Band opbouw en vertrouwen winnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elasthiekj
Berichten: 298
Geregistreerd: 20-08-06
Woonplaats: Zutphen

Band opbouw en vertrouwen winnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 10:49

Hallo,

Ik rij nu ruim half jaar een new forest pony. Hij is tot nu toe altijd 'm'n verzorgpony geweest maar per 1 novemer is hij dan helemaal my own pony Go jij! Go jij! Hij is vroeger niet altijd evengoed verzorgd en dus ook niet echt aanhankelijk. Niet gemeen ofzow, nee hij vind alles opzich wel goed, maar als hij kan kiezen tussen naar mij komen (zonder lkkrs) en blijven staan, dan blijft ie lkkr waar die is. Zoals met de wei uit halen dan blijft hij vaak koppig bij het draad staan en doe je dan wat dan gaat de achteruit erop.

Het is echter wel een stuk beter geworden met eerder. Heb bijv. hem voetje geleerd, dus leuk met hem bezig geweest en daar zie je dan ook wel resultaat van. Maar aangezien meneer dus liever lui daan moe is, komt ie liever niet naar me toe als die in de wei staat en ik zou dus graag er aan willen werken dat ie me wel graag ziet, maar hoe kan ik dat het beste aanpakken? Verward

Heb ook wel een paar keer gehad dat na het longeren zonder touw zegmaar (anders is hij heel erg vervelend en zo kan het veel btr) dat toen ik gewoon erbij ging zitten, midden in de bak dat hij dan wel naar me toe kwam en als ik dan ging lopen dattie me volgde, maarjah waarom kan die dat dn niet ook gewoon zegmaar?

beetje vaag uitgelegt verhaal maar wie kan me tips geven van wat ik met hem voor leuks kan doen? Zodat ik niet meer alleen maar leuk ben als ik lkkrs mee heb Tong uitsteken

http://www.mijnalbum.nl/Foto=ER77833S

LadyDana1

Berichten: 47
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: Hilversum

Re: Band opbouw en vertrouwen winnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 11:08

Veel tijd aan je pony besteden.

Doorgaan met freestylen/grondwerk of iets wat daarop lijkt. Goed kijken naar de signalen van je pony en leren daarop in te spelen. Ga dingen doen die hij leuk vind; springen, het bos in, scheuren op het strand. Ik noem maar wat. Wissel af met met in de bak rijden, want hij moet ook leren dat jullie samen dingen doen. Dus ook af en toe dingen die hij misschien niet zo leuk vind.

Ga niet elke keer dat je komt rijden, maar kom ook eens om gewoon te kroelen, poetsen, knuffelen, masseren of te wandelen. Hou het divers.

En geef hem sporadisch lekkers. Ik zou het vanaf nu helemaal niet meer doen en pas als jij vind dat dingen beter gaan tussen jullie, aff en toe eens een appel o.i.d. geven. Ik zou het ook pas doen NADAT hij gewerkt heeft en als hij braaf geweest is.

Als je geinteresseerd bent in verschillende vormen van grondwerk dan zou ikhet internet eens afspeuren naar bv. Linda Tellington-Jones, Pat Parelli, Emiel Voest en kies de dingen uit die jou het meeste aanspreken.

Veel succes!

justahorse

Berichten: 3017
Geregistreerd: 05-06-04
Woonplaats: Brabant

Re: Band opbouw en vertrouwen winnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 11:13

Het paard heeft vertrouwen in je of het duurt gewoon heel lang of hij krijgt het nooit in je.

Vertrouwen kun je niet winnen en niet krijgen wanneer jedat wil. Ik vind persoonlijk als je bijv bij een paard gaat kijken dan kun je meestal wel zien dat je er in klik mee hebt. Endat ie bij wijze van spreken voor je door het vuur gaat. Als je dat de bijv de eerste 2 keer dat niet hebt dan krijg je er ook (bijna) nooit een band mee.

Probeer anders een keer in de bak te gaan zitten op de grond en laat hem erbij lopen. (wel goed opletten natuurlijk dat ie niet over je heen walst.) Als het goed is komt ie gewoon naar je toe, het kan wel even duren maar normaal gesproken komenze wel naar je toe. Geef hem aandacht met poetsen en al die dingen. Leg anders een keer je handen een tijdje op je paard/pony zodat je contact met hem maakt zodat hij weet wat jij denkt. (Je kan hetmischien niet geloven, maar mij werd het aangeraden en ik heb het toen gedaan en het werkt echt.)

Hopelijk heb je hier wat aan.

Bobta

Berichten: 98
Geregistreerd: 02-10-06

Re: Band opbouw en vertrouwen winnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 15:04

Kijk is www.paardnatuurlijk.nl daar staan echt heel veel goede dingen, ook over het vetrouwen van je paardje winnen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Band opbouw en vertrouwen winnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 15:06

IK zou aan Parelli gaan doen, voor de rest denk ik niet dat je echt het character van het paard zo kunt veranderen dat hij hard hinnekend op je af komt galloperen als jij naar het hek van de wei toekomt. Hoewel ik me best wel voor kan stellen dat je met Parelli dit soort resultaten wel kunt krijgen.

Liisan
Berichten: 87
Geregistreerd: 23-09-06

Re: Band opbouw en vertrouwen winnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 18:24

Lekker veel poetsen en belonen, hem op zijn gemak stellen. veel geduld hebben daar kom je het verste mee,en lekker veel wandelen enzo!:)
wat de pony leuk vindd!

elasthiekj
Berichten: 298
Geregistreerd: 20-08-06
Woonplaats: Zutphen

Re: Band opbouw en vertrouwen winnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 18:27

hahaha nahjah het 1ige dat ie echt heel leuk vind is dus eten.. maarjah kom je niej ver mee als n dikke pony Tong uitsteken

Maar heel veel belonen werkt goed, heb hem vdaag echt suuuper vaak beloont en meneer werd er spontaan blij en lief van Tong uitsteken

Whizzard
Berichten: 1367
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: Markelo

Re: Band opbouw en vertrouwen winnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:31

Hmm... Hetzelfde 'probleem' als jou heb ik ook wel gehad.

Maar mijn paardje was heel erg bang en dat uitte ze door agressie. Ik ben met haar een week naar Horse Feelings gegaan, en veel geleerd om het voor haar allemaal weer erg leuk te maken. Als ze iets goed deed kreeg ze gelijk een beloning (snoepje) deed ze iets 'fout' dan werd het genegeerd.
Als je wilt dat hij naar je toekomt in de bak kun je een appel meenemen aan bij de ingang gaan staan, natuurlijk komt hij dan eerst nog voor de appel. Pas later omdat hij het prettig vindt om bij jou te zijn.
Steek de appel uit naar je pony, toont hij geen interesse of kijkt hij hooguit een keerte, neem de appel dan naar je mond en maak een geluid (DUIDELIJK! zodat je pony het hoort) alsof je in de appel hapt. Nu komt de pony waarschijnlijk wel, omdat hij denkt ''He daar gaat m'n appel,,. Komt hij dan beloon je 'm doormiddel van je stem, of een aai en een klein stukje van de appel, nooit alleen een stukje van de appel.
Wil je dat hij je volgt, is nu ook logisch, loop weg met de appel een terwijl je loopt doe je alsof je in de appel bijt, nu gaat hij je hoogstwaarschijnlijk volgen, volgt hij je (lees: de appel Haha! ) een tijdje dan krijgt hij daarna daadwerkelijk een stukje van de appel EN een aai, oid.
Bouw daarna het voedsel geven af.