paard leren mee lopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzann3
Berichten: 962
Geregistreerd: 08-10-06

paard leren mee lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 18:45

hey,
mijn opa heeft net een paard gekochrt samen met een buurman .
hij(mijn opa dus) weet erg weinig van paarden en de buurman is erg ervaren , maar geen van 2 heeft ooit een paard beleerd.
het paard Prins niet bang voor je , laat zich gewoon borstelen en is erg lief.
nou willen we prins graag leren om aal een touw mee te lopen ( daarna voor een slee , maar dat duurt nog wel even)

weet iemand hoe je een paard leerd om mee te lopen .
we kunnen niet naar een curses of zo want we wonen in een afgelengen dorpje in Noorwegen!

0Lotte0

Berichten: 5
Geregistreerd: 07-10-06

Re: paard leren mee lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:08

Wel, is het paard al ouders of is het nog een jong beestje?
Een jaarling zou je nog juist kunne beleren,
hoewel dat ook moeilijk kan worden... Knipoog
Als het paard al min of meer volwassen is,
dan zou het erg moeilijk kunnen worden Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: paard leren mee lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 23:58

Wat bedoel je met aan een touw meelopen? Gewoon een halstertouw? Of wil je longeren? Of bedoel je de lange lijnen? Want dat zijn allemaal heel verschillende dingen.
Hoe oud is Prins? Is het een veulen, of een volwassen paard?

Een veulen kun je zo leren meelopen:

http://www.horsekeeping.com/horse_care/ ... foal-2.htm

Suzann3
Berichten: 962
Geregistreerd: 08-10-06

Re: paard leren mee lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 08:09

Prins is 2,5 jaar oud ... en ik bedoel een halster touw..
sorry , ben nog noiet op de hoogt van alle termen

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: paard leren mee lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:57

Hoe ik het doe: links opzij/voor van het paard gaan staan, halstertouw in je rechterhand, dressuurzweep in je linkerhand. Je loopt zelf vastberaden naar voren, zonder achterom te kijken of het paard je volgt, dat voel je wel want dan komt het touw op spanning. Als het paard je volgt, haal je gelijk de druk van het touw. Volgt hij niet dan tik je, ook zonder om te kijken, met je linkerhand achter jezelf om het paard heel licht even aan met je zweep. Stapt hij mee dan beloon je met je stem en door de spanning van het touw af te halen.

Suzann3
Berichten: 962
Geregistreerd: 08-10-06

Re: paard leren mee lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 18:07

dankje!!
ga het dit weekeind proberen (als er geen sneeuw ligt)

dry

Berichten: 493
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Betuwe

Re: paard leren mee lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 18:41

Ik ben het grotendeels met Urielle eens, maar ik zou zelf iemand erachter laten lopen die hem iets aanzet met de zweep of lichaamstaal in het begin, als hij het niet snapt. Niet slaan, maar gewoon de minimale actie waar je bij hem reactie van krijgt. Dus gewoon een keer omhoog springen bv kan al genoeg zijn. En ik zou, zeker in het begin, ervoor kiezen om (schuin)voor het paard te lopen, want dan heeft hij meer ruimte om jou in de gaten te houden en ook meer denktijd om het te snappen.
Maar misschien is dit helemaal niet nodig en wil Prins jou gewoon volgen. Als je het alleen wil proberen, kan je gewoon van hem weglopen en loopt hij niet mee, dan hou je precies die druk op het touw die je bij de eerste weerstand voelde. En dan wacht je af. Aan hem de keus om de druk eraf te halen door naar voren te gaan of te blijven staan met een continue lichte druk achter zijn oren. Loopt hij naar achter, dan loop je mee maar houd je wel dezelfde druk op het touw. Gaat ie naar voren, ook al is het maar met z'n hoofd of een been, dan zorg je meteen dat de druk weg is en beloon je hem.
Als je het maar rustig opbouwt, dan komt het helemaal goed.

Suzann3
Berichten: 962
Geregistreerd: 08-10-06

Re: paard leren mee lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 16:22

ik kan niet wachten om het allemaal te proberen ... het enige probleem is nu dat ze in een super Haha! steil weiland staan
tja.. in Noorwegen is niet alles even plat