Ze wil alleen maar naar de kudde

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Ze wil alleen maar naar de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 19:51

Ik laat Appelbol (= shet) altijd gewoon los lopen als ik haar op een stukje gras zet, ze blijft altijd lekker staan en loopt nooit weg. Maar 2 en halve week geleden begon ze opeens weg te rennen terug naar de wei waar de rest staat. Ik ben me natuurlijk helemaal dood geschrokken en heb haar helemaal in paniek weer gevonden (ík was in paniek; zij keek me vrolijk aan op een manier van 'héé jij ook hier!?!?') Ze heeft dus niet helemaal door waar ze mee bezig is.

Ik dacht: ze zal wel hyper zijn geweest ofzo, dus trok me er niet zoveel meer van aan.

Een halve week later: ik stond met haar 2 weilanden verderop ( je hebt dus de weide van de paarden, een weide ertussen en daarachter de weide waar wij stonden) ik had haar even los lopen want ik ging mijn zweep zoeken. En opeens rent ze knoerdhard op me af, dus ik sprong opzij. En ze rent keihard de weg op; ik vond haar uiteraard weer bij de weide van de paarden.
Ze is waarschijnlijk gestruikelt op het asfalt, want ze had haar knieën helemaal open liggen.

En ja hoor: vandaag weer hetzelfde verhaal, alleen rukte ze zich dit keer los toen ik even niet oplette en is toen door de weides heen gegalopeerd en is door 2 omheiningen heen gerent. Godzijdank ging ze dit keer niet over de weg, maar het is natuurlijk vreselijk vervelend want het gaat een keer écht mis.

2 en halve week geleden ging ze dus door de wei (de omheining was al open), 2 weken geleden liep ze om de weides heen over de weg, en vandaag ging ze door de omheining van de weides.

Wat moet ik hieraan doen? Want ik weet hier echt geen raad meer mee.

Zoals ik het hier omschrijf lijkt het helemaal niet zo'n probleem, maar dat is het dus wel want ik ben bang dat ze een keer tegen een auto aanknalt + het kan zo niet verder want het is ten eerste vreselijk vervelend en ten tweede is het niet normaal.

Edit: typfout

0Lotte0

Berichten: 5
Geregistreerd: 07-10-06

Re: Ze wil alleen maar naar de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:57

Helemaal gelijk,,dit is niet meer normaal!!
Heeft ze een stal?
Misschien kan je een stukje gras afzetten,,
maar daar loopt ze gewoon doorheen zei je?
Misschien zit ze vol van een hengst die daar
op de weide loopt?
Het kan van alles zijn Ach gut

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Ze wil alleen maar naar de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 20:06

0Lotte0 schreef:
Helemaal gelijk,,dit is niet meer normaal!!
Heeft ze een stal?
Misschien kan je een stukje gras afzetten,,
maar daar loopt ze gewoon doorheen zei je?
Misschien zit ze vol van een hengst die daar
op de weide loopt?
Het kan van alles zijn Ach gut


Nee, geen stal. Er staat een twenter hengstveulen in de wei, maar ik kan me niet voorstellen dat ze daar iets van moet; ze is nu bijna 5 maanden drachtig. Dan moeten ze toch niks meer van hengsten?

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Ze wil alleen maar naar de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:11

Ik snap het niet zo goed. Staat ze normaal alleen of haal je je shet uit de kudde om met d'r te gaan grazen?

Tis iig een logische reactie van je shet, want een paard is een kuddedier.
En de reactie van jou:
appelbolfan schreef:
Ze heeft dus niet helemaal door waar ze mee bezig is.

Ik noem dat: antropomorfisme. Tuurlijk kan je paard zo niet beredeneren.

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Ze wil alleen maar naar de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 20:13

Vonnie84 schreef:
Ik snap het niet zo goed. Staat ze normaal alleen of haal je je shet uit de kudde om met d'r te gaan grazen?

