Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:45

Mijn veulen staat lekker aan huis, samen met ons andere paard.
Verder probeer ik zo veel mogelijk met hem te doen!

Er zijn twee kampen. Mensen die zweren bij opfok, en mensen die zweren bij een veulen lekker aan huis laten opgroeien. Feit is, dat na 2,5 á 3 jaar weinig verschil is bij beide opvoedingen.

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 16:46

Je doelde toch niet op mij daarmee?

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:51

Hoera nog een topic! Ik hoor dus bij diegene die wel wat met hun paard oden voordat ze 3 zijn. Mijne staat in de opfok, maar ik kan er wel alles mee doen.

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:51

Hoe bedoel je?

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:52

Mijn jaarling staat in de opfok, maar we gaan zeker 1 en liever 2 keer in de week langs. Halen hem dan uit het koppel, geven hem extra eten, borstelbeurt, hoefjes krabben (nog erg moeilijk gezien zijn evenwicht), ik wandel met hem langs de weg of speel met hem in de bak (soort pakkerdje, maar dan met een vals spelend paard Haha! ).

Verder gooi ik eens een jas over hem heen, schop ik een voetbal tussen zijn benen, kortom, veel rare enge dingen in zijn ogen.
Ik ben van mening dat je ze op deze leeftijd al kan laten wennen aan enge dingen, zodat het later een stuk makkelijker in de omgang zal zijn.

Elke dag met hem bezig zijn zou ik niet doen, maar denk dat wekelijks bezoek en lekker keutelen zeer goed zijn voor zijn sociale omgang naar de mens toe en voor het opbouwen van een band met je paard.

Veel plezier!

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:05


mhak
Berichten: 161
Geregistreerd: 08-10-06

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 23:38

Bij ons op stal gaan ze allemaal naar friesland. Daar staan ze in een kudde, zodat ze door de kudde 'sociaal worden opgevoed'. Pas wanneer ze 3 jaar zijn worden ze eraf gehaald om ze aan het werk te zetten (uiteraard wordt er regelmatig gecheckt hoe het met ze gaat!!).

clara
Berichten: 666
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:46

Mijn jaarling staat overdag buiten met 6 andere paarden van verschillende leeftijden. Verder: poetsen, soms wandelen, voetjes geven enz. Mijn jaarling vind het altijd erg leuk om samen nieuwe dingen te ontdekken, bijv. over een brug lopen.

Anoniem

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:48

Mijn jaarling staat lekker aan huis met onze andere paarden (ook leeftijdgenoten maar ook oudere) gewoon wandelen en poetsen en over een halfjaar eens een wedstrijdje met haar.

gr [***]

Anoniem

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 00:05

Mijn hoefsmid vindt het toch wel fijn dat mijn paardje 1.5 jr voetjes geeft. Hij heeft de hele zomer in het land gestaan met andere veulens. Ik heb hem altijd gewoon gepoetst, voetjes geven, overal aanzitten, en hij kan gewoon aan het halster mee lopen. Verder niets, ik heb nog niet met hem langs de weg gewandeld. Volgend jaar, wanneer hij 2 is wil ik beginnen met wandelen en dergelijke, aan buiten dingen laten wennen. We zitten hier in een gebied met veel groot landbouwverkeer. Maar wat iedereen met zijn veulens doet, moet iedereen zelf maar weten. Ik doe het zo en het paardje is blij, dat is voor mij voldoende. Knipoog

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 00:08

nielsd schreef:
Mijn jaarling staat lekker aan huis met onze andere paarden (ook leeftijdgenoten maar ook oudere) gewoon wandelen en poetsen en over een halfjaar eens een wedstrijdje met haar.

gr niels


Wedstrijdje ???? Je bedoelt een keuring??

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 00:21

Haha! Ik heb mijn jaarling laatst meegenomen als handpaard naast zijn grote vriend en opvoeder. Hij vond het best leuk. Gewoon een klein rondje door het bos in stap. Heeft ie weer een boel van geleerd. Meestal heb ik eens in de maand zo'n uitspatting dat ik denk: "goh, laat ik de vos eens even gaan pesten" Dit keer was ie handpaard, een andere keer springt ie over een zeiltje, weer een andere keer heeft ie dekens op gehad. De rest van de tijd naast deze maandelijkse onzin komt ie alleen in handen van en naar de wei dagelijks. En loopt ie de hele dag te spelen en wordt hij opgevoed door een oudere ruin die heel lang hengst is geweest en hem mooi onder de duim houdt. Voor mij is dit de ideale situatie.

