Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joyvita
Berichten: 111
Geregistreerd: 07-09-05

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 01:39

Even aanvullend op Niels, Press (Paint) wordt in januari 2 jaar:behalve poetsen en voetjes doen, wandel ik langs een drukke weg, stap met haar de trailer in, ze krijgt een dekentje om en we oefenen voor Showmanship at Halter, Halter en Trail on Hand (dat zijn westernwedstrijdonderdelen met het paard aan de hand met halster en touw).
In 2007 mogen we meedoen aan deze wedstrijdenonderdelen voor beginnende beginners.

Ze reageert niet meer op een trekker, als ik daar mee het weiland in ga en ook niet op onze 3 honden.
Ze is nu zo onbevangen en niet angstig of schrikachtig, ze vertrouwt ons volkomen en zij vindt het ook leuk, dat is heel duidelijk aan haar te merken.
We doen natuurlijk niet alles tegelijk, maar 3 x per week een kwartier en als we haar dan weer in de wei zetten blijft ze bij ons staan en kijkt zo naar ons van: ben ik nu al weer klaar?

Op deze manier met haar te werken schept ook een hele goede basis en band vinden wij.
In de wei staat ze met een 8 jarige tinkermerrie, een haflingerruin van 11 jr, een geruinde shet van 1,5 en een ezelin van 2,5 en Press is de 3e in rang.

paardje2005

Berichten: 2342
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: grunn

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 01:49

ik vind het zo'n onzin dat je met een jaarling/twenter niks mag doen. natuurlijk moet hij met leeftijdsgenoten in de wei. maar dit betekent echt niet dat je er niks mee kan doen. longeren heb ik ook geen problemen mee. zolang je hem niet kort op de volte zet (wat by the way voor geen enkel paard goed is) en niet met touwtjes in de weer gaat.

veel zeggen: ja je moet ze vergelekijken met kleuters, die spelen ook alleen maar.

klopt maar kleuters krijgen ook gewoon gymles, en niet te vergeten speeltuinen. voor hun is het ook niet slecht. dus zie niet in waarom je met een jaarling niks kan doen. wij leren de jaarlingen behoorlijk veel. spelen en paard zijn doen ze met leeftijdsgenootjes(mits aanwezig, anders met de andere paarden in het land) en dingen leren die ze later nodig hebben doen wij. en ja wij beginnen hier vroeg mee. want jong geleerd is oud gedaan. dit geldt voor mensen en ook zeker voor dieren. wat is het resultaat van jong beginnen?en goed opgevoed paard die al dingen weet voordat hij met 3 jaar onder het zadel word beleerd. tinkerveulens die hier staan worden met 2 jaar (tenzij ze het niet aankunnen, wat je snel genoeg merkt) al voor de kar beleerd.en gaan toch zeker 1/2 keer per week voor de wagen(marathon) over straat.

ik heb meerdere malen gemerkt dat het wel degelijk zin heeft met 1,5/ 2 jaar al te beginnen met een aantal dingen. en heb ook gemerkt hoe sommige 3 jarige draken de niks gewent zijn eindigen bij de slacht, enkel omdat er niks meer mee te beginnen is. en denk niet dat het een maand geprobeerd is door meerdere mensen, maar hier is jaren overheen gegaan voordat ze het opgaven.

anneM_Ajax

Berichten: 2594
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Breukelen UT

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:44

Ajax staat sinds afgelopen zaterdag binnen, in zn eentje dr rest van de mannen staat nog buiten. En waarom? nou hij zit onder de mok, zn vacht en algemene conditie gingen zwaar achteruit omdat er bijna geen voeding meer in het gras zit.
Ik krijg dus ook vaak te horen van dat is niet goed hij moet op de wei. Nou sorry maar dat gebeurt in het voorjaar wel weer. Hij komt nu minimaal 2 uur per dag los in de bak, verder ben ik er elke dag om wat te gaan ondernemen.
En mijn kleine baby (eind maart 2) vind het eindeloos om samen dingen te doen. Lekker samen langs de weg stoer staan doen (met achterliggende gedachte van het verkeersmak maken), lekker poetsen, lekker wandelen ,lekker stretchen, samen aapjes kijken, enz enz enz

ondertussen werken we natuurlijk aan de algehele conditie en de mok Lachen

Zirano

Berichten: 2016
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:24

Onze twenter die zeer kritiek uit de opfok kwam krijgt momenteel elke dag de extract van Na Mara.Dit om zijn conditie te verbeteren.Het is een extract verkregen uit 100%zeewier met mineralen vitaminen en aminozuren,Het wordt gegeven om een betere stofwisseling en bloedcirculatie ,verhoogt de natuurlijke weerstand,voor een betere prestatie en uithoudingsvermogen

