Hoe leer ik een paard af om tegen de stal te trappen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Hoe leer ik een paard af om tegen de stal te trappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 18:05

Hallo bokkers!

Het gaat om een 2,5 jarige. Elke keer als je langsloopt gaat ze trappen met haar voorbeen. Ook als je met het paard ernaast, of een ander paard bezig gaat gaat ze lopen trappen.
Ook onder het poetsen als ze vast staat. Dan loop ik even weg om een borstel te halen en gaat ze trappen en schrapen. We hebben in de stal zo'n ding dat je hem dicht kan klappen. (weet niet precies hoe het heet) maar die staat altijd open, en soms blijft ze onder het poetsen met haar been erin hangen.
Dichtdoen heb ik ook al geprobeerd maar helpt niet. Hebben jullie nog ideeën/tips?

Zo'n stal bedoel ik:

http://img343.imageshack.us/img343/3210 ... 011gt0.jpg

Juliauni

Berichten: 29
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: Den Helder

Re: Hoe leer ik een paard af om tegen de stal te trappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:20

Dit heet aandacht trekken/bedelen !
je moet er voral niet op ingaan als een paard zoiets doet wilt hij/zij aandacht en als jij hem/haar die aandacht geeft denk hij of zij LEUK ! als ik ik dit doe krijg ik aandacht !

HELder

Berichten: 465
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Hoe leer ik een paard af om tegen de stal te trappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:26

Ik sluit me aan. Ook boos worden moet je niet doen. Negatieve aandacht is ook aandacht. Helemaal niets doen dus. Sommige paarden vinden het geluid dat ze maken ook gewoon leuk. Je zou dan iets zachts (bv rubber) tegen de staldeur kunnen bevestigen, dan kunnen ze niet zo'n herrie maken. Je moet er alleen wel voor oppassen dat ze het niet gaan slopen.

Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Re: Hoe leer ik een paard af om tegen de stal te trappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 19:38

Oké! Dat zal ik gaan proberen. Zal het ook tegen de rest op stal zeggen anders helpt het nog niet veel. Bedankt!

N_fotografie

Berichten: 2830
Geregistreerd: 21-06-05
Woonplaats: Apeldoorn/Elburg

Re: Hoe leer ik een paard af om tegen de stal te trappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 14:42

Mijn paard heeft het ook, maar voornamelijk met voer. Ook hij doet het veel om aandacht te krijgen, en omdat hij vroeger altijd "onder aan" de rangorde stond, en daarom altijd de restjes kreeg, hij is nu wel wat voorzichtiger, en schraapt altijd erg op de grond wanneer hij eet, of eten krijgt. Moeilijk af te leren, denk gewoon niet op reageren.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Re: Hoe leer ik een paard af om tegen de stal te trappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:19

gewoon negeren. doen alsof er niets gebeurt.. (herrie? waar?? ik hoor niets Tong uitsteken)

zoals al eerder stond aangegeven: negatieve aandacht is ook aandacht..

Arlette1991

Berichten: 737
Geregistreerd: 20-04-06
Woonplaats: Barchem

Re: Hoe leer ik een paard af om tegen de stal te trappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:22

wat ook helpt is dit soort paarden NOOIT wat uit de hand te voeren!

Lina

Berichten: 587
Geregistreerd: 19-02-06

Re: Hoe leer ik een paard af om tegen de stal te trappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:59

GEwoon negeren pas aandacht geven als je paard een tijdje weer rustig staat.

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Hoe leer ik een paard af om tegen de stal te trappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:05

Een paard bij ons op stal deed dit ook erg.Deze is verhuist naar een andere meer open box en nu is het gedrag over.Soms kan het ook een rede zijn dat het paard gelukkig staat.Verder het gedrag negeren.MAAR het paard wel voldoende aandacht geven.Je zegt dat ze 2.5 jaar is er kan dus nog niet mee gewerkt worden maar je kan haar wel veel buiten zetten of los in de bak laten lopen zodat ze minder in de box staat en zich mss wat minder verveelt.

Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Re: Hoe leer ik een paard af om tegen de stal te trappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 18:24

Paard staat zomers 24/7 buiten. Nu gaat ze overdag alleen naar buiten. Ze staat op stal bij haar moeder, een half-broer, nog 2 haflingers en een draver. Met 2 paarden speelt ze ook altijd (zelfde leeftijd) dus ik denk niet dat dat het is.

Ik probeer nu geen aandacht te geven. Het lijkt wel te werken!

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Hoe leer ik een paard af om tegen de stal te trappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:27

Ik hoop dat dit het was en het probleem is opgelost.

Imala204

Berichten: 2474
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Parkstad/Zuid Limburg

Re: Hoe leer ik een paard af om tegen de stal te trappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 19:29

Voer je haar uit de hand ( snoepjes of appels oid)? Dan krijg je ook vaak dit gedrag. Zo ja, niet meer uit de hand voeren. Als je al wat lekkers wilt geven, gooi het dan in de voerbak. Geef ook niet iedere keer als je komt wat lekkers. Anders gaan ze al trappen als ze je horen of zien en naderhand ook bij iedereen die ze zien.
Ken een paard dat zich hierdoor in de loop der jaren zo kreupel tegen de staldeur heeft geschopt, dat ze uiteindelijk ingeslapen moest worden.
Verder ook niet belonen met aandacht.

Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Re: Hoe leer ik een paard af om tegen de stal te trappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 19:32

Als ze op stal staat gooi ik het altijd in de voerbak, als ik met haar aan het trainen ben krijgt ze na de training wel een snoepje uit de hand. Verder altijd alles in de bak.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Hoe leer ik een paard af om tegen de stal te trappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 19:39

Je ziet ook vaak in veel stallen dat alle paarden als een gek gaan staan trappen als het voedertijd is, en vervolgens worden ze er dan dus nog voor beloond ook.
Waar ik nu werk zit er rubber tegen alle deuren. Een tik ertegen maakt geen herrie dus is niet interessant. Als ik nu voer staan ze allemaal stil te wachten en het enige dat ik hoor is hinniken.
Meestal scheelt het al heel veel als dat wat ze doen geen herrie meer maakt, geen herrie=geen aandacht...

traan_beauty

Berichten: 3837
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Eibergen

Re: Hoe leer ik een paard af om tegen de stal te trappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 19:42

Mijn paard heeft dat als het etenstijd is.. (dan doet ze nog wel meer hoor..)

Ik ga voor haar staan (10 minuten) net zolang tot ze ophoud.
Dan haar héél goed belonen Knipoog . Bij mijn monster duurde het 6 dagen voor ze weer redelijk normaal begon te doen.

Je kúnt ook 1x een soort van gil uitslaan. Als ze dan ophoud belonen. Het ligt er een beetje aan wat voor karakter hij heeft. Bij de mijne hielp dat heel goed, maar bij mijn buurjongens paard niet, die schrok er van en ging maar door en door.

En idd, negatiefe aandacht is ook aandacht.

Oja! rubber helpt ook héél goed, maar alleen als het paard het gelúid interessant vind..

succes

_Bonte_

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-06-06

Re: Hoe leer ik een paard af om tegen de stal te trappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 19:43

de pony naast mijn pony doet het ook voor aandacht al meer als een jaar
ikw ord er gek van
negeren helpt NIET

wat nu
ik kan hem niet gaan straffen het is niet mijn paardje

Imala204

Berichten: 2474
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Parkstad/Zuid Limburg

Re: Hoe leer ik een paard af om tegen de stal te trappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 20:01

ingeuh schreef:
Als ze op stal staat gooi ik het altijd in de voerbak, als ik met haar aan het trainen ben krijgt ze na de training wel een snoepje uit de hand. Verder altijd alles in de bak.

Misschien is dat ene snoepje uit de hand, voor haar al net te veel. Het ene paard kan daar wat beter tegen dan het andere. Laat het uit de hand geven van eten eens helemaal achterwege.
Je hebt een paard ( net als een kind ook Haha! ) sneller iets ( foutiefs) aangeleerd, dan afgeleerd.

traan_beauty

Berichten: 3837
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Eibergen

Re: Hoe leer ik een paard af om tegen de stal te trappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 15:16

Met Margreth ben ik het wel eens.

Onze gast moniek, gaven wij ook niks 'lekkers' meer omdat ze er gewoon agressief van werd! Het líjkt heel gek omdat zo'n klein snoepje geen kwaad kan doen denk je..

Maar elke pony is anders Knipoog

Poney89
Berichten: 26
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Hoe leer ik een paard af om tegen de stal te trappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:59

wij hebben het afgeleerd Dat als ze het deed dat wij dan weer weg gingen en eerst wat anders doen 2de keer deed ze het dan niet dn uit stal en belonen en zo maar door gan opgegeven moment zag ze het nut niet meer.

claudia25
Berichten: 115
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Hoe leer ik een paard af om tegen de stal te trappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:49

Heb het met mijn pony zo gedaan: een grote dikke rubbere mat gekocht op de grond en op de deur vast gemaakt zo maakte het geen herrie meer en meneer kon niet meer op deze manier aandacht vragen het was niet leuk meer voor hem net goed en afgelopen was het. gelukkig maar want voordelig voor zijn benen is het niet.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Hoe leer ik een paard af om tegen de stal te trappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 12:31

Negeren. Geen snoep of voer geven tussendoor, alleen na het rijden en dan pas als je zelf al je spullen hebt opgeruimd, hij moet leren wachten. In de stal rubber matten ophangen, als het schoppen geen herrie meerk maakt heeft het ook geen nut/effect voor je paard.

claudia25
Berichten: 115
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Hoe leer ik een paard af om tegen de stal te trappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 10:55

En hoezo dat dan niet? Heb die tip toen gehad op een bartels clinic en dat werkte dus hoezo werkt dat niet?

Imala204

Berichten: 2474
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Parkstad/Zuid Limburg

Re: Hoe leer ik een paard af om tegen de stal te trappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 11:49

claudia25 schreef:
En hoezo dat dan niet? Heb die tip toen gehad op een bartels clinic en dat werkte dus hoezo werkt dat niet?

Ik denk niet dat ze het zo bedoelt.
Wat ik eruit opmaak is dat ze bedoelt dat als het paard geen lawaai meer hoort doordat de rubbermatten het geluid dempen, het geen ut meer voor het paard heeft om tegen de deur te schoppen ( het gewenste effeect: het lawaai, is dan namelijk verdwenen en is er voor het paard geen lol meer aan.)

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Hoe leer ik een paard af om tegen de stal te trappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 17:39

Margreth schreef:
claudia25 schreef:
En hoezo dat dan niet? Heb die tip toen gehad op een bartels clinic en dat werkte dus hoezo werkt dat niet?

Ik denk niet dat ze het zo bedoelt.
Wat ik eruit opmaak is dat ze bedoelt dat als het paard geen lawaai meer hoort doordat de rubbermatten het geluid dempen, het geen ut meer voor het paard heeft om tegen de deur te schoppen ( het gewenste effeect: het lawaai, is dan namelijk verdwenen en is er voor het paard geen lol meer aan.)


Ja, dat bedoel ik!

Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Re: Hoe leer ik een paard af om tegen de stal te trappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 17:40

Bedankt iedereen voor de tips. Lachen Het gaat al stukken beter!