jong paard (2,5 ) steigert uit angst...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jinanda

Berichten: 100
Geregistreerd: 13-01-05
Woonplaats: Arnhem

jong paard (2,5 ) steigert uit angst...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 19:32

Hoi, wie kan mij helpen? Ik heb een heel braaf 2,5 jarig paard maar er is een klein gevaarlijke "karaktertrek" waar ik zo snel mogeijk wat aan wil doen! Zo gauw ze bang wordt en dus de neiging heeft om "op de vlucht te slaan" lost mijn merrie dit sinds twee dagen op door te gaar steigeren. En daar bedoel ik mee als ik haar gewoon aan het touw heb en ze loopt naast me. Gisteravond was de eerste keer en vanavond deed ze het weer twee keer, en de tweede keer is ze gevallen en is ze helaas losgekomen. Als ik iets gevaarlijk vind is het wel steigeren en ik wil haar dan ook zo snel mogelijk duidelijk maken dat dit uit den boze is!! Maar wat is de beste manier?
Ik weet zachte leermeesters maken stinkende wonden maar ben ik mijn achterhoofd ook wel bang dat ze zo hard gaat vallen door het afstraffen wellicht ( een oplossing zou kunnen zijn ze zo hard te laten vallen dat ze het nooit weer in hun hoofd halen ) dat ik even niet weet wat nu de beste manier is! Wie heeft hier ervaring mee?

p.s. ik noem het een "karaktertrek "omdat ik op de wei tussen de andere paarden ook allang gezien heb dat mijn paard veel probeert " op te lossen " door te gaan steigeren. Wat dat betreft denk ik dat het ene paard dan ook makkelijker omhoog komt dan de andere

rowaan
Berichten: 1
Geregistreerd: 20-10-06

Re: jong paard (2,5 ) steigert uit angst...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 09:11

hoi, ik weet niet of je er wat aan heb omdat het een jong paard is maar ik heb geleerd met een paard waar je op rijdt en stijgert een ei op zijn hoofd kapot slaan op het moment dat het paard omhoog gaat het paard denkt dan dat hij zijn hoofd stoot en bloed mijn ervaring is dat het paard het dan niet meer doet. maar ik zou niet weten hoe je dat doet al je er naast loopt Gestoord

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: jong paard (2,5 ) steigert uit angst...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 13:26

Wat heb je tot nu toe gedaan als ze steigerde?

Charaz

Berichten: 24340
Geregistreerd: 12-04-02

Re: jong paard (2,5 ) steigert uit angst...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 13:28

Als ze bang is moet je haar natuurlijk niet op haar sodemieter gaan geven dan wordt ze alleen nog maar banger. Pak een lange lijn zodat je niet los hoeft te laten, laat maar steigeren en stel haar gerust.

__Martine__

Berichten: 1803
Geregistreerd: 02-01-06

Re: jong paard (2,5 ) steigert uit angst...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 13:41

Ik ben het met Charos eens, maar ik denk dat je wel op moet letten dat ze er geen misbruik van gaat maken. Dus ook omhoog komen als haar iets niet aan staat.

Nadisha

Berichten: 779
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Valencia

Re: jong paard (2,5 ) steigert uit angst...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 09:05

hazelhorst schreef:
Ik ben het met Charos eens, maar ik denk dat je wel op moet letten dat ze er geen misbruik van gaat maken. Dus ook omhoog komen als haar iets niet aan staat.


Ik ben het hier ook mee eens,,

Jinanda

Berichten: 100
Geregistreerd: 13-01-05
Woonplaats: Arnhem

Re: jong paard (2,5 ) steigert uit angst...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 10:56

Ik ben het met jullie eens, als ik haar zou straffen wordt ze alleen maar banger. Ze heeft het gelukkig tot nu toe nog niet weer gedaan. Maar ik vind wel interessant om er over na te denken. Wat nu als ze het doen omdat ze iets niet bevalt? Wat zou dan de beste manier zijn om het steigeren af te leren?

