ook ik heb een trailer probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wendel

Berichten: 2850
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: buitenpost *friesland*

ook ik heb een trailer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 21:00

Het ging gisteren mis, goed mis.
We moesten tot 2 weken terug haar altijd een beetje begeleiden met een longeerlijn als ik haar op de trailer wilde laden. Maar we hadden het al zover dat we alleen de longeerlijn maar aan hoevden te klikken en ze liep er al op. Vorgie week ging het al wat moeilijker. Toen na een pas op de trailer ging er ze weer vanaf. Wij met de longeerlijn er achter en het probleem was weer opgelost.
Gisterenavond dus helemaal niet meer. Ze liep heerlijk mee en stond al met het grootste gedeelte in de trailer. Ze bedenkt zich en loopt heel hard er weer uit. Ik was hier niet op voorbereid en viel bijna ondersteboven. Was niks engs in de trailer, maar ze wilde er niet meer op. 20 keer tot tien geteld, even bij draaien dat ze er weer goed voor stond en weer een poging. Niets hielp. Stalgenoot heeft geholpen door kruislings met 2 longeerlijnen te gaan werken. Maar nu ook achteruit lopen en niet de trailer op willen. We hebben haar echt opgesloten en en bij elke pas die ze voorwaards deed beloond.
Het heeft ons 20 minuten gekost om haar er weer op de krijgen.
Er ligt eten in een hooinet ( gek op eten)
De trailer is goed verlicht, geen enge dingen, er word erg rustig gereden, ook in de bochten. Dus waar kan dit nu aan liggen. Heb echt verschrikkelijke pijn in de schouders door dat ze de eerste keer zo hard achter uit is gaan lopen. Wie oh wie kan hier mee helpen. Het gaat om een 16 jarige merrie, die eerder al veel wedstrijden heeft gelopen, dus vaak op de trailer is geweest.

Denniz

Berichten: 109
Geregistreerd: 04-10-06
Woonplaats: Haarle

Re: ook ik heb een trailer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 00:24

Wat voor kleur heeft de trailer van de binnenkant? Mischien is het gedeeltelijk op te lossen door het een lichter kleurtje te geven. Ik zie het erg vaak als de trailer aan de zijkanten donker van kleur is dat het problemen geeft.

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: ook ik heb een trailer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 00:33

Wendel schreef:
Er ligt eten in een hooinet ( gek op eten)
De trailer is goed verlicht, geen enge dingen, er word erg rustig gereden, ook in de bochten. Dus waar kan dit nu aan liggen. Heb echt verschrikkelijke pijn in de schouders door dat ze de eerste keer zo hard achter uit is gaan lopen. Wie oh wie kan hier mee helpen. Het gaat om een 16 jarige merrie, die eerder al veel wedstrijden heeft gelopen, dus vaak op de trailer is geweest.


Ze neemt je dus gewoonweg gigantisch in de maling.
Mijn mening, aanpakken!!!
Als ze de klep op loopt en ze loopt weer achterwaarts, gewoon een mep met de longeerzweep.

Zachte heelmeesters maken in dit geval waarschijnlijk stinkende wonden.

Ik ga er overigens vanuit dat ze al vele malen in de betreffende trailer heeft gestaan.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: ook ik heb een trailer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 00:55

Soms helpt lange haver idd het best maar dat kan ik niet van achter de pc beoordelen.

Limanade

Berichten: 8782
Geregistreerd: 21-08-06

Re: ook ik heb een trailer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 00:57

Denniz schreef:
Wat voor kleur heeft de trailer van de binnenkant? Mischien is het gedeeltelijk op te lossen door het een lichter kleurtje te geven. Ik zie het erg vaak als de trailer aan de zijkanten donker van kleur is dat het problemen geeft.


hey jij hebt mijn avator gejat Tong uitsteken

ontopic: misschien proberen met een appeltje (of iets anders dan hooi) wat ze lekker vind

AstraGirlie

Berichten: 3578
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Waardamme, Belgiƫ

Re: ook ik heb een trailer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:34

Ik zou terug gaan naar het punt wat ze wel doet. 1 voet op de klep, of meer. En van daar uit, stap voor stap weer gaan belonen. Je paard heeft besloten dat hij het nog niet veilig genoeg vond en schrok. Dus rustig weer beginnen, niet gaan slaan, dan gaat ze de volgende keer er niet op, totaal niet...

Wendel

Berichten: 2850
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: buitenpost *friesland*

Re: ook ik heb een trailer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 21:51

ze gaat al jaren op deze trailer dus de kleur moet niets uitmaken. Of ze moet in een keer denken dat het haar niet aan staat en dan moeten we verfen Knipoog
Maar tja het punt waar het wel goed ging. Het ging nooit echt helemaal goed. Altijd wel hulp van longeerlijn gehad. Niet achter haar langs maar wel altijd paraat.
We hebben het eerder al met musli geprobeerd. Daar doet ze een moord voor bij wijze van spreken. Ook dit was eerder niets om haar over te halen. Eigenlijk denk ik ook dat ze een spelletje aan het spelen is. Helaas maar waar. Ben nu aan het denken dat ze de laatste dagen met het rijden ook echt adhd is. Mmmm Communicatiestoornis geloof ik.
Oja en de pijnlijke schouder is er nog steeds.

Denniz

Berichten: 109
Geregistreerd: 04-10-06
Woonplaats: Haarle

Re: ook ik heb een trailer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 01:45

Heb nu al een paar keer het paard van een vriendin van mij in de trailer gehad en daar waren ook veel problemen mee. Maar bij mij in de trailer loopt ze er zonder problemen in. De trailer is helemaal licht van kleur en het komt toch wel vaker voor dat bepaalde paarden een hekel hebben aan een wat donkere trailer. Eigenlijk moet je het gewoon is uitproberen bij iemand met een lichte trailer. Ik zeg niet dat het de oplossing is maar het zou kunnen.
In ieder geval succes ermee.

