij een belgiisch trekpaard weet ik niet wat ik zou doen omdat hun nogal sterk zijn ik heb al moeite met een eigewijze shet
maar ik denk dat ik gewoon erg veel aan de hand met hem zou stappen net zo lang totdat hij eindelijk op geeft

Kitty84

Berichten: 1334
Geregistreerd: 25-02-06

Re: Hoe Belg manieren bijbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 17:32

Allereerst zou ik ervoor zorgen dat ik een halster met een kettinkje zou kopen. Je zal met hem moeten gaan oefenen, maar het is wel fijn dat er nu geen ongelukken gaan gebeuren door zijn enthousiasme.

Hij heeft naar mijn idee alleen respect voor zijn voerbak...en niet voor jullie. Bij een shetje al niet handig, maar bij 1000 kilo paard levensgevaarlijk.

Je zou kunnen beginnen om hem consequent achteruit zijn stal / paddock laten lopen. Doe dit in eerste instantie met 2 mensen (liefst met 1 die wel iets te verstouwen heeft). Wees duidelijk in wat je wilt.

Daarnaast consequent zijn. Als hij er weer vandoor gaat niet gaan schreeuwen ed. Hiermee jaag je hem alleen verder weg i.p.v. dat hij blijft staan.

Misschien is clickeren een optie voor je? Je wil hem namelijk trainen met alles...behalve een beloning met voer.

Goede afspraken maken met de eigenaresse over hoe dit gedrag aan te pakken.
Ik denk dat je te maken hebt met een hele grote puber die zijn manieren niet heeft geleerd.

INGEMUIS

Berichten: 775
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: Limburg, Landgraaf

Re: Hoe Belg manieren bijbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:33

Ik zou een hengsten ketting kopen,
Ik vind het echt pracht beesten maar zou er nooit eentje kopen.. ik kan geen paard van 1000 kilo aan Knipoog l

Anoniem

Re: Hoe Belg manieren bijbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 20:12

Of er 250 kilo gaat lopen of 1000 kilo maakt weing verschil, tegenhouden als ze ècht weg willen gaat toch niet

Een hengstenketting zou voorlopig kunnen werken maar ook dan moet er nog heel consequent aan de (her)opvoeding gewerkt worden. Overleg zoveel mogelijk met de eigenaresse en zorg dat jullie op dezelfde manier met het paard omgaan.
Verder zorgen dat je zoveel mogelijk zijn aandacht bij jou kan houden. Probeer hem telkens één stap voor te zijn. Wie niet sterk (genoeg) is moet slim zijn Knipoog
Kijk ook naar je ervaring met andere paarden omdat je zegt geen last te hebben met rijpaarden. Een Belg ziet er wel imposant en sterk uit, maar een rijpaard kan net zo makkelijk zijn gewicht in de strijd gooien. Bekijk hem gewoon als een heel stevig rijpaard, met alle streken en kuren van een zesjarige, en pak hem ook zo aan.

herbey
Berichten: 524
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Hoeksewaard . Zuid-Holland

Re: Hoe Belg manieren bijbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:12

Die van mij was ook zo! Ik heb er toen ook een hengste ketting bij gepakt en elke keer als hij voor me uit ging lopen trok ik hem om zodat hij steeds rondjes om me heen moest lopen. En echt dat worden ze zat! We zijn nu 3 maanden verder en hij luisterd nu behoorlijk goed! Alles heb tijd nodig!

Sannii
Berichten: 543
Geregistreerd: 08-09-06

Re: Hoe Belg manieren bijbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:15

Elk soort paard kan zo doen en het is nooit makkelijk om daar mee om te gaan .
Een hengstenketting kan idd wel helpen .
Mss kan je ook grondwerk ofzo gaan doen zodat ie jou als zijn leider gaat bekijken en dan ook stopt met dat gedrag ?

veel succes !

