Probleem!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zimbwi

Berichten: 52
Geregistreerd: 20-09-06
Woonplaats: Oostende

Probleem!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 14:18

Hallo,
Ik heb een 16-jarige haflingermerrie. In de omgang is ze echt super, maar tijdens het rijden niet meer. Ik rij meestal in het weiland wat ik persoonlijk zelf niet zo goed vind maar ik heb geen piste dus ja...
Nu gaat het meestal wel een kwartiertje "goed" maar dan heeft ze totaal geen zin meer en trekt ze verschrikkelijk naar de uitgang van de wei. Ik laat haar dan meestal draaien en probeer weer verder te rijden, maar dan begint ze als een gek te bokken tot ze me ervan krijgt. Als ik er dan weer opklim gaat alles goed tot ik weer begin te draven, dan bokt ze weer tot ik eraf vlieg. Als er iemand anders in het weiland staat bokt ze tot ze bij die persoon is. Ook tijdens een buitenrit wil ze nooit vooruit, ze zet dan twee passen en dan draait ze en probeert terug te lopen, dan zorg ik dat ze weer de andere kant opgaat en dan draait ze weer.
Ik moet even zeggen dat ze een fokmerrie is geweest en af en toe eens een lesje moest lopen met een kindje dat moest leren rijden. Ze kent praktisch geen hulpen dus ik krijg haar ook niet aan de teugel, ze kent de hulpen voor in galop gaan ook niet dus ik drijf meestal gewoon met mijn zit. En ik denk ook niet aan mijn manier van rijden ligt want ik rijdt toch al bijna 10 jaar en bij andere personen doet ze dit ook.

sorry voor de vele tekst maar ik hoop echt dat iemand dit probleem herkent.

Lindah

Berichten: 735
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: OMMEN :)

Re: Probleem!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 16:58

heb je ook les? Zoniet kun je eens proberen iemand te vinden die je les kan geven en die jouw probleem dus 'vanaf de zijlijn' ziet. Misschien wil het ook helpen als je eens samen met iemand anders in de wei rijdt, misschien dat jouw pony dan wél wil blijven (ik weet niet of je hier de mogenlijkheid tot hebt)

veel succes

Zimbwi

Berichten: 52
Geregistreerd: 20-09-06
Woonplaats: Oostende

Re: Probleem!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 17:08

ik heb geen les, we hebben geen manege in de buurt, maar ik ga wel proberen iemand te vinden. Dinsdag wil een vriendin wel eens mee gaan rijden, want als er andere pony bij is heeft ze opeens geen kuren meer. volgens mij is ze nogal kudde beest Frusty

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Probleem!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:37

Je zegt tijdens het rijden niet meer.Was het wel goed dan?En wanneer is er iets veranderd?

anniek_uc

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Utrecht.

Re: Probleem!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:41

les nemen en doorzetten, niet hem door laten draaien..als die draait ALTIJD de zelfde kant terug draaien. dus de kant waar je heen wilde. ALs die dit doet mag je hem best eens op zijn kop geven hoor, word maar eens boos. ELke keer als je er af valt mischien een beetje apart maar weer opstappen, zo weet die dat het geen zin heeft om je eraf te gooien want je gaat er toch wel weer op. mischien helpt het ook eerst even te longeren voor je er op gaat zodat die al flink moe is en warschijnelijk minder kuren zal hebben.
WAt je wel echt moet doen is als die omgedraaid heeft en je draaid hem terug en hij loopt veder hem goed te belonen.
succes, klinkt als een lastig dier..maar wel stoer (vind ik dan) dat die zo'n gebruiksaanwijzing heeft.

Zimbwi

Berichten: 52
Geregistreerd: 20-09-06
Woonplaats: Oostende

Re: Probleem!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 18:21

monsera:
wat ik bedoel is als je haar verzorgt en gewoon naast der wandelt,enz dan is alles goed, ook de eerste keer toen ik haar uitprobeerde ging alles goed maar vanaf dat ze naar hier verhuist is ging het rijden zo fantastisch niet meer

anniek_uc:
goed dat je het zegt, altijd als ik haar dan liet draaien om terug te gaan liet ik haar een rondje draaien. Longeren heb ik ook al geprobeert maar dat ligt aan mij dat dat niet lukt want ik heb het nooit geleerd.

morgen ga ik proberen een lesgever te zoeken hier in de omgeving. Bedankt voor jullie tips

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Probleem!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:26

Rij je gewoon in het land of heb je een stukje afgezet?

Zimbwi

Berichten: 52
Geregistreerd: 20-09-06
Woonplaats: Oostende

Re: Probleem!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 10:21

gewoon in het land, het is niet zo groot dus kan ik er moeilijk nog een stuk van af doen

Kiki_S

Berichten: 177
Geregistreerd: 28-10-06

Re: Probleem!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:50

ik heb dit oook gehad met een shetland (is wel een ander verhaal natuurlijk) maar die wilde ook alleen maar naar de uitgang.. toen heeft mijn vriendin er een tijdje naast gelopen (ook met een zweepje in haar hand) zodat, als de pony ervandoor ging of een andere kant op wilde zij ook kon helpen..
dan sta je er niet alleen voor.. en ik ben het helemaal met anniek_uc eens.. want je mag hem best wel eens even aanpakken.. en ik denk wel dat dit makkelijker gaat als je er nog een extra hulpje bij hebt..

