Hij loopt gewoon over me heen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Love__Anouk

Berichten: 1498
Geregistreerd: 16-10-06
Woonplaats: Leerdam

Hij loopt gewoon over me heen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 16:29

Als ik Dummy uit de wei haal, of ik loop gewoon een stukje met 'm, loopt hij dikwijls gewoon over me heen. Ook als ik hem een snoepje wil geven pikt hij hem zo uit mn hand en loopt vervolgens gewoon weg, terwijl ik hem vast heb. Ik wil hem niet te streng straffen, omdat hij pas een jaar is, maar ik wil het hem ook zeker niet aanleren.. Wat is de beste manier om hem te leren dat dit niet mag, zonder hem te 'verpesten'?

marleen_usar

Berichten: 24686
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: Hij loopt gewoon over me heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:31

kijk uit want hij is al een beetje verpest, je kan gewoon je stem wat luider laten klinken en zo.Laat gerust merken dat iets niet mag anders gaat hij straks met je aan de haal.

charlie_hvj
Berichten: 306
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: thuis

Re: Hij loopt gewoon over me heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:34

je moet hem niet echt straffen maar je moet hem wel corrigeren. hij moet nu al leren wat hij wel en niet mag. als jij dit 'toelaat' en over een jaar gaat proberen het eruit te krijgen, gaat dit echt niet meer lukken. hoe jong ze ook zijn, ze moeten weten waar de grenzen liggen. het klinkt misschien heel gemeen maar ook kleine kinderen moet je erop wijzen wat ze wel en niet mogen doen.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Hij loopt gewoon over me heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:43

Idd nu al wel leren dat zoiets echt niet kan!

Als je veulen over je heen dreigt te gaan lopen, zet dan eens een stap richting je veulen en maak een groot gebaar (zwaai met je armen). je moet duidelijk maken dat jou ruimte van jou is, en dat ze daar niet ongevraagd in mag komen.

clara
Berichten: 666
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Hij loopt gewoon over me heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:20

Duidelijk maken dat ze dat toch echt niet mag, een klap met de vlakke hand tegen de borst werkt het beste, paarden worden in het wild ook meestal tegen de borst getrapt door een ander paard. Als je dit gedrag nu al toelaat, kun je straks niks met hem/ haar beginnen. Ik heb zelf ook een jaarling en die weet heel goed dat hij niet over me heen mag lopen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Hij loopt gewoon over me heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:22

je hebt dit al tever laten komen............. ding is pvd een jaar oud en veegt nu al de vloer met je aan.......... gaat leuk worden als hij straks ouder is!

Ik zou er iemand bijhalen die verstand van zaken heeft en het menneke weer in het gareel kan krijgen

tamary

Berichten: 29236
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hij loopt gewoon over me heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:27

Geen snoepjes meer geven, laat hem eerst maar leren op jouw te letten. Snoepjes zijn nu veel te veel afleiding. Verder leer hem wijken voor druk, 1 vinger of een stomp puntig voorwerp (bv. knop van een zweep, stukje bezemsteel) werkt veel beter dan een hele hand waar hij tegenaan kan gaan leunen. Een abrupte beweging kan soms ook werken om je paard iets afstand te laten nemen en uit jouw persoonlijke ruimte te gaan.

Met wat voor paarden staat hij samen? Ook oudere dieren? Of is het een groepje kleuters zonder een leraar om ze manieren te leren?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hij loopt gewoon over me heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:31

Niet uit de hand voeren, leren wijken voor druk. Je paard heeft helaas al geleerd dat hij sterker is dan jij, en dat ga je er maar moeilijk uitkrijgen. Vraag hulp van een ervaren iemand, dit gaat anders van kwaad tot erger.

Overigens is een goedgeplaatste tik op het goede moment en in de goede dosering echt niet verkeerd, daar verpest je je paard niet mee, in tegendeel, dat zet de verhoudingen recht.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Hij loopt gewoon over me heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:32

1 ding: niet meer uit de hand voeren! Daar worden pony's en vooral jonge pony's bijterig van!!

en consequent blijven....af en toe een goede tik is niet zo erg hoor Knipoog

LiinDseyy

Berichten: 1205
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Milheeze!!