vincenza

Berichten: 1339
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Re: Hoe Belg manieren bijbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:07

gebruik een dually halster

kazi

Berichten: 94
Geregistreerd: 20-06-06

Re: Hoe Belg manieren bijbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:39

hey,
Ik heb eens gehoord dat het op de volgende manier werkt:
Sommige paarden zijn zich niet bewust dat ze een persoon moeten volgen en daar respect voor moeten hebben, dus dat ze moeten stoppen als die persoon stopt, een beetje afstand bewaren tussen hem als respect enz...
Als dit niet gebeurt, betekent dat meestal omdat ze geen aandacht hebben voor die persoon die hem leidt en zijn bevelen dus ook niet kan volgen.
Dit zou getraind kunnen worden door veel leidoefeningen te doen: je maakt voortdurend onverwachte wendingen ( niet té plots natuurlijk, maar op een rustige manier afdraaien), stopt af en toe en vertrekt dan weer enz...
Na een tijdje begint het paard je in de gaten te houden en houdt hij zijn aandacht op jou gericht. Hij weet dat hij met jou rekening moet houden.
Ik weet niet of het je zal helpen maar bij mijn vriendin dus wel...
Succes!

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe Belg manieren bijbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:01

Je kunt je eens een beetje in natural horsemanship verdiepen, als je de paardentaal een beetje leert dan kun je elk paard veel makkelijker aan, 100 kilo of 1000 kilo..
Je paard moet bijvoorbeeld altijd schuin achter je lopen, op die manier heb jij de positie van de leidende merrie. Wil hij er voorbij dan kun je bijvoorbeeld met je armen zwaaien, of nog beter, een halstertouw rondslingeren. Als hij dan voorbij wil dan loopt hij tegen het touw aan en de volgende keer zal hij al meer respect daarvoor hebben.
Ook heb je een 'eigen ruimte', een paard lager in rang mag daar nooit in komen, moet altijd afstand houden..
En zo zijn er meer 'natural horsemanship regeltjes'.

Als je die paardentaal een beetje leert spreken dan zal je paard je ook sneller als de leider gaan zien en zich beter gedragen Lachen

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Hoe Belg manieren bijbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:20

He dit verhaal komt me bekend voor Haha!
Mijn stevig gebouwde haf was sinds kort ook zo.
Overal maar door heen walsen en een keer zelfs iemand omver gelopen!!
Vreten!!!!
Voor mij is het duidelijk, grondwerk!
Voer in een emmer stoppen en het paard uit de buurt houden totdat die je met rust laat en dan pas mag die aan het voer.
Let je er ook op wie wie leidt?
Loop nooit als eerst maar laat je paard eerst een stapje lopen op jou commando zodat jij hem aandrijft (dus leidt) en niet andersom.
Zorg ervoor dat die goed achter je blijft en als het zo een doordrammer is dan zou ik eens een paar keer proberen te stoppen.
In het begin mag die dan misschien nog de neiging hebben om rondjes om je heen te gaan draaien, blijf gewoon rustig en wacht tot die stil staat.
Blijft die stil staan geniet dan van je succes!!
Iedere kleine stap is de moeite waard.
Probeer hem dan weer aan te drijven (paard loopt eerst).
Is die onrustig dan moet je vervelend gaan doen en rondjes met hem lopen, zodat die merkt dat al dat gezeik niks oplevert.
Is die rustig en begint die steeds beter zich naar jou te richtten (ookal zijn het maar de kleinste dingen) dan stop ermee en zet hem terug in de wei.
Morgen zal het beter gaan of slechter ups en downs komen regelmatig voor.
Stop bij het beste en stop bij het slechste.
Kettingen en dually halsters zijn alleen maar dingen die op pijn gebaseerd zijn.
Een paard dat niet voor de pijn kan vluchtten maar leert dat als die gewoon meegaat er geen pijn is, is een gebroken paard.

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Hoe Belg manieren bijbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:36

@hns: ik snap werkelijk niets van wat je schrijft. Een dually-halster hoort volgens mij bij Monty Roberts en als ik me niet vergis is dat "de man die naar paarden luistert" bij uitstek.
Het gaat erom wie de leider is, en als je je paard voorop laat lopen, zoals je aangeeft, ben jij dat zeker niet.
Verder, we hebben het hier over een - pak hem beet - 1000 kilo, en daar moet je geen grapjes mee maken.
Maar goed, dat is mijn mening. Ik zou dus wel voor zo'n halster of een hengstenkettinkje gaan....

HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Hoe Belg manieren bijbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:42

Voer in een emmer stoppen en dan met een Belg aan de slag gaan lijkt me niet echt handig als het beest geen manieren heeft. Dan lig je echt zo om Knipoog. Die loopt gewoon door. Weg voer.

Wij hebben ook een Belg en toen ze nog veulen was, was ze al niet te houden met voer in de buurt. Ik heb daar ontzettend hard aan moeten werken voor ik haar eindelijk afgeleerd had dat ze niet zomaar op eten af mocht stormen maar (zelfs dan) op mij moest letten. De tip van uit de buurt houden als er voer staat, vin'k wel een hele goeie hoor , in principe werkt dat maar zorg wel dat je in het begin er wat tussen hebt wat anders heb je echt geen kans tegenover een Belg, ook niet als je een zweepje meeneemt. Hij moet toch eerst het principe leren snappen, zolang hij dat niet snapt loopt hij je gewoon meteen om.

Wat mogelijk wel zou kunnen helpen (vindt ons Belgje heel leuk) is clickeren. Maar ook dat is in het begin een hele toer met een ongemanierde Belg.

Mee laten lopen en wendingen maken vond ikwel helpen, ze lerendan wel beter volgen. Maar in het begin liep ze wel gewoon ongeinteresseerd door (ik had in het begin echt wel een touw nodig en dan bleef het nog best moeilijk).

Maxielover

Berichten: 2681
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijk aan Zee

Re: Hoe Belg manieren bijbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:46

Oei, bij een Shetje is dat niet zo'n probleem, maar met een Belg... Nagelbijten / Gniffelen Hij is nu gewoon eigenwijs aan het doen en wil eten hebben, maar dat verdient hij juist niet. Zodra je hem uit de stal haalt, hou het touw kort, waarschuw hem (beetje boos praten, naam zeggen enzo) en als hij aan de haal wilt gaan geef je hem een ram met je touw.Als hij niet wil luisteren, moet ie maar voelen !! Whoosh! Je zou evt. ook nog een halster aan kunnen schaffen, die aantrekt om de neus als het paard gaat trekken. Dan stopt hij dus vanzelf. Je kunt ook een hengstenketting om de neus doen, pijnlijk voor hem maar dat is z'n eigen schuld !!! Bloos Laat je niet kisten door die reus, als je de eerstvolgende keer op stal bent laat dan maar eens zien dat je heel boos op hem bent en wees streng, verkoop 'm maar een mep als ie niet luistert !!! Ja Jij bent de baas en dat moet hij maar accepteren. Ik zou ook eens met hem gaan oefenen in de bak, jij ernaast en hij aan het halster. Ga hem maar eens leren, net zoals een hond, dat hij stil moet staan als jij stil staat, en netjes naast je blijft lopen als jij dat zegt. Stamp dat er maar goed in bij hem !! Knipoog Veel succes met je eigenwijze tank !!! Haha!

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Hoe Belg manieren bijbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:49

dorothea schreef:
@hns: ik snap werkelijk niets van wat je schrijft. Een dually-halster hoort volgens mij bij Monty Roberts en als ik me niet vergis is dat "de man die naar paarden luistert" bij uitstek.
Het gaat erom wie de leider is, en als je je paard voorop laat lopen, zoals je aangeeft, ben jij dat zeker niet.
Verder, we hebben het hier over een - pak hem beet - 1000 kilo, en daar moet je geen grapjes mee maken.
Maar goed, dat is mijn mening. Ik zou dus wel voor zo'n halster of een hengstenkettinkje gaan....


Ik heb samen met een leerling van hem gewerkt.
Zijn methode is ook goed maar het is ook gebasseerd op pijn.
Daarmee is die leerling het niet eens en daarom mocht die geen instructeur worden.
En hij heeft mij dat geleerd wat ik hierboven net heb beschreven.
MR!
En de man die ´naar paarden luistert´ luister meer naar de kassa zoals het blijkt.
Koop het wonder middel DE Dually!!
Tring tring $$
Hier nog een leuk artikel waarin Monty zelf aangeeft dat die met pijn werkt.
(Ik weet niet wat het verschil tussen de tradi weg is maarja als Monty het zegt zal het wel zo zijn he?)