Zirano

Berichten: 2016
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 00:21

Mijn twenter heb ik al vanaf veulen af aan voetjes laten geven,zodat de hoefsmid hier geen problemen mee kreeg.Al op vroege leeftijd haalde hij een vijltje er langs.
Ook laten eten uit een bak,af en toe een beejte vastzetten,borstelen,oortjes aanraken kun je vanaf die leeftijd.
Vanaf jouw leeftijd legden wij er een shabrakje op.Langs de weg lopen met hem en ga zo maar door.Er is een boekje van veulen tot paard en daar staan veel leuke dingen in die je met hem/haar kunt doen.
Ik vind jouw vraag helemaal niet raar.Je kunt nl altijd een volwassen paard hebben gehad maar een veulen (enter) benader je toch heel anders.Succes en een hele leuke tijd met hem/haar.

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 00:24

Ik benader mijn enter niet anders dan een volwassen paard. Voor mij is een paard een paard ongeacht zijn leeftijd. Sommige dingen mogen nooit en andere altijd, da's niet gebonden aan leeftijd. Kwestie van consequent zijn.

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 01:47

Ik wil binnenkort ook eens een wedstrijdje bezoeken met mijn bijna twenter. In hand trail zou ik wel willen starten met haar. Ze heeft lef, gaat voor me door het vuur.

_Martine_

Berichten: 1648
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Loo

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 22:42

Jaarling hoef je niks mee te doen. Anderhalf misschien soms eens poetsen, met 2 wandelen, 2,5 beetje longeren, 3 alles leren, 3,5 erop

Falli

Berichten: 59
Geregistreerd: 09-11-06

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:08

Met anderhalf jaar staat mijn "veulen" in de opfok.
Lekker spelen met vrienden, eens per maand op visite om elkaar eraan te herinneren dat we bij elkaar horen en verder niets, kom maar terug als je drie bent Tong uitsteken

Alles wat je je paard leert tot zijn half jaar en hij weg gaat bij mams en dan meestal de opfok in blijft heus wel hangen.

sabby

Berichten: 1029
Geregistreerd: 28-09-06

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:48

Martine1232 schreef:
Jaarling hoef je niks mee te doen. Anderhalf misschien soms eens poetsen, met 2 wandelen, 2,5 beetje longeren, 3 alles leren, 3,5 erop



niet vervelend bedoeld hoor...maar dit is toch gewoon een standaard zinnetje uit elk willekeurig boek.
Hier zit toch totaal geen eigen idee achter. Ik heb dit ook ooit gelezen ja. Heeel interessant..jammer dat paarden geen boekjes lezen en niet perse reageren en opgroeien zoals t boekje het wil. Sommige zijn vroegrijk bijvoorbeeld en sommige pas laat > die kun je niet met 3 ff alles leren...
Iedereen doet t anders en zal wel weten hoe het het beste werkt voor elke persoon en elke jaarling appart.
Zo'n zinnetje kan iedereen wel opdreunen. En dan vooral ; ' met 3 jaar alles leren' > op de dag dat ie drie wordt bij voorkeur? .. ongeacht zijn bouw, en ontwikkeling? Dan ben je bezig volgens t boekje ja Bloos

Het is geen aanval hoor, maar ik geloof niet dat dit een antwoord is op de vraag van de TS > dit heeft ze vast zelf ook weleens gehoord of gelezen

_Martine_

Berichten: 1648
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Loo

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 12:32

Sabby, ik heb het niet uit een 'boekje', maar uit eigen ervaring. Het is heeeeel kort beschreven om een beetje een richting aan te geven. Ik snap toch ook wel dat het helemaal afhangt van het diertje, maar ik ken haar paard toch niet? dit zijn richtlijnen, mop en misschien wel uit een boekje, maar wat heeft dát er nou mee te maken! En dat met 3 alles leren is toch te vaag om over te reageren? Gewoon langzaam aan aan alles laten wennen. Dat kan ook met 2 of met 4, maar 3 is gemiddeld. Dus even niet zo moeilijk doen.

Anoniem

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 15:14

slimmerik schreef:
nielsd schreef:
Mijn jaarling staat lekker aan huis met onze andere paarden (ook leeftijdgenoten maar ook oudere) gewoon wandelen en poetsen en over een halfjaar eens een wedstrijdje met haar.

gr [***]


Wedstrijdje ???? Je bedoelt een keuring??


