Verzet en verlatingsangst, hoe mee om te gaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Verzet en verlatingsangst, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 22:48

Hoi allemaal,

Ik heb een paar vragen, want weet mij op het moment geen raad met m´n paard.
Dit is ook het eerste topic dat ik op bokt plaats, dus hoop dat ik hier goed zit.

Ik heb nu sinds 5 maandjes mijn eigen paard. Ze is een Engels volbloed, en heeft ruim 7 jaar op de renbaan gelopen. Qua karakter kan ik haar omschrijven als een lief en gevoelig paard, is nergens bang voor en zal ook nooit bijten of slaan.

In de loop van de tijd is ze heel erg gaan veranderen, ze is in korte tijd heel erg gehecht geraakt aan de andere paarden op stal, waar zij ook mee op de wei staat. Maar nu is het dus zo, dat wanneer wij samen in de bak rijden er niks aan de hand is. Maar zodra er een paardje van stal ook in de bak rijd, en de bak eerder verlaat dan ons, gaat ze zich ernorm verzetten door te steigeren, ze staat dan ook echt rechtop overeind. En ik heb echt niks meer in te brengen.

Ook wanneer ik haar losgooi en er over de dijk vlak langs de bak een paard van stal loopt, gaat ze hinniken, heel hard van de ene kant naar de andere kant van de bak galloperen en met n noodrem stoppen (al n aantal keer bijna door het hekje heen), en nu ging ze vandaag zelfs tegen het draadje hangen waar we de bak in en uitgaan, en ze stond op dat moment dus onder stroom en toch bleef ze duwen maar ze gaf zich kort daarna over. Wanneer ze zich zo druk maakt, rent ze ook gewoon door ´mij heen´, ze rent op me af en zal echt niet langs me gaan...

Gister heeft ze zich voor t eerst in 5maanden tijd ook hevig verzet tegen de hoefsmid, alleen met de hoef rechtsvoor, ze stond gewoon rechtovereind en ik wist me er geen raad mee, dus heeft de hoefsmid uiteindelijk, na een kwartier stoeien, een praam omgedaan (waar ik zelf tegen ben en dus ook erg rot bij voelde Huilen ).

Sorry voor dit lange verhaal, ik zal misschien ook wat dingetjes vergeten zijn of niet helemaal goed hebben uitgelegd, maar ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen, want weet me er geen raad mee.

Groetjes Dionne

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Verzet en verlatingsangst, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 22:54

Bekend probleem Lachen

Je hebt haar net 5 maanden, zij is nog niet zo aan jou gewend en trekt erg naar de andere paarden.

Wat je kunt doen is grondwerk met haar zodat ze meer op jou gericht wordt (parelli bijvoorbeeld). Verder, kijk wat ze leuk vind en ga dat doen (zodat het echt leuk wordt als jij langs komt) en tenslotte, probeer zelf altijd rustig, stabiel en consequent te blijven.

Heel lastig, je kunt het als baasje eigenlijk nooit 'winnen' van paardengezelschap. Je kunt wel vanalles doen om er voor te zorgen dat ze ook graag met jou bezig is.

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Verzet en verlatingsangst, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 22:58

Dankje voor de tip
Ik heb ook het idee, dat in de eerste weken dat ik haar had, zij meer aanhankelijk was dan nu, ze hinnikte zelfs als ze m´n stem hoorde, maar nu is ze veel drukker bezig met andere paarden.

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Verzet en verlatingsangst, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 23:00

Dat kan kloppen inderdaad. De eerste weken was jij het eerste wat ze zag en dus bekend. Plaats in de kudde had ze nog niet veroverd.

Nu is ze goed opgenomen in de kudde en dat is het belangrijkste voor haar geworden.

Het zou best een vrij onzeker paard kunnen zijn dat ook heel veel steun uit de kudde haalt.

Je kunt ook nog met haar wat 'spannende dingen' gaan doen (over zeiltjes lopen, paraplu opsteken dat soort werk) zodat ze wellicht wat dapperder wordt Lachen. Grondwerk kan trouwens inderdaad ook helpen om haar wat meer zelfvertrouwen te geven.

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Verzet en verlatingsangst, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 23:06

Ik denk ook inderdaad dat ze onzeker is, en daarom beloon ik haar ook echt overdreven als ze iets goed doet, om haar zo een goed gevoel te geven. Maar ze wordt echt nergens koud of warm van, als we met meerdere paarden buitenrijden, loopt ze altijd voorop en als iemand anders onverwacht een beweging of handeling doet, schrikt het haar niet af, de andere wel. Wel is ze zo sociaal, dat als ze voorop loopt, en de afstand tussen haar en het paard achter haar te groot wordt, ze netjes gaat stilstaan en wanneer het paard weer bij is, ze vanzelf weer doorloopt.

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Verzet en verlatingsangst, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 23:11

Niemand verder?

Bobta

Berichten: 98
Geregistreerd: 02-10-06

Re: Verzet en verlatingsangst, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:19

Ik heb zelf ook een engels volbloed gehad (die ik helaas heb moeten inslapen) en met hem was het precies hetzelfde liedje.
Hij was echt ontzettend braaf altijd maar als hij alleen op stal moest of ergens moest staan waar hij de andere paarden niet zag dan werd het een draak!!
Hij moest een keer binnen blijven omdat hij mok had, maar de andere paarden gingen gewoon naar buiten, toen heb ik steeds paarden uit het land gehaald en naast hem gezet en dan ging het wel.....

