Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 15:21

Hallo allemaal,

Ik ben even benieuwd wat jullie doen met je veulen van anderhalf jaar oud?
Beweging, borstelen, dingetjes aanleren...

madam
Berichten: 869
Geregistreerd: 10-05-06

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:21

anderhalf jaar is geen veulen meer hoor.!
Laatst bijgewerkt door madam op 30-10-06 15:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:22

Helemaal niets, op die leeftijd hoort zo'n veulen in een kudde met andere paarden te staan en daar wordt ie vanzelf wel netjes opgevoed.
Pas als je veulen 2,5/3 jaar oud is, mag jij met hem gaan spelen Knipoog

Misty12

Berichten: 7049
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:28

De jaarling bij ons op stal is sinds een paar weekjes weer terug van de zomerweide. Hij heeft lekker een half jaar buiten gelopen met andere hengsten. Nu is hij weer terug voor de winter en straks in het voorjaar gaat hij weer lekker op de wei. We doen niet zo veel met hem. Hij gaat naar de wei met een grote ruin en hij wordt geknuffeld, krijgt veel aandacht van iedereen en zo nu en dan wordt hij gepoetst.

sabby

Berichten: 1029
Geregistreerd: 28-09-06

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:28

mmm ik voorspel dat dit weer een eindeloze discussie wordt Bloos

Vooral door woordjes als ' pas als ie 2.5 is, MAG je ermee spelen'...
Je mag of moet helemaal niets naar mijn idee> je moet t lekker zelf weten.
Mijne (17 maanden) doet vooral iets- behalve paard zijn- maar als ik daar zin in heb MAG ik haar gerust ff borstelen (als in ff een borsteltje erover voor t gevoel he..ze hoeft niet te blinken natuurlijk) of vragen om een voetje te geven, of gewoon ff lekker kroelen...
Als ik met haar wil spelen doe ik dat Knipoog
Je moet doen waar jij je goed bij voelt en vooral natuurlijk wat goed is voor je kleintje> je merkt dat vanzelf; mijne komt altijd aan rennen en ff 'hallo' zeggen..vaak draait ze zich meteen weer om...dan is t klaar. Beetje kijken waar jullie je t beste in kunnen vinden en wat werkt. T enige is; beetje oppassen dat je haar niet teveel verwent en toestaat..dan kan je later nog wel een problemen krijgen Knipoog

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:31

Zodra je online een dergelijke vraag gaat stellen als de TS dat deed, krijg je van mij een reactie dat je met je onkundige ideetjes beter uit de buurt van een jaarling kan blijven.


Mensen die weten waarmee ze bezig zijn kwa paarden, stellen zo'n vraag niet Pling

sabby

Berichten: 1029
Geregistreerd: 28-09-06

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:32

daar zit op zich wel een beetje iets in Knipoog
t kan echter wel zo zijn dat je je eerste veulen hebt en gewoon benieuwd bent wat anderen er wel of niet mee doen. Toch?

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:36

sabby schreef:
mmm ik voorspel dat dit weer een eindeloze discussie wordt Bloos

Vooral door woordjes als ' pas als ie 2.5 is, MAG je ermee spelen'...
Je mag of moet helemaal niets naar mijn idee> je moet t lekker zelf weten.
Mijne (17 maanden) doet vooral iets- behalve paard zijn- maar als ik daar zin in heb MAG ik haar gerust ff borstelen (als in ff een borsteltje erover voor t gevoel he..ze hoeft niet te blinken natuurlijk) of vragen om een voetje te geven, of gewoon ff lekker kroelen...
Als ik met haar wil spelen doe ik dat Knipoog
Je moet doen waar jij je goed bij voelt en vooral natuurlijk wat goed is voor je kleintje> je merkt dat vanzelf; mijne komt altijd aan rennen en ff 'hallo' zeggen..vaak draait ze zich meteen weer om...dan is t klaar. Beetje kijken waar jullie je t beste in kunnen vinden en wat werkt. T enige is; beetje oppassen dat je haar niet teveel verwent en toestaat..dan kan je later nog wel een problemen krijgen Knipoog


sluit me helemaal bij je aan Knipoog

onze jaarling merrie wordt ook gewoon gepoetst, haar hoefjes worden uitgekrabt, en we nemen d`r ook nog wel eens mee voor en wandeling in de bossen (paarden staan naast de Veluwe trail), zodat ze overal een beetje spelende wijs aan kan wennen! Als alles goed gaat mag ze volgend jaar, mits ze niet overbouwd raakt, kennis gaan maken met de showring.
Zolang je maar kennis van zaken hebt en weet waar je mee bezig bent!