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: jong paard (2,5 ) steigert uit angst...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 19:21

Je zou een extra lang halstertouw kunnen gebruiken, een leadrope bijvoorbeeld, en dan neem je in je linkerhand het uiteinde van het touw.
Als ze het dan weer doet (zonder dat ze bang is) dan kun je haar met het uiteinde een zwiep tegen de kont geven, met de rechterhand blijf je gewoon het touw vasthouden bij haar halster.
Als ze daarvan schrikt en vooruit loopt kan ze niet stijgeren..
En als ze dan eenmaal weet dat ze een tikje krijgt als ze stijgert dan zal ze dat ook niet meer doen Lachen
Zo heb ik t geleerd van mij natural horsemanship instructrise.

Charaz

Berichten: 24340
Geregistreerd: 12-04-02

Re: jong paard (2,5 ) steigert uit angst...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 19:23

Jinanda schreef:
Ik ben het met jullie eens, als ik haar zou straffen wordt ze alleen maar banger. Ze heeft het gelukkig tot nu toe nog niet weer gedaan. Maar ik vind wel interessant om er over na te denken. Wat nu als ze het doen omdat ze iets niet bevalt? Wat zou dan de beste manier zijn om het steigeren af te leren?


Negeren en gewoon doorlopen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: jong paard (2,5 ) steigert uit angst...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:58

Ik betwijfel of dit gedrag angst is, dit lijkt me meer dominantie. Ik zou met dit paard met grondwerk beginnen, ze heeft duidelijk geen vertrouwen en respect voor jouw. Hard aanpakken hoeft niet, maar bij je blijven en niet over je heen gaan wel. Op het moment dat ze gaat steigeren, iig heel hard terugzetten, in haar achterwaarts. Minstens 6 meter.

Kijk even hier: viewtopic.php?f=125&t=625206

Op het moment dat ze echt bang wordt, en wil gaan rennen, moet je proberen het paard een klein rondje om je heen te laten lopen. Benen in beweging houden, zelf stil blijven staan. Ervoor zorgen dat ze je aan blijft kijken (met twee ogen = respect), als het hoofd naar je toe is, kan de achterhand niet bij je komen. Gebruik voor het leiden een touwhalster, dat werkt scherper in dan een gewoon halster, koop een lange leadrope en een carrot stick en ga aan grondwerk doen.

Mocht je deze attributen niet willen aanschaffen, kun je het ook op de hardhandige manier oplossen: koop een hengstenketting en doe die onder haar kaak door of over haar neus.

Persoonlijk zou ik voor de zachte manier gaan. Ik hoop dat je later bij het inrijden geen paard krijgt dat om de haverklap omhoog komt. Ik zou het dier dan iig door een prof laten inrijden, het niet zelf proberen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: jong paard (2,5 ) steigert uit angst...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 15:04


Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: jong paard (2,5 ) steigert uit angst...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 15:12

Charos schreef:
Jinanda schreef:
Ik ben het met jullie eens, als ik haar zou straffen wordt ze alleen maar banger. Ze heeft het gelukkig tot nu toe nog niet weer gedaan. Maar ik vind wel interessant om er over na te denken. Wat nu als ze het doen omdat ze iets niet bevalt? Wat zou dan de beste manier zijn om het steigeren af te leren?


Negeren en gewoon doorlopen.


Dit heb ik ook gedaan toen die van mij dit trekje begon te krijgen. Ik zorgde voor een extra lang touw ( meestal een longeerlijn ), handschoenen aan, en kilometers maken. Hij is nog drie keer omhoog gekomen, maar ik ben gewoon stug door blijven lopen en heb lichte druk op de lijn gehouden. Op een gegeven moment kwam hij wel weer omlaag, en liep weer door. Nooit meer problemen gehad. Probeer te zorgen dat je zaken voorwaarts oplost ( dus ook al vinden ze iets eng, door blijven lopen, liever iets opzij weglopen dan stil laten staan ), dan hebben ze ook minder kans om te steigeren.
Ook al deed ze het nu misschien uit angst, als ze eenmaal doorhebben dat dit werkt, gaat ze het tegen je gebruiken. Probeer de dominantieverhouding weer in orde te krijgen ( zie tips van Cassidy ).