Maar hoe je dit moet oplossen...
Ik ben bang dat dat niet gaat.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Verzet en verlatingsangst, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:27

Ik ga met Apple mee. Ik denk dat het nu het belangrijkste is dat je paard vertrouwen en een band met jou gaat krijgen. Dit is het beste te bereiken voor veel grondwerk te gaan doen. Verder zo vaak mogelijk bij je paard zijn en gewoon samen niks doen. Ga bij de paarden in de wei zitten, en geef haar alleen zo nu en dan een knuffel of iets lekkers.

Myrthe1
Berichten: 203
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Assen

Re: Verzet en verlatingsangst, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:59

Sorry, ik zit met verbazing de reacties te lezen....
Een knuffel geven, gevoelig paard...........Het zijn geen mensen!
Maar paarden. En steigeren is erg gevaarlijk en vooral als je er op zit! Dat is iets wat je nooit moet accepteren. Het kan een keer goed fout gaan.........
Ik heb zo een twee drie geen oplossing voor je maar ik zou je wel aanraden dit streng aan te pakken!
Zoek desnoods professionele hulp hierbij, maar laat het niet zo ver komen dat er ongelukken gebeuren!
Succes en hou ons op de hoogte

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Verzet en verlatingsangst, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 20:58

Bedankt voor de verschillende reacties! Ik had niet verwacht dat ik nog reacties zou krijgen, dus bedankt Lachen

Myrthe1; Ik heb ook een tijdje met een Thiedeman teugel gereden, en dit werkte goed omdat ze maar tot n bepaald punt kon komen, maar niet hoog genoeg om omhoog te kunnen komen, verder had hij geen werking want hij zat op het laatste ringetje. Toch weer zonder aan het rijden, maar overweeg nog steeds om er toch één aan te schaffen, of zou ik eerder voor een martingaal moeten gaan?

Hoe pak je een paard aan, dat steigerd wanneer je erop zit? En wanneer je er naast staat? Want als je druk geeft op de teugels dan heb ik het idee dat ze juist tegenwerkt en omhoog komt.

Groetjes

Myrthe1
Berichten: 203
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Assen

Re: Verzet en verlatingsangst, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 23:08

Altijd afstraffen als ze omhoog komt, met je stem of als je er op zit een mep met je zweep op haar kont. Ze moet weten dat als ze steigert = straf, want dat mag absoluut niet!
Heb je ook les?

Als ze het met een Thiedeman moeilijker vind om te steigeren zou ik dat in elk geval proberen. Maar het beste is om les te nemen zodat iemand je kan helpen hiermee.
Wat je zegt over druk op de teugels klopt inderdaad wel. Hou haar zoveel mogelijk voorwaarts. Hoe meer voorwaarts hoe moeilijker voor je paard om omhoog te gaan. Belangrijk is om haar aan het werk te houden zodat haar aandacht bij jou blijft.
Succes ermee!

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Re: Verzet en verlatingsangst, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 17:03

Kijk wel uit met het gebruiken van een Thiedeman om het steigeren tegen te gaan, zorg eerst dat de verhouding tussen jouw paard en jezelf goed zit, want als ze willen steigeren lukt dat toch wel, met of zonder Thiedeman. En met Thiedeman wordt nog een stuk gevaarlijker ook.

Wat Apple ook al zei zou ik vooral grondwerk met je paard gaan doen, zodat je paard jouw leert te vertrouwen en te respecteren. Als dat goed zit ben je al een heel eind! En het is natuurlijk ook nooit verkeerd om er professionele hulp bij te halen

Caesar
Berichten: 9307
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Verzet en verlatingsangst, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 18:58

Ik heb mijn huidige paard (V. Rex Magna, dus ook volbloed) al 6 jaar, en die doet het nog steeds. Altijd wanneer er een ander paard de stal verlaat, is het rampenstampen in zijn box. Hij wil niet alleen in de bak, hij wil niet van het erf om een buitenritje te maken... altijd steigeren. En net als jij zegt, samen rijden gaat goed totdat de bak wordt verlaten...

Ik ga er al geen probleem meer van maken, hij is nu 19 jaar oud en doet het nog steeds. Ruzie, belonen, afstappen.. niets helpt of heeft geholpen.

We hebben nu geen pensionpaard meer, en nu gaat het goed. Maar zodra er weer een paard bijkomt, weet ik zeker dat het van voor af aan begint...

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Verzet en verlatingsangst, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 14:25

Gelukkig in ze altijd nog wel ''in'' voor een buitenritje, als we samen buitenrijden is het altijd heerlijk ontspannen, maar als we met wat meer zijn is ze daar meer mee bezig.

Zij kan ook inderdaad niet alleen op stal staan, dan staat ze constant te hinniken en te steigeren. Maarja, dat is het *kuddegevoel*.

Gelukkig is het de afgelopen week niet meer voorgekomen, wanneer ik er naast loop en ook niet onder het rijden.

Wel wilt ze er nog wel is eronderuitkomen, door haar hoofd gewoon in de lucht te gooien en het op een lopen zetten.

Bedankt voor alle reacties, tips blijven welkom