Pony vind jas eng

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rachelle302

Berichten: 996
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: Hoogkarspel

Pony vind jas eng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 20:22

Ik rij nu op een 3 jarige pony Romeo. Maar hij is van een meisje en die heeft een keer haar jas op hem uitgetrokken en daarna hebben we nooit meer een jas op m uit kunnen doen zonder dat hij aan de ren ging. Hij is nog wel jong enzo maar hij moet t toch leren om gewoon stil te staan als iemand ze jas uittrekt. Als ik naast hem sta en doe me jas uit is er niets aan de hand. maar als ik erop zit en wil me jas uitdoen is t alleen maar rennen en rennen, niet erg handig dus.

Weet iemand hoe ik hem kan laten wennen aan een jas uittrekken op hem??
Zodat hij niet aldoor meer gaat racen..

Als ik zijn deken op wil doen vind hij dat ook wel een beetje eng maar als je dan tegen hem blijft praten gaat t goed, maar dit helpt niet bij mijn jas uittrekken.

Jasia

Berichten: 6759
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Pony vind jas eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:24

Ik heb altijd geleerd dat je je jas niet eens uit mag doen als je erop zit zonder dat iemand je pony vast houd.. Als jij met een arm in de jas zit en de pony bokt/steigerd/gaat er vandoor en je valt, kan er veel met je arm zijn.. Tong uitsteken
Maar als iemand hem vasthoudt, doet hij het dan ook.. ?

superlise
Berichten: 3252
Geregistreerd: 10-11-04

Re: Pony vind jas eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:24

misschien kan iemand je pony vast houden en dat jij dan je jas uit doet?
dan kan hij er ook niet echt vandoor gaan.

*oh is al gezegd
Laatst bijgewerkt door superlise op 19-10-06 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Pony vind jas eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:25

Ik leerde op de manage altijd dat je je jas niet uit mocht trekken terwijl je op je paard zit. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat nu met mijn eigen paard nog niet doe. Ik weet nu al dat ie wegspuit als ik mijn jas aan de kant gooi, dus stap ik gewoon even af.
En als je het toch wil, zou ik het gewoon even laten rusten en hetover een paar maanden heel rustig aan nog eens proberen terwijl iemand je vasthoudt. En begin dan met een klein bodywarmertje ofzo en niet gelijk met een grote flapperende jas.

Rachelle302

Berichten: 996
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: Hoogkarspel

Re: Pony vind jas eng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 20:30

Met vasthouden lukt niet.. Zal het inderdaad met een bodywarmertje proberen.. In ieder geval bedankt!!

Jasia

Berichten: 6759
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Pony vind jas eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:47

Maar waarom wil je eigenlijk je jas op hem uitdoen..?
Kleine moeite om even af te stappen toch..? Tong uitsteken

joyy
Berichten: 565
Geregistreerd: 21-10-06

Re: Pony vind jas eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:00

je mag je jas niet eens uitdoen op een paard volgens de regels. maaroke afstappen is een kleine moeite vind ik dan

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Pony vind jas eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:24

Mits goed voorbereid, kun je ze leren dat het wapperen of ritselen van een jas, een deken of een vlag niet erg is, en dat je wel degelijk te paard een jas aan of uit kunt doen. In dit geval is de voorbereiding niet goed geweest, en heeft het paard een trauma opgelopen. Zou beter geweest zijn als je ook dit in de opvoeding van het paard meegenomen zou hebben.

Ik zou teruggaan naar de grond en beginnen het paard eerst met de handen overal aan te raken, later met een carrot stick, later met het touwtje aan die stick. Als het paard daar ontspannen en gelaten onder blijft, kun je beginnen met een plastic zakje aan die stik, of een stukje stof. Als hij daar ontspannen onder blijft kun je lange stukjes stof aan zijn zadel doen met longeren, of aan het hoofdstel. Daarna plastic. Knetterend ern ritselend geluid moet hij aan wennen. Raakt hij in paniek, weer terug naar het grondwerk, dan is de basis niet goed geweest.

Gaat het vanaf de grond goed, kun je proberen hoe hij reageert als je vanuit het zadel deze oefeningen doet. De linker en de rechter hersenhelft zijn niet met elkaar verbonden, dus als je hem vanuit het zadel met lapjes stof confronteerd, doe dat dan aan beide kanten. Wapper er mee langs zijn lichaam, doe dit ook weer zo lang tot er geen paniekreactie meer komt. Pas daarna kun je met jassen, vlaggen ed gaan werken.

Succes ermee, dit is niet iets wat je zomaar oplost. Maar te paard een jas aan of uitdoen moet gewoon kunnen, al roept men dat het volgens de regels niet kan. Volgens de regels moet je ook van links opstappen, en ook dat is allang achterhaald.