Re: Hij loopt gewoon over me heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:34

ik zou toch wat strenger zijn, als hij op zo'n jonge leeftijd jou al de baas is , krijg je het straks nog zwaar met hem.
Laatst bijgewerkt door LiinDseyy op 18-10-06 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Hij loopt gewoon over me heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:34

TS moet gewoon helemaal niet tikken uitdelen....... als ze niet in de gaten heeft dat dit al vreselijk verkeerd gaat dan is ze vast ook niet in staat om een goed getimede wel gedoseerde tik te geven......

TS moet er gewoon iemand bijhalen die haar leert hoe ze met haar jaarling om moet gaan........ dier hoeft niks te leren.......... die maakt alleen gebruik van de mogelijkheden die zij hem bied.....

ts moet leren

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Hij loopt gewoon over me heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:36

ja dat is ook wel weer zo.....het is verstandiger om een ervaren iemand erbij te roepen die er verstand van heeft!

wat ik bedoel te zeggen is dat als hij heel vervelend doet dat ze dan best een tik kan geven. Maar idd, als ze zelf niet weet hoe fout dit al gaat... Knipoog

Jenka

Berichten: 391
Geregistreerd: 30-12-05

Re: Hij loopt gewoon over me heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:39

1. Geen snoepjes meer uit de hand voeren, liefst zo weinig mogelijk voer rechtstreeks geven. Want in de kudde geven de laagste in rang voer af aan de dominantere paarden.
2. Wijken voor de druk aanleren. Zeer belangrijk, dit leren wij de veulens aan vanaf ze 3 maanden zijn. Dit zal het paard later ook helpen om sneller te leren onder het zadel.
3. Correct leren aan de hand lopen. Wanneer het paard over je loopt geef jij een signaal aan het touw naar achteren, laat hem acheruit lopen tot op de plaats waar hij jou voorbij stak. Dan ga je terug voorwaarts tot hij het correct uitvoert. Zorg ook dat hij er geen spelletje van gaat maken. Daarom is het best om zo snel mogelijk te reageren wanneer hij aangestalte maakt om je voorbij te steken/ omver te lopen. Let wel op dat je niet voortdurend druk geeft ect.
Onthoudt altijd, gedrag dat paarden veel hebben kunnen uitvoeren wordt van zichzelf en is zeer moeilijk om er opnieuw uit te krijgen. Daarom moet de mens zich altijd dominant opstellen. Een paard wil geen doetje als baas, maar een echte baas die telkens hetzelfde van hem verwacht en waar hij op kan vertrouwen, veilig bij is. Dan zal hij zich het best voelen. Dus je moet niet bang zijn om je paard op zijn plaats te zetten indien nodig. (Doe dit wel op de juiste manier natuurlijk).

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Hij loopt gewoon over me heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 22:12

Streng en consequent zijn. Zorgen dat je hem op ze plaats zet met die snoepjes beloon je zijn gedrag alleen maar dus stoppen daarmee. Je mag hem best eens op zijn plaats zetten want doe je dit niet dan word het lache als hij straks 3 is en dwars over je heen loopt. tevens heeft het ook met respect te maken paard mag niet in jou "leefruimte komen" zo hoeft mijn jaarling dus niet dwars door me heen te lopen.

GabberGill

Berichten: 5928
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Hij loopt gewoon over me heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 13:43

idd als die nu al zo dwars is en over je heen loopt hoe wil je het dan gaan doen als die 3 is ik wens je veel succes :S

jacQ2203

Berichten: 31
Geregistreerd: 15-10-06

Re: Hij loopt gewoon over me heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:27

Aaii.. lastig

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Hij loopt gewoon over me heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 18:51

Is niet lastig is kwestie van opvoeden

Nadisha

Berichten: 779
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Valencia

Re: Hij loopt gewoon over me heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 09:02

Je hoeft hem niet gelijk een klap voor zijn hoofd te geven, maar je moet wel duidelijk laten merken dat je zoiets niet wil, en dat zoiets niet kan. Als hij het dan goed doet belonen met evt een koekje, zie je al van tevoren dat hij dat wild wil gaan pakken, geef het dan niet.

Veel succes Lachen

HedwigO

Berichten: 1829
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hij loopt gewoon over me heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 18:15

KiWiKo schreef:
TS moet gewoon helemaal niet tikken uitdelen....... als ze niet in de gaten heeft dat dit al vreselijk verkeerd gaat dan is ze vast ook niet in staat om een goed getimede wel gedoseerde tik te geven......