Tis iig een logische reactie van je shet, want een paard is een kuddedier.
En de reactie van jou: Ze heeft dus niet helemaal door waar ze mee bezig is.
Ik noem dat: antropomorfisme. Tuurlijk kan je paard zo niet beredeneren.


Ze staat normaal met die andere paarden, en het is absoluut géén logische reactie. Want zowat elk paard kan wel een uurtje zonder z'n maatjes.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Ze wil alleen maar naar de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 21:18

Waarschijnlijk zijn het dan gewoon shettenstreken. Mijn tip: hou je paard gewoon (goed) vast.

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Ze wil alleen maar naar de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 18:47

Vonnie84 schreef:
Waarschijnlijk zijn het dan gewoon shettenstreken. Mijn tip: hou je paard gewoon (goed) vast.


Ja maar goed.. het blijft vervelend en er moet iets aan te doen zijn... toch? Nagelbijten / Gniffelen

dry

Berichten: 493
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Betuwe

Re: Ze wil alleen maar naar de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:10

Ik ben het met Vonnie84 eens.
Jij bent verantwoordelijk voor je pony aangezien zij geen besef heeft van gevaar. Het is aan jou om te zorgen dat ze niet in gevaar komt. Dus gewoon zorgen dat het niet kan gebeuren.
Ging het vroeger wel dan was dat leuk, maar helaas voor jou veranderen dingen en moet je in dit geval het zekere voor het onzekere nemen.

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Re: Ze wil alleen maar naar de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 10:57

gewoon niet los laten op een stuk weiland waar ie de weg op kan???

sorry, dat vind ik zowiezo een rare en domme actie....

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Ze wil alleen maar naar de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 12:17

Toeties schreef:
gewoon niet los laten op een stuk weiland waar ie de weg op kan???

sorry, dat vind ik zowiezo een rare en domme actie....


Dat was inderdaad dom van me ja.. maar zoals ik al zei: ze rukt zichzelf ook los als ik haar vast heb. Dan is het een heel ander verhaal. Dus in het vervolg beter lezen voordat je een reactie plaatst; anders verspreid je alleen maar onzin.

Biancaa

Berichten: 4176
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: den haag ypenburg

Re: Ze wil alleen maar naar de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 12:49

Ik zou begbinnen met het halstertouw door haar halster doen en om haar neus, dan kan ze zichzelf niet zo voortrekken, dan voelt ze druk op haar neus. Proberen om haar niet los te laten, klinkt makkelijk ik weet het, ik had een jaarling die deed het ook elke keer. Dan kon ik weer 500 meter heen en 500 meter terug lopen (en dat 3 keer op een dag) ach zo kreeg ik wel mijn beweging Knipoog

Ze zijn gewoon supersterk en dat moet je nu dus een beetje tegen haarzelf gaan gebruiken. Dus halstertouw om haar neus en laat haar maar een keer trekken. Verder misschien een keer een langere lijn, dan is ze niet gelijk "weg" en heb je meer tijd om te reageren op haar actie.

Verder proberen grondwerk te gaan doen, zodat ze jou respecteert en bij jou wil zijn. De kudde biedt haar nu zekerheid en ondersteuning, en dat moet ze bij jou gaan vinden.

al met al klint het makkelijk, maar dat is het niet. Hard werken eraan, want nu is het zeker geen veilige situatie (ik had de mazzel dat ons land is afgesloten dus ze kan niet zomaar de weg op).

Veel succes ermee, want ik weet hoe snel zo'n situatie gaat, je kijkt even om en hup weg is ze....

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Ze wil alleen maar naar de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 16:26

Biancaa schreef:
Dan kon ik weer 500 meter heen en 500 meter terug lopen (en dat 3 keer op een dag) ach zo kreeg ik wel mijn beweging Knipoog


( Dat komt me bekend voor.. Clown )

Zal er morgen meteen mee beginnen, het klinkt eigenlijk best wel logisch. Had ik zelf ook wel kunnen bedenken.. Tong uitsteken Bedankt he Lachen Zal wel vertellen hoe het gegaan is. Niet dat ik verwacht dat het in 1x beter zal gaan, maar wie weet..