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: jong paard (2,5 ) steigert uit angst...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 15:17

touw met een slag om de snoet en eraan hangen als ie omhoog komt. Vervolgens terug zetten en zorgen dat ze nooit voorbij komt.

tamary

Berichten: 29216
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: jong paard (2,5 ) steigert uit angst...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 15:25

Anne_GTI schreef:
touw met een slag om de snoet en eraan hangen als ie omhoog komt. Vervolgens terug zetten en zorgen dat ze nooit voorbij komt.


Teveel druk op de neus geeft vaak de reactie hoofd omhoog. Als ze dan al steigert gaat ze alleen maar hoger en dat wilde je juist niet.

Kan dit paard trouwens gemakkelijk achteruit? Als dat niet zo is kan het nl ook zo zijn dat ze gewoon niet anders weg kan als naar voren geblokkeerd is.

Tik onder de buik kan helpen om een paard naar benenden te krijgen, andere optie is omhoog houden of weer laten steigeren. Aangezien steigeren veel energie kost, als ze het een paar keer moet doen wordt het behoorlijk inspannend en is de lol er ook snel van af.

claudia25
Berichten: 115
Geregistreerd: 03-10-06

Re: jong paard (2,5 ) steigert uit angst...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 17:51

Kan je geen hengsten ketting gebruiken mijn merrie had ook zo'n periode ttoen ze 2 was ik deed een hengsteketting om, mijn kracht is niets. en slaan naar een paard wat angstig zou zijn werkt zeker niet. een paard is van oorsprong een vluchtdier dus als ie vlucht van angst is dat niet zo heel gek veel geduld zorg wel dat je je paard wel beloon en genoeg zelfvertrouwen geeft als het dier ook wat goed doet

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: jong paard (2,5 ) steigert uit angst...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 17:54

Niet laten winnen, maar wel in z'n waarde laten! Als ze dit eens doorheeft dat jij los laat met steigeren (waar ze al achter is gekomen, kan jij niets aan doen!) zal ze dit vaker gaan doen als ze bang wordt.

Heb veel geduld, helemaal met zo'n jong beestje en laat niet zien dat jij bang wordt als ze steigert.

Hoop dat t snel verholpen is! Heel veel succes, laat ons weten hoe het verder gaat Lachen

Jinanda

Berichten: 100
Geregistreerd: 13-01-05
Woonplaats: Arnhem

Re: jong paard (2,5 ) steigert uit angst...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 10:11

Allemaal ontzettend bedankt voor de reaktie`s! Ik ben bang dat Cassidy helemaal gelijk heeft..zo langzamerhand begin ik namelijk zelf ook te geloven dat "mevrouw" nog niet eens zo bang is..ik mag toch hopen dat ze wel vertrouwen in me heeft, ik heb haar zelf gefokt maar ze is nogal zelfverzekerd van haarzelf op het moment dus ik denk ( helaas) dat het vooral een dominatie en respect probleem is.
Ik ga me zeker verdiepen in het grondwerk ( boek aanschaffen ) en ga de Engelse sites goed nalezen, ik moet nu naar m`n werk maar dit geeft wel weer hoop! Ze moet wel degelijk respect hebben en ik denk dat het daar nu wel aan ontbreekt! Ze begint een dominant karakter te ontwikkelen ( sinds kort ) en daar wil ik zo snel mogelijk mee leren omgaan, het is zo`n leuk paard ik zou het vreselijk vinden als ik het niet goed aan zou pakken, ik ben niet bang aangelegd ( gelukkig ) maar sommige dingen moet ik gewoon leren en dat grondwerk lijkt me de perfecte oplossing! Alvast bedankt en ik houd jullie op de hoogte!