Had ik er bij moeten zetten sorry. Ik rij western en daar heb je ook onderdelen die je aan de hand kan doen. Dus dat bedoel ik.

Martine1232: Om vervolgens op het derde levensjaar van een paard te ontdekken dat het paard nog niks kan....

Ik poets mijn paarden al vanaf veulen en ook voetjes geven en wandelen.
Jong geleerd is oud gedaan.

gr [***]

MelOdYs_Star
Berichten: 2654
Geregistreerd: 20-08-06

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 15:18

Mijn jaarling staat met zijn vriendje op de weide, maar kom er wel dagelijks bij om te voeren en te kijken of alles oke is. Daarnaast borstel ik hem af en toe. Niet te veel want dat is niet goed voor zijn vacht. En van de week voor het eerst een dekentje op hem gelegd om te kijken hoe hij daarop reageerd, voor later he. Nu hoeft hij natuurlijk nog geen deken. Maar over het algemeen doe ik niet heel veel met hem, wandel wel eens met hem.

Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 15:24

Persoonlijk denk ik dat het erg belangrijk is dat paarden in de kudde opgroeien.
Dat kan met 20 paarden zijn of met 5 dat maakt niet uit.
Ze krijgen dan opvoeding van soortgenoten en dat is heel iets naders dan de opvoeding die ze van de mens krijgen.

Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat ze een basisopvoeding krijgen. Aan het halster lopen, niet jou omver lopen, voetjes geven ivm het bekappen.
Zelf hou ik er niet zo van om er mee om te tutten maar dat moet ider voor zich weten.

Onze veulen (bijna enters) staan nu op stal en komen elke dag buiten. Liefst in het gras maar nu het zo nat is in de buitenbak. Ze komen 1 voor 1 eruit en gaan dus aan het halster de bak in. De ene moet dan in de bak wachten tot zijn maatje eraan komt, de andere wacht in de stal.
Omdat dit elke dag gebeurd worden ze dus ook opgevoed en raken ze hieraan gewent.

Bij ons wordt er dus onbewust opgevoed. Door concequent met ze om te gaan, leren ze de basisdingen.
Natuurlijk schieten we regelmatig nog even in de box om met ze te "praten" Haha!
Dus even aaien, aanraken, oortjes kriebelen.
Maar zoals ik al zei, is dat allemaal standaard bij ons en nemen we ze niet apart om een opvoedbeurt te geven.
Dus

Anoniem

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 15:25

Ibalia, ik denk dat et nog beter is dat paarden opgroeien met leeftijdsgenoten maar ook met oudere paarden.

Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 15:29

nielsd schreef:
Ibalia, ik denk dat et nog beter is dat paarden opgroeien met leeftijdsgenoten maar ook met oudere paarden.

Ja, ik denk dat je gelijk hebt.
Wij doen dat eigenlijk nooit met de jonge paarden. Als ze 3 zijn en dus weer gewoon thuis staan dan worden ze groepsgewijs geweid.
Meestal de merries met veulens bijelkaar en de "rest" wordt een beetje verdeeld. Dit ivm het feit dat mijn vader alles (9 stuks) alleen naar buiten en weer op stal moet zetten.
Je kunt precies zien wie de baas is en wie niet. Er moet ook altijd in dezelfde volgorde opgehaald worden omdat anders de vlam in de pan staat bij de "oude dozen" Haha!

sabby

Berichten: 1029
Geregistreerd: 28-09-06

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 16:20

Martine1232 schreef:
Sabby, ik heb het niet uit een 'boekje', maar uit eigen ervaring. Het is heeeeel kort beschreven om een beetje een richting aan te geven. Ik snap toch ook wel dat het helemaal afhangt van het diertje, maar ik ken haar paard toch niet? dit zijn richtlijnen, mop en misschien wel uit een boekje, maar wat heeft dát er nou mee te maken! En dat met 3 alles leren is toch te vaag om over te reageren? Gewoon langzaam aan aan alles laten wennen. Dat kan ook met 2 of met 4, maar 3 is gemiddeld. Dus even niet zo moeilijk doen.



wat jij wilt hoor...ik zal niet meer 'moeilijk' doen (want inderdaad, dat was t wel echt ja Koe ). Goed, MOP?!