hoe veulen achterlaten met rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigold

Berichten: 12609
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

hoe veulen achterlaten met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 00:58

hoi,
mijn fjorden merrie heeft beweging nodig.
ik kan haar dat niet in het land geven, is te drassig.
haar veulen van 5 maand loopt er nog bij.
ze zijn het niet gewend om uit elkaar te gaan.
ze staan op een boerderij, in het land, er is wel een hek in het land, maar ik durf het niet goed aan het veulen daaraan vast te zetten als ik met de merrie wegga.
ik was van plan eerst in de buurt (maar wel uit zicht, kan niet anders) heen en weer te wandelen met merrie.
en dat uit te breiden naar buitenritten.
maar ik weet gewoon echt niet hoe ik het met veulen moet aanpakken...
ben bang dat ze door het draad vliegt als ik haar in het land achterlaat.
op stal, ja ik weet niet, het zijn koeienstallen, dus dat vind ik geen goede veilige plek voor veulen, enige wat er nog wel is zijn stands maar dan moet ze ook vaststaan.
haar aan de hand meenemen durf ik niet aan.
zou wel het beste wezen maar ze rukt zich soms ineens los, en ik moet zelf ook nog helemaal vertrouwen krijgen in de merrie enzo, daar heb ik het eerst wel druk genoeg mee denk ik.
wat zouden jullie doen in mijn geval?
ik was er vandaag en dacht nu ga ik met haar lopen mar ik wist dus gewoon heel simpel, NIET hoe ik het moest aanpakken..
het zijn by the way de enige twee paarden op de boerderij.

groetjes Marigold.

Bluem

Berichten: 3725
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: België

Re: hoe veulen achterlaten met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 01:02

De kans dat het veulen door de draad wil is reëel. (heb er zelf zo eentje gehad die over de poort wou springen en gewoon met poort enal tegen de grond ging).

Wij deden het zo: na een maand worden ze bij ons (al is het 2 minuutjes) in een dichte stal gezet en de merrie buiten naast de stal. Zo stap voor stap wat langer en met de merrie wat verder weg. De eerste keren zal je heus wat mogen horen maar na verloop van tijd ging het bij ons als vanzelf en kon het bovenluikje van de stal ook weer open. Zo kon er met 2,5/3 maanden weer gereden worden met de merrie.

Edit: als je besluit van met beide gaan te lopen is het altijd wel handig dat er meerdere personen bij zijn, voor de zeker- en veiligheid.

Bluem

Berichten: 3725
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: België

Re: hoe veulen achterlaten met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 01:06

Wat ik ook eens gedaan heb is gereden met veulen er gewoon bij maar dat is echt niet handig. Veulen loopt kriskras overal doorheen en als je dan ook zo'n draak hebt die graag over z'n moeder hangt... is wat gevaarlijk.

Marigold

Berichten: 12609
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: hoe veulen achterlaten met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 01:07

veulen is al 5 maand..
een dichte stal is dus wel een heel handig middel begrijp ik.
moet morgen eens even rondkijken, of dat ergens verantwoord mogelijk is.
de mensen op de boerderij helpen me echt dat is super leuk, en misschien weten ze een goede plek voor het veulen?
ik wou sowiezo ook beginnen met heeel even, en dat uitbreiden naar wat langer steeds.

veulen was er tot nu toe altijd bij ja met rijden, ging wel goed, maar ze wordt er heel rennerig van en vertrapt de zode dan nog meer als dat ze gewoon al doen.
plus dat het land dus niet lekker meer rijd met dit weer.

Marigold

Berichten: 12609
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: hoe veulen achterlaten met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 09:48

nog iemand met ervaring of ideeën?

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: hoe veulen achterlaten met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 12:32

Waarom neem je het veulen niet gewoon mee?!
Is een erg fijne manier voor het veulen om van alles te leren.

Wij hebben op het moment een hengstveulen dat ZO graag mee op pad gaat dat het hem niet uitmaakt met wie noch of ma wel of niet meegaat.
Met de combinatie van snelheid en afstand hou ik rekening met hem doch wat de moeilijkheidsgraad betreft is hij geen beperking.
Hij blijft gelukkig ook zonder probleem bij zijn pa en tantes zodat ik ook met alleen ma uit rijden kan.
Uiteraard zijn individuele veulens allemaal wat anders doch een veulen zonder gezelschap achterlaten zou ik nooit overwegen.