Denniz

Berichten: 109
Geregistreerd: 04-10-06
Woonplaats: Haarle

Re: ook ik heb een trailer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 01:48

En je geeft zelf al aan dat het nooit echt goed ging dus wie weet.

stephanie81

Berichten: 434
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: stompetoren

Re: ook ik heb een trailer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 02:23

Hoi Wendel waar kom je vandaan?


Ik weet iemand die mij enorm heeft geholpen en met mij nog vele anderen. Zelf het moeilijkste paard krijgt hij op de trailer zonder geweld.

Mijn paard heeft een keer haar hoofd gestoten met laden omdat er kinderen achter haar langs renden.

Daarna was het helemaal mis. daarbij heeft mijn paard een zeer dominant karakter en wil me nog wel eens in de maling nemen. Ondertussen staat ze zo vaak op de trailer dat het allang niet meer eng is maar toch even proberen.

Als je interesse hebt stuur dan maar even een pb. Vertel ik je wat meer over de manier waarop hij paarden op de trailer laadt.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: ook ik heb een trailer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:39

Het wordt waarschijnlijk alleen maar erger als je je paard niet leert om daadwerkelijk in alle rust de trailer op te lopen.

Ga eens op het internet shoppen naar diverse DVD's die over trailerladen gaan, of volg een cursus met je paard. Als het probleem 1 keer goed wordt opgelost, ben je het geklungel voor altijd kwijt.

Tips voor DVD's van: Monty Roberts, Pat Parelli en Balingehof.

Coconuts

Berichten: 1354
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: ook ik heb een trailer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:04

tienus63 schreef:
Wendel schreef:
Er ligt eten in een hooinet ( gek op eten)
De trailer is goed verlicht, geen enge dingen, er word erg rustig gereden, ook in de bochten. Dus waar kan dit nu aan liggen. Heb echt verschrikkelijke pijn in de schouders door dat ze de eerste keer zo hard achter uit is gaan lopen. Wie oh wie kan hier mee helpen. Het gaat om een 16 jarige merrie, die eerder al veel wedstrijden heeft gelopen, dus vaak op de trailer is geweest.


Ze neemt je dus gewoonweg gigantisch in de maling.
Mijn mening, aanpakken!!!
Als ze de klep op loopt en ze loopt weer achterwaarts, gewoon een mep met de longeerzweep.

Zachte heelmeesters maken in dit geval waarschijnlijk stinkende wonden.

Ik ga er overigens vanuit dat ze al vele malen in de betreffende trailer heeft gestaan.


Dit zou ik dus echt niet doen.. Maar goed!

Je zou even een berichtje kunnen sturen naar annemariev hier op bokt (Annemarie van der Toorn, van Monty Roberts Nederland..)
Ze wil je vast en zeker graag helpen! Ik weet niet zeker of ze gelijk zal reageren maar ik geloof dat ze voorlopig nog thuis is Lachen
PB mij anders even als je eerst meer wilt weten over Annemarie oid.
Maar ik kan haar je zeker aanraden!

Groetjes,
Stephanie

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: ook ik heb een trailer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:49

Wij leren onze paarden in alle rust de trailer in en uit te gaan, maar op het moment dat ze beginnen uit te proberen, wordt het in de kiem gesmoord.

Meestal is gewoon een stemverheffing eventueel met een klap van je hand op de kont al voldoende.
Blijkt dit onvoldoende te zijn, dan volgt toch een tik met de zweep.

joyce83

Berichten: 5221
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: ook ik heb een trailer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:56

Bij die van mij heeft het geholpen om aan te geven dat in de trailer staan rust betekend.

In het begin 1 voet op de klep (of tot waar ze loop) en dan een paar minuten stil staan. Daarna wegdraaien en weer doen. Telkens proberen iets verder. Indien ze niet verder wilt van de klep halen en longeren naast de trailer en goed laten doorlopen. Daarna weer proberen op de klep of trailer staan is goed dus belonen en rust geven. Wil ze er na een tijdje stil staan niet in weer terug gaan longeren. en zo doorgaan tot ze erin staat.

Dit is bij die van mij niet van de 1 op de andere dag gelukt dus ook niet teveel ineens willen doen. Paar keer half in de trailer of helemaal op de klep is al goed.

dit heb ik ook van internet ergens gelezen dus ga eens googlen met trailerproblemen

Coconuts

Berichten: 1354
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: ook ik heb een trailer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 08:44

tienus63 schreef:
Wij leren onze paarden in alle rust de trailer in en uit te gaan, maar op het moment dat ze beginnen uit te proberen, wordt het in de kiem gesmoord.

Meestal is gewoon een stemverheffing eventueel met een klap van je hand op de kont al voldoende.
Blijkt dit onvoldoende te zijn, dan volgt toch een tik met de zweep.


ja.. en dan staat je paard er uiteindelijk misschien wel in, maar de volgende keer laat hij het wel uit zn hoofd om bij de trailer in de buurt te komen omdat hij dan misschien weer een tik krijgt.
misschien moet je gewoon eens de verkeerde te pakken hebben?
wat heeft het nu voor zin om een paard met een zweep een tik te geven als het ook anders kan?

overigens haat ik zwepen die voor meer worden gebruikt dan allen als velenging van de hand dus tsja..

maar goed misschien ligt het ook aan mij hoor, kan best Knipoog
ieder zn eigen ding..