mijn paard wil het pad niet op lopen..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lorenzo23
Berichten: 5
Geregistreerd: 30-10-06

mijn paard wil het pad niet op lopen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 22:52

Mijn (verzorg) paard is super lief en eigenlijk een dikke goedzak maar Om met hem bij de rijbak te komen moeten wij een lange oprit van ongeveer een 200 mtr rijden, halverwege de oprit weigert hij verder te gaan.
Meestal eindigt dit in een langdurig gevecht.
Boos! Als ik afstap loopt hij wel de oprit op.
Ik heb alles al geprobeerd, losse teugels en maar op hem inpraten jaaaa goed zo weer een pasje vooruit, maar na een uur (niet overdreven) zijn we nog geen meter verder.
De agresieve manier waar we meestal wel op eindigen werkt ook niet echt hoe harder ik hem sla met de zweep des te harder loopt draait en springt hij achteruit.
Tot nu toe lukt het mij niet om aleen met hem zonder af te hoeven stappen de bak te bereiken, wel als zijn baas achter hem loopt met de longeerzweep, helaas moet ze hem dan wel gebruiken.
Heeft iemand mischien een oplossing voor mij?????????

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: mijn paard wil het pad niet op lopen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 22:55

Achterstevoren zetten en in z'n achteruit het pad over gaan.
Dat werkt meestal wel goed bij zulke paarden.

Of (en dan moet jij het pad ook echt over willen en niet gaan twijfelen van: dadelijk stop hij) in volle draf over het pad. En als je paard dan wat vertraagd: been geven! En vooral niet teveel met je spoor erin, want dan gaat het weer averechts werken. Maar wel druk erop houden dat hij door moet lopen.

lorenzo23
Berichten: 5
Geregistreerd: 30-10-06

Re: mijn paard wil het pad niet op lopen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 23:01

Ik ga ze zeker alle 2 proberen, begin met het achteruit lopen, daar verras ik hem hopenlijk zo mee dat hij van schrik het hele pad afloopt. bedankt ik laat wel weten hoe het ging woensdag ga ik weer rijden. Haha!

Anoniem

Re: mijn paard wil het pad niet op lopen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 00:37

Wat is het probleem met 200 meter aan de hand stappen? Dan kun je hem daarna netjes aansingelen en vervolgens opstappen.
Je voorkomt ten eerste een 'gevecht' en ten tweede weet je zeker dat je niet te vroeg aansingelt.

TeeGee

Berichten: 15497
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Re: mijn paard wil het pad niet op lopen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 00:41

Misschien kan iemand je een keer helpen en je paard vanachter aanmoedigen waar nodig.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: mijn paard wil het pad niet op lopen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 01:12

@ 2 bovenstaande reactie's:

Eenerzijds ben ik het met jullie eens. Anderzijds: mijn paard is precies zo. En hoe meer ik erlangs ga lopen of hulp van derden inschakel, hoe moeilijker hij wordt. En dat probleem van niet meer vooruit willen, gebeurde dus ook vort in de bak en tijdens de proef op wedstrijd. En dan heb je dus geen hulp meer.
Het gaat dus niet zozeer om dat pad, maar om het zelf oplossen. Want als ze het op zo'n pad doen, doen ze het ergens anders meestal ook. En dan kun je de situatie niet altijd ontwijken, afstappen of hulp van derden krijgen.

Bzoem

Berichten: 1681
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Den Haag

Re: mijn paard wil het pad niet op lopen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 02:17

Ik ken er 1 die niet van natte voeten houdt.. Duurde maanden voor hij in de paddock wilde en hij steigerde en sloeg en sprong alle kanten op.. behalve vooruit. En dat alles met z'n oortjes naar voren.
Soms blijft hij nog steeds staan als je richting paddock loopt.
En de wasplaats is ook een ramp, hij gaat er nu achteruit in maar alleen als je hem letterlijk erin duwt, gelukkig schopt ie niet meer.
Het paard was totaal onhandelbaar maar sinds die is ingereden is ie best braaf, alleen nog heel koppig soms.

Verder heb ik ook lang op een pony gereden die totaal in paniek raakte als ik er op zat en zodra ik afsteeg kalmeerde. Kreeg onwijs op me kop omdat ik in het park afsteeg, maar als die pony vol op z'n achterbenen schiet en rondjes gaat draaien.. Ik sta op de grond en geef hem wat klopjes en hij is weer rustig. Ik moest laatst onder vlaggetjes door rijden. Hoe meer ik hem dwong hoe harder hij achteruit ging. Ik vroeg iemand om hulp en die hield hem aan de hand, maar nog steeds weigerde hij vooruit te gaan. Uiteindelijk afgestapt en dribbelig kwam ie dan achter me aan. Daarna moest ie de springbak nog in en dat wilde die ook niet.. Leuk voor alle toeschouwers maar met een flink pak slaag ging ie uiteindelijk wel :S

sjnien1986

Berichten: 154
Geregistreerd: 16-10-06

Re: mijn paard wil het pad niet op lopen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:40

Ik had er ook zo een Lachen En wanneer ik of afstapte of anderen om hulp vroeg had hij alleen maar door dat ik het toch niet in mijn eentje redde en werd hij helemaal onhandelbaar.. Hij was slim genoeg en wist gewoon dat ik uiteindelijk toch afstapte en opzich is dat niet erg, totdat je op wedstrijden komt. Ik kwam niet eens in mijn eentje van de inrijbak naar de ring en dan ga je toch nadenken. Uiteindelijk heb ik besloten alles alleen te doen. En een drietal clinics gevolgd voor de gehoorzaamheid van je paard. En op een gegeven moment had hij door dat hij het niet langer zo redde en dat ik toch echt zijn meerdere was en sindsdien heb ik nergens meer last van gehad Lachen

lorenzo23
Berichten: 5
Geregistreerd: 30-10-06

Re: mijn paard wil het pad niet op lopen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 23:01

Marreke schreef:
Wat is het probleem met 200 meter aan de hand stappen? Dan kun je hem daarna netjes aansingelen en vervolgens opstappen.
Je voorkomt ten eerste een 'gevecht' en ten tweede weet je zeker dat je niet te vroeg aansingelt.



Om bij de rijbak te komen moeten wij eerst een stukje door het dorp heen rijden en dan pas komen we bij "het pad".
Hopenlijk begrijp je dat ik dan niet meneer zijn zin ga geven en dat laatste stukje wel even afstap.
Ps het aansingelen zit wel goed hoor Knipoog

Anoniem

Re: mijn paard wil het pad niet op lopen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 10:12

Ik had begrepen dat je vanaf stal naar de bak 200 meter over "het pad" moest, vandaar mijn eerdere reactie.
Nee, als je al een stuk gereden hebt is afstappen voor 200 meter idd geen optie. Wat al eerder gezegd is, achteruit of desnoods draven.

lorenzo246

Berichten: 1
Geregistreerd: 05-01-06

Re: mijn paard wil het pad niet op lopen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:59

Goede tips van Vonnie daar kun je wat mee.
Wat een mooi paard rij je, een plaatje hoor,hahaha Go jij! Go jij!

lorenzo23
Berichten: 5
Geregistreerd: 30-10-06

Re: mijn paard wil het pad niet op lopen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 22:03

hahaha wat goed van je!!! tot snel