Smoske

Berichten: 922
Geregistreerd: 18-01-05
Woonplaats: AS

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:22

Ik heb een hengstveulen van bijna 6 maanden. Volgend jaar zal hij mee op wedstrijd gaan (western: halter en trail in hand).
Ik zal vanaf nu dan ook veel met hem bezig zijn, niet lang, maar wel meermaals per week. Borstelen, dekentje opleggen, voetjes geven, wennen aan vreemde dingen zoals trekker/plastic/..., goed mee stappen en halthouden. Dat zijn dingen die ik vanaf nu al met hem zal oefenen!
En natuurlijk mag hij daarbuiten nog 'veulen/paard' zijn en lekker op de wei rennen.

En ook al heb je geen wedstrijden de komende jaren in het vooruitzicht, mij lijkt het altijd een goed idee om je veulen/jaarling al te laten wennen aan dingen.

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 01:05

paardje2005 schreef:

ik heb meerdere malen gemerkt dat het wel degelijk zin heeft met 1,5/ 2 jaar al te beginnen met een aantal dingen. en heb ook gemerkt hoe sommige 3 jarige draken de niks gewent zijn eindigen bij de slacht, enkel omdat er niks meer mee te beginnen is. en denk niet dat het een maand geprobeerd is door meerdere mensen, maar hier is jaren overheen gegaan voordat ze het opgaven.


Dit slaat nergens op dit stukje. Er zitten inderdaad rotte appels tussen, Vaak zit dat in het karakter van het paard.
Mijn mening is dat een paard moet worden opgevoed door zijn leeftijdsgenoten rang bepaling etc. Al die kunstjes voor zijn derde levensjaar? Nee dat gaat er bij mij niet in. Een paard van die leeftijd is pas een peuter, na de leeftijd van drie word het pas een kleuter. Het is allemaal leuk en aardig dat er al dingen mee worden gedaan maar mensen realiseren zich niet dat hun paard kwa rangsbepaling nog het verstand op nul heeft staan.

Het is leuk dat je het wat oppakt, enkel wat voetjes geven maar zorg er gewoon voor dat die met zijn leeftijdsgenoten het land op kan gaan. Ook voor een betere groei en de juiste spieropbouw dat een drie jarige moet hebben.

een paard van 1.5 jaar is kwa gedachten nog niet zo ver om al die dingen te leren, dat is mijn mening.

Zag laatst toevallig een advertentie ergens staan van een 2.5 jarige die nu inmiddels l klaar zou zijn, arm dier..

Laat het paard gewoon de eerste drie jaar lekker paard wezen, Daarna is er nog tijd zat om het paard alles te leren..

Naar mijn mening is geduld een schone zaak, en wacht tot je paard er klaar voor is.

wereldhummel

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 01:07

Ben het helemaal met Navidad eens,,

Heb zelf een Fries van anderhalf,, en die laat ik ook minsten tot 3 jaar lekker lopen met leeftijdgenootjes,,

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:35

Die bij mijn verzorgpaarden, poetsen we af en toe (ook hoeven krabben) en mee wandelen (al aan het verkeer wennen o.a.)

Verder staat hij lekker bij andere paarden

zicobont

Berichten: 37
Geregistreerd: 12-11-06

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:19

Nou het is nog wel een veulen hoor, en het is ook niet zo dat die perse in een kudde moet leven en dat je er pas daarna mee kan werken.
Die van ons staat lekker tussen andere paarden en leert daar heel goed de paarden taal. en komt toch iedere dag lekker onder de hand.
Wandelen en goed verzorgen is toch helemaal geen probleem, maar je moet wel duidelijk zijn in wat die mag en niet mag, maar je kan het al heel lekker verkeersmak maken en zo, lekker spelen en knuffelen, nog nooit negatieve dingen daarin mee gemaakt.