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 15:39

Dees schreef:
Zodra je online een dergelijke vraag gaat stellen als de TS dat deed, krijg je van mij een reactie dat je met je onkundige ideetjes beter uit de buurt van een jaarling kan blijven.


Mensen die weten waarmee ze bezig zijn kwa paarden, stellen zo'n vraag niet Pling


Dat is echt conclusies trekken zonder dat je iets van mij weet! En aan jou hoef ik geen verantwoording af te leggen.

En ja, ik ben gewoon benieuwd wat andere mensen doen, sommige doen er niets mee, andere leren voetjes optillen, etc.
Bedankt voor de overige leuke reactie's!

ellisje
Berichten: 79
Geregistreerd: 25-10-06
Woonplaats: H.I.Ambacht

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:45

Lijkt mij geen kwaad kunnen om je te interesseren in de ideen van andere mensen,, maar zorg er wel voor dat je goed weet wat je doet!

Oliebollie

Berichten: 1842
Geregistreerd: 22-01-06

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:45

in het begin liepen we een beetje langs de weg met haar , vond ze geweldig ( niet alleen hoor.. met een ander paard en nog iemand op de fiets ) .. daarna ben ik er een tijd niet geweest omdat ze niet van mij is.. dus heeft ze anderhalf jaar op het land gestaan. Toen ze 2,5 was ben ik ermee begonnen.. poetsen , lopen , en daarna longeren....

Bzoem

Berichten: 1681
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:29

toen t verzorgpaard van me vriendin der veulen kreeg zijn we gelijk begonnen met wennen aan dingen.. het is een hartstikke lief hengstje alleen erg speels en we hadden geen zin in een later groot steigerend paard..
gelijk geleerd dat als dingen niet van hem zijn hij er niet aan mag zitten, rustig aan borsteltjes wennen en voetjes optillen.. hij is zelfs onder de spuit geweest.
toen is ie met anderen op t land gegaan en nu staat ie op de andere manege voor de winter, volgend jaar komt ie weer hierheen enz.
maar hij kent al heel wat commando's.. ik hoop dat hij ze nog kent iig Tong uitsteken
maar we zijn gewoon rustig wat poetsachtige dingetjes te doen en gaan wandelen en loslaten..

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:36

Misschien handig om het topic "Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poetsen" even door te spitten?
Daar zijn alle voor- en tegenstanders van iets doen met jaarlingen aan het woord geweest.

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:22

Vasthi ik wilde het net zeggen daar is net een hele topic over geweest met de nodige discussies. Bij deze mag hier dan ook een slotje op?

Bstijgbeugel
Berichten: 93
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: odijk

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:09

Gewoon lekker in het land laten staan en veulen laten zijn.

claudia25
Berichten: 115
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:32

Oke paard in de wei laten staan, in de opfok doen blabla. Dat zit er niet in bij jou paardje dus moet je dingen gaan doen die je wel kan niet veel vragen van je jaarling veel geduld hebben, beetje poetsen ook wandelen niet gelijk tussen het drukke verkeer. niet longeren dat kom later pas hij heb nog een heel leven voor zich dus doe alles wat je doe gewoonrustig aan. overhaast niets het is een jaarling je kan nog niet veel verwachten van zo dier. Er zijn andere manieren waar andere bij zweren vandaar dat ik zeker denk; dat dit een discussie wordt van welles nietes mag ach het is zo als het is. En als je zorg dat ie een liefdevol thuis krijg dan is dat al voldoende.veel succes

Jamyloveu
Berichten: 682
Geregistreerd: 10-04-06

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 18:43

Lekker in het land. 1 of 2 keer per week even poetsen. Héél soms beetje laten wennen aan dingen. Maar dat zeker niet te vaak, want het is voor zon jong beessie best veel om over enge dingen heen te komen! Afen toe lopen (ovooral rechte stukken) kan ook, maar gewoon op het gras ofzo, niet te druk, en lekker eten tussendoor Lachen

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 21:48

Het grootste gedeelte staan die van mij paard te zijn. Af en toe halen we ze uit het land en gaan we een eindje met ze lopen. Zo worden ze verkeersmak en leren ze dat rare dingen niet eng zijn. Soms een borstel er over en af en toe naar de hoefsmid en een wormkuurtje.

