heeft mijn paard een winter depressie??????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ilona_tinka
Berichten: 2
Geregistreerd: 16-10-06

heeft mijn paard een winter depressie??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 21:31

het wordt een beetje een lang verhaal maar ik weet het gewoon echt niet meer

vorig jaar november kreeg ik mijn paard op stal, ze was toen 5 en kwam net bij haar moeder weg(ze heeft dus echt 5 jaar achter mama's kont aangelopen)de vorige eigenaar was een oude man en die deed niks met haar zonder haar te belonen, zelfs met het omdoen van het halster kreeg ze een snoepje.ze was al wel ingereden

de eerst week dat ze op stal stond was het echt een ramp ik wou haar longeren om haar langzaam te laten wennen aan mij en aan de stal het zadel had ik toen ook nog niet en ipv netjes een rondje te lopen(wat ze bij de vorige eigenaar ook zonder longeertouw deed)was ze alleen maar aan het kijken waar ik was en wou ze echt over me heen lopen ik moest zelfs aan de kant springen.

ook met borstelen en opzadelen waren er alleen maar problemen ze wou niet stil blijven staan bepaalde plekken mocht ik niet borstelen want dan trapte ze, als ze met haar kont naar de andere kant was gedraaid kon ik haar niet normaal terug zetten want dan draaide ze haar kont naar mij toe en trapte ze heel gericht naar mij.

met het rijden wou het ook niet zodra er een paard uit de bak ging sloeg ze op hol en kon ik niks meer dit heb ik eraf gekregen door telkens wanneer zij er van tussen wou de teugel helemaal om te"trekken" dat ze alleen nog maar een kleine volte kon lopen.

aan het begin van de zomer heb ik het advies gekregen om met een slof teugel te gaan rijden en dit werkte heel goed ze werd met rijden steeds beter,ze lette veel beter op en heb ik haar kunnen leren wijken voor het been
ook werd ze in de stal en tussen de palen veel liever kon haar overal borstelen ze trapte niet meer bijten ook niet.

omdat ik van veel kanten hoorde dat een slofteugels erg slecht is heb ik advies gevraagd om te kijken hoe ik hier vanaf kon komen. kreeg het advies om eerst een tijdje met een elastiek te rijden en daarna gewoon zonder wat dan ook.

heb 1x het elastiek er aan gehad maar de dag erna haalde ik haar uit de stal en had ze een wondje op de wang maar precies waar het hoofdstel loopt dus kon ik ongeveer een week niet rijden de week erna begonnen de problemen weer dit is nu 1week geleden en het wordt alleen maar weer erger

ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen negeren helpt,niet belonen als ze lief is niet, terug trappen niet.
zat er zelf aan te denken om de slofteugel er weer op te doen kijken of dat helpt
was niet van plan om haar uit te brengen in de sport maar om er een fokmerrie van te maken want ze springt best hoog ongeveer 1,60m maar wel als een debiel want de hindernis mag niet hoger zijn dan 40cm anders weigert ze hem

heeft iemand een tip voor me

Ammy01

Berichten: 645
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Drenthe

Re: heeft mijn paard een winter depressie??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 22:08

Dit klinkt niet als een winterdepressie maar als een structureel probleem.

Ik heb geen pasklare oplossing, behalve de 'bekende' methoden, dus vertrouwen opbouwen, veel grondwerk doen, gehoorzaamheidstraining, terug naar de basis en vooral veel geduld hebben en consequent zijn.
Er zijn een heleboel topics hierover, en veel boeken over dit soort problemen.
Een slofteugel of andere hulpmiddelen kunnen misschien best even handig zijn, maar het lijkt me geen fijne oplossing voor de lange termijn.

Voor dit soort problemen is er meestal geen 'gouden tip' waarmee je het even snel oplost.
Je zou ook eens met de vorige eigenaar kunnen gaan praten en vragen hoe hij het deed (bij hem ging het wel goed begrijp ik?)

Heel veel succes iig!

cyntt
Berichten: 110
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: In the middle of nowhere in Zeeland.

Re: heeft mijn paard een winter depressie??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 22:59

Je bent gestopt met de slofteugel, doordat veel mensen het niet eens zijn met een slofteugel, maar met die slofteugel ging het toch steeds beter! en sinds dat elastiek ging het slecht. Ik zou dan gewoon die slofteugel eraan doen. Een elastiek is juist minder vriendelijk voor het paard, omdat het paard dan gedwongen is met zijn hoofd naar beneden te gaan. Met een slofteugel kan is dat niet zo. Ik zou gewoon die slofteugel weer eraan doen en als het dan super gaat met rijden, de slofteugel eraf halen en zonder bijzet rijden:) Voor de rest moet je nog een goede band krijgen met je paard. Besteedt er wat meer aandacht aan(als je dat eerst niet deed), bijvoorbeeld door met je paard te gaan wandelen en uitgebreid te poetsen..of wassen..succes;)

ilona_tinka
Berichten: 2
Geregistreerd: 16-10-06

Re: heeft mijn paard een winter depressie??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 21:41

een goede band hebben we best wel ze is altijd heel blij als ik de stalgang in loop zodra ze me hoort begint ze heel blij te hinniken en ze ziet me ook wel als leider vaak na het rijden laat ik haar even los in de binnenbak zodat ze kan rollen in de wei enz doet ze dat bijna nooit alleen na het rijden en ook al heeft ze dan geen hoofdstel of wat dan ook dan nog komt ze als ik haar roep en loopt me de hele bak door achterna en als ik iets verder weg ben komt ze er aan galopperen of aandraven. het grootse probleem is voor het rijden dan wil ze niet geaaid worden als ik het wel doe gaat ze hel heftig met haar hoofd schudden enz, denk dat, dat door de vorige eigenaar komt omdat hij met snoepjes werkte zocht ze daar altijd naar en kreeg ze elke keer een tik.

cyntt
Berichten: 110
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: In the middle of nowhere in Zeeland.

Re: heeft mijn paard een winter depressie??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 23:16

hmm ok:) ..maar ik zou toch voor de slof gaan in dit geval Tong uitsteken

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: heeft mijn paard een winter depressie??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 12:42

Niet terug gaan naar de slof, terug gaan naar de basis en vanaf de grond proberen het probleem op te lossen. Gebrek aan focus naar jouw toe, gericht slaan, niet wijken voor druk, is allemaal op te lossen. Ik zou je het boek van Inge Teblick willen adviseren (Grondwerk, zie viewtopic.php?f=125&t=625206) en eventueel een cursus Parelli.