Nado
Berichten: 3356
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Ze wil alleen maar naar de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 17:11

appelbolfan schreef:
Toeties schreef:
gewoon niet los laten op een stuk weiland waar ie de weg op kan???

sorry, dat vind ik zowiezo een rare en domme actie....


Dat was inderdaad dom van me ja.. maar zoals ik al zei: ze rukt zichzelf ook los als ik haar vast heb. Dan is het een heel ander verhaal. Dus in het vervolg beter lezen voordat je een reactie plaatst; anders verspreid je alleen maar onzin.


Nadat ze eerst 2x succes had gehad met wegrennen naar de kudde toe. Logisch dat ze het ook een andere keer probeert als jij niet op aan het letten bent. Dus voortaan niet meer los laten en wel opletten bij het vasthouden. Je kunt me niet vertellen dat jij een shet niet kunt houden als je haar goed vast hebt....

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Ze wil alleen maar naar de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 18:38

Nado schreef:
Je kunt me niet vertellen dat jij een shet niet kunt houden als je haar goed vast hebt....

Jij zegt wat ik dacht Clown

In welke omgeving woon je Appelbolfan? Misschien dat iemand (hier op bokt) je kan helpen als het niet lukt.

Biancaa

Berichten: 4176
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: den haag ypenburg

Re: Ze wil alleen maar naar de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 18:44

Nado schreef:
Nadat ze eerst 2x succes had gehad met wegrennen naar de kudde toe. Logisch dat ze het ook een andere keer probeert als jij niet op aan het letten bent. Dus voortaan niet meer los laten en wel opletten bij het vasthouden. Je kunt me niet vertellen dat jij een shet niet kunt houden als je haar goed vast hebt....


Ik vraag me af of jij weleens naar Animal Planet hebt gekeken. Daar was eens een serie over de ASPCA, je zal vast wel weten wat dta is. Die haalden een hele kudde paarden op die verwaarloosd waren. Daar zaten ook shets bij, je moest enes weten hoe ze ide vast hebben moeten houden, dus ook met 2 man he.... Shets kunnen ook behoorlijk sterk zijn, en het gaat denk ik hier niet om dat ze sterk is, maar dat ze het op een onverwacht moment doet. Je hoeft maar om te kijken en weg is ze. Ze zijn slim hoor, ze kienen het precies uit wanneer je het niet verwacht. Het loslaten, tja dat was niet slim, maar daar heeft ze wel van geleerd en ze heeft ook al zelf gezegd dat het niet slim was om te doen. Dus daarop blijven aanvallen, vind ik ook niet logisch, ze vraagt om raad, als je dat nou eens geeft ipv afgeven...

Biancaa

Berichten: 4176
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: den haag ypenburg

Re: Ze wil alleen maar naar de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 18:45

appelbolfan schreef:
Biancaa schreef:
Dan kon ik weer 500 meter heen en 500 meter terug lopen (en dat 3 keer op een dag) ach zo kreeg ik wel mijn beweging Knipoog


( Dat komt me bekend voor.. Clown )

Zal er morgen meteen mee beginnen, het klinkt eigenlijk best wel logisch. Had ik zelf ook wel kunnen bedenken.. Tong uitsteken Bedankt he Lachen Zal wel vertellen hoe het gegaan is. Niet dat ik verwacht dat het in 1x beter zal gaan, maar wie weet..


Veel succes hoor, ik hoop dat het gaat lukken, want zo is het ook niet leuk (je krijgt zo pijn in je spieren van elke keer dat pokke eind lopen Knipoog ) en in 1 keer hoeft ook niet, je bent bezig om van elkaar te leren, dat is alleen maar goed. Zo bouw je een band op, en blijven volhouden, dan kom je een heel eind *LOL* Ik wil wel weten hoe het gegaan is he Lachen

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Re: Ze wil alleen maar naar de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 18:46

appelbolfan schreef:
Vonnie84 schreef:
Waarschijnlijk zijn het dan gewoon shettenstreken. Mijn tip: hou je paard gewoon (goed) vast.