HC

Marigold

Berichten: 12609
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: hoe veulen achterlaten met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 12:39

nee precies, vind ik ook niet fijn..
ik heb zojuist een half uur aan de hand door de wei gestapt met mn merrie.
veulen krijgt dan gelijk de kolder in de kop, gallopeerd en stijgerd en weet ik veel wat, wordt echt helemaal druk..
meenemen, dat kán wel maar dan moet een tweede persoon het veulen aan de hand houden.
ik durf het niet aan om haar bijvoorbeeld aan de singel vast te maken..
terwijl het misschien best goed zou kunnen gaan, maar moet er niet aan denken wat er gebeurd als het fout gaat..

Anoniem

Re: hoe veulen achterlaten met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:00

Staan jouw merrie en veulen met z'n tweeën in de wei? Als dat zo is, is het best lastig om het veulen alleen achter te laten. Als ze in een kudde lopen, is het wel aan te leren.

Ik heb alles in stapjes opgebouwd met mijn twee dames en inmiddels zijn we zo ver dat mijn merrie en ik weer als vanouds bosritten kunnen maken en het veulen heel relaxed in de wei - bij de kudde - achterblijft.
(veulen is volgende week een half jaar jong)

Marigold

Berichten: 12609
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: hoe veulen achterlaten met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 13:05

ja ze staan met zn tweetjes op het land.
ik kan de merrie niet ergens rijden waar het veulen haar ziet.
het veulen is wel lief hoor, maar ze wordt ouder, dus drukker en zo he.
ze is nu bijna 5 maand.

Anoniem

Re: hoe veulen achterlaten met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:11

HC, hoe oud/jong is jouw hengstveulen nu?

Binnenkort wil ik ons veulen als handpaardje meenemen het bos in. In de bak gaat het al erg goed en ook maken we lange wandelingen met z'n drietjes. We zijn er wat dat betreft dus wel klaar voor.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: hoe veulen achterlaten met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 14:58

JoviBan schreef:
HC, hoe oud/jong is jouw hengstveulen nu?

Net vijf maanden.
Gaat al vanaf een paar weken mee de wei uit. Dat kan hier omdat hij los mee kan. Ik hou er met de ritten rekening mee en op die manier bepaalt hij zelf zijn eigen tempo en waar hij loopt.
Wanneer hij als handpaard mee zou moeten is het zaak wat voorzichtiger te zijn omdat het veulen dan geen keuze heeft.

Hij springt uit zichzelf met opzet over hindernissen en greppels gewoon voor de lol. Zomaar even over een beek waar we langs rijden en uiteraard weer terug of expres van een hoge kant omhoog of naar beneden gewoon om te kijken wat hij kan.
Hij luistert HEEL goed naar stem en dat is noodzaak als we ergens verkeer moeten kruisen of tegenkomen.

HC

Marigold

Berichten: 12609
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: hoe veulen achterlaten met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 16:48

houden jullie het veulen aan een halstertouw?
of maken jullie het vast aan de singel van de merrie?

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: hoe veulen achterlaten met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 17:51

Marigold schreef:
houden jullie het veulen aan een halstertouw?
of maken jullie het vast aan de singel van de merrie?


euh, los.... Geen halster, niets.

Tegen de tijd dat hij beter aangelijnd is, dan hou ik een touw in de hand. Dat is dan echter NA uitgebreide wandelsessies met mij te voet.

Toen zijn vader in de aanvang van zijn opleiding was, ging hij een fase zo
Afbeelding
mee. Heel leerzaam trouwens, een jonge hengst achter de leidmerrie Knipoog

Succes,

HC

Marigold

Berichten: 12609
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: hoe veulen achterlaten met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 18:14

bedankt.
het is wel echt super goed he voor het veulen.
ik baal er nu wel van dat ik niet eerder ben begonnen maar ja..
toen ik de merrie kocht had ze het veulen al, en ik kon in het begin niet echt weg.
waar ik nu sta zijn wel veel zandpaden, maar ja mijn man heeft weinig tijd om te helpen of mee te gaan, en er zijn veeroosters enzo, en het veulen is niet meer zo makkelijk als eerder..
misschien dat het voor haar wel het best zou zijn om kort aan de merrie vast te zitten, en dat er dan nog iemand meeloopt, anders gallopeerd ze er bijna zeker weten wel vandoor en dan heb je het mooi aan de gang..