Zimbwi

Berichten: 52
Geregistreerd: 20-09-06
Woonplaats: Oostende

Re: Probleem!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 13:02

dat ga ik dan ook eens proberen, maar het zal eventjes moeten wachten want ik kan momenteel niet rijden (ben gisteren aangereden door een auto en men benen doen nogal zeer.) Huilen

traan_beauty

Berichten: 3837
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Eibergen

Re: Probleem!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 15:34

Dat is erg balen..

Het laatste wat je moet doen is toegeven aan haar. Doe je best om te blijven zitten, laat zíén dat je de baas bent! Soms willen een paar tikken net zolang ze ophoud ook wel helpen (weet niet of je een voorstander bent van het gebruiken van de zweep)
Het vroegere paard van mijn buurjongen had ook altijd kuren, naar een half uurtje had meneer geen zin meer en ging staan bokken en doen! Bij hem helpen een paar flinke tikken, schoppen wel..

Maar ik zelf krijg altijd spijt als ik een pony zo hard sla met een zweep Bloos dus doe ik daar zelf niet echt aan.. Dan is de enige optie: blijven zitten tót ze zo moe is dat ze wel op móét houden (en ja dat kan héél lang duren!).

Je kunt het natuurlijk ook proberen met een hulpje! Zoals kiekjee al zei, maar op een gegeven moment moet je het zelf ook kunnen neem ik aan...

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: Probleem!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:02

Hahaha.. 10 jaar zegt niets.. Knipoog.
Maar dat terzijde, heeft het paard lichaamlijke klachten? Dan kan t zijn dat ze je eraf wilt omdat ze pijn heeft.
Als dit uitgesloten is een bokriem om de hals doen en gewoon blijven zitten, als je al tien jaar rijdt, moet je vast wel een goede zit hebben om erop te blijven zitten..

Met de zit in galop duwen is natuurlijk niet goed, geef een goede hulp met de zweep terwijl je aandrijft, houdt dit goed vol en je hebt snel een paard dat naar je benen luistert.

Zimbwi

Berichten: 52
Geregistreerd: 20-09-06
Woonplaats: Oostende

Re: Probleem!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 19:58

Daar heb ik ook al aan zitten denken dus ik heb vorige week de dierenarts en hoefsmid gebeld voor een afspraak maar die bellen maar niet terug.
De meeste bokken zit ik wel uit, behalve dan als het zon knal onverwachte bok is midden in galop met een flinke scheet erna Tong uitsteken en wat is een bokriem precies? heb er eigenlijk nog nooit iets van gehoord

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: Probleem!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:35

Dat is niets speciaals, gewoon een halstertouw of iets anders om de hals knopen, zodat je meer steun hebt, omdat je dat kan vasthouden terwijl hij bokt.

Zimbwi

Berichten: 52
Geregistreerd: 20-09-06
Woonplaats: Oostende

Re: Probleem!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 17:59

aha, bedankt.

Bzoem

Berichten: 1681
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Probleem!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:25

je kan ook een beugelriem gebruiken (zonder beugel dan he Clown ) en die om z'n hals..
misschien kan je een bepaald spoor in de wei uitzetten en dat als bak fungeren.. dat hij dat de wei en rijden leert onderscheiden?

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Probleem!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 12:15

Zimbwi schreef:
gewoon in het land, het is niet zo groot dus kan ik er moeilijk nog een stuk van af doen



Ik dacht mss is het land te groot en vind ze het moeilijk om zonder aanleuning van een bakrand te lopen.Als ze altijd in een bak heeft gelopen is het heel moeilijk voor een pony om ineens zo los in het land te lopen.De ondergrond is ook heel anders en mss kan ze haar balans nu niet goed vinden.Ik zou zelf eens iemand vragen die je hier bij kan helpen en begleiden want ik denk dat je probleem anders alleen maar groter word.

Verder vind ik het erg goed dat je de hoefsmid en de dierenarts hebt gebeld maar laat je dan niet afschepen en bel gewoon net zolang tot je hebt wat je wilt of probeer een andere.Ik vind dat je eerst moet uitsluiten dat er iets lichamelijks niet in orde is met je paard voor je met zwepen en dergelijke probeert je pony naar jou te laten luisteren.Ik vinds het juist heel belangrijk om goed naar je pony te luisteren en die probeert je wel wat te vertellen en ik kan zo van achter de computer niet zien wat.

Zimbwi

Berichten: 52
Geregistreerd: 20-09-06
Woonplaats: Oostende

Re: Probleem!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 12:41

ja dat zou idd wel kunnen. De wei is 1 grote wei maar zogezegt verdeelt in 3 stukken (ze kan op elk stuk lopen) en tussen elk stuk ligt een klein grachtje, maar in feite is het gewoon het land die een beetje naar beneden gaat. Nu rij ik altijd op het middelste stuk maar mss moet ik maar eens het buitenste stuk proberen want langs de ene rand staat een haag.
Alleen op dat stuk verschiet ze om de 3 passen wel van iets. en voor het moment is het weiland een gigantisch blubberbad, we hebben hier de hele tijd van de irritante hagelbuien. Dus dat word dan een beetje op de weg gaan rijden.