Allejandro
Berichten: 18541
Geregistreerd: 21-09-03

Re: jong paard (2,5 ) steigert uit angst...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 12:24

toen mijn paard 2,5 was heeft ie 1x gesteigerd.. (heb em dat ie vanaf 6 maanden was).
Dit was puur een actie, voortkomend uit te weinig respect.
En hij steigerde gewoon "voor de gein" zowat op mijn rug, schrok me helemaal dood want hij stond gewoon achter me.
Ik heb hem helemaal afgemat en moe gemaakt, en duidelijk laten weten dat ik er niet van
gecharmeerd was. Sindsdien nooit weer gestijgerd Haha!
Bij hem was het dan ook totaal geen angst, gewoon dominant en proberen.
Hij probeerd nog regelmatig dingen maar ik ben er zeer alert op en hij krijgt er geen kans voor Lachen

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: jong paard (2,5 ) steigert uit angst...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:08

een flinke tik van de zweep tegen de buik aan als ze dat doen.. want als ze steigeren zijn ze daar heel kwetsbaar.. dit doen wij ook met onze hengstenveulens.. ze staan dan gelijk met 4 benen weer op de grond.. en na een paar keer snappen ze het echt wel! hoe bang je paard ook is steigeren is levensgevaarlijk.. hoe zoekt maar een nieuwe manier op zijn angst duidelijk te maken!

Ronnie26

Berichten: 848
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: jong paard (2,5 ) steigert uit angst...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 23:16

Tja ik denk eigenlijk meer dat dit dan haar manier is om met haar
angst om te gaan. Door zichtzelf nog groter te maken, michien ook
een vorm van dominantie?

Mijn shetlander stijgert ook.. maar dat doet ze dan alleen als ze het
ergens niet mee eens is. Zoals ze laatst een keer geen zin had om voor
de kar te lopen... verdomde ze het om zich te laten inspannen. Ging ze
stijgeren en konden we het weer opnieuw doen. Maarja dat straf ik dan
wel weer gewoon af. Maarja als het echt angst is dan ken je het natuurlijk
moeilijk afstraffen.

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: jong paard (2,5 ) steigert uit angst...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:18

lijkt me niet slim om het paard te geruststellen na het steigeren(lijkt het net op belonen) door lopen alsof er niks aan de hand is en als hij dan weer braaf mee loopt belonen

Anoniem

Re: jong paard (2,5 ) steigert uit angst...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:29

Mijn 2-jarige heeft het ook even gedaan.Ik heb het opgelost als Charos.De longeerlijn er aan en gewoon door lopen.Ik heb wel mijn lijn iets anders vastgemaakt.de knip aan de neusring die het verst van je af is.Dan de lijn achter de oren langs door de neusring dichts bij je.Als ze nu omhoog komt gaat je lijn strak staan en door de druk achter de oren blijven ze beneden.
Ze heeft het 2 of 3 maal gedaan en het is over.
We zijn laatst van stal verandert en om haar de stres van de trailer te sparen is mijn man samen met mij en het ons oudste paard 11 km door bos en straat naar de nieuwe stal gestapt.Mevrouw heeft zich super gedragen.Niet één keer vervelend geweest of omhoog gekomen.

wsundayl
Berichten: 541
Geregistreerd: 07-10-05

Re: jong paard (2,5 ) steigert uit angst...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 22:19

Naar mijn idee is het ook geen reactie van angst.
Mijn paard heeft het een hele tijd gedaan. Ik heb haar vanaf dat ze 10 maanden oud is en als ze iets niet wilde ging ze de lucht in en dan ook gelijk loodrecht overeind.
Ergens bang voor zijn is bij haar een hele andere reactie.
Wij hebben het opgelost door haar ervoor te straffen en ze weet nu donders goed dat het niet geaccepteerd wordt. Dat kon zijn of een knal met het touw wat ik op dat moment in handen had en flink mijn stem verheffen, of een keer een tik met een zweepje tegen haar borst toen ze de lucht inging.

Omdat je zegt dat ze dominant gedrag begint te ontwikkelen zou ik het heel goed in de gaten houden en zo consequent mogelijk reageren.
Hoop voor je dat ze het niet meer zal doen.