Parellien met stapper???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Parellien met stapper???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 09:36

Mijn grote meneer heeft toch weer wat last van het pootje en ik ga voorlopig met hem stappen, leek mij een mooi moment om met Parelli te beginnen. Hij is erg werklustig en wordt niet happy van domweg rondjes stappen, zelfs niet door het park. Hij staat nog wel gewoon op het land overdag, maar ik wil hem wat te doen/denken geven..

Zou parelli mijn paard geestelijk ook prikkelen?

stardust

Berichten: 14
Geregistreerd: 25-01-06

Re: Parellien met stapper???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:06

nou als je gaat beginnen met parelli, dan zul je eerst de 7 games met je paard gaan doen (level 1) hierin bevestig je eigenlijk dat je de baas (leider) van je paard bent en dat hij zich prettig en veilig gaat voelen bij jou. (jij bent dan immers zijn leider) ik denk eigenlijk dat het vooral goed is voor jou geestelijk Knipoog omdat parelli je leert om met je paard op paardenniveau (taal) te communiceren.hierdoor zullen jij en je paard elkaar beter gaan begrijpen en zal je paard uiteindelijk meer respect voor je krijgen. Kortom ik denk dat parelli een hele mooie manier is om elkaar geestelijk te prikkelen, maar je zal naast de 7 games ook veel nieuwe uitdagingen moeten gaan bedenken omdat je paard de 7 games immers eigenlijk al kent. (die speelt ie namelijk al met z'n mede paarden genoten Knipoog ) dus denk aan schrikparcoursjes, pionnetjes neerzetten, maar ook lekker veel wandelen helpt zeker om jullie band sterker te maken!

Succes!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Parellien met stapper???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 13:04

Zonder banketstaaf te doen maar mijn paard voelt zich veilig en prettig bij me Haha! ben absoluut zijn leider..... dus voor het savy hoeft het niet dat zit wel goed,

Waar het mij om gaat is dat ik het dier een uitdaging wil geven tijdens de periode dat we stappen

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Re: Parellien met stapper???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 14:56

joh als je al zoveel savvy hebt, lijkt me een uitdaging verzinnen niet zo'n probleem. heb je dan echt geen parelli voor nodig Knipoog

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Re: Parellien met stapper???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 15:12

De 7 games doen met een paard met een blessure lijkt mij niet zo handig. Je kunt wel de friendly game doen, maar alle andere games zijn waarschijnlijk te belastend voor een paard dat alleen maar mag stappen. Met bijvoorbeeld de sideways, porcupine en circlinggame ga je toch veel zijwaarts, achterwaarts en op de cirkel. Wat je wel kunt doen tijdens het wandelen is 'put your nose on something'. Je neemt een object ergens onderweg (kan al een blaadje of een hoopje zand zijn) en stuurt je paard daar dmv de driving game naar toe. Ze hebben dit heel snel door en gaan op een gegeven moment echt meedenken waar ze naar toe moeten.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Parellien met stapper???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 17:38

dat bedoel ik dus......... dingetjes om hem toch aan het werk te houden, minstens geestelijk... Paard heeft heel veel uitdagingen in zijn leven nodig om vrolijk te blijven.. Haha!

@ Sanne ik heb me nooit hoeven orienteren in spelletjes, heb daar ook de fantasie niet voor.......

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Parellien met stapper???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 22:40

Idd, echt Parelli met een paard met een blessure zou ik niet doen. Maar je kunt ze geestelijk wel bezig houden, over zeiltje stappen, door pionnen door, onder een zeiltje door wat je over een paar hindernisstaanders hebt gespannen (en dan alleen als je weet dat je paard bij een eventuele schrikreactie niet vreselijk staat te springen)

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Parellien met stapper???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 22:45

Ik kan je het boek Grondwerk van inge teblick aanraden. Dat is echt een leuk boek, hoef je niet persee eerst helemaal te lezen om er mee aan de slag te kunnen. Je kijkt naar een hoofdstuk dat je intressant vind en je kan gelijk daarmee beginnen.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Re: Parellien met stapper???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 01:51

Ineke2 schreef:
Ik kan je het boek Grondwerk van inge teblick aanraden. Dat is echt een leuk boek, hoef je niet persee eerst helemaal te lezen om er mee aan de slag te kunnen. Je kijkt naar een hoofdstuk dat je intressant vind en je kan gelijk daarmee beginnen.


Ja, ik heb hem nou ook en heb er veel plezier aan. Vooral de dingen waarbij eten in het spel is, leert ze snel. Ook makkelijk met bijvoorbeeld het uit de wei halen. Staan ook veel oefeningen in en is goedkoper dan Parelli. Maar misschien ga ik ook nog ooit Parelli doen hoor. Ik vond nu alleen een goed zadel belangrijker voor het geld Knipoog.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Parellien met stapper???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 23:22

Ik heb het boek ook, ontzettend leuk! Persoonlijk vind ik het vele malen leuker als parelli en mijn paard ook Lachen

Edit: het echt parelli werk zou ik idd ook niet doen met een geblesseerd paard.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Re: Parellien met stapper???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:37

Kim, ik heb gisteren met Lobke ook een paar oefeningen uit het boek gedaan. Ze is kreupel en staat dus op rust. Maar die oefeningen kan je gewoon op de spuitplaat sof in stal doen. En mevrouw was helemaal vrolijk en door het dolle heen. Ze vindt die spelletjes echt heel leuk (en ze krijgt e natuurlijk een beloning voor).

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Parellien met stapper???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 13:29

Ineke2 schreef:
Ik kan je het boek Grondwerk van inge teblick aanraden. Dat is echt een leuk boek, hoef je niet persee eerst helemaal te lezen om er mee aan de slag te kunnen. Je kijkt naar een hoofdstuk dat je intressant vind en je kan gelijk daarmee beginnen.


ja dat is een nuttig boek

een geblesseerd paard kan je evengoed leren bijvoorbeeld om twee verschillende letters uitelkaar te houden, dit is heel moeilijk voor paarden en vraagt veel van hun denkvermogen.

Inge_

Berichten: 3609
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Parellien met stapper???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:24

Arabesk schreef:
Ineke2 schreef:
Ik kan je het boek Grondwerk van inge teblick aanraden. Dat is echt een leuk boek, hoef je niet persee eerst helemaal te lezen om er mee aan de slag te kunnen. Je kijkt naar een hoofdstuk dat je intressant vind en je kan gelijk daarmee beginnen.


ja dat is een nuttig boek

een geblesseerd paard kan je evengoed leren bijvoorbeeld om twee verschillende letters uitelkaar te houden, dit is heel moeilijk voor paarden en vraagt veel van hun denkvermogen.


hoe pak je dat aan dan? een paard leren om 2 verschillende letters uit elkaar te houden?