Ja maar goed.. het blijft vervelend en er moet iets aan te doen zijn... toch? Nagelbijten / Gniffelen

Uhm gewoon je pony niet los laten!

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Re: Ze wil alleen maar naar de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 07:19

appelbolfan schreef:
Toeties schreef:
gewoon niet los laten op een stuk weiland waar ie de weg op kan???

sorry, dat vind ik zowiezo een rare en domme actie....


Dat was inderdaad dom van me ja.. maar zoals ik al zei: ze rukt zichzelf ook los als ik haar vast heb. Dan is het een heel ander verhaal. Dus in het vervolg beter lezen voordat je een reactie plaatst; anders verspreid je alleen maar onzin.


Ik ben hier dan niet degene die onzin verspreid hoor!!
Sorry maar er staat dat jij je pony los liet lopen, en hij vervolgens de weg op rende, nja, ik vind het dom om je pony los te laten daar waar hij de weg op zou kunnen rennen.... Slapen

KWOOT: Een halve week later: ik stond met haar 2 weilanden verderop ( je hebt dus de weide van de paarden, een weide ertussen en daarachter de weide waar wij stonden) ik had haar even los lopen want ik ging mijn zweep zoeken. En opeens rent ze knoerdhard op me af, dus ik sprong opzij. En ze rent keihard de weg op; ik vond haar uiteraard weer bij de weide van de paarden.
Ze is waarschijnlijk gestruikelt op het asfalt, want ze had haar knieën helemaal open liggen.

Inge_

Berichten: 3609
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Ze wil alleen maar naar de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 10:11

Biancaa schreef:
Nado schreef:
Nadat ze eerst 2x succes had gehad met wegrennen naar de kudde toe. Logisch dat ze het ook een andere keer probeert als jij niet op aan het letten bent. Dus voortaan niet meer los laten en wel opletten bij het vasthouden. Je kunt me niet vertellen dat jij een shet niet kunt houden als je haar goed vast hebt....


Ik vraag me af of jij weleens naar Animal Planet hebt gekeken. Daar was eens een serie over de ASPCA, je zal vast wel weten wat dta is. Die haalden een hele kudde paarden op die verwaarloosd waren. Daar zaten ook shets bij, je moest enes weten hoe ze ide vast hebben moeten houden, dus ook met 2 man he.... Shets kunnen ook behoorlijk sterk zijn, en het gaat denk ik hier niet om dat ze sterk is, maar dat ze het op een onverwacht moment doet. Je hoeft maar om te kijken en weg is ze. Ze zijn slim hoor, ze kienen het precies uit wanneer je het niet verwacht. Het loslaten, tja dat was niet slim, maar daar heeft ze wel van geleerd en ze heeft ook al zelf gezegd dat het niet slim was om te doen. Dus daarop blijven aanvallen, vind ik ook niet logisch, ze vraagt om raad, als je dat nou eens geeft ipv afgeven...


ik had die aflevering ook gezien idd, een shetlander is toch 250 kilo, als die zich opeens losrukken kun je ze echt niet houden hoor!

als je gaat wandelen probeer het met een longeertouw, als ze zich dan losrukt heb je nog het uiteinde vast! wel goed opletten dat ze zich dan ook echt NIET losrukt want als ze dat toch doet met dat lange touw gaat ze zeker weten struikelen

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Ze wil alleen maar naar de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:26

Je moet het ook niet met kracht oplossen, maar met je hersenen. Met kracht heeft nog nooit iemand het van een paard gewonnen Knipoog

Gewoon een lang touw eraan en als hij er vandoor gaat, kun je hem als het ware "longeren" en dan weer terug nemen.
Of je gebruikt een hengstenketting.
Maar waarschijnlijk mis je gewoon het gezag over je pony.

