Een 1/2 waterangst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mijnfjord
Berichten: 587
Geregistreerd: 07-08-06

Een 1/2 waterangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 19:48

`Mijn pony is ook een pony met watervrees`, nouja hij drinkt wel gewoon uit de
waterbak en als ik voor hem loop durft hij wel door de plassen (niet dat hij het super
vindt maar hij doet het wel). Maar als ik hem wil afspuiten gaat hij helemaal aan het
touw hangen, en kijkt angstig. Nagelbijten / Gniffelen

juweeltje

Berichten: 572
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Breda

Re: Een 1/2 waterangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 13:39

hihi, mijn verzorgpony(s) hebben dat ook. meestal doen wij het heel rustig, en met meerdere personen. Een houd vast, de ander komt met een klein emmertje water. Beetje over de hieven heen druppelen.Doet hij niets, belonen! Dan iets meer, en dan een slap staaltje water van de slang proberen. Gewoon rustig opbouwen, heeeeel langzaam, dan gaat het mischien wel lukken!! succes Lachen

Lottte
Berichten: 13
Geregistreerd: 22-10-06

Re: Een 1/2 waterangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:11

Heeeyy,
Mijn pony had het eerst ook!

Tipp: Praad rustig tegen hem,
als dat nie helpt kan je hem ook iets lekker geven om op te kouwen!



Groetjesss Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Een 1/2 waterangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:29

Je paard is waarschijnlijk bang voor de waterslang, en voor de waterstraal die daar plotseling uit komt. Heb je een sproeikop? Dat maakt de straal wat zachter en maakt een minder luid kletterend geluid, voelt ook lekkerder voor het paard. Heb je warm water? Dat is lekkerder voor je paard dan die koude straal op zijn benen of op zijn lijf.

Je niets aantrekken van het feit dat je paard gaat draaien en angstig gaat kijken, als jij ophoudt op het moment dat hij dit gedrag vertoond bevestig je hem in zijn angst. Dus waterstraal aanzetten, hem eerst aan het geluid laten wennen, de straal richting been brengen, als hij wegspringt de straal op een ander been richten. Iemand het paard vast laten houden (dus touw door de ring en iemand vast laten houden die mee kan geven als hij gaat trekken) en meelopen, blijven spuiten zodat je paard merkt dat hij daar niet aan kan ontkomen. Bij het compleet afspuiten van het paard, bij de benen beginnen en naar boven werken. En nogmaals: warm water is veel lekkerder dan koud. Warm water zorgt er dan op een gegeven moment voor dat hij het lekker gaat vinden en gewoon zal blijven staan.

Overigens is een spuitplaats voor dit soort oefeningen handiger dan een open terrein. Op een open terrein kan je paard alle kanten uit. Bij een spuitplaats heb je een wand waar je hem op een gegeven moment tegenaan kunt zetten.

Colandro

Berichten: 1131
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Een 1/2 waterangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 16:36

Hallo,

Mijn shet was eerst ook bang voor water met afspuiten enzo,, ik heb het om opgelost om gewoon rustig met haar naar de afspuitplaats te gaan en als ze er niet heen wou (dus halverwegen wou ze niet verder naar de slang) net zolang blijven staan tot ze verder liep (liep ze verder werd ze beloont) en dan niet mijn shet afgespoten maar zelf water gaan drinken. en goed beloont.. en paar keer herhaalt tot ze er zonder moeite mee liep toen wel weer gaan afspuiten en elke keer beloont na het afspuite en nu is ze er helemaal van af.. maar nu is het winter en spuit ik haar niet meer af.. heel veel succes verder

Gr. Amber

mijnfjord
Berichten: 587
Geregistreerd: 07-08-06

Re: Een 1/2 waterangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 19:38

Bedankt voor de tips allemaal!!

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Een 1/2 waterangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 23:36

dit had mijn paard ook. was een keertje aan het bos aan het rijden toen het begon te plezen. toen moest hij wel door de plassen. nu vind hij ze helemaal geweldig.

buffeldandy
Berichten: 30
Geregistreerd: 22-10-06

Re: Een 1/2 waterangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 23:44

Die van ons wilde ook eigelijk om de plas heen,maar als het niet anders kan doet hij het wel maar als hij ff gek doet dan rent hij er wel doorheen hoor.

Quente_
Berichten: 1919
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Een 1/2 waterangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 12:53

Heeft mijn pony ook...In het bos liggen nogal vaak veel plassen..Nou vertikt ze het echt niet om daar een hoef in nat te laten maken..
Soms als ze echt weet dat het heeel erg ondiep is,,dat ze het er echt heeel goed doorheen ziet,,loopt ze er wel echt heel zachtjes in...maar toch nog op het buitenste stukje..waar het nog ondieper is Tong uitsteken..
tja..volgensmij kan ze het gewoon niet inschatten hoe diep het is.. en dan waagt ze het ook niet..vooral als je er nix doorheen kan zien..

Abantos

Berichten: 108
Geregistreerd: 25-10-06
Woonplaats: Thuis

Re: Een 1/2 waterangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 14:52

Je moet gewoon rustig beginnen eerst alleen z'n hoofies nat maken en dan rustig op gaan bouwen. Een pony van een vriendin deed dat ook en toen ging zij het ook rustig opbouwen en nu is er helemaal niks meer aan de hand !

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Re: Een 1/2 waterangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 15:13

mijn paardje was vroeger ook bang van de waterslang, kreeg hem er niet eens in de buurt als dat ding op de grond lag. Maar ik heb hem vastgebonden aan een sterk touw, met een grote bak biks voor zijn neus en toen gewoon de waterslang erop gezet. hij was juist angstig op de benen (was ook lastig met benen poetsen, voetjes geven etc) dus ik ben begonnen op zijn schouder en hals, toen hij daar eenmaal nat was was de rest van zijn lijf, incl. benen, geen probleem meer. Maar a;s je paard echt in paniek raakt zou ik het zo niet doen. Die van mij draaide wel veel in het begin maar raakte niet echt in paniek. Eten was belangrijker Clown

Steenbok12
Berichten: 7856
Geregistreerd: 26-10-06

Re: Een 1/2 waterangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 15:31

als het echt niet lukt, kan je denk ik gewoon beter met een spons en een emmer te werk gaan, mss niet zo effectief maar zelf vind ik het veel leuker om te doen en als je paard het dan ook niet zo eng kan je het misschien daarna langzaam opbouwen met de tuinslang, Groetjes:)

Lina

Berichten: 587
Geregistreerd: 19-02-06

Re: Een 1/2 waterangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:57

Gewoon rustig die spuit erop zetten met een ministraaltje en pas stoppen met spuiten als je paard stilstaat. Dan weet ze dat ze er niet onderuit kan komen door te trekken maar door rustig en kalm te blijven..

Duurt even maar het komt vanzelf...

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Een 1/2 waterangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 08:38

wat ik bij alle paarden doe als ze nietop een afspuitplaats kunnen staan (dus niet aan twee kanten vast en in een afgesloten ruimte van achter) is, de tuinslang lang genoeg paard in de ene hand, spuit in de andere hand en dangewoon doorspuiten. ookal gaat ie het hele erf rond. Meestal zijn de paarden er bij mij na een keer aan gewent. Ik ga niet pielen met een ministraaltje maar gewoon de spuitkop erop en met een dikke straal op de benen. Als je met klein begint duurt het vaak erg lang omdat ie dan vervolgens ook nog weer aan de grotere straal moet wennen. Ik doe het altijd alleen en zonder hulp omdat ik dan veel makkelijker met het paard mee kan lopen en het paard ook niet weg kan lopen van de straal.