Anoniem

Re: hoe veulen achterlaten met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 19:15

Marigold schreef:
houden jullie het veulen aan een halstertouw?
of maken jullie het vast aan de singel van de merrie?

Toen mijn veulen nog een paar weken was (en wij al gingen wandelen), kreeg ik de tip van iemand om haar tijdens het wandelen (beide aan de hand dus) aan een longeersingel aan de moeder te doen. Dat heb ik een paar keer gedaan, maar dat beviel me niet. Op die manier had ik te weinig contact met mijn veulen.
Dus ben ik gewoon met beide gaan wandelen, tussen hen in, aan elke hand een paard. En dat gaat perfect (en geeft ook een geweldig rijk gevoel Knipoog ).

Jammer dat je niet eerder bent begonnen Marigold. Maar het kan nog wel hoor. Wanneer je begint, kun je het veulen beter kort houden, zodat je haar leert om bij je te blijven. En dat ze leert dat wandelen = wandelen, en nièt spelen, rennen en keten. En je zult zien dat het touw steeds langer kan en ze vanzelf heel ontspannen met jou en je merrie mee wandelt.

Bluem

Berichten: 3725
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: België

Re: hoe veulen achterlaten met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 19:17

Wat Joviban zegt, al zou ik er (indien dit nog niet gaat) wel eerst voor zorgen dat je veulen makkelijk aan een touw mee gaat.

Steenbok12
Berichten: 7857
Geregistreerd: 26-10-06

Re: hoe veulen achterlaten met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 19:22

waarom blijft er niemand bij het veulen, om het moment dat jij met de merrie even weggaat. dan is het veulen niethelemaal alleen en kan jij toch eventjes weg?

Bluem

Berichten: 3725
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: België

Re: hoe veulen achterlaten met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 19:22

ChantalSmook schreef:
waarom blijft er niemand bij het veulen, om het moment dat jij met de merrie even weggaat. dan is het veulen niethelemaal alleen en kan jij toch eventjes weg?


Een veulen én merrie die dit niet gewend zijn laat je niet zomaar eventjes alleen..

caballito

Berichten: 90
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: Oosterhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 19:29

oeps dit is een oud bericht

Marigold

Berichten: 12609
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: hoe veulen achterlaten met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 19:58

wat is een oud bericht?
ik heb bijna nooit iemand bij me die bij het veulen kan blijven..
het veulen heeft ontdekt dat ze door ineens heel hard te gaan rennen, los kan breken tijdens het wandelen.
ze moet dus een touwhalster, maar zolang ik nog het idee heb dat ze dat weer kan gaan doen, dus losrukken, durf ik haar niet aan de hand mee te nemen.
aan een longeersingel kan ze niet wetg komen dus dat lijkt mij dan juist wel weer beter in dit geval.

Bluem

Berichten: 3725
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: België

Re: hoe veulen achterlaten met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 20:34

Ik ben eigenlijk van mening dat ze leren scheiden de beste oplossing is. Dit moet er zowieso een keer van komen (vind het nu al laat) en als je'r meeneemt aan zo'n longeersingel en ze begint te trekken en te steigeren en al wat nog, ben je nog veel verder van huis. 't Is een lastige situatie. Lachen

Bzoem

Berichten: 1681
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Den Haag

Re: hoe veulen achterlaten met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 01:56

en als je eerst een met t veulen aan de wandel gaat en mama thuis laat?
alhoewel.. het kan best zijn dat mama ook door het draad gaat omdat ze haar veulen mist..
maar als ze zo graag bij elkaar zijn, dan zal het veulen toch ook niet echt wegrennen en wegblijven?
Misschien moet je proberen dat als ze zich los wilt trekken of gaat rennen dat je met de merrie weer terug loopt, ik denk dat ze dan vanzelf weer komt..
En toch een wandelmaatje vinden denk ik Knipoog