FrankavdT
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-01-06

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 21:51

De jaarlingen bij ons lopen 24/7 op de wei. In de winter komen ze naar huis en lopen ze in een binnenstal/wei combinatie. Ze kunnen dus binnen en buiten 24/7. Ze worden niet geborsteld of wat dan ook, alleen ingeënt en ontwormt uiteraard.

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 00:05

Lekker de wei op tot die een jaar of 3/4 is Lachen

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:01

Mijn jaarling loopt ook 24/7 op de wei. 2x in de week ga ik langs bij hem en dan ga ik altijd even kroelen en een appeltje geven. That's all Lachen. Ik irriteer me mateloos als ik zie dat er een vieze moddervlek op zn lijf zit, maar ken hem ook al goed genoeg dat hij gerust voor mn neus in de modder gaat liggen. Ik doe voorlopig geen moeite meer om hem schoon in de wei te laten lopen Haha!. Komt over een paar jaar wel Lachen.

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:28

Dees schreef:
Helemaal niets, op die leeftijd hoort zo'n veulen in een kudde met andere paarden te staan en daar wordt ie vanzelf wel netjes opgevoed.
Pas als je veulen 2,5/3 jaar oud is, mag jij met hem gaan spelen Knipoog


Hier ben ik het niet helemaal mee eens.. Ik vind natuurlijk dat een veuelen in een kudde met andere paarden hoort te staan, maar ik gelood ook dat het van groot belang is dat het al vaak in handen is geweest, 2 a 3 keer een kwartiertje per week ofzow! Wij hebben nou veulens van 6 maanden ongeveer.. we leren ze al een beetje voetje optillen.. de trailer in.. even bij hun moeder weg en aan touwtje mee lopen.. en over een paar maanden zullen ze ook moeten leren vast staan.. enzow.. dit doen we al jaren en dit is een groot genot als je je paardje gaat beleren op 3 jarige leeftijd.. dan heeft het diertje al vertrouwen in jou / de mens.. kan het de basis dingen al en weet het hoe ze zich moet gedragen.. MAAR HIJ HEEFT WEL ANDERE PAARDEN NODIG ELKE DAG HET LIEFST DE HELE DAG! en daar ben ik het wel helemaal mee eens!

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 23:57

Die van mij, ook een enter, staat lekker de hele dag uit haar neus te vreten in het weiland.. Ze valt de andere paarden lastig, ligt prinsheerlijk te slapen..
Elke dag kom ik er even, even knuffelen, even omklieren. soms even een beentje optillen, want ze moet uiteraard wel naar de hoefsmid, dat kent ze heel goed hoor en ze doet het keurig..
Borstelen eigenlijk nooit, ze staat de hele winter in het land..
Ze moet soms naar een ander weiland en soms neem ik voor het idee even een halster mee en doe het even om en weer af, zodat ze ook leert dat het ook leuk kan zijn.
Verder dus helemaal niets, maar ze is wel lekker tam en lief naar mij toe..

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 16:34

claudia25 schreef:
Oke paard in de wei laten staan, in de opfok doen blabla. Dat zit er niet in bij jou paardje dus moet je dingen gaan doen die je wel kan niet veel vragen van je jaarling veel geduld hebben, beetje poetsen ook wandelen niet gelijk tussen het drukke verkeer. niet longeren dat kom later pas hij heb nog een heel leven voor zich dus doe alles wat je doe gewoonrustig aan. overhaast niets het is een jaarling je kan nog niet veel verwachten van zo dier. Er zijn andere manieren waar andere bij zweren vandaar dat ik zeker denk; dat dit een discussie wordt van welles nietes mag ach het is zo als het is. En als je zorg dat ie een liefdevol thuis krijg dan is dat al voldoende.veel succes


Hoe bedoel je "opfok zit er bij jouw paardje niet bij in?"

claudia25
Berichten: 115
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Veulen: anderhalf, wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:40

in de opfok doen bedoel ik mee d'r paard staat op stal dus weinig opfok