Groetjes

kiimm

Berichten: 14
Geregistreerd: 08-08-06

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 09:47

ik verzorg een ruintje van 1,5 en daar ga ik gewoon mee lopen(terwijl die wel irri is Tong uitsteken )
en daar kan een ander meisje al gewoon op zitten en ik longeer hem al vind die allemaal al geweldig.
ik borstel hem ook gewoon dat vind ook heel lekker lekker kriebelen Tong uitsteken
misschien moet je gewoon uitproberen wat die van jou leuk vind Tong uitsteken

Groetjeeess kiimm Cool Pling

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:09

Mooi laten lopen met een soortgenoot Bloos

silverbrumby

Berichten: 2913
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek ;)

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:12

Niet veel, lekker in de weide laten lopen ( in opfok groep)
Poetsen, hoefjes optillen, meelopen oefen ik al bij de moeder, en als ze net van de moeder af zijn voor wat afleiding, en dan lekker de koppel in op de weide.

paardje2005

Berichten: 2342
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: grunn

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 17:12

wat ik ook altijd heel typisch vind. is dat vaak mensen die de paarden later in de hoge wedstrijdsport willen uitbrengen, hard schreeuwen dat je niks met een veulen mag doen. maar vervolgens na zijn 3e jaar komt hij fulltime op stal te staan en ziet hij zelden nog een ander paard van dichtbij behalve zijn buurman en andere paarden op wedstrijd.. wat heeft dat paard dan aan die hele 3 jaar dat hij tussen soortgenoten heeft gestaanen nooit in mensen handen is geweest?helemaal niks. kun je net zo goed half om half doen.

ik bedoel hier niemand persoonlijk mee.

ik blijf bij mijn standpunt. lekker mee spelen wandelen en doen, gaat ie echt niet dood aan

Risje80

Berichten: 690
Geregistreerd: 08-09-06
Woonplaats: Germany

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 17:24

Een tijdje geleden, ik ik een topic geplaatst "mijn jaarling blijft niet staan tijdens poetsen".
Veel reacties op gekregen, ook veel minder leuke.
Ik doe best veel met mijn paardje. Ze is nu bijna 1 jaar en 4 maanden. Ik heb haar veel gepoetst, maar nu niet zo veel meer omdat ze een lekkere wintervacht moet kweeken.
Ik ben veel aan het oevenen met voetjes geven. Mijn paardje staat lekker in het bos, dus ga ook regelmatig een stukje met haar wandelen.
Vandaag heb ik voor het eerst haar staart gewassen, omdat ze aan de schijteritus is geweest. Ging erg goed voor de eerste keer. Daar moet ze toch ook aan wennen.
Ik ben wel van mening dat je ze niet dingen al kunt gaan leren en ze hebben nog maar weinig geduld, dus maak de poetsbeurt niet te lang.

Wat ik overigens heb gemerkt, dat ze alles met zich laat doen als ik haar wat hooi geef. Normaal doet ze nog wat moeilijk met haar hoefjes optillen, maar als ze iets ze eten heeft, geeft ze ze met geen problemen.

Lekker genieten van je 1,5 jarige!!!! Haha!

MelOdYs_Star
Berichten: 2654
Geregistreerd: 20-08-06

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:16

Ik ben nu ondertussen met mijn Enter bezig met hoefjes krabben, voetjes geven dat doet hij al, poetsen doe ik even niet meer zoveel ivm de winter. En ik blijf met hem wandelen, hij kent ondertussen al het geluid van het klittenband van de deken en hij vindt het geen probleem meer om een dekentje op te hebben. Ik longeer hem af en toe, en dat vindt hij echt leuk, hij is dan zo ontzettend aan het genieten, en daarna de zweetdeken erop. Maar dat doe ik maar heel af en toe, en verder staat hij gewoon in de wei met zijn vriendje.

Zirano

Berichten: 2016
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:30

Hoi Melodys-star.Als je gaat longeren op zo'n jonge leeftijd is dat zeer belastend voor dijn gewrichten.Als je daarbij ook nog eens in een kleine longeerkraal bezig bent is dat echt om problemen roepen.
In mijn praktijk heb al eerder jonge dieren gehad die op deze wijze door te jonge longeren gewichtsontstekingen en een verkeerde groei van de benen kregen.