Citaat:
"I don't want to just tell horses what to do and then they just comply, because they are frightened to that's not it all, violence will not be a part of my procedure here today and there will be no horse told to or he will be hurt won't happen," Monty said.

At Equitana Monty took on three horses - the first was an unbroken two year old mare called Penny.

She was calmly carrying a saddle, bridle, and rider after 30 minutes... Proof Monty says that the most traumatic day in a horse's life needn't be the day it's broken in.

The bucking racehorse Mudahada was next.

"This is a difficult horse and a dangerous one," Monty said.

Fitted with a mouth to saddle, nylon rope "buckstopper", Mudahada discovered bucking hurt.
Then a dummy was legged aboard - Mudahada had a good try, but the unconcerned rider, with the low pulse rate and no fear, didn't budge.

The gelding eventually decided bucking hurt and was a waste of time.

He was won over in the end and accepted a man on his back.

Next was every rider's nightmare - a horse that just won't load.

Well 18 hand Wilbur quickly fell under Monty's spell and loaded... Over and over ...

"Oh Wilbur he's been messing with your mind all this time he loves trailers what is the deal," Monty said.

The crowd loved it... And Wilbur's owner was very relieved

"I thought that was fantastic considering Wilbur is an absolute handful in floating and the amount of time it took Monty to get him on the float was incredible. I thought he could do it but I thought it would take longer than it did," Karina, Wilbur's owner, said.

For people who don't know anything about yr work can you tell us what join up is?

"Well join up is a title and it came from that moment when the horse decides to be with me rather than away from me that's the moment. To call my entire body of work join up is okay if that's the title and what it means is asking and not demanding," Monty said.

Is that moment of join up still special?

"Every horse that comes to me and trusts me it just causes the hair to stand up on the back of my neck and the gratification I feel from it is just overwhelming," He said

Can you remember when the light bulb went off over yr head & you realised there was a diff way to train a horse?

"Like it was yesterday. He was an American Mustang and when he let me know that I could communicate with horses in an interspecies fashion I was stunned and I went who's going to apologise to this species for 8000 yrs of misunderstanding I remember that day as if it was a few hours ago," Monty said.

What you worked out can everybody do it or is there a special factor that only partic horsemen and women can do it?

"No, no, no, most anybody can do it," Monty said.

With Monty came the merchandise - books that have sold millions, videos, and a special $60 halter.



Sorry dat ik even offtopic was.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Hoe Belg manieren bijbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:59

dorothea schreef:
@hns: ik snap werkelijk niets van wat je schrijft. Een dually-halster hoort volgens mij bij Monty Roberts en als ik me niet vergis is dat "de man die naar paarden luistert" bij uitstek.
Het gaat erom wie de leider is, en als je je paard voorop laat lopen, zoals je aangeeft, ben jij dat zeker niet.
Verder, we hebben het hier over een - pak hem beet - 1000 kilo, en daar moet je geen grapjes mee maken.
Maar goed, dat is mijn mening. Ik zou dus wel voor zo'n halster of een hengstenkettinkje gaan....


Sorry ik wou hier nog even op reageren.
Ik zeg niet dat je het paard voorop moet laten lopen maar dat je het paard eerst een stap moet laten doen en daarna jij.
Zorg er dan ook tegelijktijdig voor dat jij voorop loopt en niet het paard.

vincenza

Berichten: 1339
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Re: Hoe Belg manieren bijbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 12:43

dorothea schreef:
@hns: ik snap werkelijk niets van wat je schrijft. Een dually-halster hoort volgens mij bij Monty Roberts en als ik me niet vergis is dat "de man die naar paarden luistert" bij uitstek.
Het gaat erom wie de leider is, en als je je paard voorop laat lopen, zoals je aangeeft, ben jij dat zeker niet.
Verder, we hebben het hier over een - pak hem beet - 1000 kilo, en daar moet je geen grapjes mee maken.
Maar goed, dat is mijn mening. Ik zou dus wel voor zo'n halster of een hengstenkettinkje gaan....


dankjewel het werkt namelijk te gek! het is een trainingshalster en wanneer je het goed gebruikt heb je snel resultaat, het is gewoon een heel sterk neen tegen je paard en daarna heb je het niet meer nodig want het is bevestigd.