TS moet er gewoon iemand bijhalen die haar leert hoe ze met haar jaarling om moet gaan........ dier hoeft niks te leren.......... die maakt alleen gebruik van de mogelijkheden die zij hem bied.....

ts moet leren


Ik vind dit niet helemaal aardig geformuleerd van je, maar ben het wel met je eens. En bovendien TS ben je maar 12 jaar zie ik net in je profiel, dus ik zou idd er een prof bijhalen. Ik ben 20, heb 13 jaar ervaring met paarden en ik heb de jaarling bij ons op stal die ik onder mn hoede moest nemen (zelfs) overgedragen omdat ik het gevoel had dat ik hem niet de baas was en dat ie een loopje met me zou gaan nemen.
En denk eraan mocht je de verdere opvoeding toch voor je eigen rekening nemen: Voorkomen is beter dan genezen (vandaar dat ik die jaarling ook overgedragen heb)

Zo amen en succes ermee !! Tong uitsteken

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Hij loopt gewoon over me heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 21:44

Hedwig18 schreef:
KiWiKo schreef:
TS moet gewoon helemaal niet tikken uitdelen....... als ze niet in de gaten heeft dat dit al vreselijk verkeerd gaat dan is ze vast ook niet in staat om een goed getimede wel gedoseerde tik te geven......

TS moet er gewoon iemand bijhalen die haar leert hoe ze met haar jaarling om moet gaan........ dier hoeft niks te leren.......... die maakt alleen gebruik van de mogelijkheden die zij hem bied.....

ts moet leren


Ik vind dit niet helemaal aardig geformuleerd van je, maar ben het wel met je eens. En bovendien TS ben je maar 12 jaar zie ik net in je profiel, dus ik zou idd er een prof bijhalen. Ik ben 20, heb 13 jaar ervaring met paarden en ik heb de jaarling bij ons op stal die ik onder mn hoede moest nemen (zelfs) overgedragen omdat ik het gevoel had dat ik hem niet de baas was en dat ie een loopje met me zou gaan nemen.
En denk eraan mocht je de verdere opvoeding toch voor je eigen rekening nemen: Voorkomen is beter dan genezen (vandaar dat ik die jaarling ook overgedragen heb)

Zo amen en succes ermee !! Tong uitsteken


Waarom niet aardig geformuleerd het is wel de waarheid. De ts moet leren consequent te zijn en niet over zich heen te laten lopen en daarbij zou ze de hulp van iemand wel kunnen gebruiken is niets mis mee toch

friday
Berichten: 1
Geregistreerd: 23-10-06

Re: Hij loopt gewoon over me heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:57

weet iemand waar ik in zoetermeer een paardenfluisteraar ken vinden mijn paard is ook behoorlijk moeilijk aan het worden

benniebang
Berichten: 1076
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Hij loopt gewoon over me heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:55

Zoek gewoon iemand met verstand van jonge paarden, iemand die jou kan leren hoe jij met je paard om moet gaan. Dat dat toevallig iemand is die aan horsemanship doet is dan mooi meegenomen, maar denk dat het eerder zaak is om dit paard zo snel mogelijk in het gareel te krijgen en moet leren dat het respect voor je moet hebben. Sta je niet op een stal of manege waar iemand is die je kan helpen?

benniebang
Berichten: 1076
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Hij loopt gewoon over me heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:57

o, sorry! haal mealona en friday door elkaar!

Thmrr
Berichten: 10
Geregistreerd: 20-10-06

Re: Hij loopt gewoon over me heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:17

Dit probleem hebben wy ook gehad met onze jonge hengst (1,5)
Die dacht ook even alles geworden te zijn.
Wy hebben het heel 'simpel' opgelost doormiddel van de stem.
Wanneer ze iets goed doet of braaf doet een lieve stem doet ze iets verkeerd een bozere stem opzetten. Tevens hebben we hem geleerd om terug te lopen dus wat we doen als ze naar voren loop is; terug roepen met een bozere stem doet hij het niet duw ik hem op de borst doet hij dan nog niet zeg ik het heel boos en geef ik hem een hardere duw op zijn borst. Dit heeft maar 1x gehoeven we hebben niks meer met hem te doen. Haha! hoplyk een oplossing voor jou?
sorry voor myn typfoute.

Winandaa_

Berichten: 1521
Geregistreerd: 08-10-06
Woonplaats: hier

Re: Hij loopt gewoon over me heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:29

@Maelona.. effe een vraagje Geld, geld! Ben je ruth?!