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Ze wil alleen maar naar de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 19:23

Citaat:
Ik ben hier dan niet degene die onzin verspreid hoor!!
Sorry maar er staat dat jij je pony los liet lopen, en hij vervolgens de weg op rende, nja, ik vind het dom om je pony los te laten daar waar hij de weg op zou kunnen rennen.... Slapen

KWOOT: Een halve week later: ik stond met haar 2 weilanden verderop ( je hebt dus de weide van de paarden, een weide ertussen en daarachter de weide waar wij stonden) ik had haar even los lopen want ik ging mijn zweep zoeken. En opeens rent ze knoerdhard op me af, dus ik sprong opzij. En ze rent keihard de weg op; ik vond haar uiteraard weer bij de weide van de paarden.
Ze is waarschijnlijk gestruikelt op het asfalt, want ze had haar knieën helemaal open liggen.


Een quote van mezelf, zegt genoeg lijkt mij..

Citaat:
En ja hoor: vandaag weer hetzelfde verhaal, alleen rukte ze zich dit keer los toen ik even niet oplette en is toen door de weides heen gegalopeerd en is door 2 omheiningen heen gerent. Godzijdank ging ze dit keer niet over de weg, maar het is natuurlijk vreselijk vervelend want het gaat een keer écht mis.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Ze wil alleen maar naar de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:25

appelbolfan schreef:
Citaat:
Ik ben hier dan niet degene die onzin verspreid hoor!!
Sorry maar er staat dat jij je pony los liet lopen, en hij vervolgens de weg op rende, nja, ik vind het dom om je pony los te laten daar waar hij de weg op zou kunnen rennen.... Slapen

KWOOT: Een halve week later: ik stond met haar 2 weilanden verderop ( je hebt dus de weide van de paarden, een weide ertussen en daarachter de weide waar wij stonden) ik had haar even los lopen want ik ging mijn zweep zoeken. En opeens rent ze knoerdhard op me af, dus ik sprong opzij. En ze rent keihard de weg op; ik vond haar uiteraard weer bij de weide van de paarden.
Ze is waarschijnlijk gestruikelt op het asfalt, want ze had haar knieën helemaal open liggen.


Een quote van mezelf, zegt genoeg lijkt mij..

Citaat:
En ja hoor: vandaag weer hetzelfde verhaal, alleen rukte ze zich dit keer los toen ik even niet oplette en is toen door de weides heen gegalopeerd en is door 2 omheiningen heen gerent. Godzijdank ging ze dit keer niet over de weg, maar het is natuurlijk vreselijk vervelend want het gaat een keer écht mis.



JIJ vraagt om advies. Dan geven we dat en dan hebben wij toch niet gelijk? Dan heeft dit topic mijn inziens niet veel nut meer?

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Ze wil alleen maar naar de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 19:31

Citaat:
JIJ vraagt om advies. Dan geven we dat en dan hebben wij toch niet gelijk? Dan heeft dit topic mijn inziens niet veel nut meer?


Ik ben ook heel erg blij met het advies, alleen krijg ik van Toeties alleen maar commentaar over dat vasthouden etc.. Ik heb nog geen enkele tip van haar gekregen, alleen maar dat ik me pony vast moet houden en goed op moet letten. Maar zover was ik zelf ook al wel.. Dat heb ik zelf ook gezegt als antwoord op haar reactie.

Ik begrijp het best als iemand me erop wijst dat ik me pony vast moet houden, heb daar ook absoluut geen problemen mee. Maar ze heeft het me nu al zeker 3x verteld en daarbij krijg ik ook nog eens te horen dat ik dom ben.

Daar zit ik uiteraard niet op te wachten; ik vraag om advies (krijg ik van jou) en niet om gezeur (dat krijg ik dus van toeties) Knipoog

Maar zoals ik al zei; ik ben blij met het advies.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Ze wil alleen maar naar de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:34

Vonnie84 schreef:
In welke omgeving woon je Appelbolfan? Misschien dat iemand (hier op bokt) je kan helpen als het niet lukt.

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Ze wil alleen maar naar de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 19:36

Klein dorpje bij Deventer, ligt in Overijssel. Knipoog