je moet het wel goed gebruiken maardat is met alles zo Clown


en vooral bij grote stoere en sterke paarden die een olifantenhuid hebben of in hun eigen bubbel zitten kan je ermee wel de kern raken

Nazgul
Berichten: 99
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Warmenhuizen

Re: Hoe Belg manieren bijbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 13:44

Dat is een lastig probleem, maar is het toch een kwestie van heel consequent zijn.
Als 1000 kilo aan de wandel gaat, helpt een hengsten ketting ook niet.
Je moet veel met hem oefenen.
Rechts naast je laten lopen, en een kort zweepje in je linker hand, die je schuin voor zijn hoofd houdt.
Op die plek moet hij blijven lopen, stop jij moet hij ook stoppen, zonder dat jij aan zijn halster zit.
Het is veel oefenen Clown , en zeker bij een "lomper paard" moet je geduldig zijn.
Hengsten worden op deze wijze ook wel voorgebracht op keuringen.

Succes Haha!

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Hoe Belg manieren bijbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 14:58

vincenza schreef:
en vooral bij grote stoere en sterke paarden die een olifantenhuid hebben of in hun eigen bubbel zitten kan je ermee wel de kern raken


De spaanse pas met zweepslagen aan te leren is ook heel erg effectief.
Pijnlijke sporen werken ook uiterst effectief, een goede slag met de ketting ook.
Dreiging van pijn is ook effectief.
Dually mag niet pijn doen terwijl dat stukje om de neus hetzelfde materiaal is als dat van het parelli halster en parelli zei dat als het paard niet meewerkt het pijn doet en zo de dingen afleert.

En over jou 'grote stoere sterke paarden met een olifantenhuid'.
Nog nooit een paard gezien die geen vlieg opmerkte ook al is die zo 'groot en stoer'.
Paarden, maakt niet uit of het een shet of belg is, zijn gevoelig.
Olifanten kunnen trouwens ook vliegen voelen.

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Hoe Belg manieren bijbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 15:50

Ik denk dat we een beetje off-topic gaan. Is denk ik niet de bedoeling. Laten we het erop houden dat iedereen het beste met zijn of haar paard voorheeft. Knipoog
Leven en laten leven....

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Hoe Belg manieren bijbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 15:55

dorothea schreef:
Ik denk dat we een beetje off-topic gaan. Is denk ik niet de bedoeling. Laten we het erop houden dat iedereen het beste met zijn of haar paard voorheeft. Knipoog
Leven en laten leven....


Bedankt Haha!

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Hoe Belg manieren bijbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 18:44

ik zou het niet weten, maar volg dit topic wel even, mijn vriendin heeft hetzelfde probleem met haar belg.

XxSultanxX

Berichten: 4623
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: friesland

Re: Hoe Belg manieren bijbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 18:53

Ik had hetzelfde probleem maar dan met een fjord,en daar had ik al heel veel moeite mee Knipoog
ik deed hem meteen het hoofdstel in als ik hem uit het land haalde,dan heb je net ff wat meer te zeggen.als hij me dan nog al de kanten opsleurde(wat hij altijd deed Vork )
gaf ik hem een tik met het touw(teugels)klinkt zielig maarjah het is zijn eigen schuld.
later is hij er mee op gehouden en kon ik hem beter aan.hij deed het af en toe nog maar niet zo heel vaak meer.

wednesday

Berichten: 814
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: Herk-de-Stad (België)

Re: Hoe Belg manieren bijbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 19:02

hihi toen k je topictitel zag dacht ik eerst dat je het over een belgische man had! even mis gedacht Haha!
Je kan best een stevige koord of hengstenketting nemen en voor de rest altijd een klein zweepje meenemen. Als hij dan te ver voor je wilt lopen geef je hem een tik, of als hij je wilt wegduwen geef je m een tik. Maar je moet daarna wel de koord laten veren. Dus nooit een strakke koord blijven houden.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Hoe Belg manieren bijbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 20:37

Word er bestwel treurig van hoe sommige mensen naar oplossingen in de vorm van geweld zoeken.
Pijn,angst, de dreiging van pijn.
My last words here máár TS denk goed erover na.
Pijn en angst of tijd, geduld en vertrouwen met een uiteindelijke vriendschapsband.
Your horse, your choice.